۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۶۲۹۳۴۲
تولیت مدرسه علمیه مروی:

طلاب خود را به سپر تقوا مجهز کنند

طلاب خود را به سپر تقوا مجهز کنند
آیت الله تحریری با بیان اینکه طلاب خودشان را به سپر تقوا مجهز کنند، گفت: تقوا با تمرین در کسب خوبی ها و ترک بدی ها کسب می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در جلسه درس اخلاق که در همین مدرسه علمیه برگزار شد، گفت: انسان همواره باید در مسیر درک حقایق که منجر به هدایت او می شود قرار گیرد و از هادیان مطلق استعانت بجوید.

وی با بیان حدیثی از امام علی(ع)، ابراز کرد: حضرت خطاب به فرزندش امام حسن(ع) می فرمایند: محبوب ترین چیزی که من دوست دارم و به تو وصیت می کنم تقوای الهی است؛ انسان اگر بخواهد یک‌ خفاظت درونی کسب کند باید تقوای الهی داشته باشد چرا که تقوا حفاظت و سپر درونی انسان در برابر امور باطل است.

آیت الله تحریری ادامه داد: پیامبراکرم(ص) خطاب به جناب ابوذر می فرمایند: جایگاه تقوا در قلب است؛ طلاب باید تلاش کنند آن سپر درونی را کسب کنند و این امر با تمرین فکری امکان پذیر است؛ مقصود از تمرین فکری توجه به علم الهی، ائمه اطهار(ع) و اینکه خداوند به اعمال انسان نظارت دارد، است این توجهات در گذشت زمان در وجود انسان به باور تبدیل می شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی اضافه کرد: تبدیل شدن تصورات به تصدیق و تصدیق به باور، نیازمند تمرین است و آن بازدارنده واقعی همان ایمان است. این توجهات قطعا خودش بازدارنده خواهد شد لذا تقوای عملی سفارش اولیای الهی و خداوند متعال است که اهتمام به استمرار تقوا می شود که همان مراقبه است؛ بنابراین تقوا باید در همه فعالیت های انسان استمرار داشته باشد.

وی افزود: اگر انسان نفس خود را در این جهت تربیت کند اشراف، رؤیت و علمش گسترش پیدا می کند و در غلبه هوای نفس خداوند دست او را می گیرد؛ در عمل همت خودمان را در انجام واجبات الهی قرار دهیم. انسان اگر بخواهد اساسی رشد کند این رشد با اهتمام به فرمان الهی و دوری از محرمات امکان پذیر است.

آیت الله تحریری با بیان اینکه انسان اگر در مسیر صالحان باشد خودش نفع می برد، عنوان کرد: البته باید به این منفعت دقت کرد که آیا در مسیر رسیدن به منافع زودگذر دنیایی است یا تحصیل امور باقی است که امور باقی با توجه به همین امور گذرا نیز حاصل می شود منتهی شیطان می آید و جلوی دید انسان مانع ایجاد می کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: اگر دید انسان عمیق شود اولیای الهی دید انسان را نسبت به خودش و حقیقتی که به آن می رسد عمیق می کنند به طور کلی هیچ‌ چیزی از امورات از انسان ‌خارج ‌نیست و این یک قاعده کلی است که باید به آن فکر کرد.

وی با اشاره به اینکه تمام جنبه های شقاوت و رسیدن به جنبه های سعادت در وجود خود انسان است، گفت: این جنبه ها انعکاسات بیرونی نیز دارد؛ در واقع می توان گفت اعمال بیرونی انسان اعمال درونی را می سازد و به طور کلی انسان سر سفره دو ‌جهت علمی و عملی خودش است.

آیت الله تحریری ادامه داد: علم در وجود انسان تجلی پیدا می کند و عمل نیز به وجود انسان قیام دارد که در قوای انسان ظاهر می شود و این قوا نیز از وجود انسان جدا نیست. صالحان بعد از همین تمرین های فکری به این نتیجه رسیدند که آنچه از خوبی وجود دارد دریافت کنند و آنچه را که از مخالف تکلیف است رها کنند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات