۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۶۲۹۴۸۲
در نشستی خبری مطرح شد؛

نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی برگزار می شود

نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی برگزار می شود
نخستین هماش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی با حضور آیت الله اعرافی در قم برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بهروز مینایی در نشست خبری نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی که صبح امروز در سالن جلسات خبرگزاری حوزه برگزار شد با اشاره به اهمیت استفاده از هوش مصنوعی اظهار کرد: دانش هوش مصنوعی در کنار فناوری اطلاعات توانمندی خود را در بسیاری از برنامه های کاربردی کامپیوتری و صنعتی و ابعاد مختلف نشان داده است.

دبیر علمی همایش ملی هوش مصنوعی ادامه داد: شاید بیش از 35 کشور دنیا برنامه استراتژیک راهبردی ده ساله و حتی در برخی کشورها برای سال 2050 خود نگارش برنامه راهبردی چگونگی هوش مصنوعی تدوین کرده اند و به دلیل حساس بودن این فناوری تمامی کشورها برای پیشرفت، از آن بهره برده اند که مرکز نور در حوزه علمیه بیش از 30 سال برای تسهیل در کار محققان حوزه دین محصولات قابل تقدیری در زمینه هوش مصنوعی عرضه کرده است.

وی با بیان این که با آمدن اینترنت و پیام رسان های موبایلی همچینن تبدیل شدن بسیاری از کاربران به تولید کننده جای منابع اسلامی در این مسیر خالی است، گفت: سیستم های پرسش و پاسخی که بتوانند به صورت خودکار جواب گوی سوالات بیشتری باشند در حوزه دین خالی است؛ امروزه سیستم های پاسخ گویی به سوالات دینی توان پاسخ گویی به تمام سوالات را ندارند در حالی که با بین المللی شدن اینترنت باید گام بزرگتری برداشته شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت افزود: حوزه علمبه در یک سال گذشته تلاش کرده است با هوش مصنوعی دستگاه همیار کننده فقیه به وجودآورد؛ در زمینه الگوی اجتهاد که برای مسأله استنباط حکم خدا استفاده می شود تلاش شده است دستاوردهایی که هوش مصنوعی در اختیار فقیه می گذارد شناسایی شوند از جمله تطابق منابع فقهی و اصولی و واکاوی مباحث رجالی.

مینایی بیان کرد: استفاده از هوش مصنوعی در کنار فرصت ها تهدیدهایی نیز به همراه دارد که می خواهیم پیش از ابتلا به تهدیدها از آنها آگاه شویم؛ اصل همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی آیینه ای است که می خواهد میان فعالیت هایی که محققین علوم اسلامی مختلف در سراسر جهان انجام می دهند، هم افزایی ایجاد کند تا بتوانند نیاز های خود را مطرح کنند.

در ادامه محمدرضا قاسمی دبیر اجرایی همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی در زمینه زمان و مکان برگزاری همایش گفت: این همایش 28 فروردین ماه با حضور آیت الله اعرافی رییس شورای سیاست گذاری هوش مصنوعی و علوم اسلامی در قم برگزار خواهد شد و میهمانان ویژه مشخص نشده اند.

وی ادامه داد: پیش از برگزاری همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی کارگاه های آموزشی و پیش نشست هایی در دانشگاه و حوزه علمیه برگزار شده است و پس از همایش نیز تلاش می شود تمامی محصولات به دست آمده در راستای اهداف همایش به کار گرفته شوند.

قاسمی در پایان به قالب های برگزاری نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی اشاره کرد و افزود: مقاله علمی و یاد داشت تحلیلی، پروژه فناوران کسب و کار، محتوای ترویجی و هنری، طرح های در حال توسعه، ایده پردازی و تجربه نگاری، زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری از جمله قالب های طراحی شده برای این همایش به شمار می روند./1324/پ202/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات