۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۶۲۹۴۷۷
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی تبیین کرد؛

مجاهدت های امام حسن عسکری در انتقال شیعیان از عصر حضور به عصر غیبت

مجاهدت های امام حسن عسکری در انتقال شیعیان از عصر حضور به عصر غیبت
امام‌جمعه بجنورد گفت: در زمان امام حسن عسکری (ع) شیعیان به‌زودی با بحران و مصیبت جدیدی روبرو می‌شدند که در زمان ائمه سابق هرگز با آن روبرو نشده بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با تبریک ولادت امام حسن عسکری (ع) به تبیین مجاهدت‌های این امام همام در مسیر اعتلای اسلام و تشیع پرداخت.

وی افزود: امام عسکری (ع) در آستانه زمان انتقال از «عصر حضور» به «عصر غیبت»، به سه دلیل مهم و حیاتی بودن این تغییر عصری از جوانب مختلف، کوتاه بودن مدت زمان اجرای این کار و شرایط حاد سیاسی و اِعمال اختناق شدید و کنترل کامل حکام طاغوت روی حضرت مجاهدت مضاعفی داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به مهم و حیاتی بودن این تغییر عصری از جوانب مختلف، گفت: در زمان امام حسن عسکری (ع) شیعیان به‌زودی با بحران و مصیبت جدیدی روبرو می‌شدند که در زمان ائمه سابق هرگز با آن روبرو نشده بودند.

وی افزود: در طول دهه‌ها همواره امامان با شیعیان زیسته و در طول دو قرن و نیم همواره امام معصوم را در برابر خود دیده و تعلیم و تربیت را به‌صورت مستقیم از آنان گرفته بودند و احساس این‌که امام و پیشوای زنده‌ای وجود دارد که آن‌ها می‌توانند با او ارتباط برقرار کنند، به‌رغم سختی شرایط سیاسی و اجتماعی، خود آثاری مثبت در میان شیعیان داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: در مقابل، این احساس که امامی وجود دارد ولی امت نمی‌توانند با او ارتباط برقرار کنند و نمی‌دانند چه موقع ظاهر می‌شود و مشکلات و ناراحتی‌های آنان را از بین می‌برد با خود آثاری منفی به همراه داشت.

وی با اشاره به کوتاه بودن مدت زمان اجرای این کار، افزود: کوتاه‌ترین دوران امامت امامان، دوره امامت شش‌ساله امام عسکری (ع) است. البته بنا به تعبیر رهبری یک روزِ مجاهدت ائمه (ع) به قدر سال‌ها اثر می‌گذاشت؛ یک روز از زندگی مبارک ایشان مثل جماعتی که سال‌ها کار کنند، در جامعه اثر می‌گذاشت و این خاصیت بندگان خالص و مخلص و اولیای خدا است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به شرایط حاد سیاسی و اِعمال اختناق شدید و کنترل کامل حکام طاغوت روی حضرت، گفت: این اختناق تا آنجا بود که ایشان به‌خوبی می‌دیدند که حکومت بنی‌عباس برای یافتن حضرت مهدی موعود (ع) -که رسول اکرم (ص) به آمدنش و قیامش به قسط و عدل بشارت داده بود، سعی وافری داشتند.

وی اضافه کرد: کنترل، مراقبت، تفتیش و محاصرهٔ آن حضرت تا آنجا بود حضرت عمداً خود را از بسیاری از شیعیان خود دور نگاه داشته و با آنان روبرو نمی‌شد. شاهد این مطلب این است که بیشتر روایاتی که از آن حضرت نقل شده به وسیله نامه انجام شده و به‌صورت حضوری نبوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: حضرت نیز در طول شش سال امامت خود، هر دوشنبه و پنج‌شنبه باید به دربار عباسی رفت‌وآمد می‌کردند. آن حضرت هیچ‌گاه با دوستان و شیعیان خود که موردنظر آن حضرت بودند و در جاهای دور زندگی می‌کردند جز در حالات نادر و به صورت‌های خاص ارتباط برقرار نمی‌کرد و به خاطر شدت مراقبتی که حکومت بر آن حضرت اعمال می‌داشت در این کار به‌شدت احتیاط داشت./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات