۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۶۲۸۳۳۳
به قلم اکبر صحرایی منتشر شد؛

داستان مدافع حرمی که ژنرال صدایش می‌کردند

داستان مدافع حرمی که ژنرال صدایش می‌کردند
حاصل پنج سال تلاش و تحقیق میدانی اکبر صحرایی در مجموعه دوجلدی «کتیبه ژنرال» به همت نشر شهید کاظمی راهی کتابفروشی‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ اکبر صحرایی، نویسنده معاصر، بعد از پنج سال کار و تلاش توانست رمان دو جلدی «کتیبه ژنرال» را به دست مخاطبان برساند. این رمان روایتی از تاریخ و رویدادهای متعدد انقلاب اسلامی است. جلد نخست آن «قصرالدشت» نام دارد که قصبه‌ای اطراف شیراز است و براساس محل تولد راوی انتخاب شده و تاریخچه‌اش به این بهانه روایت می‌شود. جلد دوم هم «قمحانه» نام دارد که شهری در سوریه است که محل شهادت راوی بوده.

صحرایی درباره این رمان گفت: حاصل چند سال تحقیق میدانی، مصاحبه با شخصیت‌های گوناگون و سفر، رمان هزار صفحه‌ای «کتیبه ژنرال» در دو جلد با عنوان‌های «قصرالدشت» و «قمحانه» شکل گرفت که در آن به حوادث بیش از 5 دهه اخیر از زمان پیش از انقلاب اسلامی و پس از آن پرداخته‌ام و جنگ‌ها، حوادث تاریخی متعدد، ترور، کودتا، حادثه طبس، درگیری‌های سیاسی در ایران، عراق و سوریه و... را به تصویر کشیده‌ام. البته زندگی متفاوت شخصیت اصلی رمان یعنی اسکندری، اعظم؛ همسر او، حلیمه خاتون؛ مادر او، سرهنگ، منیژه، هومن و ده‌ها شخصیت دیگر که در طول رمان تجزیه و تحلیل می‌شوند، «کتیبه ژنرال» را به یک رمان شخصیتی تبدیل کرده است.

یه گفته وی، پرداختن به شخصیت زن و دختران در رمان،‌ مرور تاریخ انقلاب و اتفاقات، پرداختن و فضاسازی تاریخ داستانی و بومی شهر شیراز به خصوص محل تولد شخصیت اصلی رمان در قصبه قصرالدشت، از جمله موضوعات مطرح شده در این کتاب است.

 صحرایی در ادامه به چگونگی نوشتن این مجموعه دوجلدی اشاره کرد و گفت: شهید اسکندری، از مدافعان حرم، از دوستانم بود. او در همه اتفاق‌های دوران انقلاب و دفاع مقدس حضور داشت. وقتی به‌دنبال نوشتن این کار رفتم، قرار بود یک‌ساله کار جمع شود اما متوجه شدم اتفاق‌های زیادی در زندگی این شهید رخ داده که می‌تواند گویای بیش از نیم قرن اتفاق‌های پیش از انقلاب و بعد از انقلاب باشد.

 این نویسنده افزود: شهید اسکندری قنادی حرفه‌ای بود و اتفاق‌های جالبی در زندگی‌اش رخ داده که خواندنی است. و من به این بهانه نگاهی هم به تحولات جهانی داشتم. داستان از سوریه شروع می‌شود از یکی از عملیات‌های آن‌جا و بعد با فلش بک‌هایی که زده می‌شود مخاطب، بیشتر با این شخصیت آشنا می‌شود. درواقع من این شخصیت را بهانه کردم تا اتفاقات نیم قرن اخیر را بیان کنم.

 وی در ادامه بیان کرد: هرچه جلوتر می‌رفتم کار عمیق‌تر و تعداد صفحات بیشتر می‌شد. در این رمان روایت خطی و تقویمی کنار گذاشته شده و تقریبا فرم «رمان» به کار رفته است. اتفاقات در هم تنیده شده و روایت خطی خسته‌کننده بهم خورده و خواننده با خواندن کتیبه‌ها به صورت پازل در ذهن خودش اتفاق‌ها را کنار یکدیگر می‌گذارد. اتفاقات از زمان حال یعنی سال 1395 شروع می‌شود و در ادامه فلش بک‌هایی به رویدادهای تاریخ معاصر مانند خرداد 1342، ترورها، درگیری‌های کردستان، جنگ ایران و عراق و ... زده شده و این اتفاق‌ها که هم تاریخی و هم مستند هستند بازسازی و بازنویسی شده‌اند.

 صحرایی با اشاره به اینکه اتفاق‌ها در بستر تاریخی و داستانی در قالب 22 کتیبه روایت شده است، درباره دلیل انتخاب نام «کتیبه ژنرال» برای این رمان گفت: اتفاق‌هایی که منجر به فلش‌بک‌های متعدد در رمان می‌شود در کتیبه‌ای صورت می‌گیرد که اسکندری در آنجا سربریده می‌شود و به شهادت می‌رسد. از طرفی کتیبه به معنای زندگی‌نامه ماندگار و ماندنی است و به سنگ‌نوشته‌ای گفته می‌شود که تاریخ و اتفاقات روی آن حک شده باشد و من این نام را برمبنای این انتخاب کردم که زندگی‌نامه این شهید می‌تواند الگو و تجربه‌ای برای مخاطبان باشد و با خواندن زندگی او با اتفاقات نیم قرن گذشته آشنا می‌شوند. همچنین دلیل استفاده از نام «ژنرال» هم این است که اسکندری در مدتی که در سوریه بوده، سوری‌ها او را ژنرال خطاب می‌کردند. و در نهایت این رمان «کتیبه ژنرال» نام گرفت.

 وی درباره مخاطبان این کتاب هم اظهار کرد: رمان «کتیبه ژنرال» صرفا برای بزرگسالان نیست و نوجوانان کتابخوان هم به دو دلیل می‌توانند از آن استفاده کنند؛ نخست اینکه نثر و زبان ساده و روان است و فصل‌بندی‌های موجزی انتخاب شده که کمک می‌کند به فهم بیشتر و طنز ملیحی هم مثل عمده کارهای من در این کار هم استفاده شده و برای مخاطب 10 سال به‌بالا خواندنی است.

 صحرایی همچنین به پیام‌هایی که به صورت غیرمستقیم در کار آورده شده اشاره کرد و گفت: با چینش‌هایی که در متن آورده شده به برخی از پرسش‌های متداول نوجوانان امروز مانند اینکه «چرا انقلاب شد؟»،‌ «نتیجه‌اش چه شد؟»و «چرا در سوریه می‌جنگیم؟» پاسخ داده شده است.

 این نویسنده یادآور شد: علاوه براین مخاطب با خواندن این رمان با لحن و فرهنگ عامیانه فارس آشنا می‌شود. و متوجه می‌شود شخصیتی مانند اسکندری به عنوان ثمره و میوه این انقلاب می‌تواند شخصیتی الگو باشد.

 رمان دو جلدی «کتیبه ژنرال»؛ جلد اول «قصرالدشت» در ۶۲۰ صفحه و جلد دوم «قمحانه» در ۴۵۰ صفحه از سوی نشر شهید کاظمی منتشر شد. /۹۹۸/د ۱۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات