۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۶۲۸۷۷۱

انتقاد آیت الله استادی از استفاده عناوین دانشگاهی برای حوزویان

انتقاد آیت الله استادی از استفاده عناوین دانشگاهی برای حوزویان
آیت الله استادی از استفاده عناوین دانشگاهی برای حوزویان انتقاد کرد و گفت: برای حوزویان که بزرگ شده حوزه علمیه هستند نباید از عناوین دانشگاهی استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله استادی در نشست علمی مروری بر اندیشه ها و میراث قرآنی شهید قاضی نورالله شوشتری که در سالن شیخ طوسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نمایندگی قم برگزار شد با انتقاد از استفاده از عناوین دانشگاهی برای طلاب و روحانیان گفت: استفاده از عناوین دانشگاهی همانند دکتر در مورد طلاب اشتباه است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: هر روحانی که منبری یا استاد معروفی می شود برای وی عنوان دکتر استفاده می کنند در حالی که این افراد در حوزه علمیه بزرگ شده اند و عنوان دکتری برای دروس دانشگاهی است که باید از آن جلوگیری کرد و رهبر معظم انقلاب نیز بیان کرده اند حوزه باید به صورت جداگانه مدرک دهد و کاری به دیگران نداشته باشد.

وی با بیان این که شهید قاضی نورالله شوشتری فردی جامع بوده است، اظهار کرد: سه گونه کتب تفسیری وجود دارد گاهی کتاب تفسیر، تفسیر روایی است که چنین کتابی را نمی توان تفسیر دانست بلکه فقط روایات را جمع کرده است؛ نوع دیگر تفسیر نیز عرفانی و نوع آخر نیز تفسیر جامع است که تمامی موارد در آن یافت می شود؛ گفته شده فردی که می خواهد وارد تفسیر شود باید به بیش از 15 علم آگاه باشد که مرحوم قاضی چنین کاری کرده یعنی جامع بوده است.

استاد درس خارج حوزه علیمه قم ادامه داد: آثار شهید شوشتری نشان می دهد که بیست رشته را آموخته و در زمان ما فردی که تفسیر جامع را بیان می کند حضرت آیت الله جوادی آملی است که وی برای تفسیر خود فلسفه، حدیث، کلام و ادبیات را مشاهده می کند.

وی خاطرنشان کرد: در اوایل طلبگی از شهید مطهری شنیدم زمانی که رسائل را مطالعه می کنید بررسی کنید که سخنان جدیدش چه بوده است که در زمینه تفسیر نیز باید این گونه عمل کرد زیرا بسیاری از تفاسیر ما فقط نقل است.

آیت الله استادی با طرح سؤالی مبنی بر دلیل انتخاب تفسیر بیضاوی از سوی شهید شوشتری گفت: اهل تسنن گرچه از کتاب های اهل تشیع استفاده نمی کنند اما تشیع مراجعات فراوانی به کتاب اهل تسنن داشته و حتی در برخی موارد کتاب اهل تسنن به عنوان کتاب درسی انتخاب شده است که از آن موارد کتاب تفسیر بیضاوی است در نتیجه شهید شوشتری برای روشنگری این کتاب را انتخاب کرده است.

وی افزود: البته این تفسیر نظم ندارد و مسلسل نیست و اگر کتاب به این صورت در اختیار مردم قرار گیرد مناسب نخواهد بود بلکه باید کتاب تفسیر بیضاوی نیز چاپ شود تا مطالعه کننده بداند که کتاب تفسیر بیضاوی چه مطلبی را بیان کرده که شهیدشوشتری آن را توضیح داده یا نقد کرده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: کار خدا بوده است که به دل آقای مرعشی انداخته تا در حفظ میراث شیعه تلاش کند زیرا براساس شنیده ها حتی برخی مراجع تقلید در گذشته به فکر حفظ میراث و کتاب های خطی نبوده اند؛ البته تمامی کتاب ها باید در اختیار دیگران نیز قرار گیرد که در غیر این صورت سودی نخواهد داشت؛ بنده بارها پیشنهاد داده ام پس از فروش کتابها با خریداران تماس گیرند و پیگیری کنند که کتاب را مطالعه کرده اند یا فقط برای زینت چنین کاری کرده اند.

وی با بیان این که دیده نشده است شهید شوشتری به بزرگان عامه جسارتی کرده باشد، اظهار کرد: برخی کتاب های شهید شوشتری حتی در مصر به دستور الازهر به چاپ رسیده است که چنین موردی نشان می دهد وی به هدفش رسیده است که روشنگری کرده و به بیان حقایق می پردازد بدون این که به فردی جسارت شود که امروزه نیز باید این گونه عمل کرد./1324/پ202/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
برای رفع آفت مدرک گرایی افرایط بین طلاب باید به مدارج علمی حوزه تعنبار و بهای بیشتر اعطا شود.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
سخنان حضرت آیة الله استادی ادام الله ظله العالی بسیا ر متین است .اما ممکن است این پرسش را در اذهان تداعی کند که برخی از علماء بزرگ و بزرگوار ما مانند شهید مظلوم آیة الله بهشتی و شهید آیة الله مفتح رضوان الله تعالی علیهما دارای عنوان دکتر بودند .
گرچه شاید بگوئیم در گذشته مصلحتا برای جلب توجه جوانان آن روز کشور بسوی دیانت مقدس اسلام این امر مفید بوده است .زیرا که فضای حاکم بر افکار در ایام متفاوت از وضعیتی بود که اکنون موجود است . بنظر میرسد که بهتر است این مطلب نیز بوسیله عالم بزرگواری نظیر خودشان یا شخصا خود حضرت آیة الله استادی تبیین بشود سؤالی در اذهان باقی نخواهد ماند .
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته .
1
0