۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۶۲۹۴۰۲

آشوبگران، امنيت عراق را هدف گرفته‌اند

آشوبگران، امنيت عراق را هدف گرفته‌اند
بحران اخیر کشورعراق به دامان کنسولگری ایران در شهر‌های نجف، کربلا و بصره رسیده است. ۱۳ آبان ماه بود که تظاهرکنندگان عراقی به کنسولگری ایران در کربلا حمله کرده و در این حادثه سه معترض عراقی مقابل کنسولگری ایران کشته شدند، اما ماجرا به اینجا ختم نشد، چراکه در روز‌های اخیر آشوبگران عراقی به کنسولگری ایران در نجف اشرف حمله کرده و آنجا را مورد تعرض قرار دادند.

به گزارش خبرگزاري رسا، معترضان عراقي پيش از آن سابقه حمله به کنسولگري‌ هاي جمهوري اسلامي ايران در بصره را نيز داشته اند. در اين وضعيت اين سؤال مطرح است که آيا حمله به کنسولگري هاي ايران در عراق توسط مردم عادي انجام گرفته و يا اين جرياني است که از جاي ديگر رهبري و کنترل مي شود؟

اعتراض هاي مردمي در عراق که به دنبال مطالبه حقوق عمومي و شهروندي آنها براي تأمين معيشت انجام گرفته را بايد از حساب اغتشاشگراني که کنسولگري کشوري را مورد تعرض قرار داده و آن را به آتش مي کشند، جدا کرد، چراکه چنين اقدامات سياسي نمي تواند نشئت گرفته از مطالبه حقوق مردمي باشد.

آشوبگران سمبلي از مردم عراق نيستند، بلکه متصل به کشورها و يا گروه هايي مي شوند که از آنها حمايت کرده و قصد بي ثباتي و اخلال در حکومت عراق را دارند، همان طور که مقام معظم رهبري نيز اعتراض‌ها در عراق را «توطئه خارجي» خوانده اند. کشورها و جريان هايي که با هدف بي ثباتي در عراق، با ترويج تفکر نفوذ و دخالت ايران در امور حکومتي عراق به دنبال برهم زدن ارتباط ميان دو ملت و کشور شده اند، تا از اين آب گل آلود براي خود ماهي بگيرند و موقعيت ايران در منطقه را نيز تضعيف کنند.

حسن دانايي فر سفير پيشين ايران در عراق در گفت: درباره ناآرامي هاي اخير در عراق گفت: «در ناآرامي هاي عراق دو مسئله قابل تفکيک است. بخشي شامل خواسته هاي به حق و مسلم مردم عراق مي شود که داراي کمبود خدمات رفاهي و معيشتي هستند. در طول چند دهه گذشته رهبران عراق اولويت اداره کشور را مسائل امنيتي و سياسي قرار داده اند و علي رغم اينکه عراق کشور ثروتمندي است، مردم اين کشور با مشکلات زياد معيشتي مواجه هستند. بخش ديگر به فساد موجود در اين کشور برمي گردد که باعث ايجاد اعتراضات شده است.»

وي افزود: «در اين ميان کساني هستند که به فکر امنيت و آرامش عراق نيستند و قصد دارند بر اعتراضات موج سواري کنند. اين افراد يا آگاه نيستند و يا با عناصري خارج از کشور مرتبط هستند. مرجعيت عظماي عراق در نجف اشرف هم از تظاهرکنندگان خواسته اند حساب خود را از آشوبگران جدا کنند، اما اين اغتشاشات در بعضي از مناطق مهارشدني نيست.»

دانايي فر افرادي که به کنسولگري ايران در نجف اشرف حمله مي کنند را نماد مردم عراق ندانست و افزود: «در ايام اربعين بيش از سه و نيم ميليون زائر ايراني به عراق رفتند و مردم عراق به بهترين وجه با آنها تعامل کردند، اما عده اي علاقمند هستند روابط بين دو کشور ايران و عراق را خدشه دار کنند.»

سفير پيشين ايران در عراق اضافه کرد: «اين اقدامات براي کنسولگري ايران در کربلا و نجف اشرف نبايد اتفاق مي افتاد و دولت عراق طبق عرف ديپلماتيک موظف است که امنيت مراکز ديپلماتيک را فراهم کند، اما بروز چنين اقداماتي نمي تواند بر روابط بين دو کشور و ملت تأثيرگذار باشد.»

وي با اشاره به اهميت مديريت مرجعيت و مردم عراق در جلوگيري از بروز بحران بيشتر در عراق تصريح کرد: «اگر تاکنون درايت و مديريت مرجعيت و بزرگان کشور عراق نبود، حوادث بيشتري در منطقه اتفاق مي افتاد. بعد از پنجم اکتبر و اربعين درگيري هاي شديدي در عراق شکل گرفت و اين کشور را به آستانه جنگ هاي داخلي پيش برد، اما مرجعيت و دولتمردان و عقلاي عراق آن را مهار کردند. در شرايط کنوني وضعيتي به وجود آمده که اجتناب ناپذير است و بايد جلوي آن هم گرفته شود، اما با توجه به شرايطي که در عراق وجود دارد، اقدامات انجام گرفته توسط مرجعيت و دولتمردان باعث شده وضعيت بدتري از وضعيت فعلي به وجود نيايد.»

دانايي فر بيان کرد: «اگر چند نفر جمع شوند و نقطه اي را آتش بزنند، کار بزرگي انجام نداده اند

هرچند که نبايد اين اتفاق براي کنسولگري ايران در نجف رخ مي داد. ما از دولت عراق توقع داريم که تنها به محکوم کردن اين اقدام بسنده نکند بلکه مانع از اقدام مجدد آن بشود. اما از زاويه ديگر چند فرد معترض از روي احساسات دست به اغتشاش زده اند در حالي‌که بايد بدانند در پشت اين قضيه سعودي ها، آمريکا و رژيم صهيونيستي هستند و چنين اقداماتي در پرونده ايران هراسي قرار مي گيرد.»

*ايجاد تزلزل و بي ثباتي در دولت عراقهدايت و رهبري اعتراضات اخير عراق از طريق شبکه هاي مجازي و وجود هشتگ هايي که در عربستان سعودي به ثبت رسيده اند، مبين اين مسئله است که هدايت و راهبري اعتراض ها از جاي ديگري آب مي خورد تا تلاش ها براي بي ثباتي در دولت عراق به ثمر بنشيند.

مهدي ازرقي پژوهشگر روابط ايران و عراق در گفت و گو با «رسالت» به شيطنت بعضي از کشورها براي ايجاد ناامني در عراق اشاره کرد و گفت: «مهم ترين خواسته آمريکا، کشورهاي غربي، عربستان و رژيم صهيونيستي براي عراق، ممانعت از شکل گيري دولت مقتدر و مستقل است. بعد از سقوط صدام اتفاقات متعددي در عراق از جمله ايجاد اختلافات ميان شيعه و سني، انفجارهاي متعدد، ورود داعش و اعتراضات فعلي رخ داد که همگي براي جلوگيري از ايجاد دولت مستقل بوده است.»

ازرقي بيان کرد: «فاصله انداختن ميان ايران و عراق هم براي تضعيف ايران در منطقه و هم براي جلوگيري از شکل گيري دولت مقتدر در عراق از ديگر اهداف کشورهاي معاند است. در راستاي تحقق اين اهداف و سوار شدن بر موج اعتراضات از طريق شبکه هاي مجازي با ليدرهايي که عمدتا در عراق حضور ندارند، اتفاقات ميداني در عراق رخ داده است.»

وي اضافه کرد: «کشورهاي معاند اکنون به يکي از جدي ترين اهداف آشوب ها و اعتراضات يعني برکناري دولت فعلي عراق و وارد کردن اين کشور به بحراني جدي موفق شده اند. به غير از وجود توطئه هاي جريان ضد ايراني در داخل عراق، کشاندن اعتراضات به شهر نجف بواسطه آتش زدن کنسولگري ايران در اين شهر و آتش زدن مقبره آيت الله حکيم، اعتراضات را وارد مرحله جديدي کرده است.»

پژوهشگر روابط ايران و عراق با بيان اينکه اين نسل از اعتراضات فعلي در عراق جديد است، افزود: «ويژگي اصلي اين اعتراضات، نداشتن ليدر مشخص است که عمدتا از طريق شبکه هاي مجازي، هنرمندان و شخصيت هاي مشهور خط داده مي شوند به همين علت کنترل آن از سوي دولت مستقر به سختي انجام مي گيرد. بررسي ها مشخص مي کند هشتگ هايي که در اين اعتراض ها وجود دارند در کشور عربستان ثبت شده اند.»
ازرقي در پايان سخنانش بيان کرد: «طرح هايي سفارت آمريکا در عراق در سال‌هاي اخير داشته که در بدنه اجتماعي عراق اجرا کرده اند و افرادي را در آمريکا و عراق آموزش مي دهند و اين افراد را به فعال اجتماعي تبديل مي کنند تا در خروجي اين طرح ها در فضاي مجازي نقش مؤثري داشته باشند. هدف اصلي اين طرح ها متزلزل کردن حکومت در عراق است.»/1360//101/خ

منبع: رسالت
ارسال نظرات