۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۶۲۸۸۱۲
آیت الله اعرافی:

گام های مهمی برای تحول نظام آموزشی حوزه برداشته ایم

گام های مهمی برای تحول نظام آموزشی حوزه برداشته ایم
مدیرحوزه های علمیه از مراکز تخصصی خواست فاصله خود را با بدنه حوزه کم کنند و در عین حال از برداشتن گام های مهم برای تحول نظام آموزشی حوزه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حوزه آیت الله علیرضا اعرافی در ششمین اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی با موضوع "حوزه و گام دوم انقلاب" که امروز در مدرسه معصومیه قم برگزار شد، گفت: با توجه به ظرفیت علمی حوزه های علمیه و مهارت های آموزشی ما در جهت تکمیل یک حرکت جامع تخصصی کارهایی را طی یکسال گذشته با راهنمایی، همراهی و حضور بیش از ۱۰۰ استاد، صاحب نظر و دوستان ستادی در بخش های مختلف در قالب طرح ها و برنامه های تحولی تا یک دهه آینده را تدارک دیده ایم که برخی عملیاتی و برخی دیگر در شرف انجام می باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: برخی از موضوعات در شورای گسترش در حال بحث و بررسی است و این شورا طی دو سال اخیر ساعت ها جلسه به منظور رسیدگی به این موضوعات برپا کرده و کماکان نیز انجام می شود.

آیت الله اعرافی بیان داشت: شورای گسترش در زمینه تصویب ۲۰۰ رشته، گرایش، مقطع و محل قریب به دو نیم سال مشغول به برگزاری جلسات تخصصی و کارشناسی می باشد که بحمدالله توانسته ایم گام مهمی را در تحول نظام آموزشی حوزه برداریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه تدوین متون یکی از دشوراترین و سخت ترین مسائل در حوزه پژوهش و آموزش می باشد، گفت: در این عرصه توانسته ایم با تدوین سرفصل های آموزشی و تربیتی که تاکنون بسیار عقب بوده ایم اقدامات درخور و ارزشمندی را ارائه کنیم بطوریکه تا کنون ۵۰ رشته سرفصل نویسی شده است.

وی بیان کرد: امروز نقش مراکز تخصصی در کمک و یاری رسانی به همکاران ما در زمینه منبع یابی، تدوین سرفصل ها و راهنمایی علمی می تواند بسیار ارزشمند باشد. در نقشه جامع که ۲۰ سال آینده حوزه علمیه را ترسیم کرده است و ما ۳ برنامه ۵ ساله از آن تدوین کرده ایم مشخص می کند چه کسی و چه چیزی در کجا باید قرار بگیرد و قرار داشته باشد.

آیت الله اعرافی به نظامات جامع حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: از این نظامات که ۱۵ مورد آن در شورای عالی حوزه های علمیه تصویب شده است باید کمر همت را ببندیم در راستای یک تحول پایدار و عمیق و پرزحمت به سوی آینده ای پر امید گام برداریم.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت مراکز علمی و تخصصی حوزه اشاره کرد و افزود: مراکز تخصصی و علمی فاصله خود را نسبت به بدنه حوزه و مرکز مدیریت کم کنند و گروه های علمی نقش  جدی را در این خصوص بیش از گذشته ایفا کنند و به گونه ای نباشد که وقتی ما واسپاری کرده ایم زمانیکه نتایج را رصد کنیم شاهد افول باشیم.

عضو شورای عالی حوزه افزود: با توجه به اینکه من شخصا پایان نامه ها سطح ۴ را بررسی می کنم و حتی پرونده های علمی و رازیابی ها را نگاه می کنم برخی خیلی قوی و حرفی برای گفتن و برخی متوسط است اما نباید به این اکتفا کرد باید هر گونه طرح و برنامه علمی که انجام می دهیم گامی رو به جلو باشد و نوآوری خلق کند.

وی  ابراز کرد: محققان و پژوهشگران باید نسبت به متون، منابع و جزوات درسی وسواس داشته باشند و نسبت به منابع علمی خود بهترین را انتخاب و مطالعه کنند.

آیت الله اعرافی تأکید کرد: انتظار داریم بدنه مراکز تخصصی عمق و گسترش پیدا کند و تعامل بیشتری را با بدنه حوزه داشته باشد این وضعیت فعلی کافی نیست و نیاز به تقویت این تعامل وجود دارد./998/ج

میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵
اقدام حوزه برای تهیه نظامات جامع حوزه علمیه و رشته های تخصصی و تقویت دروس خارج فقه معاصر از اهم اقدامات تحولی بوده است.
0
0