۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۶۲۸۷۷۴
در نشستی علمی صورت گرفت؛

بررسی اندیشه شهید قاضی نورالله شوشتری

بررسی اندیشه شهید قاضی نورالله شوشتری
اندیشه شهید قاضی نورالله شوشتری با حضور حجج اسلام مهدوی راد و نجارزادگان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، «اندیشه شهید قاضی نور الله شوشتری» در نشست علمی مروری بر اندیشه ها و میراث قرآنی که به همت بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نمایندگی قم در سالن شیخ طوسی این بنیاد برگزار شد، بررسی شد.

در این نشست علمی، حجج اسلام محمدعلی مهدوی راد عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و دبیر کتاب سال جمهوری اسلامی و فتح الله نجارزادگان عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به اندیشه شناسی شهید شوشتری پرداختند.

در آغاز حجت الاسلام مهدوی راد به روایتی از امام جواد(ع) اشاره کرد و گفت: امام جواد(ع) در بخشی از سخنان خود در پاسخ به سوال فردی بیان می کنند عالمان شیعیان ما مرزداران اندیشه هستند و در تمامی خلاها و حفره ها و جایگاه هایی که از آن مسیر امکان دارد جهل آفرینان وارد شوند حضور پیدا کرده و مانع از گمراهی کم اندیشان شیعه می شوند.

وی ادامه داد: شهید شوشتری مصداق بارز مرزبانی از دین است؛ مرزبان به چهار ویژگی نیاز دارد که از آن موارد اخلاص است و اگر اخلاص نباشد کار به خوبی انجام نمی شود؛ آگاهی نسبت به زمان خود، تیزبینی، حساسیت، مبارزه با جهل و سرعت در عمل از شرایط مرزبانی است زیرا اگر شخصی نیاز را تشخیص دهد اما بخواهد با تفکر پس از مدتی پاسخ دهد شاید دیگر سودی نداشته باشد که شهید شوشتری دارای تمامی این شرایط بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان این که بیشترین آثار شهید شوشتری در دفاع از تشیع است، اظهار کرد: اگر کلامی وظیفه خود را در دفاع از دین و اندیشه بداند، شوشتری برترین متکلم در میان متکلمان دینی است و تلاش می کند تا نشان دهد شیعه در گستره تاریخ فعالیت فراوانی داشته است.

وی افزود: شوشتری در تمامی علوم سر رشته داشته است به گونه ای که در زمینه شرح مثوی، جامعه شناسی، تاریخ، نجوم و موارد دیگر در آثار وی یافت می شود؛ وی در آغاز کتاب مجالس مومنین بیان می کند به دلیل این که شیعه همیشه در سلطه بوده و نگذاشته اند روشن شود اسلام چه مقدار اثر داشته است.

در ادامه حجت الاسلام نجارزادگان به بررسی اندیشه شیهد قاضی نورلله شوشتری پرداخت و اظهار کرد: بنده هم حوزه را دیده ام و هم دانشگاه اما به این نتیجه رسیده ام که حوزه علمیه نسبت به دانشگاه گرچه دارای جایگاه ویژه ای است، بالاتر است بلکه در حوزه علمیه هرکاری که انجام می شود نورانی است و مشاهده می شود که کارها انسان را به سمت تواضع حرکت می دهند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: شهید شوشتری به هند سفر می کند تا بتواند از کیان شیعه دفاع کند بنابراین در عین حال که منصب قضا دارد از کار علمی فاصله نمی گیرد؛ از شهید قاضی باید آموخت که زمان خود را مدیریت کرد./1324/پ203/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات