۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۶۲۸۵۷۶
عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا:

مباحث انقلابی باید در دروس حوزه جایگاه ویژه ای داشته باشد

مباحث انقلابی باید در دروس حوزه جایگاه ویژه ای داشته باشد
حجت الاسلام جوشقانیان پرداختن به مباحث انقلابی در درس های حوزه علمیه را ضروری دانست و گفت: طلبه همان گونه که مباحث اصولی نیاز دارد به فرهنگ عاشورایی نیز نیاز دارد.

حجت الاسلام حسین جوشقانیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه راهکارهای نهادینه کردن فرهنگ بسیج در حوزه علمیه گفت: متأسفانه فضای حوزه علمیه نسبت به فضای دانشگاهی و موارد دیگر در زمینه بسیج عقب تر حرکت می کند.

عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا ادامه داد: تفکر ناب بسیجی و انقلابی که باید از حوزه به سایر نهادها انتقال داده شود در شرایط مطلوب نیست؛ زیرا واکنش های حوزه علمیه در حوادث به سرعت نیست هرچند عده ای طلاب و اساتید و مراجع تقلید به موقع ایفای نقش می کنند.

وی اظهار کرد: اساتید و طلاب انقلابی باید از بزرگان حوزه علمیه در زمینه مباحث انقلابی مطالبه گری داشته باشند زیرا انقلاب محصول تلاش های روحانیت و امام خمینی(ره) است و روحانیت برای پاسداری از فرهنگ و نظام نسبت به دیگران اولویت دارد به گونه ای که نظام منهای حوزه و حوزه منهای نظام معنی ندارد.

حجت الاسلام جوشقانیان افزود: حوزه علمیه در دل نظام و نظام در دل حوزه علمیه است و این که برخی می گویند مسائل حکومتی از حوزه علمیه جدا است، نمی دانم بر چه اساسی این گونه سخنان را بیان می کنند در حالی که در رأس نظام یک فقیه جامع الشرایط قرار دارد.

وی ایجاد برخی گفتمان های انقلابی در بدنه حوزه علمیه را ضرروی دانست و بیان کرد: اساتید حوزه علمیه باید علاوه بر بحث فقه و اصول به مباحث انقلابی نیز بپردازند؛ به عبارت دیگر آیا مباحث اصولی لازم است اما گفتمان انقلابی و تربیت عاشورایی لازم نیست؟

عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا ادامه داد: طلبه ای که می خواهد در فضای تألیف، تبلیغ یا تدریس قرار گیرد باید فرهنگ، مباحث و چالش های انقلاب را بشناسد اما این موارد در درس نامه های حوزه علمیه چه جایگاهی دارند؟ بنابراین لازم است اساتید به مباحث انقلابی در درس ها توجه داشته باشند گرچه در برخی مدارس و مؤسسات این گونه است اما در بدنه حوزه علمیه مشاهده نمی شود.

 وی خاطرنشان کرد: فرهنگ بسیجی در فضای حوزه علمیه آمیخته با جهاد و شهادت است؛ در قرآن کریم 600 آیه در زمینه جهاد و شهادت یافت می شود؛ بنابراین ضروری است بیش از پیش در نهادینه کردن این فرهنگ در حوزه های علمیه بکوشیم./1324/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 2
مصطفی رستمی
ارسال نظرات