۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۶۲۹۴۸۳
استاد حوزه علمیه خراسان:

نظریه ولایت فقیه مؤثرترین نقش را در بالندگی حیات و آرمان تشیع داشته است

نظریه ولایت فقیه مؤثرترین نقش را در بالندگی حیات و آرمان تشیع داشته است
استاد حوزه علمیه خراسان گفت: نظریه ولایت فقیه با پیشینه‌ای یازده قرنی اثرگذارترین تحولات را در تاریخ اسلام به‌خصوص در استمرار و بالندگی حیات و آرمان تشیع داشته است.

حجت‌الاسلام محمد غلامی، استاد حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، با گرامیداشت سالروز میلاد امام حسن عسکری (ع) به تبیین اقدامات و تلاش‌های این امام همام در خصوص مسائل مربوط به حضرت مهدی موعود (عج) پرداخت.

وی افزود: حضرت در خصوص زمینه‌سازی برای قضایای مربوط به حضرت مهدی (ع) و برای حفظ و صیانت حضرت مهدی (ع) از شر ظالمانی که از ده‌ها سال قبل از ولادت آن حضرت مترصّد بودند تا وی را یافته و از میان بردارند برنامه‌ریزی بسیار دقیقی داشتند.

حجت‌الاسلام غلامی ادامه داد: هم‌چنین ایشان علاوه بر این‌که برای دور ماندن امام مهدی (ع) از انظار و اجرای تاکتیک و تدبیر ولادت مخفیانه، برنامه‌ای انجام دادند تا به جز خواص یا اخصّ خواص شیعیان آن حضرت کسی از وجود بابرکت آن حضرت مطلع نشود و این برنامه را در چند گام و مرحله اجرا کردند.

وی اظهار کرد: گام اوّل امام حسن عسکری (ع) در این زمینه بیان روایات بشارت‌دهنده به وجود مبارک حضرت مهدی (ع) قبل از ولادت فرخنده ایشان و گام دوّم خبر دادن از ولادت آن حضرت و نشر این خبر بین شیعیان به‌صورت خاص البته بدون دیدن امام (عج) است.

حجت‌الاسلام غلامی با بیان اینکه گام سوم شهادت گرفتن خواص و برخی از عوام بعد از ولادت و رؤیت شخص امام مهدی (ع) بود، افزود: زمینه‌سازی برای دیدار با حضرت مهدی (ع) در طول پنج سال از سوی بعضی خواص شیعه و ارتباط نزدیک با آن حضرت و واگذار کردن مسؤولیت پاسخ‌گویی به سؤالات مختلف شیعیان به ایشان و خبر دادن آن حضرت از فکر و ذهن آنان در گهواره یا در دوران کودکی گام چهارم حضرت بود که همه این‌ها بهترین دلیل بر امامت آن حضرت بوده است.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای ارتباط با امام مهدی (ع) به‌واسطهٔ وکیلان امام عسکری (ع) که بعداً وکیلان امام مهدی (ع) شده و با همان شیوه‌ای که در نزد شیعیان آشنا و معلوم بود با آن حضرت ارتباط برقرار می‌کردند گام دیگر این امام همام بود.

حجت‌الاسلام غلامی خاطرنشان کرد: گام ششم بیانات و احادیثی که شیعیان را از آنچه بعداً برایشان پیش می‌آید و آنچه را که در آینده برای امام غایب آن‌ها به وقوع خواهد پیوست آگاه می‌کرد و هم‌چنین نسبت به وظایف و مأموریت‌هایی که باید انجام برسانند.

وی افزود: به‌عنوان مثال ایشان در بخشی از این احادیث به شیعیان می‌فرمایند: «إِنَّ الرَّجُلَ مِنکم إذا وَرَعَ فی دینِهِ وصَدَقَ فی حَدیثِهِ وأدَّی الأَمانَةَ وحَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النّاسِ قیلَ: هذا شیعِیٌّ، فَیَسُرُّنی ذلِک»؛ یعنی هرگاه فردی از شما در دینش، پارسا و در گفتارش، راست‌گو باشد و امانت را ادا کند و با مردم خوش‌اخلاقی کند، دیگران خواهند گفت: این فرد شیعه است و این، مرا شاد می‌سازد.

حجت‌الاسلام غلامی با بیان اینکه گام دیگر اجرایی کردن سازوکار جایگزین سیستم رهبری امامان حاضر است تا بتواند پاسخ‌گوی نیازهای شیعیان در طول غیبت باشد، ادامه داد: ابتکار ائمه (ع) در تعریف و استقرار این سازوکار جایگزین؛ یعنی سازوکار زعامت، مرجعیت و مدیریت نواب عام بر جامعه اسلامی و به عبارتی دیگر نظریه ولایت فقیه توانسته است با پیشینه‌ای یازده قرنی اثرگذارترین تحولات را در تاریخ اسلام به‌خصوص در استمرار و بالندگی حیات و آرمان تشیع داشته است./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات