۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۶۲۸۹۴۸
گذری بر زندگینامه علامه سید موسی زرآبادی؛

مولفی که کتاب‌هایش مرجع مطالعه عالمان شد

مولفی که کتاب‌هایش مرجع مطالعه عالمان شد
علامه سید موسی زرآبادی از علمای برجسته قزوین است که کتاب‌هایش مرجع مطالعه عالمان شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، از امام علی (ع) روایتی وجود دارد که در آن حضرت می فرمایند: "ساعتی نزد دانشمندان نشستن نزد خدا از هزار سال عبادت محبوب تر است و نگریستن به عالم نزد خدا از یک سال اعتکاف مسجدالحرام محبوب تر است" که این روایت نشان دهنده اهمیت شناخت دانشمندان و علما و اهمیت تاثیرپذیری از آنان است.

پهنه مینودری قزوین از دیرباز محل تولد و رشد عالمان برجسته دینی، شخصیت های کشوری و لشکری، ورزشکاران و هنرمندان تراز اول کشور بوده است ولی یکی از مهم ترین پیشوندهای قزوین "عالم خیز" بودنش بوده است.

با نگاهی به تاریخچه این شهر مذهبی و توجه به زندگینامه شخصیت های فقهی و اسلامی نظیر علامه سید ابوالحسن رفیعی، آیت الله سید ابوتراب ابوترابی، علامه سید موسی زرآبادی، آیت الله سید ابراهیم موسوی، آیت الله سیدابوالحسن، آیت الله میرزا ابوالقاسم بن ملا محمد تقی(شهید ثالث) و سایر علما و شخصیت های مذهبی قزوینی می توان بر عالم خیز بودن این شهر کهن تصدیق کرد.

زندگینامه

این عالم برجسته در سال 1294 هجری قمری از بانویی صالحه که خود دختر یکی از عالمان قزوین بود، چشم به جهان گشود و پس از دوران کودکی به تحصیل علوم اسلامی در قزوین و تهران مشغول شد.

از سید موسی زرآبادی 16 اثر برجا مانده است که همگی آنها مورد استفاده بخش زیادی از طلاب و عالمان علوم دینی قرار دارد.

علامه زرآبادی پس از عمری خدمت به دین مبین اسلام و تربیت ده ها شاگرد برجسته که هر کدام در زمان خود عالم بی نظیر بوده اند، در سال 1353 هجری قمری درگذشت و پیکر ایشان در صحن امامزاده حسین (ع) به خاک سپرده شده است.

اساتید، تالیفات و شاگردان

ایشان در محضر اساتیدی از جمله آیت الله حاج ملاعلی ایزدی سیاه دهنی، فاضل میرزا حسن کرمانشاهی، سید شهاب الدین شیرازی، حاج شیخ فضل الله نوری، میرزا ابوالحسن جلوه و سایر علما و فضلای آن عصر بهره برده است.

از جمله مهم ترین تالیفات سید موسی زرآبادی می توان از تقریرات فقه و اصول، تعلیقه بر بخشی از رسائل، حاشیه بر کفایه اصول جلد یک و دو، حاشیه بر شرح اشارات، اصول دین، کتاب دعا و غیره نام برد.

در مکتب و محضر این عالم بزرگوار شاگردان زیادی از جمله آیت الله شیخ علی اکبر الهیان تنکابنی، آیت الله شیخ مجتبی قزوینی صاحب "بیان الفرقان"، آیت الله شیخ هاشم قزوینی، آیت الله محمد تقی معصومی اشکوری، آیت الله شیخ علی اصغر شکرنابی و غیره به مراحل بالای زهد، تقوا، علم و عمل رسیده اند.

آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی: اگر در میان علمای شیعه دو نفر به طور قطع صاحب کرامت باشد یکی از آنها "سید موسی زرآبادی" است.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی از علمای بزرگ شیعه درباره علامه سید موسی زرآبادی می گوید که یکی از علمای بزرگ ایران علامه سید موسی زرآبادی قزوین بود.

ایشان در ادامه تصریح می کند که من از نزدیک سید موسی زرآبادی را ندیده ام ولی آقای حافظیان می گفت که من دو سال خدمت سید موسی زرآبادی و پنج سال خدمت شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی بودم، از لحاظ علمی و از نظر معنوی و کرامات ایشان را بر شیخ حسنعلی نخودکی مقدم است.

آیت الله باریک بین: سید موسی زرآبادی به امور غیبی آگاهی بسیار زیادی داشت

آیت الله هادی باریک نماینده فقید ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین با بیان خاطره ای آگاهی سید موسی زرآبادی و شاگردان ایشان را نسبت به امور غیبی توضیح می دهد.

آیت الله باریک می گوید که جلسه ای بود و کسی هم آمده بود که می خواست ادعا کند من چیزهایی بلدم ولی سید موسی زرآبادی آگاهی ندارد، در این جا شیخ علی اصغر شکرنابی که از شاگردان سید موسی بود اشاره ای به سینی مسی که در وسط اتاق بود کرد و سینی بلافاصله شروع به چرخیدن کرد، شیخ علی اصغر با این حرکت می خواست نشان دهد من که شاگرد سید موسی می باشم دارای این علم هستم پس شما فکر کنید استاد من دارای چه علم و مرتبه ای در درگاه خدا است.

بخشی از خصوصیات آیت الله سید موسی زرآبادی

ایشان نماز جماعت را در مسجد سیدعلی قزوین می خواندند و از سوره های قرآن، سوره مسبحات را هر شب قرائت می کردند.

از دیگر صفات ایشان می توان از توسل به حضرت علی اصغر (ع)، علاقه به قرائت زیارت عاشورا و کتاب نجم الثاقب، علاقه به ذکر صلوات و قرائت دعایی از جمله کمیل، سحر، افتتاح و سمات نام برد.

سید موسی زرآبادی صاحب کرامات متعددی بوده، در علم کیمیا وارد، خبر از آینده می داده است، قدرت تصرف در زمان داشته و با سید ابوالحسن رفیعی از مراجع تقلید بزرگ شیعه دوست و انیس بوده است./1350/د102/ب1

منبع: تسنیم
ارسال نظرات