۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۶۲۸۹۹۳
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران:

پژوهش های حوزوی باید پاسخگوی نیازهای روز جامعه اسلامی باشد

پژوهش های حوزوی باید پاسخگوی نیازهای روز جامعه اسلامی باشد
حجت الاسلام اسماعیل زاده با بیان این که متاسفانه پژوهش ها و پایان نامه های بسیاری از طلاب کاربردی نیست، گفت: پژوهش های حوزوی باید پاسخگوی نیازهای روز جامعه اسلامی باشد.
حجت الاسلام صدرالله اسماعیل زاده، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، از برگزاری جلسات نقد علمی کتاب در سطح مدارس علمیه استان خبر داد.
 
وی با بیان این که معاونت پژوهش حوزه علمیه استان با هدف رونق پژوهش در سطح مدارس علمیه استان و تشویق طلاب برای حرکت در این مسیر طرح جامع پژوهش حوزه علمیه استان را تدوین و تصویب کرده است، افزود: این طرح از ابتدای سال تحصیلی جدید به مدارس علمیه استان ابلاغ شد.

استاد حوزه علمیه مازندران، برگزاری مستمر نشست‌های علمی و جلسات نقد کتاب در سطح مدارس علمیه را از جمله مهم‌ترین برنامه‌های طرح پژوهشی یک ساله حوزه علمیه استان اعلام کرد و گفت: این نشست‌ها با حضور اساتید برجسته و متخصص و همچنین مشارکت مستقیم طلاب برگزار خواهد شد.
 
وی با اشاره به این که پژوهش تنها با شعار در حوزه گسترش پیدا نخواهد کرد، خاطرنشان کرد: اگر همه بخش‌های حوزه در جهت اجرای دقیق این طرح و برنامه‌ها مشارکت کنند به طور حتم شاهد رونق پژوهش در حوزه خواهیم بود.

حجت الاسلام اسماعیل زاده با بیان این که برگزاری جلسات نقد علمی کتب و همچنین نشست‌های موضوعی علمی فرصت مناسبی برای مشارکت طلاب در برنامه‌های پژوهشی است، بیان داشت: علاوه بر این در چنین جلساتی استعداد‌های پژوهشی نیز شناسایی و ساماندهی خواهند شد.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران، ساماندهی و تقویت کتابخانه‌های مدارس علمیه استان را از جمله دیگر برنامه‌های این معاونت اعلام کرد و افزود: در طول حدود یک سال اخیر از همه ظرفیت‌های موجود در جهت تقویت کتابخانه‌های مدارس علمیه کمتر برخوردار استفاده شده است.
 
وی، وجود منابع علمی مناسب را نخستین ابزار لازم برای انجام کار‌های تحقیقاتی و پژوهشی اعلام کرد و افزود: در همین راستا تجهیز و تکمیل کتابخانه ۲۳ مدرسه علمیه استان به طور جدی در دستور کار قرار دارد.

حجت الاسلام اسماعیل زاده از شناسایی ۴۰۰ پژوهشگر دینی در مازندران خبر داد و بیان داشت: این آمار ظرفیت و پتانسیل ارزشمندی در جهت انجام تحقیقات و پژوهش فاخر و کاربردی است.
 
وی در بخش دیگری از سخنان یکی از ضعف‌های موجود در پایان نامه‌ها و تحقیقات طلاب حوزه‌های علمیه را عدم کاربردی بودن آن‌ها دانست و بیان داشت: پژوهش‌های حوزوی باید بتواند ضمن پاسخ دادن به نیاز‌های روز، در رفع مشکلات جامعه دینی اثرگذار باشد./950/ت303/ب1
افشین ایمانی
ارسال نظرات