۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۶۲۸۵۴۷
خبرگزاری رسا، منتشر کرد؛

فراخوان نظرات و پیشنهادات در موضوع معیشت طلاب

فراخوان نظرات و پیشنهادات در موضوع معیشت طلاب
خبرگزاری رسا اقدام به اعلام فراخوانی در جهت تجمیع پیشنهادات و انتقادات طلاب و فضلای حوزه های علمیه در موضوع معیشت کرده تا این نظرات در اختیار تصمیم گیران حوزه قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، موضوع مسائل اقتصادی و زندگی و معیشت طلاب همواره یکی از دغدغه های حوزویان محسوب می شده و اقداماتی نیز در این راستا انجام شده است.

خبرگزاری حوزوی رسا نیز در راستای حمایت از معیشت طلاب اقدام به انتشار فراخوانی برای تجمیع نظرات، پیشنهادات و انتقادات طلاب، اساتید و علمای حوزه های علمیه کرده است.

طلاب محترم می توانند ذیل همین خبر اقدام به ارسال پیشنهادات و انتقادات خود کرده و مهمترین مباحث و اشکالات حوزه و دستگاه های اجرایی حوزه را در بحث معیشت یادآور شوند.

نظرات و پیشنهادات ارسالی طلاب در آینده نزدیک تجمیع و ضمن منتشر کردن دیدگاه های قابل انتشار در خبرگزاری رسا در اختیار مدیران و مسؤولان حوزه های علمیه از جمله جامعه مدرسین، اعضای شورای عالی حوزه های علمیه، مدیریت حوزه، مرکز خدمات و مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه های علمیه قرار خواهد گرفت.

طلاب و فضلای حوزه می توانند ضمن توصیف و تبیین وضعیت معیشتی، مسکن و اشتغال حوزویان، دیدگاه ها، نقطه نظرات، راهکارها و پیشنهادات خود را در جهت بهبود وضعیت معیشت از طریق ایمیل رسا نیز به آدرس info@rasanews.ir و همچنین از طریق شبکه های ایتا و سروش اقدام کنند. /1330/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حسین حسینی
Iran, Islamic Republic of
۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
یک طلبه متاهل با شهریه چند صد هزار تومانی چطور می تواند دغدغه درس خواندن و ارتقای تحصیلی داشته باشد؟
اساسا اگر مدیران حوزه می خواهند روند تحصیلی طلاب متحول شود، چاره ای جز توجه به معیشت روحانیون ندارند.
افزون بر عنایت ویژه مراجع تقلید، باید مدیران حوزه دنبال منابع پایدار باشند تا هم امورات جاری حوزه رتق و فتق شود و هم معیشت طلاب به این شکل نباشد
9
2
حسین گودرزی
|
۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
تخصیلات حوزوی چرخه بدون بازگشت پول هستش، حتی در رده علوم انسانی هم نمی تواند به تولید ختم شود! لهذا هر منبعی ناپایدار خواهد بود، چون تعادلی بین خروجی و ورودی منبع وجود ندارد!
مع الوصف، حوزه چاره ایی جز این ندارد که تغییر نگرشی کلی در نحوه تدریس و سرفصلهای دروس ایجاد کند، تا بنوعی علم آموخته شده به خلق ثروت منجر شود! این تغییر نگرش ربطی به تغییر دین و محتوا ندارد، سرفصل مباحث قرنهاست ثابت است!
لذا من پیشنهاد می دهم، بجای آنکه منابع مالی را مستقل از چرخه علم آموزی کنند تا مجبور شوند منابع اهدایی یا دولتی یا.. را در چرخه جداگانه بالاجبار پایدار کنند، مثل خرید معادن و منابع با منابع مالی موجود، چرخه بقای حوزه بشدت پایدارتر می شود که خروجی حوزه، که همان طلاب با سواد هستند قادر به خلق ثروت باشند!
یکی از این طرق، تغییر نگرش جدی به علوم انسانی است. این جنگ و تقابل را با علوم انسانی غربی را به فرصت خلق ثروت پایدار برای خود و جامعه بدل کنند.
ناگفته پیداست منابع مالی تصرفی اعم از دولت یا تبدیل منابع اهدایی به بنگاههای اقتصادی اگر شبهه ناک نباشد مشخصاً ناپایدار خواهد بود، زیراکه درآمد منابع مذکور باید صرف تولید دانش و کیفیت برای آن بنگاه شود و اگر چنین نشود، روز به روز کوچکتر شده یا با قدرت سیاسی بازار را ناپایدار خواهد کرد، مثل بازار خودرو....
مثلاً باب نجاسات از دوران صفویه تاکنون به روز نشده است! و عملاً از علم روز فاصله گرفته هرچند که سیصد سال پیش منطبق بر علم روز بوده!
این تقابلات پویایی فقه را از بین خواهد برد!
علی
|
۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۰
من ۱۰ساله توحوزم ۶ساله دنبال زنم نه زن میدن به طلبه نه طلبه پول کافی برای یک زندگی ساده داره البته اکثرا جواب ردها بخاطر حقوق طلبه ها پایینه الانم مادرم فشارخون گرفته ازقصه منم مث
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۸
باسمه تعالی
بنده معتقدم تا زمانی که حوزه ورودی و خروجی مشخصی نداشته باشد، مشکل حل نخواهد شد.
یک طلبه و روحانی بعد از چند سال تحصیل در فضای حوزه باید جامعه را از علم و دانش خود بهره مند سازد و دلیلی ندارد سالیان سال در حوزه بماند و چشم به شهریه داشته باشد
در این راه البته سامانه ارزیابی و نظارت دقیق تری لازم است از سوی متصدیان حوزه اندیشیده و تدارک شود
3
1
طلبه انقلابی
Iran, Islamic Republic of
۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸
با سلام و تشکر از برنامه جالبی که راه انداختید
به عقیده من اعضای شورای عالی حوزه های علمیه حقیقتا با بطن طلاب و روحانیون در ارتباط نیستند و شاید حتی ندانند طلاب در چه وضعیتی به سر می برند.
قبول داریم شما خودتان دوران سختی را پشت سر گذاشتید ولی باور کنید امروز شرایط فرق کرده و هزینه ها قابل مقایسه با قبل نیست.
به عقیده من باید نظارت جدی رو شهریه ها صورت بگیرد و حداقل 50 تا 70 درصد به میزان شهریه اضافه بشه و این که در قضیه مسکن و بیمه طلاب نیز همکاری بهتری صورت بگیرد.
آقایان علما و اعضای جامعه مدرسین!
گاهی از اتاق های خود بیرون بیایید و طلبه ها را ببینید و وضعیت معیشت آنها را نگاه کنید...اگر شما برای طلبه ها کاری نکنید از دیگران چه انتظاری هست.
6
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
مدیران و مسؤولان حوزه باید به اندازه یک روز هم که شده خودشان را جای طلبه هایی بزارن که با دو سه بچه در پردیسان مستاجر هستند و باید با موتور برای درس و بحث بیان داخل شهر و برگردن،
حالا شما تصور کنید با ششصد هزار تومان شهریه طلبه باید اجاره پرداخت کند، پول بنزین بدهد، خرجی خونه و زن و بچه را تامین کند .
و هزار و یک جور حرف و فحش و دری وری از برخی مردم بشنوند.
واقعا اوضاع بی اندازه خراب است
مدیران و مراجع عظام به فکر باشند
10
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
وضعیت بد معیشتی در حوزه کار را به جایی رسانده که طلبه درس خارج خوان حوزه حاضر است تن به مشاغلی بدهد که فرسنگ ها از روحیه، منش و زی طلبگی بدور است؛ مشاغلی همچون نگهبانی مجتمع، مسافرکشی، اسنپ، دست فروشی وووووووو
به کجا داریم می رویم
5
1
ناشناس
|
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۲
سلام اولان کارکردن هیچ حرام نیست و خجالت آور نست خجالت آور زمانی هست که شرمنده اهل وعیال باشی اسنپ یا هر کاری جای خودش شریف هست
احمدزاده
Iran, Islamic Republic of
۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
باید نسبت به احیای وقف افراد ثروتند برای معیشت طلاب آن هم در دست مدیریت حوزه ها تبلیغات رسانه کرد تا این منبع مالی در اختیار ارتقای وضع پایین درآمدی خانواده های طلاب قرار بگبرد.
از راه اندازی پویش معاش طلاب از شما ممنونم.
5
1
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
چیزی که اعیان است چه حاجت به بیان است طلبه با تحصیلات عالیه دانشگاهی و پایه 6 حوزه ماهیانه چندصد هزار تومان را کدام معیار می تواند اندازه گیری کند این را همه می دانند نیازی به نظرسنجی نیست وقتی شب است تاریک است و همه می بینند که تاریک است نظر سنجی کنیم که تاریک است یا روشن است ؟!
6
1
عباس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
آیا دغدغه مسؤولان حوزه و مرکز خدمات تامین وضعیت معیشت خانواده های کم در آمد روحانیون است؟ اگر دغدغه داشتند یک فکری به حال طلاب در این اوضاع آشفته اقتصادی می کردند.
باید به اوامر امام خامنه ای درباره تامین معاش طلاب عمل بشود.
5
1
صادق
Iran, Islamic Republic of
۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
لطفا وقت تون رو صرف بحث هایی که کار به جایی نمیبره نکنید
سال هاست طلبه ها از کنج حجره و خونه هاشون تا صفوف خجالت آور شهریه در حال نقد و انتقاد و نظر دهی در مورد وضعیت حوزه و معیشت طلاب هستن
آقایون مسئولین کک‌شون هم نمیگزه و اصلا براشون مهم نیست.
هر وقت یک ماه مدیران === حقوق شون رو با شهریه ی بابرکت! طلبه ها جابجا کردن و با 500 تومن زندگی شون رو گذروندن، اون موقع خوب میبینید که چه تحولاتی رخ خواهد داد
وقتی جیبشون پر باشه و سفره شون پُرتر، درد چه می فهمن چیه؟
هر مدیری هم که میاد، وضعیت طلبه ها رو از قبل بدتر میکنه
8
0
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷
پیشنهاد بنده اینه که مدیریت حوزه یا مراجع عظام اقلام و سبد کالاهای اساسی رو بین بدنه طلاب خصوصا اقشار تازه ازدواج کرده بپردازند.
3
2
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۰
راه حل مشکل معیشت طلاب، خارج کردن موقوفات حوزه از چنگال موقوفه خواران است.
4
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
باید انجمن اقتصاد حوزه و علمای اقتصادی بنشینند و طرحی را برای عبور از مشکلات معیشتی روحانیون در حال تحصیل ارائه نمایند.
4
2
کرمانی
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
تامین معیشت طلاب لازمه هجرت آنها به شهرستان هااست. لذا باید برای درآمد، مسکن و تحصیل فرزندان طلاب هجرت کننده برنامه ریزی های لازم انجام شود. در حال حاضر مدیریت کافی در این زمینه صورت نگرفته و زیر ساخت ها فراهم نشده است.
3
2
ناشناس
|
۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
الان طلاب هجرت هم متاسفانه حقوق مهر را نگرفتن
مجید
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
استعداد سنجی از طرف مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه مهم‌ترین وظیفه حوزه در معیشت طلاب است . زیرا با استعداد سنجی می‌تواند کمک بزرگی را به طلاب سرتاسر کشور انجام داد.
2
1
رضوانیان
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
علمای شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه حتما به فکر گذران زندگی طلاب هستند؛ اما وضع اقتصادی در تحریمها و سختی های زندگی طلاب در اوائل زندگی مشترک مثل اجاره منزل و تهیه اقلام ضروری زندگی اینقدر سخت شده که این مقدار شهریه اندک پاسخگوی نیاز طلاب نمی باشد.
2
1
عباس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
معیشت طلاب طبق سنت معمول و پرمعنا و پررمز و راز باید به وسیله بازار و مردم اداره شود؛ اگر افراد متمول خمس و وجوهات شرعی‌شان را بدهند حوزه ها به صورت خوبی اداره و معیشت طلاب تامین می شود.
4
1
طلبه شهرستانی
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
مرکز مدیریت وظایف مهمی جهت بالابردن معیشت طلاب در کشور برعهده دارد. کمکهای فعلی انجام نمیشود.
2
2
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
استعداد سنجی از طرف مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه مهم‌ترین وظیفه حوزه در معیشت طلاب است . زیرا با استعداد سنجی می‌تواند کمک بزرگی را به طلاب سرتاسر کشور انجام داد.
2
2
اباعلی
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
اتکای طلاب به تنها منبع درآمدی باید تبدیل به چند منبع درآمد شود.
امکان خود اشتغالی طلاب در کنار امکان تبلیغ در موسم مبلغان و راه های در شان باید به منابع درآمدی طلاب افزوده شود.
3
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
درآمد طلاب نسبت به مردم پایین است.
۹۰ درصد طلاب در کشور زیر خط فقر بوده و ۱۰ درصد از روحانیان در کشور هستند که درآمد و قدرت خرید کالا را دارند.
درآمد طلاب منحصر در شهریه و تبلیغ است.
تفکری که بعضی از مردم در کشور نسبت به روحانیان دارند و می‌گویند وضع آنها خوب است، اشتباه است.
3
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۴
ابتکارتان، جالب و ستودنی است، امیدواریم بتوانید درد و دغدغه طلاب را به گوش مسؤولان محترم برسانید و در زمینه بهبود وضعیت معیشتی طلاب شاهد اتفاق خوبی باشیم
1
2
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵
خانواده ای از طلاب را سراغ دارم که به دلیل سوء تغذیه ناشی از گرانی و تورم موجود در کشور، دچار بیماری شدید شده و کسی نیست که به دادش برسه.
2
1
امیرعلی. امیریان
|
۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۹
ناراحت کننده است
ناشناس
United Arab Emirates
۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۲
منم یه همچنین چیزی رو شنیدم
در جواب اون دوست مون که میگه. هر کی میاد بدتر از قبلی باید بگم. که اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم
2
2
سیدعباس سید عباسی
Iran, Islamic Republic of
۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
با سلام و احترام
نجابت
قناعت
مناعت و عزت نفس طلاب و روحانیون عزیز و خانواده هاشون با این میزان شهریه و معیشت واقعا بی نظیره
جالب اینکه میزان و نصاب فرزند آوری هم در بین طلاب بیشتره
این الگو از منظر جامعه شناسی و روانشناختی هم بسیار قابل تحلیل است.
2
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰
توزیع بسته های حمایتی کمک مناسب به طلابست.
3
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۴
ای کاش مسیولین یکبار جای طلاب خجالت زن وبچه را می کشیدن درابن زمان نابسامان
3
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
بسمه تعالی
سلام علیکم
همانطور که مستحضر هستید طلاب در وضعیت بسیار سختی زندگی می کنند و به این اضافه کنید سختی زخم زبانها و سیل تهمت هایی که از جانب عده ای از مردم دانسته یا نادانسته به سمت آنان روانه است و از طرفی عده ای از بزرگان حوزه و تصمیم گیران سبک زندگی فقیرانه را به طلاب توصیه میکنند و این در حالی است که این گزاره ها هرگز در منابع شیعی موجود نیست و طلاب باید بسیار بزرگتر از زندگی فقیرانه تفکر کنند و این نظریه نامعلوم که طلاب باید در فقر کامل باشند به طور کل باید مردود گردد‌ که البته این منافی زندگی زاهدانه اختیاری نیست.طلاب باید در اندازه تمدنی تربیت شوند و فکر و زندگی کنند.
مختصر عرض کنم یکی از بهترین راهکار هایی که به نظر حقیر رسیده این است که نهاد های متولی مساجد موازی کاری را رها کرده و هماهنگ با یکدیگر درآمد های مساجد را تجمیع کرده و مثل یک کارمند به روحانیون مساجد حقوق و مزایا و بیمه اختصاص دهند و در عوض درب مساجد در طول روز به روی همه مردم باز باشد و امام جماعت ساعات بیشتری را در مسجد سپری کند و به مشکلات مردم رسیدگی کند و این باید بگونه ای باشد که روحانیون با حضور در مسجد کل زندگی آنان تامین شود و نیازی به کار کردن در جای دیگری نداشته باشد.به این ترتیب هم از حجم سختی معیشت و مشکل اشتغال طلاب کم میشود هم مساجد از رکود بیرون می آیند و به جایگاه حقیقی خود نزدیکتر میشوند و هم جایگاه امام جماعت حفظ میشود و هم برای حق الزحمه خود مجبور نیست دست پیش هیئت امنا دراز کند که همه اینها آسیب های بسیار بزرگی را حل میکند که فی الحال مجال توصیف آنها نیست.
با تشکر
یا علی
3
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
سلام .بقول معروف انچه که عیان است چه حاجت به بیان است.واقعا طلبه ها یا بیشترشون در وضع خیلی بد معیشتی دارند از یک ماه فقط پنج روز پول دارن وبعضی هم که همون روز اول همه رفته بعضی فکر میکنن حتی از همین اقاییون پیش خودشون میگن زندگی خوبی دارن اما بعضی از این زندگی ها از اول ازدواجشون تا حالا قرض قوله هستش با عبادت های استیجاری هستش به نظرم طلبه ها نه ذینشون دارن نه دنیا رو ورا که اینقدر حق مردم به گردنشون هست کار از بحث پیشنهاد گذشته این طرح ها فقط وقت گیری هستش کسی که بخواد کار انجام بده میده قرار بود کمک شهریه ماه های قبل واریز کنن چی شد؟
1
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
سلام بابت معیشت طلاب:

اولا قطعا باید شهریه را اضافه اش کنند با این گرانی ها. من طلبه به تنهایی اگر بخواهم زهد داشته باشم هم این شهریه کفایت زندگی را نمیکند، چه برسد که زن و بچه را نمیشود مجبور به زهد کرد. در یک کلمه میگم اگر کمک پدر و مادرها و راههای دیگر درآمد نباشد، زندگی با این شهریه اندک، محال است.

ثانیا، لطفا و لطفا اینهمه شرط و شروط نذارن برای یه ذره شهریه ای که میدن. مثلا اقای وحید شرط میذازه حتما باید فقه و اصول بخونی تا شهریه حلال باشه. رتبه سه شرط میذارن حتما باید معمم باشی. شغل آزاد هم نباید داشته باشی، اگر بخوای یه ذره با شغل آزاد وضعیتت رو بهبود ببخشی، باید شهریه هم قطع کنی! این که نشد!
طلبه ای که به درس خارج فقه علاقه ندارد بلکه به رشته های دیگر علاقه دارد، و یا نمیخواهد فعلا معمم شود ، چرا باید از شهریه اقای وحید و رتبه سه محروم شود؟ یا اگر خواست با شغل آزاد یه ذره وضعیتش بهتر بشه، چرا شهریه مشکلدار میشه طبق قانون دفتر شهریه رهبری.
1
1
مرتضی رنجبر
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
سلام الله علیکم
راه معیشتی برای طلاب که بسیار پیشبرنده است و حتی تمدن ساز می تواند باشد
تولید صنایع خلاق فرهنگی اسلام ناب
توسط گروه های طلبگی
الان در دنیا صنایع خلاق فرهنگی بسیار رشد فزاینده ای رو دارن
امارات ترکیه و عربستان(وهابیت) دارن سرمایه گذاری های کلان می کنن

اینکه بتوانیم از منابع دین با کمک علوم انسانی وایده ها جوان های حوزوی و حتی حزب اللهی صنایع نرم تولید کنیم
حتی با نگاه جهانی بسیار مهمه
البته یک‌ اکوسیستم نوآوری می خواد که بنده ۵ سال روش کار کرده ام
مانند کارخانه های نوآوری که الان در تهران هست
ولی باید اتمسفرش اسلامی و انقلابی باشه
میشه میلیون ها شغل برای طلاب و دانشجویان و حزب اللهی ها ایجاد کرد
چون مخاطب جهانی داره
حتی در سطح منطقه مانند افغانستان و عراق هم‌میشه گسترشش داد
بنده چند ساله دنبالم یک نمونه مدرن الهی از این رو ایجاد کنم
3
1
مهدی کرامتی
|
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰
سلام
راه ارتباطی با شما طلبه بزرگوار چیست؟
مرگ بر امریکا لبیک یا خامنه ای
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
سلام به نظر من معمول طلبه های عزیز همسرانشان می تونند حداقل تولید داخلی برای خودشون داشته باشن اما متاسفانه یا بلد نیستند یا همت ندارند مثلا یک خانواده طلبه باید حداقل مربا و رب وخیاطی و غیر خودش را بتواند انجام بده ولی اینطور من پیشنهاد میکنم اگه بشه یک سرمایه ای گذاشت وسط برای یادگیری هنرهای داخلی منزل مثلا خیاطی بعد وقتی یاد گرفت اگه می تونه تولید کنه حمایت بشه ازش اما اینکه طلبه درسشو رها کرده شان طلبگی خودشو رها کرده ومشعول به کارهایی شده که درشانش نیست این خوب نیس و بعضی اوقات یک سرمایه یا یک چیزی دست طلبه می افته ولی بلد نیست این را چکار کنه یعنی راه بلد نیست وفکرمی کنم باید یک اقتصادان یک دوره اقتصادی یا شخصی که مشاوره اقتصادی بهشون بده در وست رس باشهوباز بعضی طلبه ها هنر بلدند ولی هنر بکار گیری هنر را ندارند یا سرمایشو ندارند باید یک استعداد یابی بین طلبه ها راه بندازیم تا استعدادها را شناسایی کنیم وحمایت کنیم

این حمایت های مالی از طلبه ها که بشه حمایت کرد به نظرم یک چند تا اصفهانی را به کار گیرید خوب بلند چکار کنند واقعا زرنگ هستند

اگه چند تا سرمایه دار را صحبت کنیم وحمایتشون بخوایم ودر صورت موفقیت در صدی هم دراختیارش بزارید
1
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
سلام و خسته نباشید
ممنونم از اینکه بالاخره دری برای شنیدن حرف طلاب باز شد...
امروز ظهر که رفتم تو صف نانوایی، دیدم شاطر داره داد و بیداد میکنه، و داره به همه کس و ناکس فحش و دری وری میگه... خوب گوش کردم دیدم داره از اوضاع اقتصادی مملکت ناله میزنه...
همه سعی میکردن آرومش کنن... ولی من یه جمله تو تون جمعیت بهش گفتم... داداش حرف دل همه ی ما رو میزنی... تو درست میگی...

تا اینو بهش گفتم ، قفل دلش شکست و اصل دردشو گفت...
گفت حاجی والله قسم مادو نفریم، روزی صد تومن درآمد دارم... هفت ماه برای خونم گوشت نخریدم، کلی قسط هام عقب افتادن، الان یک هفته مریضم پول ندارم برم دکتر...
گفت حاجی الان خود شما الان چند وقته گوشت نخریدی؟...همه به من نگاه کردند... گفتم اگه بگه یک ساله، کسی باورش نمیشه، اگه بگم تارگی، دروغ گفتم...من فقط تنها کاری که کردم سرم رو انداختم پایین و از خجالت هیچی نگفتم....
....
بله آقا قصه ی ماطلبه ها اینجوریه، نون سر سفرمون شده فحش و بدبینی مردم و نگاه های چپ چپشون... ===
یه طلبه باید غربت رو تحمل بکنه... بیادقم کلی مشکلات زندگی بریزه سرش، زن و بچه و بی پولی و خجالت از زن و بچه و .... ایا مغزی میمونه برای درس خوندن و ترویج و تبلیغ و عالم شدن... الا چند تا طلبه داریم که دارن شغل آزاد کار میکنن که فقط ده دقیقه ی اخر کلاس رو میان و حضار میخورن و میرن سر کلاس....
حق دارن... بچه ی مریض دارن... قسط دارن ، مخارج و اجاره خونه دارند و هزار درد دیگه.... حق هم داره درس نخونه، چون نمیرسه بخونه.... مدام باید چاله های زندگیشو پرکنه...
بله آقا....
اینه درد طلبه ها....
طرف عمری درس میخونه بچهاشو بزرگ میکنه اونوقت بعد از بک عمر پول تهیه ی یه جهیزیه ی ساده نداره برای دخترش بخره... کجای اسلام ما اینو میخواد... یعنی طالب راه دین اینقدر باید بد بخت توی مردم جلو کنه... واقعا اسلام ایقدر طلبه هارو مفلوک میخواد....
من 27سال دارم یازده ساله توی حوزه هستم... ولی اگه احضار م کنید دیگه موی سیاه توی سرم نیست...
جواب این عمر هایی روکه درست مدیریت نکردید و این جوانی هایی روکه به تباهی کشاندید را چه کسی میخواهد بدهد.... منتظر روزی باشید که درپیشکاه خدا باید به طلابی که بخاظر اضطراب هایی که به وارد کردید«مالی، علمی،روحی،و...»و او را دچار بحران هویت اجتماعی کرید،پاسخ بدهید....
پیشنهاد من به بزرگان وخصوصا اقای اعرفی این است که در وانفسا کمی از مسولین و پاچه خواران دور و برش و طلاب متمول و خواص دور و برش بیاد و در بین طلاب راه برود و حرف مستضعفین طلاب را از نزدیک بشنود، شاید یادش بیاد که خودشان چه دورانی راگذرانده و چه سختی هایی را کشیده....
هرچند اگر گوشی شنوایی بود باید به داد میرسید...و اگر چشم بینایی بود میدید....
راستی و صد البته که درد طلاب و بوی تعفن فقرو فلاکت طلاب، نیاز به چشم و گوش سالم ندارد... دلی دلسوز و خالی از هوای نفس میخواهد....
وای به روزی که بگندد نمک....


امیدوارم برسد به دست آن کس که باید برسد....
والسلام علی من اتبع الهدی....
ممنونم
5
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
سلام عليكم و رحمة الله

ضمن سپاس از طرحی که درباره معیشت طلاب دنبال می‌کنید...

شهریه که واقعا با مخارج امروز کفاف زندگی را نمی‌دهد.
طلبه مجبور به اشتغال می‌شود و بعد تمام مزایای او را از مرکز خدمات و... قطع می‌کنند.

در مقایسه با سایر نهادها و مراکز حتی در مقایسه با سپاه مزایا و خدماتی که برای طلاب در نظر گرفته شده بسیار ناچیز است به طوری که با وضعیت امروز تورم و گرانی می‌توان گفت واقعا وجود ندارد.
1
1
سیدمحمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
باسلام ‌.
مگر مسئولین حوزه به فکر معیشت طلاب هستند ؟!
همه اشیاء گران میشود،شهریه همان است که بود .
لطفااقایان یک سر به کتاب فروشی ها بزنند و قیمت کتب رو ببینند ! و بجای صحبت کردن و نظر دادن و تنگ نظری نمودن دنبال عمل باشند ! یادتان باشد اگر از علمای قدیم مثال میزنید با یک سنجش نیک مشخص میشود الان هم که بعد انقلاب اسلامی است نه طاغوت طلاب به نسبت وضعیت مردم در فقر معیشتی هستند .
3
1
فردی حاجیپور
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
سلام
زندگی با شهریه طلبگی غیرممکن هست
برا همین طلاب برای پول بدست آوردن رو به شغل دوم میارن و از درس میمونن
اگه واقعا می‌تونین کاری کنید بکنید ===
بهشون بگو از غرورشون بزنن و از دولت کمک بگیرن بخدا ماهم آدمیم
3
1
Sajjadgh68
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
سلام
از این که مسولان حوزوی به فکر طلابند باعث سروره.
من طلبه پایه ده هستم که دارای یک فرزند ۴ساله است.
۴روز پیش فرزندم و خانم باردارم انفولانزا گرفتن این در حالی بود فقط پول نان برایمان مانده بود این طبق اولویت خانمم را به درمانگاه بردم در انجا متوجه شدم که خودمم به ویروس مبتلا شدم بعد از برگشت به خانه تا زمان واریز شهریه اقا ۳ روز مانده بود و هیچ پولی برایمان نمانده بود
۳روز در تب و بیماری خودم فرزند ۴ ساله ام و همسر باردارم سوختیم تا شهریه واریز شد
پس از واریز دو باره به درمانگاه رفتیم و قریب به ۲۵۰هزار تومان دارو میوه جات برایشان خریدم این در حالیست هنوز خوب هم نشدیم
مانده ام ۲۹روز دیگه با باقیمانده شهریه اقا و ۱۵۰تومان مراجع دیگر چطور به سر ببرم.
هر چند امیدی به بهبود وضع معیشت طلاب نیست اما گفتم که مسوولین با وجدان کمی وجدان درد بگیرن
پیشاپیش از جسارت بنده عذر خواهم
میدونم که موضوع مهمی که برای مسوولین حوزه های علمیه دارای اهمیت است سلامتی طلاب و خانوادهاشون است.
3
1
ناشناس
|
۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۵
متاسفم براتون
خدا از گناه ما بگذره که مسلمون نیستیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
سلام
سلام ببخشید شما خبر ندارید شهریه طلاب افزایشی چیزی نداره ؟بخدا با این شهریه طلبگی چطوری بگذرونیم با این گرانی .اجاره خانه خرج پوشک بچه .بیرون هم میرم سرکار هم از درس عقب افتادم
خیلی بخدا فشاره زندگی همش قرض و بدبختی .چطور درس بخونیم با این گرانی با یک بچه کوچیک .
یه طلبه پایه ده تو یکسال نمیتونه گوشت بخره چون گوشت گران شده.نمیتونه درس بخونه چون میره کارگری چون اگه نره صاحب خونه بخاطر پرداخت نشدن اجاره اون رو بیرون میکنه.شما بگید چطور با این وضیعت تمرکز بکنیم درس بخونیم
اگه میتونید منعکس بکنید لطفا بگید طلبه پایه ده با این شهریه هم مراجع و هم رهبری اونم چطور اجاره بدیم رهبری ۱۵۰کمک اجاره میده در صورتی اجاره ماهی ۴۵۰ تومن است .آخه چطور بگذرونیم با این گرانی .پوشک بچه خرج خانه .از اون طرف پیش نماز هستم به زور ماهی ۲۰۰تومن میدن ۸۰تومنش کرایه میدم در ماه فقط واقعا بدبخترین قشر طلبه ها هستن .همه هم میگن شما که وضعتون خوبه
طلبه پایه ده نمیتونه یه اسباب بازی ساده برای بچه اش بخره.بچه شو نمیتونه ببره تو بازار چون بچه اس دیگه هر چی ببینه میگه میخام اونوقت باباش شرمنده بچه میشه نداره بخره.طلبه پایه ده تو پوشک خریدن بچه هر ماه دغدغه داره اونوقت خودما به دیگران میگن بچه بیشتر بیاریم برای نسل شیعه اضافه بشن خودمان تو خرج یک بچه موندیم چون وحشتناک همچی گران شده.یه سیب زمینی و پیاز میخای بخری ۲۰تومن میشه واقعا گرانی روی طلبه ها خیلی فشاره
3
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸
سلام علیکم
همه ی ارگان ها و نهادها برای فرزند، کمک هزینه ماهیانه می دهند، به جز حوزه.
در حالیکه ما که بالای منبر مردم رو تشویق به فرزند آوری میکنیم و از رهبری نقل قول میکنیم، متاسفانه از خودمان غافل شديم
ما الان خرج خودمان را نداریم چه برسد به فرزندان بیشتر
هرچند چشممان به دستان این آقایان نیست و حضرت حجت به ما نظر دارند، لکن مسئولین بلید متوجه وظایف خود و مشکلات طلاب باشند هرچه بیشتر.
تشکر از توجه شما.
5
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
سلام.وقتبخیر
نیازی به این نیست که اطلاع بدیم
شما یه سر برو گروه ها بزن ببین چقدر قران و نماز و روزه وـ..میزارن
اونهم با رقابت
یکی یه دوره قران میخونه صدتومان
اون یکی ۸۰ هزار تومان بعلاوه هزار تا صلوات رایگان
1
2
ناشناس
|
۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶
خودکرده را تدبیر نیست
محب الحسن (علیه السلام),
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
باید کار جدی کرد یک طلبه سطح یک یا دو که تازه ازدواج کرده از طرفی وام گرفته و در حال تحصیل است از یک طرف قسط دارد و هزینه خانه و اجاره و مسکن واقعاً با این شهریه اصلاً جواب گو نیست باید یک فکر دیگری کنن بنده خودم می گم واقعاً مشکل معیشتی دارم .
2
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
دل ما میشکند.
سلام علیکم.
این مشکلات حقیر را به مسولین انتقال بدهید لطفا...

حقیر طلبه سطح دو حوزه علمیه اصفهان هستم. با شهریه ناچیز طلبکی که همگی مستحضر هستید. بخاطر مشکلات عدیده معیشتی و عدم توان پرداخت اجاره خانه نتوانستم خانواده را درکنار خود نگه دارم و آنها را به ولایت پدریم در روستا انتقال دادم و حتی توان گرفتن لوازم ابتدایی خانه و زن و بچه ام را ندارم.پسرم حتی لباس گرم زمستان نداره . خودم هم روزهای تعطیلی مجبور هستم کارگری کنم که شرمنده زن و بچه ام بیشتر از این نشوم ..من فقط میخواهم به شما بزرگواران مسئول بگویم که وضع معیشتی طلاب بسیار نگران کننده هست لطفا نگذارید وضعیت از این بدتر بشود .زن و بچه ما چه گناهی کردند که در این وسط بسوزند .گرچه صبر را سرلوحه کارخودمون و زندگیم قرار داده ایم و این عقده را داریم که آقا و فرمانده ای به اسم امام زمان ارواحنافداه داریم که هواسش بهمون هست ولی استدعا دارم از شما مسئولین محترم نگذارید وضعیت معیشت ما طلاب بدتر بشود. اجرکم عندالله.
2
0
مجتبی میرزایی
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
سلام علیکم.
از اینکه علما به حرف ما گوش میدهند ممنونم.
اگه قراره شهریه زیاد بشه برای همه باید بشه ولی یکسان نه.
صددرصد اونی که نخبه هست استعداد داره تلاشش بیشتر باید بهش بیشتر داد ولو وضعش خوب باشه.
اونی هم که تلاش و استعدادش متوسط هست خب در خور شانش باید بهش داد.
ولی اونی که وضعش خرابه در مضیقه هست ولو سطح علمیش ضعیفه باید هواشو بیشتر داشت.
یاعلی.
2
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
سلام وقت بخیر
در باب معیشت_طلاب ، هم منابع موجوده(وجوهات،اوقاف،بودجه های سازمانی و...) و هم زیرساخت مدیریت مالی فراهم هست.
مشکل عمده واصلی اینه که شهریه طلاب با معیار نادرست اختصاص داده میشه و هدفمند نیست.
آقایان باور کند یا نکنند موقعیت جغرافیایی و تعداد سنوات یا حتی تلبس معیارهای کافی نیستند.
شهریه باید در قبال کار طلبگی و برای عموم طلبه ها تعریف بشه. برای مثال در قبال ساعت کاری مشخص در طرح های علمی تبلیغی تربیتی و.... که ازپیش تعیین می شوند شهریه مکفی پرداخت بشه. الحمدلله هم کار انجام نشده بسیار بسیار فراوان است و هم نیروهای توانمند هستند اما به خاطر سو مدیریت، کارهای اصلی فراموش شده و نیروهای نخبه و توانمند هم برای امرار معاش به عرصه های دیگه (قضاوت، وکالت، دانشگاه، کار آزاد و...) سوق پیدا میکنند.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
سلام بخدا ماطلبه ها از قشر پائین پایین جامعه هستیم .خودمان جهنم .ولی خانواده هامون چی اونا چه گناهی کردن .هم فحش می خوریم وخیلی چیزها .بخدا اگه اینجوری پیش بره دیگه هیچ کس براثبت نام حوزه هم نمی آید چرامسئولین به فکر ماطلبه هانیستن .نه پول نه خونه نه ماشین نه کار وخیلی چیزهای دیگه که ماپایه 10 هستیم موندیم بخدا .الان امار طلاق طلاب روز به روز بیشترمیشه ...بخاطر معیشت
3
0
سجاد حردان,
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
باسلام
و تشکر از زحمات شما
و تشکر از رحمات مسئولین حوزوی برای برنامه های مدون
وضعیت معیشت طلاب بسیار نامطلوب می باشد هم از شهریه ای که مراجع حفظهم الله می دهند که نمیدانیم این چهارصد پانصد هزار تومان را به بیمه تامین اجتماعی بدهیم یا صرف کرایه های سنگین بکنیم یا صرف هزینه درمانی خانواده بکنیم یا به خورد وخوراک یا به مسکن از چه بگویم که دلم پر است اما در آخر یک چیز را بگویم وقتی طلبه درگیری ذهنی درباره معیشت خود دارد بی شک نمیتواند به درس خود خوب برسد
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
سلام وعرض خسته نباشد
من طلبه درس خارج هستم اولادرمورد معیشت طلاب خدمت شماعرض کنم با این شهریه کم نمی شود زندگی سه نفر را اداره کرد
ثانیا.من که به این مقطع رسیده ام الان احساس پوچی و بیکاری میکنم چراکه شغلی نیست.
یک پیشنهاد می شود برای طلاب برنامه ای بیندیشند که باهمین شهریه صاحب خونه بشن اجاره به شرط تملیک بدن
3
0
الهی نگاهی
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
باسلام و خسته نباشید خدمت شما
با آرزوی توفیقات روز افزون به همه زحمتکشان حوزه


عرض به خدمت شما
که طلاب از جهت معیشت در وضعیت بسیار بحرانی قرار دارن
وهیچ کسیم نیست که به این موضوع رسیدگی کنه

بیچاره طلبه مونده. درس بخونه
یا کار کنه.
ازاون ورم علما سفارش میکنن که
خدا میرسونه
شما فقط درس بخونید
درحالی که چیزی عاید طلاب نمیشه
یا نمیدونن این حرفمو میزنن
یاهم میدونن و عمدا نمیخوان کاری کنن

به امام زمان دیگه یواش یواش ایمان از حوزه ها داره رخت جمع میکنه

خواهش میکنم ازتون حرفای طلابو به گوش مسئولین برسونید
به کی بگیم دردمونو

میدونید امار طلاق در بین طلاب چقدر بالاست

اینو مسئول گوششو بسته
3
0
مرنج
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
سلام وخسته نباشید درمورد معیشت ای کاش بجای اضافه کردن شهریه فکری بحال اینده وکارطلاب میشد تا طلبه ای که اتمام سطوح میکنه بخاطر نبود کاریا امنیت شغلی سرخورده وافسرده نباشه ومشکل پیدانکنه الان یک طلبه بعد اتمام سطوح تازه بخواد وارد هرکاری که بشه دوباره باید ازمون ومصاحبه علمی بده بعد اگرپورد قبول شد وارد بکاربشه وکسی معدل یا علم طلبه وبیانش واسش مهم نیست ازاونطرف بحث تبلیغ طلبه درطرح حجرت یا سازمان بوجودمیاد که اصلا امنیت شغلی نداره حتی بعنوان مدرس حوزه که حقوق مبلغ ومدرس متاسفانه خیلی پایینه تازه اداره کاری هم حساب نمیشه واگرطلبه مبلغ یامدرسی درحین کارمشکل پزشکی براش پیش بیاد حق استفاده از مرخصی استعلاجی نداره وحقوق ومزایاش قطع میشه اخه این بنظرت امنیتی براطلبه ایجاد میکنه تادلگرم بشه بعنوان یک مبلغ درچهل کیلومتری مرز عراق این دردل رانوشتم
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
با سلام من برا شرکت در نظر سنجی میخواستم بگم واقعا وضع معیشت طلبه ها اسفناک با این گرونی هیچ کاری نمیشه کرد شهریه ای که به ما پرداخت میشه نهایتا برای ده روز زندگی کفایت میکنه من خودم مستاجرم چجوری با این وضع مسکن به فکر خرید خونه بیافتم بعد همه جا میگن طلبه ها وضع مالی خوبی دارن ماشینم چند ماهی هست نیاز به تعمیرات داره نمیتونم تعمیرش کنم چرا چون پول ندارم دلم میخواد یه بار هم شده برم کربلا نمیتونم چرا چون شهریه ام کفاف حداقل های زندگی ام رو نمیده
مسئولین محترم لطفا عاجزانه به فکر معیشت طلاب باشید چرا مثل خیلی از ارگان ها اقدام به ساخت خونه سازمانی برای طلابی که قصد خرید خونه دارن نمیکنید
التماس دعا
2
0
میرقادری
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
سلام.
حوزه علمیه باید کار آفرینی کند،
مثلا در بخش ساختمان سازی نیروهای متخصص را اولا از طلاب و در درجه دوم،خانواده های طلاب و....برگزیند و در هر استان در نقاط مختلف این کار را انجام دهد، در این صورت هم تامین منابع مالی حوزه درست میشود و هم گشایشی در معیشت طلاب،ایجاد میشود.

یا در بخش کشاورزی در مناطق مختلف کشور با توجه به محصولات استان ها اقدام به خرید یا اجاره مزارع،باغات و.....نموده و از طلاب و خانواده طلاب آن منطقه به عنوان نیروی کار استفاده کند

در استان های صنعتی، حوزه میتواند در بخش صنعت با توجه به نیروی کار طلاب ،سرمایه گزاری کند

یکی از مهم ترین سرمایه گذاری ها در جهان تجارت است.
یهودی ها بیشترین ثروت جهان را در اختیار دارند، و اکثرا تاجرند.
میتوان طلاب را با سرمایه حوزه با توجه به نیاز کالاهای مختلف در سطح هر شهر یاری کرد.
مثلا خرما از بخش جنوب از طلاب جنوبی تهیه و به طلاب شمالی داده شود تا آن ها با پیدا کردن بازار اقدام به فروش آن بکنند.
یا زعفران از خراسان تهیه شود و به شمال داده شودو........

بدترین کار ممکنه ،کارمند کردن طلبه است
چون هم از کارایی اصلی خود باز میماند و هم در یک سطح متوقف میشود که البته یهودی ها این را برای کشور ما میخواهند
1
0
گل نرگس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
سلام
نظر خاصی ندارم
فقط سه ماهه اجارم عقب افتاده که فقط صاحب خونه زنگ میزنه
11 قسط از اقساط وام مرکز خدماتم عقبه که فقط از مرکز زنگ میزنن
5 قسط از وام که از صندوق قرض الحسنه گرفتم عقبه که جلوی شهریه ضامن رو گرفتن و فقط زنگ میزنه
شهریه رتبه یک میگیرم
دوتا بچه دارم
چون خودمم سندورم تیتز دارم کار سنگین نمیتونم انجام بدم (ولی مجبورم برم مجتمع هارو تمیز کنم که روزی 30 تومن بهم بدن)
زندگی هم که خرج داره خرج خرج خرج
شاید باور نکنین ولی من 5 ساله برای خودم حتی یک شلوار هم نتونستم بخرم
شرمنده خانواده هستم شرمنده شرمنده شرمنده
خیلی از طلبه ها این مشکلات رو دارن
چطوری درس بخونم
چطوری سر کلاس های اجباری بشینم
نگم که خانوادم در حسرت خیلی از چیزهایی هستن که برای اکثر مردم عادیه
مثل برنج
مثل گوشت
مثل میوه
3
0
ب ف
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
سلام
در مورد وضعيت معيشت طلاب بنده سابقا پيشنهادی را به دفتر برنامه ريزی حوزه در جلسه ای دادم که ظاهرا به فراموشی سپرده شد

اجمالش اين هست که برای هدفمند کردن مسائل معيشتی لازم و ضروريست که همه طلاب خواهان استفاده از مزايای معيشتی پرونده اقتصادی داشته باشند در کنار پرونده تحصيلی و ...
آحاد روحانيون علاوه بر خوداظهاری در زمينه همه منابع درآمدی و املاک و مستغلات و ... خودشان و خانواده به دفتر حقوقی حوزه وکالت می دهند که هر زمان بخواهد امکان استعلام وضعيت حسابها و املاک و خودرو و ... را از مراجع ذيصلاح داشته باشد
اگر اين پرونده به روش درستی تشکيل شود و اطلاعاتش ساليانه به روزرسانی گردد می توانند طلاب را مانند ساير مردم مثلا در ده دهک درآمدی طبقه بندی کنند

افرادی که نيازمند نيستند به حداقل پرداخت معيشتی به آنها اکتفا شود و افراد نيازمند بيشتر برخوردار شوند

با اين روش که مختصرش عرض شد امکان توزيع عادلانه مساعدتها و حتی شهريه و ... بين افراد فراهم می شود.
بدون شک افرادی از طلاب هستند که اصلا نيازی به اين پرداختها ندارند و به دلايل مختلف ثروتمند و مرفه هستند و از طرف ديگر بسياری ديگر در مسائل اوليه زندگی گرفتارند... طبيعتا يکی از راههای مهم رسيدگی، توزيع عادلانه هست که از مسير تشکيل پرونده اقتصادی طلاب می گذرد.
1
0
رمضان عباسی
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
باعرض سلام خدمت مسئولین حوزه علمیه.بنده بیش ازبیست سال هست طلبه هستم جوانی وعمرم رادر راه درس وتبلیغ گذراندم جاهای رفتم تبلیغ که در ذهن شماهم ومسئولین حوزه وجود ندارد اما دلم ازشما که هیچ ازبزرگان دینی هم دلسرد شدم. یکبار هم دراین چندسال خبرمان رانگرفتی گرچه اخلاص داریم اما ازشما که مسئول هستید توقع داریم. خواهشا نعلین های زردتان را دربیاریدوبه زندگی نوددرصدطلاب سربزنید. خیلی ازطلاب باسیلی صورتشان سرخ نگه داشتن. اصلا شنیدی تاحالا چندنفرازطلاب بخاطرمسائل مالی زنشان طلاق گرفتند؟ اصلا شنیدی که طلبه داشتیم بازنش وبچه هاش دعوا گرفتن وآبروش رفته! فقط به خاطرمشکلات مادی. فقط بخاطرپول.
ما مثل شما نیستیم بادیگارد وماشین انچنانی داشته باشیم بعدش هم ایه الله بشیم. ما مثل خودمان هستیم . عزت ما ازبین رفت. تا حالا فکرکردید چه جوری با این تورم وگرانی زندگی میکنیم. چقدر ازطلاب ما سراغ کار آزاد رفتن؟
حرف زیاد ودرد دلهای ماعمیق. کیست که مارا یاری کند؟
3
0
هوای بهاری
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
سلام و رحمة الله
اقا ما برای معیشت طلاب نظر بخواهیم بدیم
شاید خیلی ها این نظر رو داده باشند
یکیش فروشگاه تعاونی طلاب هست در هر شهر یا برای شروع در شهر های بزرگ در خود حوزه ها افتتاح بشه و اتاقی رو بهش اختصاص بدهند.
که محصولات رو چه کشاورزی و میوه جات چه بسته بندی رو به قیمت عمده بدون سود،حالا نهایتا ده درصد ،اونم برای هزینه های حمل و نقل به طلاب عرضه کنه
مثلا قوطی کنسروی رو که روش قیمت پانزده تومان زده،درواقع فروشنده هشت تومان خریده،اینجا فروشگاه تعاونی میتونه به نه هزار تومان بفروشه
البته فروشگاههایی هم هستند
که این کار رو میکنندولی در اخر سودش به خود حوزه ها بر میگرده
1
0
ح گ
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
سلام علیکم
بنده طلبه درس خارج هستم. با اینکه شهریه دارم و نماز مسجد هم میرم و مقداری هم از مسجد کمک می کنند، ولی باز هم توی این اوضاع بد اقتصادی باز هم کم می آورم. با اینکه خیلی جاها نمی رویم خیلی چیزها رو نمیخریم بعضی از پوشیدنی هایی رو که لارم داریم ولی نمی خریم باز هم خیلی وقتها کم میاریم.
چون در این سه سال اخیر هم همسرم و هم فرزندم هر چند روز یک بار مریض می شدند.

گاهی مجبور می شدم که از کسانی قرض بگیرم.
به عنوان مثال توی همین سه ماه اخیر به خاطر عملی که همسرم داشت و داروهای بعدش و مریضی هایی که فرزندم داشت نزدیک هفت میلیون خرج کردم.
خلاصه میکنم. لذا این قضیه کمک معیشتیرو اگر راه بندازید خیل سپاسگزار میشم.
با تشکر
حسین گریوانی
1
0
صاحب الزمان
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
بزرگان ما تو خواب هستن. یه سیگار فروش لب خیابون درامد از طلبه بیشتر.
2
0
شوق پرواز
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
سلام وادب ۱۴سال کار قرآنی بدون حمایت
حداقل به خواهران طلبه هم مبلغی بعنوان شهریه در نظر گرفته شود وضعیت اقتصادی وخیم کرایه ها منزل بالا
1
0
علی خدا رحمی
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
با سلام
بنده از طلاب سطح سوم حوزه هستم و از مسئولین حوزه درخواست دارم که به وضع معیشتی طلاب عزیز رسیدگی کنند.
در زمینه های مسکن که واقعا معزل بزرگی برای طلاب آبرومند هست و واقعا موجب تاسف و تاثر هست که یک طلبه شریف و سختی کشیده خانه ای ازخود ندارد و صاحب خانه وسیله او را بیرون می‌ریزد. و یا در زمینه شهریه طلاب و همچنین اینکه آینده شغلی مشخصی ندارند. لطفا خدا را در نظر بگیرید و به داد طلاب محترم برسید
2
0
علی فاطمی نیا
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
سلام علیکم
والله ما نظری نسبت به حوزه نداریم
اما در حال حاضر ما طلابی هستیم خانوار دار بدون مسکن ود در رهن ها یا اجاره های گرون داریم دست و پنجه نرم میکنیم
طلابی هستیم که خجالت میکشیم به صورت زن و بچه های خود نگاه کنیم چون در سال به زور شاید بتونیم یک دست لباس با شهریه ی کم براشون بخریم
طلابی هستیم که بیمه اجتماعی رو از ما ورداشتن و میگن باید سطح یک رو تمام کنید در حالی که ما زن و بچه داریم و با رفتن به بیمارستان برای یک سرما خوردگی ساده حد اقل ۱۰۰هزارتومن باید پرداخت کنیم .
طلابی هستیم که با این اجاره های گرون و شهریه ی کم و کرایه رفتن به حوزه بعضی شب ها با گرسنگی کامل از صبح تا شب فقط با لزوان آب خودمون رو صبر میدیم و میخوابیم تا فردا اول صبح پیاده چند کیلو متر پیاده بریم تا به حوزه برسیم
طلابی هستیم که اصلا خانه نداریم از شدت بی پولی پناه آوردیم به خانه های پدری که خودمان را در یک اتاق با همسر و بچه ها جابدیم
در حالی که مسئولین الحمدولله خونه های هکتاری دارن حقوق های نجومی دارن هر ساعت و هر موقع هر غذای رو که دوست داشتن رو میخورن
و به طلاب میگن شما باید زاهد باشید و برای آخرت کار کنید بله درسته برای آخرت باید کار کرد اما نباید آن روحی رو که خدا به ما داده رو با گرسنگی و بی پولی از دست بدیم و آخر بگن زاهد خوبی بود.
مسئولینی که همیشه وقتی حرف طلبه میرسه میگن باید یاد بگیره و با سختی زندگی بجنگه
با چه چیز سختی ای مسئول عزیز شما بیا یک شب جای ما باش ببین در هوای گرم شهر ما و بدون کلر و غذا میتونی دو ساعت صبر کنی و زاهد بودنت را اثبات کنی

بنده را ببخشید اما پدر تمام طلاب از این معیشت و بی برنامگی مسئولین داره در میاد
4
0
علی اعلمی نسب
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
سلام علیکم
در مورد وضعیت معیشت طلاب همین قدر بگویم که در خیلی موارد افتضاح است گاهی بعضی مردم که از ما سوال میکنند چقدر می‌گیرید و مزایای شما چیست؟ جواب که میدهیم تعجب میکنند ولی طلاب همه مشکلات را به خاطر خدا پذیرفته اند
موفق باشید
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
با سلام در مورد معیشت طلاب
من همسر طلبه ی پایه ۷ هستم با شهریه ۴۸۰ ما ماهی ۴۵۰ قسط گام ازدواج میدیم همسرم کار ساعتی هم میکنه اونم شاید ماهی ۳۰۰ بشه که چند ماه یه بار میدن ماهم با یارانه و کمک هزینه های مرکز خدمات و قرض و خرج کردن کادوهای عروسی و حتی هدیه های تولد فرزندمون امرار معاش میکنیم
خیلی سخته خیلی من افسردگی شدید گرفتم روابطمون خیلی مشکل پیدا کرده در حدی که چند بار قصد جدایی داشتم
همسرم اصلا تمرکز درس خوندن نداره خیلی ها مثل ما هستن طلاب میرن کار میکنن و به درس و بحث نمی‌رسند
1
0
مهدی عزیزی
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
سلام وقت بخیر
وضعیت معیشت طلاب واقعا افتضاحه

فقط همین رو بگم من درسم خیلی خیلی خیلی خوب بود، ولی متاسفانه به خاطر مشکلات مادی و تحقیر های خانواده، پایه هفتم قم رو رها کردم اومدم تهران کار کنم

بله فهم عمیق دین رو رها کردم چون نتونستم ازدواج کنم
درس رو رها کردم چون نمیتونستم بگم هفت سال ماهی ۱۰۰ ت شهریه ام بوده
وضعیت آیندم هم ماهی ۵۰۰ت شهریه است، خونه هم ندارم، اجاره هم نمیتونم کنم،وام ازدواج رو هم نمیتونم بپردازم،راستی مراسم ازدواج رو هم نمیتونم بگیرم، خانوادم هم کمکم نمیکنن،پول آب و برق و گاز رو شاید از یارانه بتونم پرداخت کنم، سربازی هم نرفتم پایان خدمت ندارم، ۲۵ سالم هست....
اشتباه کردم اشتباه ......
اگر احساس هویتی دارم، به خاطر اینه که درس رو رها کردم و مشغول کار دنیا و امر تبلیغ دین شدم.... تبلیغ دین در ناپختگی علمی و ....
یه کار فرهنگی میخوایم کنیم پول نداریم....

بگذریم در خانه اگر کس است یک حرف بس است
سربازی از سربازان حضرت حجت

در ضمن اینکه فرمودید این پیام ها رو به اطلاع مسئولین می رسونیم، لزومی نداره
مسئولین مطلعند
اظهر من الشمس هست که وضعیت معیشت طلاب خوب نیست

در هرـحال تشکر از کار پر ارزشتون
خالی از لطف نیست
2
0
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
سلام علیکم . در مورد معیشت طلاب که فرموده بودین مزاحم شدم .
به نظر بنده طلاب حوزه واقعا بلحاظ معیشت در مضیقه هستن بخصوص طلابی که مستاجر هستند در خوش بینانه ترین وضعیت پنجاه درصد یا شصت درصد پولی که میگیرن رو باید به صاحب خانه بدن حال اقساط وام و غیره سر جای خود . هروقت هم امتیازی میخوان بدن عموما طلاب در آخر صف هستن نمونش همین اضافه پولی بود که به اساتید میخوان بدن . مشکلات پزشکی و مسائل درمان و هزینه های بالای اون بماند . و عدم پرداخت مناسب هزینه های درمان بخصوص در مورد هزینه های دندان پزشکی توسط بیمه تکمیلی خود معضلی است . کلا سرتونو درد نیارم کسی به فکر طلاب تو این اوضاع نامناسب اقتصادی نیست .فکر هم نمیکنم کسی به نظر سنجی شما توجهی کنه . والسلام
2
0
علی ارمات
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
سلام از مسولان درخواست میکنم یک ماه بیان به جای ما و با شهریه 180تومانی زندگی کنن ببینن واقعا میشه آیا.
به خدا خیلی سخته آدم یا باید هم کار کنه وهم درس بخونه که اونم باید از کیفیت و کمیت درس خوندن بزنی و یا ...
2
0
amir. A. 313
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
سلام علیکم و رحمه الله...
واقعا وضعیت معیشتی و شهریه های اساتید اسف باره چه برسه طلاب که تازه اول راه هستند...اساتیدی که ۲۰سال سابقه تدریس دارند معطل رهن و اجاره منزل هستند و مجبورند هر سال از خونه ای به خونه ی دیگه برند تا شرایط رهن و اجاره با شهریه ی ماهانشون سازگار باشه ..الانم که ۹۰درصد خونه ها با اجاره بالا اجاره داده میشن از ۴۰۰گرفته به بالا...
تازه ۳ماه باید دنبال خونه بگردی ببینی با شرایطت جور در میاد یا نه!!!
حالا واقعا با این شرایط بنظر شما چقدر میشه رو دروس تمرکز کرد و با دل درست به تدریس و مطالعه پرداخت !؟
بنظر میرسه باید مجتمع های متفاوت در اطراف حرم یا با یه ربع فاصله با ماشین دایر کرد و با اجاره ای که مطابق با شهریه ی طلاب و اساتید هست به اونها اجاره داده بشه تا با تمرکز بیشتر به مطالعات و تدریس خودشون مشغول باشند و در جوار معنوی حضرت معصومه سلام الله دریافتهای معنوی داشته باشند...اینکه مجتمع هایی چون پرتیسان و مهدیه اجراشد چون با فاصله زیاد از حرم است نور معنوی حرم از اونها گرفته میشه و صدها موانع دیگه پیش میاد...
یا حداقل استعداد یابی حقیقی بشه اونیکه واقعا قصد داره عالم و مجتهد بشه تدابیر لازم براشون در نظر گرفته بشه تا با سختی کمتری به مباحث خودشون بپردازند و سختی را در مسایل علمی داشته باشند نه در امور معیشتی...حداقل ،حداقلیها رو داشته باشند برا یه زندگی ساده طلبگی...
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
سلام داداش معیشت طلاب زیرصفرهست
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
واقعانمیدونیم چکارکنیم بااین گرانی من یه بچه دارم که شیرخشک میخوره یه بچه دیگه دارم که اونم دیگه عقلش میکشه واقعاازترس اینکه بهونه چیزی نگیره میترسم ببرمش بیرون چون پول ندارم براش چیزی بخرم
1
0
m. h
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
سلام و شب بخیر
واقعا شما نسبت به این بحث معیشت طلاب امیدوارین؟!!

چرا الکی دل طلبه هارو با این چیزا خوش میکنین؟ حوزه همین بوده و همین هست و همین خواهد بود
===نگاهشون اینه که به طلبه گرسنگی بدیم تا تبلیغ بره، و یا اینکه کار اقتصادی در شان حوزه نیست و باید دستمون همیشه گداوار جلوی دولت دراز باشه، این حوزه و وضعیت معیشتی تغییر نخواهد کرد

تنها راهی که باقی میمونه اینه که طلبه ها دستشونو به کمرشون بگیرن و هر کسی واسه خودش یا علی بگه
پس نه وقت خودتونو حروم کنین نه دل طلبه هارو خوش کنین لطفا
1
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
سلام علیکم.
به نظر بنده به عنوان طلبه ای که نزدیک به 18 سال درحوزه علمیه هستم ؛ باید هرچه سریعتر به وضعیت معیشت طلاب رسیدگی شود چون فقر مالی طلاب اثرات بسیار سنگینی دارد که هم در زندگی آنها و هم در درس وبحث که وظیفه اصلی هر طلبه است را تحت تاثیر منفی قرار میدهد. بحث زیاد است و من به همین خلاصه فعلا اکتفا میکنم.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
با سلام بنده طلبه هستم سرپرست دو فرزندم می باشم مستأجرم قبلا در حوزه تدریس داشتم ولی حالا نه تدریس دارم نه شغل دیگر و تنها در آمد ما یارانه هست با قرض از مردم دارم کرایه خانه می دهم.
1
0
جامانده
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما عزیزان
سریع میرم سر اصل مطلب که در موردمعیشت و شهریه هستش، واقعا مقدار شهریه که به ما طلاب میدن ناچیز هستش درست که ما قاعلیم برکت داره ولی واقعا با این تورم و نرخ اجناس ورفت و آمد اصلا جواب نگو نبوده ازطرفی بزرگواران هر گونه اشتغال رو برای طلاب تحریم کردن و از طرفی ساعت کلاس درسها و اینکه همه روزه بودن کلاس ها خودش مزید بر علت است که وقت کافی برای امرار معاش از طریق کار و کارگری ناممکنه واگه واقعا خانواده نبودن چطور می‌خواستیم زندگی روزمره را بگذرانیم با این شهریه کم و ناچیز و حال بماند چقدر فشار روحی بر ما وارد که تا به این سن به جای اینکه دردی از دردهای اقتصادی خانواده برداریم خودمان درد هستیم خواهشمندم پیگیری کنید و نظریات مارا به مسعولان ذیربط برسانید واقعا جای تعجب چرا با پیشنهاد رهبری عزیز مان که در چند سال قبل پیشنهاد یه مقدار شهریه مکفی داده بودند بقیه بزرگواران مخالفت کرده و هنوز که هنوز است هیچ تغییری در مقدار شهریه ندادندبا توجه به این موج گرانی ها خواهشمندیم نظر بنده رو به گوش مسئولان عزیز و مربوطه برسانید، بنده خودم طلبه هستم مشغول تحصیل در سطح دو هستم ک
با تشکر و خواست توفیقات روزافزون برای شما والسلام علی من تبع الهدی
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
سلام علیکم،بایه بچه مریض که ۹بارعمل قلب کرده،با تشنج،با بیماری های روده و معده وبا ناباروری بخاطر استرسهای مالی بنظرتون این مبلغ باهاش میشه زندگی کرد میشه با سیصد تومن شهریه و هشتصد تومن کمک تبلیغی سازمان تبلیغات هر دو سه ماه یه آزمایش دویست تومنی یه اکو دویست وپنجاه تومنی یه اسکن کبد دویست و پنجاه تومنی یه مشت دارو که توشرایط فعلی با قیمتهای سرسام آور باید تهیه کرد زندگی کرد؟خداکنه مسولین بتونن درک کنن وفوری نکن بیمه تکمیلی هست که جواب گوی این درمانها نمیشه چون هزینه های نگهداری از یه بیمار فقط همین ها نیست خیلی بیشتره این فقط یه گوشه از مشکلات بود
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
با سلام
من یکی از طلاب آغ شهرستان خوی هستم
بنده در سال ۹۳ به همراه خانواده از گرفتن یارانه حذف شدیم همون سال پدرم دچار بیماری سخت سرطان معده بود و نتونستیم اعتراض بدیم چون واقعا مریضیشون خیلی برامون فشار می اورد هم از نظر مالی و هم روحی
بعد از فوت پدرم که خواستیم اعتراض بدیم به حذف یارانه گفتن وقتش گذشته
چند بار که پیگیر شدیم دیدیم بخاطر اینکه یه مغازه خشکبار داریم بخاطر عمده فروشی حذف شده بودیم حالا به کنار که اون مغازه اجارا داده شده ماهی فقط و فقط ۴۰۰ هزار تومان، سوال من این است حالا که متاهل شدم و از خانواده جدا شدم با این وضعیت شهریه و اجاره و از این طرف هم نذاشتن یارانه و بسته حمایتی و حتی بعضی از بسته های حمایتی مرکز خدمات حوزه فشار زیادی بر ما وارد می شود
2
0
منصوری
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
باسلام .بنده به عنوان یک طلبه اگه از جای دیگه درآمد نداشته باشم نمیتونم زندگی کنم نمیتونم درس بخونم به نظر بنده اگه میخوان طلبه درس بخونه باید معشیت طلبه رو حل کنن.الان با این همه گرانی .زیاد شدن اجاره. طلبه چیکار کنه.به فکر درس باشه یا نون زنو بچش.خودشون مگه تو این زمون زندگی نمیکنن .با این شهریه میشه زندگی کرد ؟
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
خواهشا اگه میتونین یه کاری کنین من خودمو نمیگم .اما طلبه ها هستن که چن ماه نمیتونن واسه خونشون گوشت بخرن .با نون خالی شکم زنو بچشو سیر میکنه این یه درد بزرگ واسه طلبه هست.
1
0
یا زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
سلام
وضعیت معیشتم را بگم:مبلغ هستم در شهرستان چالوس
خط فقر در این شهر توریستی برای یک خانواده4نفره7500000تومانه
از مسکن بگم؟
فقط اون مسئولی که شاید یه زمانی این داغ نوشته منو میخونه،،،،مدیونی اگر خدمت نکنی
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
سلام خسته نباشید ببخشید الان این همه طلبه داره از بی تدبیری بعضی اقایون مینالن خودشونم میدونن که طلبه ها مشکل دارن طلبه نیاز به کمک داره ولی بازم پنبه تو گوش خودشون کرده ممنون از طرحتون
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
سلام علیکم
مشکل مالی و اقتصادی دارم

وبا همین سن کم

چرا که کل شهریه ما

105000

بنده طلبه پایه3هستم

پول غذا در حوزه تقریبا میشود120000


غیر از کرایه ماشین وغیره

مخصوصا اگر هم نشود روی خانواده حساب باز کرد

چیکار باید بکنم
2
0
عبدالزهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
سلام خدمت تمام مسئولین مربوطه
به نظر شما کسی که همش مشغله اینو داشته باشه که با این شهریه اقساطش را چه جوری بده اجاره خونش رو چیکار کنه میتونه درس بخونه...
ماهی یک میلیون و نیم قسط و اجاره میدم که همش رو هم نباز داشتم که گرفتم من چیکار کنم؟
اصلا شما خودتون جای ما بودین چیکار میکردین؟
خواهش میکنیم یه کم به فکر باشید
طلبه ها زیر زیر خط فقر هستن...
امیدوارم این پیام ها فایده داشته باشه
با تشکر
یاعلی
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
باسلام وارادت بنده طلبه پایه ۹هستم این مطلب را عرض میکنم ان شاءالله به گوش مسئولین حوزه برسد الحق والانصاف وضعیت معیشتی طلاب بسیار وخیم است ما خودمون صورتمون رابا سیلی سرخ نگه میداریم ولی جواب زن وبچه را چه بدهیم چه گناهی کرده اند که به پای ما باید بسوزند ما با این شهریه از عهده اولیات وضروریات زندگی هم بر نمی آییم حالا اگر خدای ناکرده بچه یا زن مریض بشه یا مشکلی پیش بیایددیگر واقعا شرمنده خودمون و خانواده می شویم از مسئولین محترم خواهش میکنم حداقل برا خویشتن داری هم که شده فکری به حال معیشت طلاب بکنند باتشکر
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
من خودم الان به جایی رسیدم که به جای اینکه درس بخونم دقدقه ی فکریم شده سال دیگه تو مشهد با این شهریه کم میخوام چه جوری زندگی کنم
آقا واقعا طلبه ها در مضیقه هستن از لحاظ اقتصادی اینوبه مسئولین بگید
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
درباره معیشت طلاب همین بس که ما که مسکن نداریم تا آخرعمر در به در هستیم

حوزه هم که هیچ کاری درباره مسکن نمی کند
بابا صدا رو درد ودل رو برسونید چرا اقدامی نمیشه

شهریه هم که.......

قبلا با 40 ملیون میشد ی خونه پوکیده تو پردیسان خرید الان همون خونه پوکیده 200 ملیون است
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
مستاجرم

تازه اومدم قم
از محرم انتقالی گرفتم اومدم تا ربیع الثانی هنوز نه شهریه ای وصله ونه چیزی دادن ( حوزه قبلی شخصی بوده و بدون شهریه مراجع)

با کارگری و پول تبلیغ محرم تا الآن زنده هستم.

صبح تا اذان ظهر کلاس های درس خارج و بعد از ظهر تا شب کارگری.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
برای من جالب اینه که دفاتر میگن کمک هزینه از فلان ماه وصل میشه یا از فلان ماه کمک هزینه میدیم !!
جالبیش اینجاست که فک میکنن همه طلبه ها مث من کارگری میکنن که شهریه شده کمک هزینه .

پس هزینه طلاب از کجاست که این شده کمک هزینه؟؟؟!!
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
با عرض سلام و خسته نباشی
جدا از بحث معیشتی طلاب سخت پیدا کردن شغل و کار
از بزرگوارن درخواست تدبیری در مسئله مسکن طلاب دارم
نظر پیشنهادی اینکه منابع حفظ موقوفات حوزه اخیرا تلاش برای شناسایی موقوفات حوزه دارد اما پیشنهاد شخصی بنده با حمایت جامعه مدرسین و حضرت آقا میشه زمینهای مثل شهرک مهدیه رو ساخت و ساز بیشتری داشت با تدبیر درست همه طلاب استفاده کنند ن اینکه یکی بجای پنج سال هفت سال تحت تصرف داشته باشه یکی بجای پنج سال چهارسال
رسیدگی برای همه طلاب باشه ن هفت خان رستم رد باید بکنی که هرکس از پسش بر نمیاد
شدنی هست ساختمان بیشتری ساخته بشه بجای پنج سال دوسال ولی همه طلاب ازش استفاده کنند
همه طلاب شرایط شهرک مهدیه ندارند و توان خرید منزل هم ندارند
خیلی از طلاب با نهایت احترام به همه دوستان مصداق بارز خانه به دوش هستیم
لطفا تدبیری بشه در این مورد

2.معیشت طلاب سخت شده با صرف شهریه تو وضعیت فعلی زندگی کردم نا ممکنه اکثر طلاب هم از خانواده متوسط به پایین هستند لطفا نظری هم به شهریه طلاب داشته باشید

با تشکر
ومن الله التوفیق
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
وضعیت معیشتی طلاب محصل افتضاح است حتی از کارگر ساده بدتر اما نه آقایون علما میفهمن نه مسئولان چونکه در بین مردم و طلاب نیستن و خود را تافته جدا بافته میدانند ....

اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا وَ غَيْبَةَ إِمَامِنَا [وَلِيِّنَا] وَ شِدَّةَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا وَ وُقُوعَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الْأَعْدَاءِ عَلَيْنَا وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا اللَّهُمَّ فَافْرُجْ ذَلِكَ عَنَّا بِفَتْحٍ مِنْكَ تُعَجِّلُهُ وَ نَصْرٍ مِنْكَ تُعِزُّهُ وَ إِمَامِ عَدْلٍ تُظْهِرُهُ إِلَهَ الْحَقِّ آمِينَ
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
باسلام بنده طلبه پایه پنجم هستم گلایه ای ازمسولان دارم اینکه چراهیچ خدمات معیشتی و..برای بانوان طلبه داده نمیشه مگه ماطلبه نیستیم بااین شرایط اقتصادی خانواده وباداشتن مشکلات فراوان ازقبیل داشتن فرزندو..ما داریم بااین شرایط سخت تحصیل میکنیم اماوقتی میبینیم ماومشکلاتمون برای مقامهای بالادستی مهم نیست واقعا دلسردمیشیم لطفا پیام بنده روبه گوش مسولین برسونید باتشکر
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
با سلام و خسته نباشید
اینجانب نیروی تبلیغ طرح هجرت می باشم باتمام مشکلات دوری از درس و قم که بماند اول امسال حقوق تمامی حقوق بگیران مملکتی با وجود تورم ۳۶درصد اضافه شد ولی در طرح هجرت افزایش وجود نداشت که هیچ بلکه با کسری از حقوق ها مواجه شدیم البته با تاخیر ۷و۸ ماهه معوقات را ریختن ولی من نمی دانم طلاب تو این مملکت زندگی نمی کنند یا تورو تو زندگی طلاب اثر نداره ؟ شما را به خدا یه کاری بکنید
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
سلام...بنده طلبه پایه پنجم هستم که از سال ۹۲ یارانه پدر کشاورز وکارگرم بدون دلیل قطع شد دیگه هم سایت باز نشد...از سال ۹۳ هم که متاهل شدم و طلبه فقط شهریه حضرت آقا و آقای مکارم سیستانی رو دریافت میکنم که مجموع درآمد بنده با یک دختر سه ساله ۵۰۰ هزار تومن است و دیکه هیچ درآمدی ندارم که حاضرم چندتا حساب دارم همشون چک بشود که مشخص بشه آیا استحقاق یارانه دارم یا ندارم
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
سلام حقیر طلبه حوزه علمیه نخبگان شیراز هستم دوبچه دارم بخاطر مشکلات معیشتی ک دارم الان نگهبان وسرایدار یک ساختمان مسکونی هستم چون از شهریه فقط ماهی ۵۰۰دارم مسئولین اگه پیگیرمشکلات معیشتی طلاب بودن ممنون میشیم
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
من واقعا واسه مسئولین متاسفم.وضعیت طلاب دیگه گفتن داره.من میخوام ازدواج کنم پول خریدن حلقه ندارم بعد مسولین شرح حال میخوان.مسئولین خوب پیش میرید همینطوری ادامه بدین
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
سلام . مستاجرم و علی رقم ارسال اجاره نامه کمک اجاره نمیگیرم . شهریه ده روز هم کفاف نمیکنه . غیر از نماز و درس کار دیگه ای ندارم . گاهی مجبور میشم برم بنایی
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
سلام علیکم.ضمن تشکر از این اقدام جنابعالی.خواستم عرض کنم مسئولان حوزه دراین اوضاع اقتصادی فکری درمورد شهریه طلاب بکنند مایی که روحانی طرح هجرت هستیم و پرونده حوزوی در شهرستان ها هستش غیرحضوری مشغول تحصیل هستیم وفقط شهریه رهبری بهمون تعلق میگیره باز هنوز اوضاع زندگی سخت تر بهمون میگذره.نمیدونم چرا نمی گذارند آقا شهریه اش رو بالاتر ببره.خودشان در چندین جا مشغول به کارهستن به طلاب عزیز هم باشند.خدا شاهده واقعا سخته.به خاطر همین اوضاع چقدر طلبه هستند که با خانوادهاشون مشکل دارند و همیشه دعوا دارند و کارهم به طلاق کشیده میشه.
التماس دعا
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
سلام ببخشید من طلبه سطح یک هستم الان یک سال ونیم خونه خودم هستم و مستحضر هستید شهریه سطح یک چقدره و خانومم هم طلبه هست ما تقریبا ماهی 150تومن میدیم فقط واسه رفت وآمد درضمن بیمه تامین اجتماعی هم هزینش رفته بالاوعلاوه بر بن معیشتمون هر ماه35هزار تومن باید واسه بیمه بدم خب جداازقسط هامون چقدر واسه طلبه سطح1میمونه تا زندگی بکنه
خواهش میکنم برای طلبه های سطح یک فکری بردارین حداقل اونایی که رفتن سرخونه زندگیشون بن معیشت وشهریه به تنهایی نمیتونه کرایه خونه، پول قبض و... جوابگو باشه نگذارید دغدغه طلبه از طلبگی ودروس خارج بشه
خدمات باید یه خورده از دغدغه هاطلبه ها کم بکنه تا بتونن طعم اصلی طلبگی رو بچشند
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۴
بنده وضع مالیم بد نیست، ماهی دو تومان حقوق می گیرم، خونه و ماشین هم از خودم دارم؛ باور کنید یه سال میشه که نتونستم یه دست لباس برای خانم بچه هام بخرم، حالا شما خودتون وضعیت طلاب را در نظر بگیرید که طفلکی ها چی دارن میکشن.
تصورش هم سخت و دردناک است
خدا به همه طلبه ها صبر و اجر بده
2
0
طلبه عصر انقلاب
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۵
یکی از دلائل ضعف طلاب در مسائل معیشتی این هست که نمی تونن وام قرض الحسنه با مبالغ بالا بگیرند چون هیچ بانکی مثلا به طلاب وام 100 میلیونی قرض الحسنه نمی ده که بتونن یه خونه چهل متری تو شهرستان بخرن. اما این مسأله چاره داره.
چرا شهریه رهبر معظم انقلاب که در ماه شهریه و اجاره خونه به طلبه ها می دهند به کارت تجارت واریز می شه که هیچ سودی برای طلاب نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این پول باید به صندوق دفتر تبلیغات یا مرکز خدمات بره تا هم اونها تقویت بشن و هم بتونن وام قرض الحسنه با مبالغ بالا به طلبه ها بدن.
ما باید خودمون به فکر خودمون باشیم.
بانک تجارت نه تنها وام قرضه الحسنه و دسته چک نمی ده بلکه وام 18 درصد هم به طلاب به این راحتی نمی ده و هزار تا دنگ و فنگ داره.
امیدوارم مسؤولان حوزه برای این مسأله چاره اندیشی کنند.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۸
پیام های پر درد شما رو خوندم
ما مردم را حلال کنید که سختی شما نتیجه بی توجهی ما است
1
0
حسینیان
Iran, Islamic Republic of
۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۸
آدم این کامنت ها رو می بینه و می خونه افسردگی بهش دست می ده
خدا به طلبه های. که این شرایط رو دارن درک می کنن صبر بده
خیلی خیلی سخته
0
0
طلبه ای از نسل سلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
در برنامه کلان مرکز مدیریت در منشور حوزه های علمیه، هشتمین اصل سیاست های امور طلاب آمده:
اهتمام به هماهنگی و خدمات رسانی برتر با حفظ کرامت و زی طلبگی. طراحی نظام جامع و نقشه کلان معیشتی طلاب و خانواده ها. هدفمندی تسهیلات به طلاب..
اگر بتوان این سیاست ها را اجرایی کرد اوضاع معاش طلاب ارتقا می یابد.
0
0
amrollahi 123
Iran, Islamic Republic of
۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
در سیاستها و چشم انداز حوزه های علمیه منابع پایدار لحاظ شده است. مدیریت محترم حوزه ها به دنبال جذب و تامین منابع مالی برای خوداتکایی مالی حوزه است. از طریق گسترش ارتباط با خیران و کسب درامدهای پایدار می توان طلاب و مدارس را خوداتکایی مالی داد.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۴
سلام
فقط بگم که فاتحه خونده شده چه قبول کنیم چه قبول نکنیم
گدایی بچه های طلاب را بیایئد ببینن
طلاق با سه تا بچه طلاب را بیایند ببینند
کارگری کردن طلاب را بیانند ببیند
===
اگر در خانه کس است یک حرف بس است.
0
0
h
Iran, Islamic Republic of
۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
با عرض سلام
کاش شعار گرایی به عمل گرایی مبدل میشد. بیچاره گی از شعار دادن است.
0
0
روح
Iran, Islamic Republic of
۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴
تامین معیشت برای امرار معاش طلاب در زمینه مالی چنان وقت طلاب را گرفته که متاسفانه زمان کمی به درس خواندن و مباحث علمی میرسد شایسته است که مسئولین اگر به فکر ایجاد تحول در حوزه علمیه هستند ابتدا باید این موضوع را اصلاح کنند و مطمئن باشند که طلاب در آن حال بدون دغدغه غیر علمی احساس وظیفه میکنند و خودشان بحث علم و اخلاق محوری حوزه را درست میکنند.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۶
دلمان را به درد آوردید
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۷
مجمع نمایندگان، شورای عالی، جامعه مدرسین و مرکز مدیریت، مرکز خدمات و دیگر نهادهای حوزوی این حرفای دوستان طلبه را خوندن آیا؟
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
سلام. احتمالا دوستان در مورد افزایش شهریه و خدمات و ... مطالبی را گفته باشند. عرض بنده این است که به مسئولین برسانید، هر روز با تهدید به قطع شهریه و خدمات با روح و روان طلاب بازی نکنن. بزارن یه کم روی درس و کارهای طلبگی تمرکز کنیم.
0
0
اکرم گودینی
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
با سلام واحترام خدمت مدیر محترم خبر رسا
با تشکر از زحمات شما برای بهبود معیشت طلاب
موارد معددی برای بهبود معیشیت طلاب وجود دارد که فقط محدود به شهریه نشود ولی لازم است که اموزش های در این مورد وجود داشته باشد
موارد اول بورس وسرمایه گذاری
مورددوم.انیمیشین همانطوری که شما محتضرید اداره تبلیغات اسلامی برای طرحهای تبلیغی سیصد تا دو میلیون مبلغ برای تبلیغ نوین با اراه طرح میدهد در این مورد نیز اموزش دیده شوند تا هم کار فرهنگی انجام شود وهم معیشیت طلاب بهبود یابد
مورو سوم .بانوان روحانیون محترم میتواند با توامند شدن در زمینه کارهای خانگی بافندگی وخیاطی اموزش دیده شوند وحتی نیازهای اولیه خودرا مرتفع کنند
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
سلام علیکم و ممنون بابت اینکه برای رفع مشکلات معیشتی طلاب تلاش می کنید! خداوند لذت و شیرینی عبادت و بندگی رو در دنیا و لذت و شیرینی همجواری با اباعبدالله علیه السلام رو در آخرت نصیبتون کنه!
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
حقیر سالهاست که به خاطر مشکلات گوارشی (ورم معده، ویروسهایی در روده) درد می کشم، بهمن پارسال هر جور شده آندوسکپی و کرونوسکپی انجام دادم! اما با گذشت قریب یک سال هنوز نتونستم به دکتر نشون دهم و دارو بگیرم! چون پول خرج اولیش رو ندارم و اوقدر قرض گرفتم که دیگه روی قرض گرفتن رو هم ندارم!! میترسم یه وقتی برم دکتر که بگه دوباره باید آندوسکپی و کرونوسکپی انجام بدی!! لطفا مشکلات ما رو به مسؤولین برسونید!
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
باسلام مطلبی را داشتم در خصوص حرف های این دوستمون که میگه، مگه زندگی طلبه فقط با شهریه می‌چرخد باید رفت تبلیغ و فعالیت داشت. این دوستمون به نظر میاد زیاد توجه ندارد به فضای جامعه و حوزه. اولا من طلبه باید خوب درس بخونم تا بتوانم تبلیغ بروم. من با این شرایط سخت مالی چطوری درس بخونم بدون دغدغه. ثانیا به ما میگن وقتی رفتید تبلیغ مبادا پول بگیرید،از پول گرفتن صرف نظر کنید. کار فرهنگی می‌کنید مبادا پول بگیرید. تازه شغل آزاد هم داشتن خلاف قانون حوزه است توی استان ما اگر بفهمند طلبه ای کار آزاد داره اخراجش می‌کنند. تازه بعضی از مسئولان عمامه دار شهر ما به مساجد توصیه می‌کنند که به طلبه ها بخاطر پیش نماز شدن و مسائل فرهنگی مسجد زیاد پول ندهید، یا اصلا ندهید اگر هم می دهید بخاطر نماز 3وعده بیشتر از دویست هزار تومان ندهید. با این مشکلات باید چیکار کرد. یعنی ما با تبلیغ و کار فرهنگی هم هیچی نداریم. تازه اگر اعتراض کنیم به حوزه سال دیگه باید دنبال حوزه جدید بگردیم. واقعا باید در این شرایط چیکار کنیم.
0
0
مرتضی جعفری
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
باسلام مطلبی را داشتم در خصوص حرف های این دوستمون که میگه، مگه زندگی طلبه فقط با شهریه می‌چرخد باید رفت تبلیغ و فعالیت داشت. این دوستمون به نظر میاد زیاد توجه ندارد به فضای جامعه و حوزه. اولا من طلبه باید خوب درس بخونم تا بتوانم تبلیغ بروم. من با این شرایط سخت مالی چطوری درس بخونم بدون دغدغه. ثانیا به ما میگن وقتی رفتید تبلیغ مبادا پول بگیرید،از پول گرفتن صرف نظر کنید. کار فرهنگی می‌کنید مبادا پول بگیرید. تازه شغل آزاد هم داشتن خلاف قانون حوزه است توی استان ما اگر بفهمند طلبه ای کار آزاد داره اخراجش می‌کنند. تازه بعضی از مسئولان عمامه دار شهر ما به مساجد توصیه می‌کنند که به طلبه ها بخاطر پیش نماز شدن و مسائل فرهنگی مسجد زیاد پول ندهید، یا اصلا ندهید اگر هم می دهید بخاطر نماز 3وعده بیشتر از دویست هزار تومان ندهید. با این مشکلات باید چیکار کرد. یعنی ما با تبلیغ و کار فرهنگی هم هیچی نداریم. تازه اگر اعتراض کنیم به حوزه سال دیگه باید دنبال حوزه جدید بگردیم. واقعا باید در این شرایط چیکار کنیم.
0
0
لبیک یا خامنه ای
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
سلام و خدا قوت
مشکلات معیشتی طلاب یا از اجاره مسکن هست
یا هزینه جاری
ما نمیتونیم دست به سوی دولت دراز کنیم بقولی مراجع و حتی رهبر هم شاید راضی نباشه
ولی برای مسکن طلاب چه اشکالی داره هر ارگانی ۲۰تا مسکن بسازه .سپاه .ارتش. وزارت راه و شهر سازی
خیرین. بانک ها.
چطور هزاران مدرسه ساخته میشه تو منطقه ی ما ساختمونای ۱ملیارد به بالا ساختن برای مدرسه ۴تاش فقط بانک ها زدن
چه عیبی داره
شهرداری و منابع طبیعی هم زمین مجانی در اختیار بزاره

نکته بعد که خیلی هزینه میبره
هزینه ی کرایه رفت و امد هست
یه چیزی مثل دفتر چه بیمه ای چیزی باشه بشه یه قسمتیش حوزه متقبل بشه یا سرویس رایگان بزارن زیاد هم باشه
ما شرمنده حصرت معصومه سلام الله علیها و خانواده میشیم ماهی یکبار نتونیم حرمشون ببریم...

برای معیشت طلاب هم
صحبت بشه امتیاز بندی بشه
ماهانه حفظ قرآن داشته باشه امتیاز داشته باشه و پول بدن
ماهانه ساعات تبلیغی اش
ساعات کاری و درسی و مطالعه ای که داره
ریز هزینه هایی که داره
خانواده هایی که ۵نفره با ۲نفره باید فرق کنه هزینه ی بیشتری میطلبه چطور تشویق کنیم بچه بیارن

شرکت ها یا کارای مفید رو به طلاب معرفی کنند مثل بورس یا شراکت در بعضی کارای خیز با خیرین معتمد صحبت کنند پول طلاب هم بزارن و شریک بشن طلاب در سود حاصله
تا به درس و بحثشون ضربه نزنه این کارها بعضی بخاطر همین چیزا کل رفتن سراغ کار غیر طلبگی وظیفه رها شده طوری باشه که رها نشه وظیفه
ماهانه تعاونی چیزی باشه به طلاب مستمند بسته معیشتی تقسیم بشه
منابعش هم میشه از پول کفاره روزه ها .زکات.و جاهای دیگه تامین کرد
طلابی که قصد ازدواج دارند حمایت ویژه بشن تامین جهیزیه با صحبت با کمیته امداد یا دفتر رهبر عزیز یا آستان قدس میشه جهیزیه رو براشون تامین کرد خیلی ها خانمشون جهاز نداره باید وسایل خودشون بگیرن سخته
و...

استعدادهای کاری طلاب تجمیع بشه و ساماندهی بشه
0
0
سید الکاظمینی
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
سلام علیکم
من ۲۶سالمه و طلبه ی پایه نه هستم و امثال من تو حوزه کم نیستن که مشکل ازدواج دارن
طلابی که توسط خونواده حمایت میشن میتونن ازدواج کنن و طلابی که اوضاع معیشتی خانوادشون ضعیفه مجرد باقی مونده و نه عقلا و نه عرفا امکان ازدواج ندارن و کسی به اونها زن نمیده که حق دارن
سن ازدواج طلاب بسیار بالا رفته و مسئولان حوزه با ساخت و ساز ساختمونهایی که هیچ نیازی به اونها نیست اظهار عجز میکنن که بودجه نداریم و ....
الی الله و ولیه المشتکی
0
0
18638
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
سلام نظری که آقا داده بودند بی انصافی محض هست الان تبلیغ هم که میرویم جاهای مناسب را امام جمعه ورییس سازمان تبلیغات و اوقاف برداشته،خدا وکیلی جای تبلیغ رفتم روستایی بود که دسترسی به شهر نداشت و در روستا همه ثروتمند بودند حتی نان پولی هم برای طلبه نمیاوردند امیدوارم اون دوست عزیز از خواب بیدار شوند با اخلاق نمشود چرخ زندگی بچرخد
0
0
میم
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
سلام و عرض ادب
درباره معیشت طلاب چند تا نکته عرض میکنم
نظام حوزه بلند مدت طوری چیشده شده که ۱۰ سال باید درس بخونی بعد بشینی پای درس خارج (حداقل ۵ سال) تو این مدت هم طلبه کلا سرش تو درسِ
غالبا هم فقط درس میخونن هیچ مهارت دیگه ای یاد نمیگیرن (نه شیوه تبلیغ به صورت حرفه ای و نه کارهای دیگه)
بخاطر همین طلبه محتاج شهریه میشه چون کاری دیگه ای به صورت حرفه ای بلد نیست و اکثر مخارج زندگیش رو باید از طریق شهریه پرداخت کنه

اگر نظام آموزشی حوزه اصلاح بشود خیلی از مشکلات معیشتی طلاب هم حل می شود
0
0
یا زهرا
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
خواهشا این داد وفریاد معیشتی طلبه ها رو همینطور نگذارید تو سایت. قرار نیست مردم این ها رو متوجه بشن . اینکه مشکلات معیشتی داریم که شکی نیست، اما قرار نیست مناعت طبع وعزت نفس طلبه زیرسؤال بره. این کار اشتباه ست.
0
0
یا زهرا
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
اینکه شهریه حوزه کفاف زندگی طلبگی رو نمی کند ،که روشن است اما باید به مسئله معیشت حوزویان از این دید نگریست که اگر،طلبه برای خدا ودر راه خدا ،درس بخواند، به معنای حقیقی کلمه،باهمه انتقاداتی که به حوزه هم دارد،باهمه فرازونشیب ها،باهمه مشکلات ومعضلات،اماوظیفه اصلی خودرا تحصیل علم و ممحض شدن در درس بداند، محال است به او توجه نشود.دیده ام کسانی را که به این اصل توجه واعتقاد دارند. حتی اگر شهریه هم نگیرند،ازجای دیگری تأمین میشوند.اینکه ما مشکل مالی داریم، بعضا از کم گذاشتن هاست. این زاویه راهم باید دید.این تلقی که شهریه حق ماست،تلقی اشتباهی ست، واین پول فقط ازباب اولویت تصرف است که به طلبه پرداخت میشود.
0
0
Afsos
|
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۶
افسوس و صد افسوس از دیگاه های امثال شماها که مارا به این فلاکت انداخته اند این حرف ها ی شما حرفای بزرگان .. هست که در راس مدیریت حوزه ها هستند و شما ها هم مانند گوسفند تابع بیچون و چرای آنانید .خوب فریب خورده اید .با این مدل تفکرات وضعیت حوزه تا ده ها سال اینجوری خواهد بود .
محمدحسین عارفی
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
سلام تمهیدلازم این است که خیلی ازاقایون ازقم برن شهرستانها الان روستای بالای هزارنفرداریم الی ماشاءالله که روحانی ندارن خیلی ها درقم الافندفقط دوتادرس خارج که مثلاشهریه حلال بشه بایدشهریه خیلیهاکه واقعابایدازقم برن قطع بشه وبه طلاب دیگه داده بشه چقدربعضیها بخاطرماندن درقم به خانواده مظلوم خود ظلم میکنند
0
0
اللهم صل علی محمد و آل محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
سلام نیازی به ساخت و ساز زیادتر نیست بنده شهرک مهدیه هستم خیلی منازل چند سالی است خالی است. به طلبه ها نمی‌دهند. این را به جد از آقایان مسئولین شهرک دنبال کنید به گوش آقای اعرافی و دیگران هم برسانید.
خانه های خالی دارد خراب می‌شود طلبه هم در شعر دربدر دنبال خانه میگردد و نمی‌تواند اجاره کند.
بنده خاطرم هر زمانی مسئولی بخواهد بیاید اینجا خانه های خالی را نشان دهم برخی یک برخی 5سال خالی مانده.
توجیهاتی که هم آقایان می‌آورند بعضاً به نظرم صحیح نیست.
0
0
یا زینب
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
سلام در خصوص این متن که فرستاده شد پیشنهاد بنده ی حقیر این است که اگر طلاب در کنار طلبگی و درس خواندن یک مهارت رو یاد بگیرن در طی یک سال میتونن هم کار کنن و هم درس بخوانند
حال این مهارت میتواند تدریس ، تبلیغ باشد که مرتبط با رشته ی طلبه هست
یا اینکه میتواند غیر مرتبط باشد و چه بهتر که رابطه ی بین حوزه و دانشگاه بر قرار باشد
اینجوری خیلی راحت تر میتوان هم کار داشت و هم درس خواند
و گله ای دارم اینکه چرا در حوزه ی مردان اساتید این را متذکر نمیشوند که طلاب همراه درس خواندن شغلی داشته باشند بیشتر طلبه هایی که من میشناسم به همان مبلغ کم راضی هستن و هیچ تلاشی برای کسب روزی حلال ندارند یا حداقل برای کسب مهارتی تلاش نمیکنن همش پای کتاب و درس هستند .
0
0
سالار
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
درمورد نظری که گفته بود طلبه ها می نالند
آخه آدم حسابی اگه طلبه ای که چرا این حرف رو میزنی
اگه طلبه نیستی پس هیچی از زندگی و معیشت یه طلبه نمیدونی
طلبه ای که زیر یه تومن شهریه میگیره
نصفشو کرایه خونه میده
خرج زن و بچه
خرج مریضی ناخواسته
خرج خرج های ناخواسته
و هزار چیز دیگه
حتما این فرد یا باباش پولداره
یا گنج پیدا کرده
همه که نمیتونن برن تبلیغ
همه که یه جور نیستند
پس لطفا قضاوت نکن
نمیدونم متاهل یا مجرد
شده برات که بچه ت یه چی ازت بخاد پول نداشته باشی
یا خانمت ببینه وضعت خوب نیست روش نشه بهت بگه لباس میخام و با بی پولی بسازه
آخه انسان همسر یه طلبه چه گناهی کرده که به عقد یه طلبه در اومده
واقعا مظلوم‌ترین آدما الان طلبه ها هستند

باید مسئولین امر به این مهم رسیدگی کنند
والله یه نفرو که دعوت به حوزه کنی و بعد ببینه اینجوریه و خدای ناکرده رها کنه بره مسئولیم
آخه طلبه باس به 3کر معیشتش باشه یا به فکر درس خوندنش
مگه نباید آرامش ذهنی و فکری داشته باشه
تلاش و کوشش درسته
اعتماد و اتکال به خدا درسته
ولی خدا هم بعضی از افراد را سبب قرار داده
باید به فکر طلبه بود اگه می خواهیم طلبه های خوب و عالمهای آینده را تربیت و تحویل اسلام بدهیم

یه کم بیشتر به فکر معیشت طلبه و خانواده ش باشیم تواین وضع اقتصادی بسیار سخت
0
0
مجتبی عباسی
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
با سلام، دغدغه طلاب فقط معیشت نیست، چون مشکل معیشت خروجی چندین عنصر دیگه مثل عدم برنامه ریزی مشخص و تخصص محور برای آینده طلاب، ام المشاغلی و عدم پاسخگویی مسئولان مربوطه، عدم استفاده از ظرفیتهای موجود حوزه و همچنین طلاب، عدم رعایت عزت طلاب و عدم ایجاد انگیزه برای اثرگذاری اجتماعی یا ورود آموزش یافته و موثر به نهادهای تاثیرگذار و به صورت کلی عدم توجه به تحول در حوزه طبق منویات رهبری و در راستای بیانیه گام دوم انقلاب است.

حوزه می‌تواند در جهت اهداف تبلیغی برای طلاب برنامه ریزی بهتری داشته باشد، در حال حاضر اکثر طرح های حوزه مثل طرح هجرت، طرح مدارس امین و کارهایی که نهادهایی مثل دفتر تبلیغات انجام می‌دهد، همگی سطحی، موقتی، شکلی، آماری و بدون راهبرد تبلیغی و ایجاد انگیزه برای طلاب و دارای اثر و بهره وری بسیار کمی در جامعه است، در صورتی که حوزه، امروزه ناگزیر است برای تاثیرگذاری اجتماعی بالفرض از نهاد مهمی مثل آموزش و پرورش کمک بگیرد، البته لازمه حضور موثر، آموزش و تربیت طلاب و جبران ضعف‌ها و کاستی‌ها است.

با توجه به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید پرورش دینی و تربیت اسلامی در اولویت قرار بگیرد، اما در شرایطی که حوزه تمایلی برای ورود سیستمی طلاب به آموزش و پرورش ندارد، ما باید شاهد اجرای سند ۲۰۳۰ باشیم یا به جای طلاب شایسته و دغدغه مند، استخدام آموزشیاران نهضت سواد آموزی در اولویت قرار میگیرد.

شاهد مثال، چند روز پیش حکم تبلیغی طلبه طرح مدارس امین در فضای مجازی منتشر شد که در آن مدیر مدرسه قید کرده بود که ایشان باید فقط نماز را اقامه کنند و فعالیت دیگری نداشته باشند که این گونه رفتارها در فضای آموزشی جامعه پیامد نگاه طفیلی گونه به طلاب و عدم درک و دغدغه مسئولآن ذیربط است.

امسال در حالی دولت، آموزشیاران نهضتی قبل از سال ۹۲ را استخدام و مشغول به کار کرد که بسیاری از ایشان حتی یک کلاس آموزشی هم برگزار نکردند و صرف ورود نامشان در لیست آموزش و پرورش و بدون شرکت در آزمون استخدامی در این نهاد مهم وحساس جذب شدند، در حالی که بسیاری از طلاب شایسته و باسواد به دلیل خدمت سربازی و... حتی از شرکت در این آزمون منع می‌شوند، به هرحال طرح جذب آموزشیاران نهضتی در فضای سکوت رسانه ای از ابتدای سال تحصیلی آرام و بی جنجال پیش رفت، در حالی که سخنان اخیر مدیر حوزه‌های علمیه خواهران برای رایزنی درباره استخدام طلاب در آموزش و پرورش، باعث جنجالی عجیب در فضای مجازی شد که اگر این روند انفعال در حوزه در مقابل مقاومت سازمان یافته مجریان سند ۲۰۳۰ ادامه داشته باشد، دیگر امید و انگیزه‌ای برای ورود طلاب به نهادهای تعلیم و تربیت کشور نخواهد بود.
0
1
الاسلام یعلو و لا یعلی علیه
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
باسلام در رابطه با معیشت طلاب بعضی از دوستان ذهنیت خوبی درباره زندگی طلبه ندارند اینکه گفته میشه باید مرد باشیم درسته ولی شما بفرمائید روزانه ۱۰ساعت کار علمی چطوری باکار کردن جور در میاد؟
اگر بزرگان بخوام فقهیه تربیت کنن با ماهی ۱۰۰ت نمیشه.
واینکه خدا میرسونه منافاتی با مطالبه ما نداره.
فلذا رفقا کمی از توهمات خارج بشن واین مساله رو حل کنید که ۱۰ساعت درس با چه کاری جمع میشه؟
1
0
یا زهرا
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
باعرض سلام خدمت مسئولین محترم حوزوی
متاسفانه یه مشکل اساسی الان، نرخ اجاره بهاست بعضا دوستان طلبه ماهانه 500و یا حتی تا 1میلیون هم ناچار هستند برای اجاره پرداخت کنند.
حالا بگذریم از اینکه خود بعضی از این صاحبخونه هام طلبه هستن و بعضا امام جمعه و مسئول دفتر مراجع.
ولی حوزه دراین شرایط باید خانه های سازمانی که هست رو یه ساماندهی مناسب بده و با متولی های اونها رایزنی کنه.
مثلا منازل مسکونی شهرک مدرس ویا مدینه العلم.
ما که بعضا با بچه های ساکنین این خونه ها که 19 -20سالشونه صحبت که میکنیم میگن ما اینجا به دنیا اومدیم؛ خب مشخصه وقتی کسی 20 سال تو این خونه ها ساکنه نوبت به طلبه های دیگه نمیرسه و متاسفانه متاسفانه بعضا حتی خود ساکنین ،خانه شخصی دارند و اونجا رو اجاره میدن واجاره بها میگرن .
1
0
علی یاعلی
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
ماموستاهای کردستان و کرمانشاه هم مغازه دارند مثل کتابفروشی و... هم کار ماموستایی می کنند
روحانیون ماهم همین کار را کند
البته زیر ساختش دست حوزه ها باید باشه
یعنی از ابتدای طلبگی حوزه برای گروه های زیر برنامه خاص خودش را داشته باشه
در یک صورت کلی میشه طلاب را به چند دسته تقسیم کرد
۱ طلابی که استعداد عالی دارند می توانند دین شناس و صاحب نظر باشند
اینا رو حوزه باید کاملا تامین مالی کند

۲ طلابی که استعداد متوسط دارند زمینه کار های پژوهشی و تدریس در حوزه و دانشگاه نویسندگی و... اینا ماشاء الله زرنگ اند تازه بعضی هاشون می توانند به اقتصاد حوزه هم کمک کنند

۳ طلابی که استعدادی ظاهرا کمتر دارند
خوب یک مبلغ در شهرستان چه عیب داره حوزه بهش مهارت یاد بده علاوه بر تبلیغ در مسجد یک مغازه کتابفروشی هم داشته باشه کشاورز پاکی هم باشه و از این دست شغل هایی که هم تبلیغ است هم اقتصاد تبلیغ که فقط زبانی نیست


خیلی از ما طلبه ها از جمله نگارنده سطور با شعار وظیفه طلبه درس خواندن است خیلی کلا سر خود گذاشتیم
2
0
والعصر
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
با سلام
در مورد معیشت طلاب و توان مالی حوزه به نظر بنده باید حوزه هم مثل ادا ات مثل شرکت نفت باید فیلترش را در همان ابتدا اعمال کند و رتبه های بالای آزمون ورودی را بگیرد و آنها را بورسیه کند به این صورت که مثلا اگر برای رسیدن به اجتهاد ۱۵ سال درس خواندن لازم است به طلابی که در روند پذیرش قبول شده اند برای مدت ۱۵ سال فقط شهریه بدهد ولی مقداری که طلبه در طول این سالها دیگر نیازی به انجام کارهای دیگر نداشته باشد. مثل اکنون که از نگهبان مجتمع ما طلبه است تا مغازه دار، نظافت چی، تعمیرکار و غیره که غقط فکر و ذکرش درس خواندن باشد ولی در طول این مدت شهریه مکفی به طلاب بپردازد برای مثال برای زمان کنونی مثلا ۳میلیون که به نسبت هر زمان زیاد بشود
این شهریه فقط برای این مدت پرداخت شود به نحوی که پس از ۱۵ سال طلبه توان بدست آوردن شغل خوب را داشته باشد اعم از استاد دانشگاه، نویسنده، پژوهشگر، امام جمعه و ...
نفرمایید مراجع توان پرداخت این مقدار شهریه را ندارند چون ار آن طرف دیگر مثل اکنون شاهد حضور طلاب سن بالا و بعضا با ویلچر در صف شهریه نخواهیم بود. یعنی به ازای مقدار پولی که به طلاب در طول عمرشان پرداخت می شود در آن ۱۵ سال بپردازند
این طرح قاعدتا نیاز به تخصیص منتبعی برای مدت خاصی یعنی تا فوت طلاب طرح قدیم دارد که رهبری هم در سخنانشان فرمودند که از نظر من اشکال ندارد ولی بعضی از آقایان مخالفند
حالا اگر برای مدت مثلا ۵۰ سال از کمک های نظام استفاده شود فکر نکنم آن آقایان هم مشکلی داشته باشند که می شود با نظریاتی چون خمس داشتن معادن معدنی و چاه های نفت حل کرد
پس چند فایده برای آن می توان شمرد
۱. مشغول بودن طلاب به درس در آن ۱۵ سال
۲. نپرداختن شهریه به صورت مادام العمر که خودش مفاسد بسیاری دارد
۳. مجبور بودن طلاب برای انتخاب شغل مناسب پس از ۱۵ سال
۴. باطل شدن این تفکر رایج که بروی حوزه دیگه تا آخر عمر تأمین هستی که خود بسیاری از ورودی ها را در همان ابتدا نا امید می کند
۵. پرداختن به پژوهش ها و مقالات به خاطر فراغت ذهن طلاب در زمان تدریس
و فواید دیگری که فرصت بیشتری برای آنها لازم است.
من الله توفیق
2
0
والعصر
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
سلام. در اسلام دین هیچ وقت وسیله معیشت نبوده است.
لطفا در کنار درس طلبگی کارهای فنی هم به طلاب آموزش دهند. مهارت آموری در حوزه باید به طور جدی پیگیری شود.
دبیر و معلمان مربوط به علوم انسانی اسلامی از حوزه تأمین شوند. که در کنار آموزش,پرورش موفق تری هم داشتهه باشیم.
اساتید دانشگاه در این رشته ها هم همین طور باید از حوزه تأمین شوند.
1
0
صدرا
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
با سلام؛ در راستای معیشت طلاب چند پیشنهاد به سیستم اداری حوزه علمیه میدم:
۱) موضوع رو جدی بگیرند. من خیلی از هم کلاسی های خودم در سطح۳و۴ حوزه رو می‌شناسم که علی رغم استادی حوزه، مجبور شدند برای تامین اولیات معیشتی خود به کارهایی مثل جوشکاری، رانندگی آژانس و … رو بیارن. این بسیار بده که نیروی تربیت شده حوزه تا درجه بالا نتواند کار علمی کند.
۲) با بعضی از مراکز مثل آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان، نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها قرار داد ببندند که از این به بعد همه یا بخشی از نیروهای آنان را از حوزه تامین کنند. چه کسی بهتر از طلاب میتوانند، دروس معارف اسلامی، فلسفه و … را درس بدهد؟! اشکالی هم ندارد که برای طلاب، دوره آموزشی بگذارد. طبق بعضی از آمارها اگه همه دبیران معارف از حوزه برادران و خواهران بود، همه طلاب میتوانستند استخدام آموزش و پرورش شوند. یعنی فقط دبیری معارف، این قدر، گنجایش دارد. دبیری ادبیات عرب، فلسفه و … به شرط آموزش دیدن در کنار دروس حوزوی هم میتوان مد نظر قرار داد ولی این ها مسئولین پیگیر لازم دارد.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
سلام علیکم جناب ادمین عزیز
خدا قوت
ازاینکه اخبار خوب و به روز رو در اختیار بنده و سایر طلاب قرار میدهید واقعا سپاسگذارم
اما ای کاش خبری هم تهیه کنید از زندگی واقعی طلابی که متاهلند و شاغل هنوز نیستند شهریه پایین ...هزینه های زندگی کمر شکن ...توقعات در زمینه تبلیغ و حفظ نظام از طلبه ها بالا ...توجه به این نیروی مهم و کار آمد خیلی پایین ...شما خودتون اگه طلبه اید و شاغل شاید حرف من طلبه ایکه به خاطر مسائل سخت زندگی مجبور به کارگری و ترک تحصیل شده ام رو متوجه نشید ولی به فاطمه ی زهرا واقعا دیگه نمیشه زندگی کرد ...اگه میتونید یه گزارش از سطح زندگی پایین ما طلبه های غیر شاغل هم تهیه کنید که در سطح شهر واسه ایاب ذهاب ناچیز مساجد که کوچک ترین حمایتی از روحانیش نمیشه رو چه طور بین راه به ما فحاشی میکنند و همه کاستی ها رو سر ما میشکنند مردم !!!!
واقعا اگه میتونید و در توانتان هست در ایجاد انگیزه واسه مسئو لین در حمایت از مساجد که مورد تاکید رهبری معظم حفظه ا..هست .داشته باشید ...لا اقل
1
0
همسر طلبه
Iran, Islamic Republic of
۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
سلام ، من یه همسر طلبه هستم ، نه سالی از زندگیمون میگذره ، تا دو سه سال قبل شرایط زندگی برای ما که فقط شهریه طلبگی داریم بهتر بود اما دو سالی هست که خجالت میکشم ازبس به شوهرم غر زدم ، وقتی میرم برا بچه ها لباس بگیرم تا چند وقت اعصابم خورده، وقتی مجبورم داروی تقویتی بارداری رو به داروخانه پس بدم ناراحت میشم ، وقتی مجبورم به مدیر دخترم بگم شرایطش رو ندارم هزینه ی تعیین شده رو بدم آب میشم ، وقتی مجبورم برای زایمان به بیمارستانی برم که رسیدگیشون زیر صفره هق هق گریه ام بلند میشه چون ندارم ، اما با همه ی این حرفا میترسم خدایی نکرده شوهرم درسش رو رها کنه
1
0
مجید
United States
۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۷
خب مشکل از نادانی است, چند روز پیش در به در دنبال کتاب empire and elite اثر رابینسن در مورد تاریخ صدر اسلام در عراق می گشتم . در نهایت با قیمت چند صد دلار در نت در سایتی خارجی پیدا شد . چطور است که 200 صفحه نوشته یک محقق هزاران دلار برای او کسب در امد می کند ولی مثلا در همین حوزه اغلب تحقیقات طلبه ها و محققین ما نه خوانده می شود و نه تکمیل و براحتی هم فروخته و واگذار می شود. یا کار تحقیقاتی انها ارزش خاصی ندارد که بعید می دانم اینطور باشند و یا کار تبلیغی و نشر بسیار ضعیف است .
1
0
جواد ناصحی
Iran, Islamic Republic of
۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
با سلام. پدر من با سطح چهار حوزه و پنج فرزند مجرد، کل دریافتی اش به هشتصد هزار تومن نمیرسه و منم که طلبه هستم با شهریه و پول نماز و روزه ی استیجاری و مسجد و مدرسه، هنوز ماهی یک میلیون درآمد ندارم. امیدوارم مسئولان بتوانند در روز قیامت جواب عمر تلف شده ی طلاب و روحانیون را بدهند.
1
0
Afsos
|
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۸
شما با این وجود که وضعیت مال پدرت اینجوریه . چرا پس طلبه شدی . دین داری رو میشه در غیر حوزه هم انجام داد
سید
Iran, Islamic Republic of
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۸
0
1
امیر اورموی
Iran, Islamic Republic of
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴
طلبه هارا که اکثریت آنها دوست دارند تبلیغ کنند را حمایت کنند تا هم کمک مالی باشد وهم دین پیشرفت کند وهم فرهنگ پیشرفت کند تا هم دشمن نتواند نفوذ کند روحیه مردم بالا رود وخدا هم راضی باشد ببینید با یک حمایت به جا از طلبه چه برکتی دارد ما طلبه زیاد داریم و مسجد هم زیاد داریم دانشگاه هم داریم ولی حامی طلبه کم داریم در ضمن طلبه ها هم باید راضی باشند مثلا اگر به اندازه‌ی معلم یا کمی کمتر دادند او هم راضی باشد
0
0
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰
به دشمنانتان نگاه کنید به امریکا به اسراییل به دنیای غرب به عربستان ، چقدر عربستان برای مبلغین سلفی خود خرج می کند ببینید در پاکستان در مصر در خود سعودی در افریقا چها می کنند ببینید دنیای غرب برای مبلغین تبشیری خود در اقصا نقاط دنیا چه میزان هزینه می کند هالیوود یهودی چقدر پر هزینه برای ارزش های یهودی برنامه ریزی شده سال هاست عمل می کند منور الفکری پیام داده بود که دنیای علوم انسانی دنیای هزینه یک طرفه هست...باید حوزه کاری کند که از راه علوم انسانی پول بدست آورد....اما دقت کنید که چنین حرف های سه نقطه ای انفعالی است که دنیای غرب می خواهد . می خواهد در دنیای ناکجا آباد اقتصادی فرو روید و از رسالت خود که دفاع و گسترش فرهنگ مهدویت است غافل شوید امان از غافلانی که سیاست گرسنگی طلاب را بر می تابند
1
0
م. ص. م
Iran, Islamic Republic of
۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۴
با سلام و عرض ادب. من طلبه نیستم ولی همسر یک طلبه هستم. پدرم شغل آزاد دارن و زندگی خوب و نسبتا مرفهی داشتم منزل پدر. واز زمانیکه با همسرم ازدواج کردم میفهمم بی پولی یعنی چه. میفهمم چقدر زندگی طلبگی به سختی باید بگذره. اگر همه دغدغه معیشت و دو ماه دیگش نو دارن نا باید دغدغه معیشت فردا مونو یا همین امروزمون رو داشته باشیم. همسر من به سختی چندتا امتحان داد تا کمی شهریه ش بیشتر بشه ولی اونقدر فشار زندگی داشتیم که نمیتونست درس بخونه. با چهار تا بچه. همه نگران آینده ن ما باید نگران امروزمون باشیم. مهمترین مشکل ما خانواده های طلبه بی مسکنی هست. نگران کجای زندگیمون باشیم بی خونه ای. بی پولی. نگران خاسته های بچه هامون. صلوات نذر کنیم که بچمون نگه فلان چیزو میخام. آیا الحق و والانصاف زندگی یک طلبه که با افتخار لباس پیغمبر به تن کرده و من به عنوان همسر یک روحانی به لباس همسرم و شخصیت ایشون افتخار میکنم آیا باید اینگونه باشد. چرا اهمیت نمیدن به شخصیت و ارزش و مقام روحانیت. برای من واقعا خیلی سخت و سنگینه که اطرافیانم بگن از حوزه به کجا رسیدین کو هنوز یه خونه 60 متری ندارین. به خدا مظلوم‌ترین قشر جامعه طلبه ها هستند. بعدم فرزندانشون. وما همسران که به حرمت لباس پیغمبر تمام نیش و کنایه ها و زخم زبان ها را تحمل میکنیم. اگر پیام من به گوش مدیریت حوزه و دیگر مراجع محترم می‌رسد عاجزانه تقاضا دارم به حرمت لباس سبز خادمی ام که بالاترین افتخار منست کمک کنید.
با تشکر
مؤید و منصور باشید.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۱
سلام .اگه امکان داره به خواهران طلبه نیازمندان رسیدگی بشه .خواهران نه حق شهریه دارند نه با ونه بیمه
0
0
عابد
Iran, Islamic Republic of
۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
سلام بااین شهریه که نمیشود بروی ازدواج کنی. ونه میشود ماشین بخری. یک چرخ خریدن هم شده محال. حالم گرفته وخسته ام وافسرده ام.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲
با این درامد نه میشد ازدواج کرد ون ماشین خرید
ودوچرخه خریدن محال. افسرده ام گرفتارم
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۹
با این درامد کم نمیشود چیزی خرید
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۱
با سلام . مسئولین چرا به داد طلاب عزیز ما نمی رسند. مگر نمیبینند چه سختی هایی رو این بزرگواران به همراه زن و بچه متحمل میشوند ، به امام زمان(ع) چه جوابی خواهند داد !!!!
0
0