۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۶۲۹۳۹۳

نشست بازخوانی ادله موافقان و مخالفان افزایش سن ازدواج برگزار شد

نشست بازخوانی ادله موافقان و مخالفان افزایش سن ازدواج برگزار شد
اولین نشست از سلسله نشست های بازخوانی ادله موافقان و مخالفان افزایش سن ازدواج در روز سه شنبه 12 آذر در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، اولین نشست از سلسله نشست های بازخوانی ادله موافقان و مخالفان افزایش سن ازدواج در سه شنبه 12 آذر در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران برگزار گردید.

دکتر شهریار نیازی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این نشست با بیان اینکه باید با مباحث زبان شناسی نوین به سراغ فهم قرآن برویم، عنوان کرد: زبان عربی و زبان قرآن کریم یک زبان جنسیت زده است البته باید فرا فهم فرا جنسیتی آن باشیم

وی با اشاره به اینکه سوالات مردم زمان پیامبر(ص) در مورد حیض و... بوده است، گفت: صدای قرآن در صورت به خطر افتادن امنیت بلند می شود.

نیازی افزود: فقها در بحث سن ازدواج، قرآن را تقطیع کرده اند.

حجت الاسلام دکتر حسین عندلیب، استاد حوزه و دانشگاه نیز با تاکید بر اینکه زبان قرآن زبان جنسیت زده نیست، اظهار کرد: جنسیت زده دانستن قرآن کریم تبعات بدی برای جوانان دارد و اعتماد آنها به قرآن کریم را از بین می برد.

وی با بیان اینکه یکی از منابع مهم فقه، روایات اهل بیت (ع) است، ابراز کرد: این سخن که برخی از احکام شرعی به دلیل اینکه منبع آن روایات است، معتبر نیستند، سخن غلطی است.

حجت الاسلام دکتر عندلیب با اشاره به اینکه مکانیزم فقهی بررسی روایات یک مکانیزم بسیار مطمئن و دقیق است، گفت: علما چشم بسته به دنبال روایات نیستند، بلکه دو علم رجال و درایه به صورت کاملا دقیق و عالمانه به دنبال بررسی سند و دلالت حدیث است و این بررسی ها وقتی زیادی از فقیه می گیرد.

وی با بیان اینکه ما در فهم دین و در مرحله بعد استنباط فقهی قائل به حسبنا کتاب الله نیستیم، عنوان کرد: قرآن کریم برای همه مردم آمده است لذا معیار فهم واژگان قرآن و حدیث، عرف است البته در مدلول تصدیقی و مدیریت ادله فقها ورود می کنند.

وی رعایت مصلحت در ازدواج صبی را ضروری دانست و اظهار داشت: برخی فقها معتقدند صبی پس از بلوغ خیار فسخ دارد و صحیحه محمد بن مسلم و دیگر روایات موید این فتوا است.

حجت الاسلام دکتر عندلیب با بیان اینکه به اجماع فقها همبستر شدن با دختر نه یا ده سال قطعا ممنوع است، گفت: برخی روایات 13 سالگی و برخی رویت حیض را ملاک می دانند که به نظر حیض ملاک بهتری است

وی با بیان اینکه در فقه سنتی نارسایی هایی وجود دارد و باید به سراغ فقه حکومتی رفت، ابراز کرد: در پارادایم فقه حکومتی مساله متفاوت است و برخی فرا دلیل ها نقش ایفا میکند.

وی با شاره به اینکه از نگاه قرآن برای ازدواج سه کارکرد بقای نسل، آرامش و سکونت و تکمیل و تکامل وجود دارد، گفت: عنصر مهم در این زمینه مصلحت است.

حجت الاسلام دکتر عندلیب با اشاره به اینکه اصل آزادی، اصاله الجواز، اصل تسلط و ولایت بر خویشتن مانع افزایش سن ازدواج می شود، عنوان کرد: مساله حساس در فقه استناد به شارع است و لذا خیلی دقت می خواهد.

 وی با بیان اینکه از نظر قوانین ایران ماده 1041 قانون مدنی سه شرط مهم را برای ازدواج زیر سیزده سال دختران مطرح کرده است، اظهار کرد: این سه شرط اذن ولی، وجود مصلحت و تشخیص دادگاه صالح است.

حجت الاسلام  عندلیب افزود: ماده 1041 ماده خوبی است فقط در رویه قضایی حتما قضات باید به کارشناس برای احراز مصلحت طفل ارجاع دهند.

وی ابراز کرد: ما نباید تصور کنیم همه چیز باید با قانون حل شود، دستکاری مدام در قانون کار را خراب میکند و وحدت رویه را بهم میزند.

حجت الاسلام دکتر عندلیب افزود: در ماده 41 هم تصریح میکند مواد این کنوانسیون قوانین کشورها را تحت تاثیر قرار نمی دهد و از نظر قوانین بین المللی هم نباید نگرانی داشت.

وی با بیان اینکه 25 ایالت امریکا هنوز کف سن ازدواج تعیین نکردند و فقط اذن ولی و نظر قاضی را ضروری میدانند، عنوان کرد:  سال 2017 در تگزاس 18 سال برای سن ازدواج مطرح شد و در بین سال های 2000تا 2010 تعداد 248000 ازدواج کودک در امریکا ثبت شده است

حجت الاسلام عندلیب با بیان اینکه در 117 کشور سن ازدواج کمتر از 18 سال است، اظهار داشت:در فرانسه اخیرا ارتباط جنسی زیر 15 سال ممنوع شده است

وی افزود: ما نباید فرهنگ کشورها را نادیده بگیریم چون انها نهادهای جایگزین دارند و نمیشود و نباید الگوی غربی اجرا شود و نتیجه اینکه نمی توان اقتضائات مناطق مختلف را نادیده گرفت و برای همه یک سن تعیین کرد.

دکتر داود مهدوی زادگان عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی نیز با بیان اینکه مساله سن ازدواج جزء مسائل فقه سیاسی است، گفت: ادله موافقان افزایش سن ازدواج ادله ناکافی است و مخالف تجربی و علمی دارد.

وی بیان اینکه تالی فاسدهای زیادی برای افزایش سن ازدواج وجود دارد، عنوان کرد: یک نوع تحقیر برای بچه های زیر 18 سال است که بگوییم کودک هستید.

مهدوی زادگان افزود: از یک طرف میگویند تا 18 سالگی کودک است از آن طرف میگویند از مهد کودک آموزش جنسی بدهید.

وی اظهار داشت: نباید ازدواج را یک امر لوکس و تشریفاتی دانست.

مهدوی زادگان ابراز کرد: بلوغ های هشت گانه مد نظر روانشناسان خیلی مشکل است در یک فرد جمع شود.

دکتر هاجر آذری، عضو گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس نیزر به بررسی رویه قضایی پرداخته و گفت: از بین پنجاه پرونده بررسی شده فقط دو مورد قاضی برای احراز مصلحت به پزشکی قانونی ارجاع داده است.

آذری گفت: تشخیص مصلحت بدون ابزارهای صحیح صورت گرفته و فقط به چند سوال سطحی بسنده شده است./1350//303/خ

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طه سالمب
Iran, Islamic Republic of
۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
نشست بسیار عالمانه و خوبی بود ای کاش ادامه داشته باشد
0
0