۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۶۲۸۳۳۱

فصلنامه نقد کتاب کودک به پله بیست‌ودوم رسید

فصلنامه نقد کتاب کودک به پله بیست‌ودوم رسید
شماره ۲۲ فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان ویژه تابستان ۱۳۹۸ منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان شماره ۲۲ ویژه تابستان ۱۳۹۸ با تصویری از مریم روحانی، نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات، از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد.

سیدعلی کاشفی خوانساری در سرمقاله این شماره با عنوان «نقد درون گفتمانی و نقد فراگفتمانی» کلیه نقد‌های موجود و ممکن را که بر ادبیات کودک و نوجوان نوشته می‌شود به دو دسته اصلی و کلی نقد‌های درون گفتمانی و نقد‌های فراگفتمانی تقسیم می‌کند و می‌نویسد: «عمده رویکرد‌های سنتی نقد، نقد‌های درون گفتمانی هستند. در نقد سنتی عملا هدف، آموزش و ارزیابی تکنیک‌های ادبی و بلاغی بوده است. این نقد‌ها نقاط قوت و ضعف شاعر را یادآور شده به سنجش و رتبه‌دهی کار او می‌پرداخته‌اند. در خلال این نقد‌ها فضل و دانش منتقد نیز آشکار شده و دیگر خوانندگان و یا مستمعان نقد هم آموزش می‌دیده‌اند و آثار خوب و بد را می‌شناخته‌اند.»

در این شماره، نوشتار و گفتار‌هایی از مهدی ابراهیمی لامع، حسن پارسایی، سولماز خواجه‌وند، ناهید رئوفی، حمیدرضا شاه‌آبادی، مهدی فردوسی مشهدی، اقبال قاسمی‌پویا، سیدعلی کاشفی خوانساری، مسعود کوهستانی‌نژاد، اسفندیار معتمدی و ... به چاپ رسیده است.

در نقد‌های این کتاب، آثاری از الستر هامفریز، لیلا برزگر، مریم جلالی، فرهاد حسن‌زاده، غلامرضا حیدری‌ابهری، شیدا رنجبر، سیدعلی شجاعی، محمدهادی محمدی، دیوید مکاولی، بارت مویرت، پوپک نیک‌طلب و ... مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اند.

اطراف، چیستا، سایه‌گستر، علمی فرهنگی، کانون پرورش فکری، کتابک، مدرسه، نیستان و ... از ناشرانی هستند که آثارشان در این شماره نقد شده است.

شماره بیست‌ودوم فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان به مدیر مسؤولی نیکنام حسینی پور با قیمت ۲۰ هزارتومان انتشار یافته است. /۹۹۸/د ۱۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات