۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۶۲۹۴۸۹

دومین نشست بین المللی نوع دوستی و همزیستی مسالمت آمیز با تاکید بر متوس مقدس برگزار گردید

دومین نشست بین المللی نوع دوستی و همزیستی مسالمت آمیز با تاکید بر متوس مقدس برگزار گردید
دومین نشست بین المللی نوع دوستی و همزیستی مسالمت آمیز با تأکید بر متون مقدس به همت مراکز و مؤسسات علمی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، دومین نشست بین المللی نوع دوستی و همزیستی مسالمت آمیز با تاکید بر متون مقدس به همت انجمن شاهد و ایثارگر منادیان فرهنگ و عقلانیت و مرکز دانش پژوهان شاهد و ایثارگر کشور با همکاری موسسه بین المللی صلح و ادیان و موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم، روز چهارشنبه سیزدهم آذرماه نود و هشت در دانشگاه بین المللی المصطفی  برگزار گردید.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام دکتر حسین عندلیب دبیر علمی نشست ضمن اشاره به موضوع ایثار اجتماعی گفت: هدف از بحث هایی که صورت می پذیرد ارائه الگوی مناسب برای همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان است و اصلا مساله بین صلح با کشورهای متخاصم و محارب مطرح نیست.  حجت الاسلام دکتر رحمتی استاد دانشگاه بین المللی المصطفی(ص) گروه مطالعات اسلامی به زبان فرانسه دیگر سخنران این نشست بین المللی بود اهم بیانات وی گفت: 27 بار کلمه «الناس» در قرآن به کار رفته است که شامل همه مردم و پیروان ادیان می شود. این آیات میفرماید همه چیز برای خداست و این خطاب ها یعنی انسان برای خدا ارزش و احترام دارد تا بدان جا که 27 بار او را مخاطب قرار داده است.

وی در تبیین نمونه های تاریخی همزیستی مسالمت آمیز و احترام به رفتارهای نوع دوستانه و بشر دوستانه گفت: نمونه های تاریخی زیادی داریم که چگونه زندگی مسالمت آمیز داشته باشیم. در سیره های معتبر نوشته شده است صفانه دختر حاتم طایی که اسیر شد. به خدمت پیامبر رسید و گفت پدر من انسان سخاوت مندی بود پیامبر فرمود: این کارهای پدر تو را خداوند دوست دارد و بخاطر ان تو را ازاد می کنم. با اینکه نه حاتم و نه دختر او هیچ یک مسلمانان نبودند. بالاتر از این تمام طایفه او که اسیر شدند پیامبر آزاد کرد. پس معلوم است که پیامبر به کارهای خوب غیر مسلمانان اهمیت می داد و این نوع دوستی ها را گرامی می داشت و پاداش می داد. مورد دیگر اینکه حضرت امیرالمومنین دید یک پیرمرد یهودی را که دارد گدایی می کند. حضرت مردم را شماتت کرد که چرا این پیرمرد را رها کردید. دستور داد از بیت المال حقوق دهید. این یعنی نوع دوستی نسبت به یک پیرو دین دیگر. و یا امام صادق وقتی دید یک مسلمان به یک مسیحی ناسزا و لقب بد داد. امام فرمود رابطه دوستی من با تو قطع می شود زیرا حق نداری به هیچ انسانی ناسزا بگویی. این یعنی زندگی مسالمت آمیز و با احترام با دیگران. پیامبر برای نجاشی حاکم حبشه که علنی هم مسلمان نشده بود نماز خواند. و باید به این نکته مهم توجه داشت که ایات قرآن در مورد کشتن کفار حربی در حال جنگ می باشد.

دکتر رحمتی سپس به مشکلات اجرایی و میدانی همزیستی اشاره کرد و گفت: از لحاظ میدانی مشکلاتی در حوزه همزیستی داریم. مخصوصا در اروپا. حتی در افریقا اگر مطلبی مطرح می شود ان هم از اروپا به انها سرایت کرده است. پس باید راه حل های زیست مسالمت آمیز در اروپا را پیدا کرد. راه حل اول ترجمه صحیح از قرآن است. اولین ترجمه در قرن دوازدهم میلادی ارائه شد که تا پنج ادامه داشت و این ترجمه ناصحیح ذهن اروپایی را مشوش کرد. جنگ های صلیبی به خاطر ترجمه ناصحیح از قران توسط وی بود. البته اخیرا ترجمه های شده است ولی عمومی نیست.در مورد جزیه باید همانند مالیات نگاه بشود. و شبهات دیگر را باید به صورت علمی پاسخ دهیم. وی افزود: خصلت خوب اروپاییان دنبال حقیقت بودن است. شروع کردن او به مطالعه شروع خوب و واقعی است و فکرکردن را بیشتر دوست دارد. در یکی از شهرهای فرانسه که بودم روزهای یکشنبه با جوانی صحبت می کردم. بعد از چند جلسه گفت حاج اقا حرف های شما شیعه خیلی با وهابی ها فرق دارد و تفکر و عقلانیت در شما بیشتر و زیادتر است.

استاد استفان شفر استاد مطالعات اسلامی از آلمان دیگر سخنران این نشست بود. وی سخنان خود را به دو زبان آلمانی و فارسی ارائه کرد و گفت: مساله ترجمه های قرآن کریم مساله بسیار مهمی است. متاسفانه ترجمه های خوبی به زبان آلمانی نداشتیم و اخیرا ترجمه خوبی شده است.در ترجمه قرآن باید فهم مخاطب ملاک قرار گیرد. برخی کلمه های عربی در آلمانی معادل ندارد و این موجب بدفهمی و ترجمه اشتباه می شود. آیات و روایات و متون مقدس همگی بر مقوله همزیستی مسالمت آمیز تاکید ویژه ای دارد. وی افزود: باید آیات نوع دوستی به درستی برای اروپاییان بیان گردد.

سخنران دیگر این نشست، دکتر سید محمد حسین چاوشیان رییس موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی«خاتم» بود که سخنان خود را در خصوص صلح و نوع دوستی در خانواده و جامعه به دو زبان فارسی و انگلیسی ارایه نمود.

وی با اشاره به تاثیرگذاری نهاد مقدس خانواده در نوع دوستی و همزیستی مسالمت آمیز در جامعه عنوان کرد: صلح در ارتباطات اجتماعی در راستای تنظیم روابط صحیح اجتماعی است که از نهاد خانواده به عنوان کوچک ترین و البته مهم ترین نهاد اجتماعی آغاز و درنهایت به رشد و کمال جامعه رهنمون می گردد.

استاد جامعه المصطفی(ص) در ادامه با ذکر آیاتی از قرآن کریم به اهمیت صلح و نوع دوستی درامور خانوادگی و اجتماعی پرداخت و گفت: از میان بردن عوامل و اسباب تفرقه و نفاق ، گام مهمی برای ایجاد صلح در جامعه است که همواره مورد تاکید قرآن کریم و روایات معصومین(ع) بوده است.

رییس موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی«خاتم» درادامه افزود: هرچند آیات قرآنی و رویکرد اسلامی همواره بر اجرای عادلانه و صحیح قوانین دستور داده است اما بر اساس آیه229 سوره مبارکه بقره:" الطَّلاقُ مَرَّتانِ فَإِمْساکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْريحٌ بِإِحْسانٍ " درحالیکه این آیه از طلاق و جدایی بحث می کند؛ ولی حتی درآخرین لحظات نیز بیشتر به احسان و ایثار تاکید کرده است که نشانگر تاکید اسلام بر مصالحه و مدارا بین زوجین در خانواده می باشد.

دکتر چاوشیان در پایان این نشست علمی با بر شمردن برخی از راه کارهای دست یابی به صلح در خانواده و جامعه تاکید کرد: والدین نقش اساسی در صلح پذیری فرزندان در جامعه دارند و رفتار مناسب آن ها در خانواده تاثیر فراوانی در سوق دادن فرزندان به نوع دوستی و همزیستی مسالمت آمیز خواهد داشت. دکتر چاوشیان خلاصه سخنان خود را به زبان انگلیسی بیان کردند.

دکتر عادل مهری رییس مرکز دانش پژوهان شاهد و ایثارگر کشور سخنران دیگر این نشست علمی بین المللی بود. وی ضمن تشکر از حضور اساتید بین المللی در این نشست، هدف از برگزاری این سلسله نشست ها را تبیین دقیق مفهوم ایثار اجتماعی و نوع دوستی دانست و گفت مقوله ایثار اجتماعی باید در قالب های نوع دوستی و همزیستی مسالمت آمیز تبلیغ و ترویج شود.

حجت الاسلام حسین عندلیب استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و استادیار همکار جامعه المصطفی العالمیه در تبیین سیره اهل بیت در خصوص نوع دوستی و همزیستی مسالمت آمیز گفت: ابتدا و قبل از اینکه به سیره اهل بیت بپردازم لازم است یک تذکر بیان شود و آن اینکه اساسا بر اساس حقوق بین الملل همزیستی مسالمت آمیز برای روابط بین انسانی و ملت ها است. البته قابل سرایت به روابط بین دولت ها می باشد ولی قطعا بین دولت های اسلامی و متخاصم و استکباری را شامل نمی شود.

وی در تبیین سیره اهل بیت در خصوص نوع دوستی گفت: در سخنان و سیره اهل بیت مطالب فراوانی در این باره هست از جمله اینکه امام کاظم(ع) همزیستی مسالمت آمیز بین مردم روی زمین را سبب جلب رحمت برای همه آنان می داند. نکته دیگر اهمیت امنیت اجتماعی است که از نگاه امامان معصوم بسیار مورد تاکید بوده است. این مطلب نشانگر آن است که هرامری که امنیت را به خطر بیندازد از نظر ائمه(ع) مردود است و بی شک یکی از این امور مخالف امنیت، اختلاف انگیزی و دوری از همزیستی مسالمت آمیز است.

حجت الاسلام دکتر عندلیب با اشاره به میلاد با سعادت حضرت امام عسکری(ع) گفت: همین امام بزرگوار که در آستانه ولادت با سعادت ایشان هستیم الگوی نوع دوستی و همزیستی مسالمت آمیز است. شاهد بر این مطلب این است که با اینکه در تبعید به سر می برد ولی وصیت ایشان به همزیستی مسالمت آمیز و مهر و محبت به اهل سنت است. ایشان در وصیت خود می فرماید: در نمازهای جماعت برادران اهل سنت شرکت کنید، مساجد را از هم جدا نکنید، به عیادت بیماران آنها بروید، در تشییع جنازه اموات آنان حاضر شوید، حقوق آنها را رعایت نمایید. هر یک از شیعیان با ولایتمداری و اخلاق حسنه موجب شادمانی ما اهل بیت می شود. از این دست سخنان و سیره عملی اهل بیت بسیار فراوان است.

سخنران دیگر این نشست علمی بین المللی طاهر امینی گلستانی رییس موسسه بین المللی صلح و ادیان و استاد جامعه المصطفی العالمیه بود که سخنان خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی ارائه کرد و گفت: مساله همزیستی مسالمت آمیز الگوهای بسیار شنیدنی و حائز اهمیتی دارد که از جمله آنها الگوی دیالوگ نبوی با مسیحیان صومعه سنت کاترین است. وی سپس به متن این عهدنامه اشاره کرد و گفت با مطالعه این عهدنامه به عمق باور پیامبر و اهل بیت(ع) به همزیستی مسالمت آمیز و احترام به ادیان الهی پی می بریم.

گفتنی است، سومین نشست بین المللی از سلسله نشست های علمی بین المللی ایثاراجتماعی، نوع دوستی و همزیستی مسالمت آمیز در دی ماه سال جاری در دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تربیت مدرس برگزار خواهد شد./841//101/خ

حسین ثالث موید
ارسال نظرات