۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۶۲۸۶۱۶
مدیر مرکز اسناد حوزه و روحانیت خبر داد؛

جمع آوری بیش از 100 هزار سند از علما و روحانیون

جمع آوری بیش از 100 هزار سند از علما و روحانیون
قدیمی‌ترین اسناد و اسامی طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، آثار برتر همایش کتاب سال حوزه، اسناد و تصاویر مربوط به مؤسس حوزه و از مهم‌ترین قسمت‌های این مرکز به شمار می‌روند.
به گزارش خبرگراری رسا، مدیر مرکز اسناد حوزه و روحانیت با اشاره به گذشت چهار سال از فعالیت این مرکز، گفت: در این مدت بیش از ۱۰۰ هزار سند مکتوب از علما و روحانیت در مرکز اسناد حوزه و روحانیت جمع‌آوری شده است.

مسعود پیرانی مدیر مرکز اسناد حوزه و روحانیت در بازدید اعضای بنیاد قم‌پژوهی از این مجموعه گفت: بیش از ۶۰ هزار سند آموزشی حوزه و ۳۰۰۰ فایل صوتی و تصویری و بیش از ۴۰۰۰ رونوشت از اسناد تحصیلی، مصاحبه‌های مربوط به حوزه و روحانیت و به‌خصوص دست نوشته علما، بیانیه، فتوا و تصاویر بزرگان حوزه و مراجع عظام تقلید در این مرکز نگهداری می‌شود.
 
وی به مهم‌ترین بخش‌های این مرکز اشاره کرد و یادآور شد: قدیمی‌ترین اسناد و اسامی طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، آثار برتر همایش کتاب سال حوزه، اسناد و تصاویر مربوط به موسس حوزه علمیه قم و تاریخچه مدیران حوزه از جمله مهم‌ترین قسمت‌های این مرکز به شمار می‌روند.
 
پیرانی زمینه شکل گیری مرکز اسناد را مدرسه فیضه و کتابخانه مسجد اعظم معرفی کرد و افزود: دوستان دغدغه داشتند که اسناد علما در یکجا تجمیع شود و در آن دوره معاونت پژوهشی حوزه علیمه پی گیر این کار شدند.
 
وی ادامه داد: از سال ۸۶ به ضرورت تاسیس چنین مرکزی در حوزه علیمه پی برده شد تا آیین‌نامه این مرکز نوشته شود و نهایتا سال ۱۳۹۴ این مجموعه کلید خورد و با نامه‌نگاری به کتابخانه ملی، کتابخانه مجلس و کتابخانه مسجد اعظم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی جمع‌آوری شد.

مدیر مرکز اسناد حوزه و روحانیت هدف اولیه مجموعه را وظیفه آرشیوسازی اسناد مربوط حوزه و روحانیت دانست و گفت: در این زمینه از کتابخانه ملی ۱۰ هزار سند جمع‌آوری و بخشی نیز از مرکز اسناد انقلاب و بخشی دیگر نیز از بازماندگان علما جمع‌آوری کردیم.  طی چهار سال از فعالیت این مرکز تاکنون ۱۰۰ هزار سند مکتوب از علما و روحانیت در مرکز اسناد حوزه و روحانیت جمع‌آوری شده است.
 
وی یکی از بخش‌های مهم را بخش برگزیدگان حوزوی در همایش‌های ملی و بین‌الملی برشمرد و بیان کرد: فعالیت‌های افراد شاخص حوزوی که  طی سال‌های مختلف در همایش‌های بین‌الملی و ملی از جمله جشنواره خوارزمی و کتاب سال حوزه حائز رتبه و مقام شده‌اند در این بخش نگهداری می‌شود.
 
مدیر مرکز اسناد حوزه و روحانیت توانایی این مرکز را در انتشار کتاب در خصوص اسناد مثبت ارزیابی کرد و گفت: چند عنوان محتوای کتاب را آماده‌سازی کردیم، اما به علت این‌که با مشکلات بودجه‌ای مواجه هستیم به جز یک نشریه داخلی تولیدی نداشته‌ایم.
 
وی در پایان با تاکید بر اهمیت تأسیس مرکز اسناد و روحانیت یادآور شد: سند، نامه‌ای است حاوی اطلاعات که به کار عمومی نمی‌آید بلکه برای پژوهشگران و محققان بسیار سودمند است، بنابراین لازم بود این مرکز برای محققان و پژوهشگران تاسیس شود. /د ۱۰۱/ش
ارسال نظرات