۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۶۲۹۴۵۱
آیت الله ری شهری:

فقاهت اصل اساسی حوزه های علمیه است

فقاهت اصل اساسی حوزه های علمیه است
آیت الله ری شهری با بیان اینکه فقیه حقیقی عالم و عامل به کلام عترت و قرآن است، گفت: بعد علمی فقه را در حوزه علمیه می توان کسب کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز پیش از آغاز درس خارج فقه در مدرسه علمیه همین آستان مقدس برگزار شد، گفت: اگر انسان می خواهد راهنمای دیگران باشد ابتدا باید خود اهل سداد باشد.

وی افزود: در تبیین این معنا عرض شد که تفقه در آیات و روایات دو معنا دارد یک بعد علمی و دیگر بعد عملی؛ اگر این دو بعد دو کنار هم قرار گرفت انسان می تواند فقیهی منذر شود.

آیت الله ری شهری ادامه داد: انذار از کارهای پیامبران است همه انبیای الهی مبشر و منذر بودند بنابراین فقیه واحد شرایط باید این دو بعد را داشته باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشتناد به روایتی از امام صادق(ع)، ابراز کرد: حضرت می فرمایند: شما اگر مقصود سخن ما را بفهمید فقیه ترین مردم خواهید بود؛ براساس این کلام هرکسی نمی تواند هر حدیثی را بالای منبر بخواند بلکه ابتدا باید آن حدیث را بفهمد و بداند مقصود این کلام چیست، شاید آن دلیل بر رشاد نباشد و دلیل ضلال باشد.

وی با بیان اینکه کلام ائمه اطهار(ع) نیاز به جمع بندی و نتیجه گیری دارد و نمی شود یک بعد را دید بلکه باید همه ابعاد را در نظر گرفت، عنوان کرد: روایت است زمانی که ما سخنی به زبان جاری می کنیم آن سخن به وجوه گوناگون قابل تعبیر است، ممکن است این حرف را زده باشیم دروغ هم نگفته باشیم اما مقصودمان چیز دیگری باشد.

آیت الله ری شهری با اشاره به اینکه فقیه سخن معصوم و آیات الهی را از جاهای مختلف کنار هم می گذارد تا به مقصود برسد، گفت: در روایت دیگر آمده کسی فقیه نمی شود مگر آنکه کلام ما را بفهمد. حدیث شناسی یک فن و رشته است که آن را در حوزه های علمیه می توان کسب کرد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بعد عملی فقاهت آن است که انسان باید اهل عمل باشد که کلام اهل بیت(ع) را بگیرد و نورانیت آن را به دیگران برساند. کسی اگر زاهد نباشد فقیه نیست هرچند ذهن او پر از اصطلاحات باشد.

وی افزود: بنابراین فقاهت دوبعد عملی و علمی دارد که بعد علمی در حوزه های علمیه تامین می شود و بعد عملی را انسان باید خودش در مسیر باشد که بتواند کسب کند./813/پ310/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات