۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۶۲۸۸۵۸
آیت الله علم الهدی:

مسؤولان جلوی سودجویی ها و افزایش قیمت کالاها را بگیرند

مسؤولان جلوی سودجویی ها و افزایش قیمت کالاها را بگیرند
امام جمعه مشهد خطاب به مسؤولان، گفت: مردم در تنگنای اقتصادی هستند، به داد مردم برسید؛ کمبودی در کشور وجود ندارد بلکه دزدی و سودجویی های کلان مردم را مستأصل کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته در حرم مطهر رضوی به تقوا در حوزه اقتصادی اشاره کرد و گفت: براساس سوره فرقان معیار تقوا در حوزه مصرف اعتدال است.

آیت الله علم الهدی به تبیین ماهیت اعتدال در مصرف اشاره و ابراز کرد: اعتدال بین افراط و تفریط با توجه به تعبیر قرآن قوام است یعنی حد مصرف تا جایی است که زندگی را استوار کند.

امام جمعه مشهد به اقتصاد اسلامی در زندگی از دیدگاه امام صادق(ع) اشاره و اظهار کرد: حضرت در این مورد می فرماید:«خدا به کسی ثروت و دارایی داد و کسی دیگر را در تنگنای فقر گذاشت این دلیل بر توجه و کم توجهی خدا به این ها نیست بلکه ثروت مال خدا است و این مال را خدا به صورت امانت پیش افراد می گذارد که بر آن اختیار و مالکیت ندارند، مالک خداست و به آن ها اجازه تصرف به صورت محدود بر این مال و ملک را داده است که معتدل بخورد و آشامیدنی، لباس پوشیدن، خانواده و اتومبیل  وی از روی اعتدال باشد، خدا رزق فقرا را در درآمد بیشتر او قرار داده است، چنین آدمی که این معیار اقتصاد اسلامی در زندگی او قرار دارد این فرد خوردنی، آشامیدنی، اتومبیل سواری و تشکیل خانواده او حلال است.»

ضرورت اعتدال در بودجه اجتماعی و کشوری و بررسی برنامه ها در تخصیص بودجه

وی با گلایه از عدم بررسی برنامه های مورد نیاز مردم در بررسی بودجه توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گفت: اعتدال تنها مربوط به زندگی شخصی نیست بلکه در زندگی اجتماعی نیز باید اعتدال رعایت شود، در بودجه اجتماعی و کشوری باید بیشتر مراقبت شود، این بیت المال مسلمین است، وقتی بودجه کشور و نظامی برنامه ریزی می شود، بودجه مهم نیست بلکه برنامه مهم است، گاهی نمایندگان مردم بودجه را بررسی می کنند اما برنامه بررسی نمی شود در حالی که باید برنامه هم کارشناسی شود و ببینند این برنامه چه قدر برای کشور و مردم لازم است.

آیت الله علم الهدی افزود: ما مشکل در بودجه نداریم بلکه مشکل ما در برنامه است و این تبلیغات صدا و سیما در تبلیغ اجناس و کالا ها موجب افت اعتدال اقتصادی برای خانواده و مردم است که مردم را بر مصرف تهییج می کند، زندگی و کالا و اتومبیل تجملاتی را نشان دادن تحریک در مصرف است و این با اعتدال اقتصادی نمی سازد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ابراز کرد: اکنون نظام خانواده اعتدال در مصرف را از دست داده و موجب ناآرامی هایی در زندگی شده است، هزینه در زندگی بی بند و بار و ولنگار است بنابراین عیش یک زن و مردم قربانی بی حساب و کتابی در هزینه در زندگی و خروج از اعتدال می شود.

دموکراسی قدسی فقط در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد

وی در ادامه با اشاره به حرکت مردم در عرصه دفاع از دین و مقابله با شیاطین و جریان های نفوذی، گفت: این حرکت ارزشمندی بود تا جایی که رهبری از مردم تقدیر و تشکر کرده و فرمودند:«من که کسی نیستم تشکر کنم و خدا شاکر از این مردم است.» که این سخن عظمت عمل این مردم را نشان می دهد چون وجود امام زمان در پرده غیبت است و ما را به حجت خود سپرده است، همانگونه که باید براساس فتوای مجتهد نماز و روزه خود را انجام دهیم، ولی فقیه حجت امام زمان است و وقتی نائب امام زمان می گوید خدا از حرکت شما شاکر است یعنی این عمل شما مقبولترین عملی است که مورد تقدیر خدا قرار گرفته است.

آیت الله علم الهدی حضور بااخلاص مردم در صحنه را تنها منحصر به نظام اسلامی دانست و افزود: تمام اندیشه دموکرات دنیا، دموکراسی را در حق مشارکت مردم می دانند نه این که مردم در عرصه بیایند ولی در نظام ما مردم سالاری دینی وجود دارد و مردم تنها به عنوان حق مشارکت سیاسی در عرصه نمی آیند بلکه معتقد هستند که به عنوان بندگی خدا به صحنه می آیند و این دموکراسی قدسی است که در هیچ دموکراسی دیگر نمونه ندارد.

مهمترین عارضه مهار مصرف بنزین، عارضه اقتصادی و معیشتی است

نماینده خبرگان رهبری با بیان این که مسأله سهمیه بندی بنزین تنها موجب عارضه امنیتی نمی شود، گفت: مهار مصرف بنزین تنها موجب عارضه امنیتی نمی شود بلکه این عارضه امنیتی، عارضه فرعی و جنبی است و عمده ترین عارضه، عارضه اقتصادی و معیشتی است که بر مردم تحمیل شده است.

وی اظهار کرد: این که در مهار مصرف بنزین از مردم بترسیم و مسأله را تنها به دستگاه های امنیتی بسپاریم درست نیست، این فکر در کارگزاری کشور که از مردم بترسیم آن هم مردمی که این چنین در صحنه حضور دارند، با صمیمیت مسؤولان نظام با مردم منافات دارد، این مردمی که با همه وجود و هستی خود در عرصه نظام ایستاده اند و بگوییم مسأله عارضه امنیتی دارد آیا این درست است؟

آیت الله علم الهدی ابراز داشت: عوامل مزدور دشمن و عوامل بیگانه از هر موقعیتی استفاده می کنند تا خرابکاری راه بیندازند، مردم ما هوشیار هستند و دستگاه امنیتی ما مقتدر و با احساس مراقب اوضاع هستند، ما در این دنیا دشمن داریم و تنها کشوری هستیم که قدرت های کره زمین در صدد براندازی او هستند، ما آمریکا و اسرائیل را به زانو در آورده و بدبخت کرده ایم این ها با ما دشمن هستند و مردم و دستگاه های امنیتی باید در برابر آن ها بایستند.

امام جمعه مشهد با اشاره به مدیریت دستگاه های امنیتی در تأمین امنیت در مشهد در برابر آشوبگران اخیر، اظهار کرد: در حوادث اخیر مشهد مورد هدف و سیبل دشمن شده بود و هدف اولیه مشهد بود، آمادگی دستگاه های امنیتی، هماهنگی دستگاه های مختلف، آمادگی مردم و بسیج قهرمان ما به جایی رسید که کوچکترین ضایعه ای نتوانستند در این شهر ایجاد کنند و اگر این آمادگی مشهد در همه کشور بود، مشکلی پیش نمی آمد.

مسؤولان جلوی سودجویی ها و افزایش قیمت کالاها را بگیرند

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به افزایش قیمت کلاها در نتیجه افزایش قیمت بنزین اشاره و بیان داشت: امروز اشراری که موجب ناامنی شدند، سرکوب شدند اما کسانی که از دسته دیگر بدتر هستند، مانده اند، این ها همان گران فروشان هستند که کاری در برابر آن ها نشده است.

وی افزود: امروز سودجویان و گران فروشان موجب فشار معیشتی و گرانی بر مردم شده اند و این سودجویی در همه واحد های صنفی وجود دارد و واگذاری مقابله با آن ها به دولت و تنها با تنظیم بازار و تعزیرات حل نمی شود بلکه باید دستگاه های امنیتی و قوه قضاییه با ضابطین خود قوی ایستاده و جلوی این حرام خواری، سودجویی ها و گران فروشی ها را بگیرند.

آیت الله علم الهدی خطاب به مسؤولان، گفت: مردم در تنگنای اقتصادی هستند، به داد مردم برسید، تمام انبارهای ما پر از کالا و فروشگاه ها پر از متاع است، کمبودی در کشور وجود ندارد، دزدی و سودجویی کلان یک عده مردم را مستأصل می کند به داد مردم برسید.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: سودجویی ها از مبدأ شروع شده تا به سطح عرضه می رسد، باید با این ها مقابله کرد مگر بنزین در تولیدات چه قدر نقش داشته است که چنین موجب افزایش قیمت می شود؟/864/پ201/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات