۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۶۲۹۳۰۷

بزرگداشت «شهید میرزاکوچک‌جنگلی» در رشت برگزار شد

بزرگداشت «شهید میرزاکوچک‌جنگلی» در رشت برگزار شد
مراسم بزرگداشت روحانی شهید میرزاکوچک جنگلی با موضوع تبیین مفاهیم نهضت جنگل در رشت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت روحانی شهید میرزاکوچک جنگلی همراه با رونمایی از آثار فرهنگی و هنری با موضوع نهضت جنگل پیش از ظهر امروز در خانه تاریخی میرزاکوچک جنگلی در رشت برگزار شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای شهر رشت در این مراسم با اشاره به اهمیت خانه تاریخی میرزا اظهار داشت: در طول این سال‌ها همواره تحرکات و اقداماتی در جهت واگذاری خانه میرزا به گروه‌های خاص انجام می‌شد اما با توجه به اهمیت نهضت جنگل و خانه تاریخی میرزا به هیچ‌ وجه اجازه واگذاری نمی‌دهیم.

فاطمه شیرزاد تبیین آموزه‌های نهضت جنگل برای جوانان را مورد اشاره قرار داد و گفت: اقدامات و برنامه‌های متعددی در جهت تبیین آموزه‌های نهضت جنگل و شناخت جوانان با شخصیت میرزاکوچک جنگلی در دستور کار قرار گرفت و برخی از این نمایشگاه‌ها و برنامه‌ها در خانه تاریخی میرزا اجرا می‌شوند.

یکی از پژوهشگران تاریخ معاصر نیز در این مراسم اظهار داشت: میرزاکوچک جنگلی در زمان آغاز نهضت مشروطه یک روحانی فاضل و جوان بود و در آن زمان گروهی تحت عنوان "انجمن روحانیون ایران" را در رشت تاسیس کرد.

میثم عبداللهی افزود: در آن زمان در رشت 15 انجمن سیاسی وجود داشت که برخی از این انجمن‌ها علاقمند و وابسته به روس‌ها، انگلیس و دیگر کشورها بودند و با هر نوع گرایشی در حال فعالیت بودند که "انجمن روحانیون ایران" نیز در کنار این انجمن‌ها تاسیس شد.

وی با بیان اینکه میرزاکوچک جنگلی یک شخصیت مشروطه‌خواه و فاضل بود خاطرنشان کرد: در آن زمان اکثر فعالیت‌های سیاسی میرزا در قالب "انجمن روحانیون ایران" بوده همچنین فعالیت‌های میرزا در نهضت جنگل نیز در قالب هیئت اتحاد اسلام بود.

این پژوهشگر تاریخ معاصر، نقش موثر علما در نهضت جنگل را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: کل فعالیت‌های نهضت جنگل توسط علما انجام شد اما نقش این علما و هیئت اتحاد اسلام به درستی تبیین نشد در صورتی که باید در رابطه با نقش و جایگاه این علما بیشتر بحث و تبیین شود.

عبداللهی با بیان اینکه میرزا کوچک جنگلی زمینه ارائه‌ آموزش‌های نظامی را نیز برای افراد انجمن روحانیون فراهم کرده بود افزود: میرزا هم با وجود اینکه یک روحانی فاضل بود اما در این آموزش‌ها شرکت کرد و نسبت به مسائل دینی هم بسیار حساس بود.

در پایان این مراسم نیز آثار فرهنگی و هنری با موضوع نهضت جنگل رونمایی شد./1350/د102/ب1

منبع: تسنیم
ارسال نظرات