۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۶۲۹۱۸۸

جریان شناسی احمد الحسن بصری در کتاب «پیشوای اینترنتی» + پاراکتاب

جریان شناسی احمد الحسن بصری در کتاب «پیشوای اینترنتی» + پاراکتاب
انتشارات جمکران، کتاب «پیشوای اینترنتی» درباره جریان شناسی و نقد و را و علملکرد احمد الحسن بصری را روانه بازار نشر کرده است.
به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشارات جمکران؛ کتاب «پیشوای اینترنتی؛ نقد آرا و عملکرد احمد الحسن بصری» را به قلم علی محمدی هوشیاری منتشر کرده است.

ظهور حضرت مهدی از جمله وعده‌های تخلف ناپذیر الهی است که مانند قیامت به صورت ناگهانی ظاهر شده و همانند آن، پایان بخش همه زشتی‌ها و نارضایتی‌ها خواهد بود.

بدون شک، این روز بزرگ، روز رسوایی مدعیانی خواهد بود که با مشتبه کردن امر، مردم ناآگاه را از راه درست، منحرف و به گمراهی دعوت کرده اند.

 از افرادی که توانسته است عده‌ای از علاقه­‌مندان به مهدی موعود را از پیروان خود قرار دهد، فردی به نام احمد الحسن البصری است که با استناد به دلایل ظن آور و غیر یقینی، مقام خودساخته‌ای را ادعا کرده و در دوری باطل، مدعی شده است که ادعای او بدون آنکه به دلیل دیگری نیاز داشته باشد، دلیل بر درستی ادعای است.

ساختار کتاب:

 پیشوای اینترنتی برگی از داستان مدعی دروغین مهدویت و یمانیت است که با تمسک به تقطیع و تأویل و تدلیس روایات اهل بیت (ع) سعی بر ایجاد انحراف در باور‌ها و آموزه‌های راستین تشیع دارد. وی ظهور خود را از طریق فیسبوک اعلام کرد و امامت خود را به صورت اینترنتی و در فضای مجازی دنبال می‌کند. احمد الحسن؛ همان پیشوای اینترنتی است که خود را فرزند امام مهدی (عج) و وصی پیامبر اکرم (ص) دانسته و بر این باور است که تعداد ائمه معصومین به ۲۴ تن رسیده است.

 نوینسده در این نوشتار در تلاش است تا بهره گیری از آیات و معصومان برخی از ادعا‌های وی را در ترازوی نقد و بررسی قرار دهد و دروغبودن آن را آشکار کند.

این کتاب از نه فصل با عنوان های: جریان شناسی فرقه احمد الحسن بصری، ادعا‌های احمد الحسن بصری، بررسی ادعای فرزندی و بررسی ادعای وصایت، محتوای وصیت رسول الله، تطبیق نام احمد احمد بصری با نام بیان شده در حدیث معروف به وصیت، معجزه، تطبیق نام احمد الحسن با نام یمانی، و انحصار اعداد امامان در اثنی عشر تشکیل شده و در انتها هم کتابنامه آمده است.

برشی از کتاب:

جریان شناسی فرقه احمد الحسن بصری

جریان احمد الحسن، مانند بسیاری از فرقه‌های انحرافی، پیش از آنکه فرقه دینی باشد، یک جنبش سیاسی است که با هدف ایجد اختلاف، فتنه و انحراف در کشور‌های اسلامی (شیعی) تشکیل شده است و تلاش می‌کند با تخریب جایگاه علم و نارکارآمد جلو دادن علوم دینی حوزه‌های علمیه و با تبدیل نیابت عامه فقیه به نیابت خاصه خود، مردم را از فق‌ها جدا کرده و به گمان باطل زمینه را برای فروپاشی حوزه‌های علمیه فراهم کند.

برای نمونه، احمد الحسن درباره تخریب جایگاه مراجع و تقلید و علمای شیعه می‌گوید:

آن‌ها حتما ریاکار هستند و همه اعمالشان ریاکاری است. پس گریه آن‌ها بر امام حسین و نمازشان نیز ریا است و هدفشان فقط تسلط بر قلب مردم و مقام‌های ناچیز دنیوی، همانند ریاست دینی است و آنان علمای بی عملی هستند که در انتظار حضرت مهدی شکست خوردند وآن‌ها به تکذیب امام مهدی، وصی و فرستاده اش بسنده نمی‌کنند؛ بلکه مردم را از جهاد در پیشگاه او و مبارزه با کفار که دولت‌های اسلام را به غارت می‌برند، باز می‌دارند.

همچنین اودر کتاب نصحیتی برای طلاب حوزه‌های علمیه می‌گوید:

آنان که زمینه را برای دجال و سفیانی آماده می‌کنند، به وسیله جنگیدن با ادله و براهین او، برای جنگ با معصوم مجاهدت دارند؛ به این گونه که ذهن‌ها و دل‌ها ارواح را برای عدم پذیریش دلایل جدش محمد مصطفی مهیا می‌سازند و بر هیچ کس پنهان نماند که مردم به شدت از مرجعیت تبعیت می‌کنند و چه بسا مراجع و اطرافیان گمراه کننده آن‌ها عادت کرده اند که  هر ادعایی که دروغ، نیرنگ و بیهودگی شان را برملا می‌کند، نپذیرند.

ادعا‌های احمد الحسن البصری

هر چند مدعیان دروغین در تلاش هستند تا با ادعا‌های واهی، احساسات دینی مردم را تحریک کنند و به این شیوه به امیال نفسانی خود دست یابند؛ اما احمد بصری پا را فراتر گذاشته و از هیچ ادعایی فروگذار نکرده و مدعی امر امامت و وصایت نیز شده است. او از کسانی است که تاکنون بیشترین ادعای مهدویت را به نام خود ثبت کرده است؛ از جمله:

۱. از فرزندان امام مهدی (عج) است: «السید احمدالحسن هو ابن الإمام المهدی (عج) أی من نسل الامام المهدی».

۲. جانشین و متولی امور بعد از امام مهدی (عج) است: «إنه اول أوصیاء الإمام المهدی الاثنی عشر بعد وفاته».

۳. نامش در روایت وصیت آمده است: «المذکور فی روایه کتاب الغیبه».

۴. فرستاده حضرت مهدی (عج) است: «ان السید احمدالحسن هو رسول الإمام المهدی محمد بن الحسن (عج)».

انتشارات جمکران؛ کتاب پیشوای اینترنتی را در ۱۴۸ صفحه، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، در قطع رقعی و به قیمت ۹۰۰۰ تومان منتشر کرده است. /۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

پاراکتاب
میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
مبلغان این جریان همیشه می‌گویند که ما آماده مناظره با علمای اسلام، مسیحیت و یهود در هر جای دنیا هستیم. یک نمونه از مناظره‌ها را عرض می‌کنم: خبر احمد الحسن به آیت الله سید صادق روحانی از مراجع مقیم در قم رسید. ایشان فکر کردند احمد الحسن جوانی است که وجه برایش مشتبه شده است و ما وی را آگاه می کنیم که به مرگ جاهلی از دنیا نرود. احمد الحسن گفت من اگر به ایران بیایم مرا به قتل می رسانند. آیت الله روحانی که فهمید قضیه فرا‌تر از مشتبه شدن وجه است فرمود، خب بگویید کجا هستید من بیایم. گفت نه، شما می‌خواهید آدرس مرا پیدا کرده و مرا به قتل برسانید. آیت الله روحانی مجددا گفتند که یک کشور سومی پیدا کنید تا در آنجا با هم مناظره کنیم ولی احمد الحسن نیامد. آیت الله روحانی گفتند من ۴۰ جلد کتاب در فقه نوشته‌ام، شما اشکالات کتاب مرا بگویید، مگر شما امام نیستید و عصمت ندارید؟! احمد الحسن گفت من وقت خواندن کتاب شما را ندارم. درحالیکه اگر بر فرض محال، احمد الحسن عصمت داشت با علم الهی سریعاً باید می‌گفت در جلد فلان، صفحه فلان مشکل دارد.

مناظره کردن این افراد ـ به اصطلاح آماده ـ نیز اینگونه است و کاملاً شعاری است. عده‌ای فریب این جریان را خورده‌اند و یک طرفه فقط ادعاهای اینها را شنیده و چشم و گوش بسته قبول کرده اند. متأسفانه یکی از مشکلات ما این است که امروز در زمینه مهدویت خوب ورود پیدا نکرده و به سؤالات جوانان پاسخ درست نداده‌ایم.
1
0