۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۶۲۸۹۶۱
رئیس دیوان عالی کشور در یزد:

بی‌اطلاعی مردم از قوانین سبب افزایش پرونده‌های دادگاه‌ها شده است

بی‌اطلاعی مردم از قوانین سبب افزایش پرونده‌های دادگاه‌ها شده است
رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه بسیج حقوقدانان باعث کاهش ورودی پرونده‌های قوه قضائیه شده است، گفت: بی‌اطلاعی مردم از قوانین سبب افزایش پرونده‌های دادگاه‌ها شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد مرتضوی مقدم در همایش سالروز تشکیل بسیج حقوقدانان یزد که در مسجد امیرچقماق یزد برگزار شد در ارتباط با بسیج اظهار داشت: بسیج یک ظرفیت انقلابی برای کشور است که با درایت ولایت و آینده‌نگری حضرت امام(ره) تشکیل شد.

وی با بیان اینکه هر زمان که می‌گذرد، متوجه می‌شویم که بسیج چقدر ارزشمند است گفت: امروز کشور ما از هر زمانی بیشتر به وجود بسیجی نیازمند است.

رئیس دیوان عالی کشور بسیج را به معنای شور و شعور دانست و گفت: بسیج به معنای حرکت عاقلانه و مدبرانه، آگاهی و بصیرت، نشاط و تلاش، مبارزه و مقاومت است و همه اینها از شاخصه‌های بسیج است.

وی با تاکید بر اینکه هر کسی این شاخصه‌ها را در خودش می‌داند او بسیجی است تاکید کرد: زمانی صحنه فعالیت بسیج جبهه بود ولی امروز جبهه جنگ نیست و صحنه فعالیت بسیجی خدمت‌رسانی به مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی صحنه فعالیت بسیج را تمام شئون کشور دانست و عنوان کرد: امروز بسیجیان عزیزی که در بخش‌های مختلف کشور به‌ویژه ادارات، نهادها، مساجد، جامعه و در بین کسبه و بازاریان هستند همه ظرفیت‌های انقلابی به حساب می‌آیند که در بحران‌ها، فتنه‌ها، کار و خدمت‌رسانی آماده و پا به‌کار هستند.

رئیس دیوان عالی کشور افزود: در هر حادثه‌ای که تاکنون در کشور ما رخ داده است، نخستین کسانی که آستین را برای خدمت‌رسانی بالا می‌زنند بسیجیان هستند و بدون هیچ توقعی این اقدام را انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در هیچ کجای دنیا چنین امتیازی در اختیار هیچ کشوری نیست و اگر امروز جمهوری اسلامی توانسته است در مقابل فتنه‌ها و توطئه‌های دشمن مقاومت کند و روی پای خود بایستد به برکت وجود بسیجی و این افتخار جمهوری اسلامی ایران است.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی در ارتباط با بسیج حقوقدانان گفت: این قدم مبارکی که برای اطلاع‌رسانی مردم نسبت به حقوق خود برداشته شده ارزش والایی دارد چرا که یکی از ضعف‌های جامعه ما که سبب تشکیل پرونده‌های بی‌مورد و اضافی می‌شود، بی‌اطلاعی بسیاری از افراد جامعه نسبت به حقوق است.

رئیس دیوان عالی کشور افزود: نه طرح دعوا را می‌دانند و نه از کیفیت و نحوه انجام شکایت اطلاعی در بین مردم وجود دارد و خیلی از افراد جامعه به صورت کامل از این اطلاعات بی‌بهره هستند و همین بی‌اطلاعی سبب ضایع شدن حقوق خیلی از افراد می‌شود.

وی گفت: اگر شما در دستگاه قضائی دعوا یا شکایتی را بی‌مورد مطرح کنید، قاضی دادگاه حق ندارد خارج از خواسته شما حکم کند و اگر خواسته را اشتباه مطرح کنید، قاضی آن را رد می‌کند، این اقدام بر اساس قانون است و تضییع حق به‌دلیل بی‌اطلاعی فرد از قوانین است.

مرتضوی بسیاری از پرونده‌هایی که منتج به نتیجه درست نمی‌شود را عمدتا به دلیل مطرح شدن ناصحیح دعوا یا شکایت دانست و افزود: اگر شخصی دعوایی را به‌ناحق مطرح کند، وقت یک قاضی را به‌ناحق گرفته و به این ترتیب قاضی به دعوایی که به صحیح وارد شده نمی‌تواند برسد.

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه این اقدام سبب افزایش تعداد پرونده‌های قضائی می‌شود افزود: امروز جامعه حقوقدانان بسیجی آستین‌ها را بالا زده‌اند تا این اطلاع‌رسانی را انجام دهند و اگر این سازمان به همان خوبی که کار خود را شروع کرده، ادامه فعالیت داشته باشد، برای دستگاه قضائی بسیار مفید خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: حقوقدانان بسیجی در عرصه‌های مختلف حضور دارند که یک دسته آنها قضات هستند و در دستگاه قضا فعالیت می‌کنند؛ وظیفه قاضی بسیجی این است که تلاش خود را به نحو احسن در جهت تشخیص حق و صدور حکم عادلانه مصروف کند؛ قاضی بسیجی کسی است که صبر و تحمل افراد داغ دیده را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی ادامه داد: خیلی از افراد با پاسخ دادن قانع می‌شوند و همین که بفهمند این قاضی تلاش خود را کرده و آنها را راهنمایی می‌کند، قطعا راضی شده و راه درست را می‌رود اما اگر به همان شخص ولو اینکه به‌ناحق هم شکایت کرده تند رفتاری کرده و او را از اتاق بیرون کنیم، قاضی را ظالم می‌شناسد.

وی از قضات خواست که روحیه انقلابی را در دستگاه قضائی تقویت کنند چرا که این موضوع سبب می‌شود مردم نسبت به دستگاه قضائی اعتماد و ایمان بیشتری به دست آورد؛ هر یک از ما اگر کاری به دستمان سپرده شده باید سعی کنیم آن کار را تنها با هدف جلب رضایت خدا انجام دهیم.

رئیس دیوان عالی کشور استاد بسیجی را شخصی دانست که بسیجی تربیت کند و در راستای تربیت نیروهایی فعالیت داشته باشد که خدمت به مردم برای رضای خدا را تنها هدف فعالیت خود بدانند.

وی با بیان اینکه دیوان عالی مرجع عالی قضائی کشور است گفت: البته همه پرونده‌هایی که رای آن صادر می‌شود به این دیوان وارد نمی‌شود و قانون نوع پرونده‌هایی که به این دیوان وارد می‌شود را مشخص کرده که از جمله این موارد می‌توان به پرونده‌های قتل، آدم‌ربایی و دیگر جرایم سنگینی که آرای آن هم به تناسب سنگین است اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی با اشاره به اینکه حدود 150 قاضی در دیوان عالی کشور فعالیت دارند گفت: پرونده‌ای که قرار است در دیوان مطرح شود، در جلسه با حضور تمام این قضات مطرح و در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود./1350/د102/ب1

منبع: تسنیم
ارسال نظرات