۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۶۲۸۸۶۸

واکنش آیت الله سیستانی به حوادث نجف اشرف

واکنش آیت الله سیستانی به حوادث نجف اشرف
آیت الله سیستانی نسبت به حوادث نجف اشرف و ناصریه ابراز تاسف کرد و خواستار تصویب سریع قانون جدید انتخابات شد.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده حضرت آیت الله سیستانی و تولیت شرعی آستان مقدس حضرت عباس (علیه السلام) در خطبه های نماز جمعه این هفته که در صحن مطهر امام حسین (علیه السلام) که در کربلا معلا برگزار شد، با اشاره به رویدادهای اخیر این کشور گفت: مرجعیت عراق از حوادث اخیر که در برخی از شهرها نظیر ناصریه و نجف اشرف رخ داده که منجر به جراحت برخی از افراد و تعرض به امکان مختلف و آتش سوزی شده، بسیار ابراز تاسف کرده است.

وی افزود: مرجعیت دینی از خداوند متعال رحمت برای شهدای عزیز و صبر و آرامش برای بازماندگان و شفا برای مجروحان مسالت کرد. وی بار دیگر بر حرمت هر گونه تعدی به تظاهرات کنندگانی که به صورت مسالمت آمیز به خیابان ها آمده اند و همچنین عدم اجازه تجاوز به اموال عمومی و خصوصی تاکید کرد.

تولیت شرعی آستان مقدس عباسی بیان داشت: حضرت آیت الله سیستانی خواستار عدم اجازه به مزدوران جهت نفوذ به تظاهرات های مسالمت آمیز مردم شد و عنوان کرد که تظاهرات کنندگان باید صفوف خود را از کسانی که به اموال عمومی و خصوصی خسارت وارد می کنند، جدا سازند.

وی شرایط عراق را سخت توصیف کرد و اظهار داشت: دستگاه های مسؤول طی این دو ماه اخیر نتوانسته اند که به وظایف خود به درستی عمل و آنچنان که باید از حقوق و خون های مردم دفاع کنند، بنابراین پارلمان عراق باید تصمیم گیری های خود در این رابطه تجدید نظر و هر چه سریعتر قانون جدید انتخابات را تصویب کند تا شاهد رضایت مردم در راستای برگزار انتخابات آزاد و پاک برگرفته از اراده مردم باشیم.

حجت الاسلام سید احمد صافی تصریح کرد که دشمنان و مزدورانشان از هر وسیله ای برای دستیابی به اهداف شومشان بهره می برند و در این زمینه از جنگ داخلی نیز دریغ نمی ورزند تا شاید بتوانند کشور را به دوران حکومت دیکتاتوری سابق برگردانند بنابراین همه باید با همکاری یکدیگر فرصت ها را از آنان سلب کنیم.

وی تاکید کرد که مرجعیت جز نصیحت و ارشاد در جهت مصالح مردم وظیفه دیگری ندارد و این مردم هستند که باید آنچه که به صلاحشان است را انتخاب کنند.

گفتنی است که کمیسریای عالی حقوق بشر که نهادی غیردولتی است، از کشته و زخمی شدن دها نفر از نیروهای امنیتی و معترضان طی روزهای اخیر خبر داد و از نیروهای امنیتی و پلیس خواست «آشوبگران» را بازداشت کنند.

آماری که این نهاد روز گذشته از تعداد کشته‌های سه روز اخیر از استان‌های ذی‌قار، بغداد، مثنی، نجف بدین گونه است:

استان ذی‌قار: ۲۵ کشته و ۲۵۰ زخمی از معترضان

استان بغداد: ۲ کشته و ۶۷ زخمی از معترضان و ۲۵ زخمی از نیروهای امنیتی

استان مثنی: ۳۰۸ زخمی

استان نجف: ۴ کشته و ۳۵۴ زخمی از معترضان و ۵۰ زخمی نیز از نیروهای امنیتی

ارسال نظرات