۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۶۲۹۵۶۳
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد:

موضع رهبری نبود دولت توان مدیریت اقتصادی خود را از دست می داد

موضع رهبری نبود دولت توان مدیریت اقتصادی خود را از دست می داد
امام جمعه موقت تهران با تأکید بر ضرورت رسیدگی به خسارت دیدگان حوادث اخیر گفت: اقتصاد مبتنی بر نوآوری و طراحی نو راه برون رفت از تنگناها است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران در خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه تهران با اشاره به وقایع اخیر در کشور، نامه امیرمؤمنان(ع) به مالک اشتر را مورد توجه قرار داد و گفت: این نامه حاوی اندیشه و رویکرد سیستمی برای تجزیه و تحلیل فرصت ها و تهدیدها، محدودیت های بیرونی و نقاط ضعف درونی برای خلق اقتدار و تمدن بزرگ و نوین اسلامی است.

وی به جایگاه با عظمت مالک اشتر در کلام امیرمؤمنان(ع) اشاره کرد و ادامه داد: حضرت علی(ع) مالک اشتر را به عنوان بازویی برای اقامه دین توصیف کرده اند، از این جهت ما نیز باید برای مسأله اقامه دین به عنوان بازویی برای رهبر معظم انقلاب باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد بر ضرورت تلاش مسؤولان جهت ایجاد رفاه برای مردم تأکید و خاطرنشان کرد: ما نیازمند مسؤولانی هستیم که با دین داری و ولایتمداری بازوی اقامه دین در مملکت اسلامی باشند؛ امروز مسؤولان باید از رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس الگو بگیرند، زیرا این بزرگواران در دوران تهدید خواب را بر چشمان خود حرام کرده بودند و امروز به برکت این فداکاری همه ما در امنیت به سر می بریم.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انسانیت در نظام اسلامی محور اصلی همه امور است، ابراز داشت: حضرت علی(ع) خطاب به مالک اشتر فرمودند «رحمت، مودت و لطف به مردم باید تار و پود تو را فرا گیرد»، بنابراین این مهم باید نصب العین کارگزاران نظام قرار بگیرد تا مردم به آنها در همه زمینه ها اعتماد داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ما باید کرامت انسان ها را ارج بنهیم و برای آنها کرامت قائل شویم، اظهار داشت: امیرمؤمنان(ع) خطاب به مالک اشتر فرمودند «مردم گاهی با عمد و گاهی با اشتباه گرفتار خطا می شوند در این هنگام تا آنجا که می توانی آنها را مورد عفو قرار بده» و ما در حوادث اخیر این گفتمان را به خوبی در کلام رهبر انقلاب مشاهده کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب کشته شدگان حوادث اخیر را شهید اعلام کرده و خانواده هایشان را تحت پوشش بنیاد شهید قرار دادند، عنوان کرد: دنیا بداند انقلاب نگاه سرتاسر کرامت نسبت به انسان ها دارد؛ رهبری فرمودند در زمینه قربانیانی که در خصوص اعتراضات به هر نحو جان خود را از دست داده اند موضوع پرداخت دیه و دلجویی از خانواده های آنان در دستور کار قرار گیرد، از این جهت همه ائمه جمعه، جریان حزب اللهی، مسؤولان و مردم باید پیشگام این رهنمود الهام بخش رهبری باشند.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه امروز باید با تحکیم وحدت ملی، انسجام صفوف ملت ایران و نهی از منکر کسانی که دچار خطای تفکر شده اند بر اقتدار انقلاب افزوده و توطئه های شوم استکبار که آلوده به دلارهای نفتی است را خنثی کنیم، بیان کرد: رهبری فرمودند توجه و رسیدگی به آلام خانواده های آسیب دیده در اولویت باشد، بنابراین مردم باید گزارش خسارات را از طریق دبیرخانه ائمه جمعه به دولت ارسال کنند تا همه بدانند این پایگاه مدافع حقوق آحاد ملت ایران است.

به گزارش رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در خطبه دوم نماز عبادی سیاسی جمعه تهران با اشاره به مسأله قطار شهری در کلان شهرها خاطرنشان کرد: به همت متخصصان و دانش آموختگان مجامع دانشگاهی کشور و مدیران کارآزموده اتفاق بزرگی در حوزه قطار شهری ایجاد شده است.

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: جامعه مهندسی کشور هزینه ساخت هر کیلومتر قطار شهری را به کمتر از 500 میلیاردتومان کاهش داده و امروز کمترین هزینه ساخت مترو در اختیار ملت ایران است؛ هنگام پیروزی انقلاب گامی برای این وسیله حمل و نقل عمومی گره گشا برداشته نشده بود، اما امروز تهران با 240 کیلومتر مترو پانزدهمین و به لحاظ ساخت پنجمین کلان شهر دنیا است.

وی با اشاره به اینکه دستاورد بزرگ انقلاب و کار بزرگ مدیریت برآمده از دانش و تعهد است، اظهار داشت: اجرای طرح اخیر در افزایش نرخ سود حدود 11 درصد افزایش بهره برداری از مترو در تهران را در پی داشت و باید دانست هر خط مترو حدود 10 درصد عوامل آلودگی هوا را کاهش می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان اینکه اگر  قدم های درست برداریم کشور با یک تحول عظیم در بخش های مختلف رو به رو می شود، عنوان کرد: از آغاز اجرای طرح عبور و مرور 200 هزار خودروی تک سر نشین در تهران کاهش یافته است.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه سیاست های افزایش قیمت به تنهایی گره گشا نیست، گفت: از درآمد حاصل از اجرای طرح اخیر امکان صادرات بنزین به دست آمده است و باید این کار صورت گرفته و با درآمد حاصل از آن واگن های مورد نیاز متروهای کلان شهرها را در بالاترین سطح ممکن انجام تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه سیاست های درست و جامع تحول آفرین است، مطرح کرد:  مردم باید احساس کنند حمل و نقل عمومی مناسب در دسترس آن ها است تا از عبور و مرور با خودروهای شخصی صرف نظر کنند؛ یکی از اشکالات طرح افزایش قیمت بنزین این است که ما در این طرح شاهد حتی یک بسته درست که ارتقای کشور را فراهم کند، نیستیم.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره به مجموع یارانه پنهان و آشکار در بودجه کشور خاطرنشان کرد: مجموع یارانه پنهان پرداختی به فرآورده های نفتی و گاز طبیعی از سال 80 تا پایان سال 95 حدود 901 میلیارد دلار برآورد می شود و این به منزله 20 سال درآمد صادراتی نفت است؛ چه می کنیم با منابع عظیم خویش؟ اگر نرخ بنزین تغییر نمی کرد از سال 98 تا پایان سال  1412 معادل 420 میلیارد دلار یارانه پنهان فقط برای بنزین محاسبه می شد که با این پول می توان بیش از 4 عسلویه و بیش از 10 پالایشگاه فوق پیشرفته ستاره خلیج فارس ساخت که در طول سه سال بازگشت سودش بیش از 150 میلیارد دلار است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه با تدابیر رهبر معظم انقلاب اقتصاد ایران به اقتصاد برتر آسیا تبدیل خواهد شد، ابراز داشت: از نگاه تمامی صاحبنظران اصلاح قیمت حامل های انرژی بر اساس اصول و مبانی صحیح جامع و روشن و اجرای درست و قابل دفاع یک ضرورت اقتصادی اجتناب ناپذیر است که به رشد اقتصاد ملی و بسط عدالت اجتماعی می انجامد؛ امروز بهره دهک اول از انرژی بنزین بیش از 23 برابر دهک پایین است و این یعنی ما از جیب فقرا به اغنیا کمک می کنیم، به خدا سوگند این راه اداره جامعه نیست.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد عنوان کرد: مفاسد مهمی که امروز از آن یاد می شود مهم و جدی است و باید به صورت قاطع به آن پرداخت و آنها از ریشه سوزاند، اما رسیدگی به آنچه از سرمایه های کشور می سوزد و از بین می رود به مراتب واجب تر است.

امام جمعه موقت تهران با انتقاد از روند اجرای طرح افزایش قیمت بنزین بیان کرد: مسؤولان نباید این امر مهم و خطیر را که می توانست با اجماع نخبگان سیاسی و علمی و حمایت ملت بزرگ نقشه راه وحدت و اقتدار ملی شود را به بستری برای سوء استفاده بیگانگان و سرویس های جاسوسی تبدیل می کردند؛ اگر حضور به هنگام و شجاعت و دیانت و عدالت رهبری نبود و اجرای این طرح با شکست رو به رو می شد علاوه بر افزایش خسارات، مفهوم سیاست گذاری اقتصادی دولت دوازدهم بسته می شد و این دولت از کمترین ظرفیت برای مدیریت اقتصادی کشور هم بهره ای نداشت.

وی با بیان اینکه موضع رهبر معظم انقلاب راه را برای جبران گوشه ای از ندانم کاری های برخی مسؤولان باز کرد، ابراز کرد: همه مسؤولان بدانند سیاست را باید با دیانت پیوند بزنیم و در این راستا از رهبری الگو بگیریم؛ امروز مسؤولان باید شعار آسمانی مرد سیاست و فقاهت، آیت الله شهید مدرس را که فرمود «سیاست ما عین دیانت ماست» را الگو قرار داده و در چارچوب مبانی قرآن و عترت گام بردارند و انتخابات آینده را به میدان مسابقه برای خدمت و خلق اقتصادی مقاوم برای افزایش اقتدار ملی تبدیل کنند و مبانی قانون اساسی را استحکام بخشند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در ادامه به روز دانشجو اشاره و بیان کرد: 16 آذر 1332 و روز دانشجو یادآور ایستادگی و مقاومت جامعه دانشگاهی کشور در مقابل دیکتاتوری نظامی وابسته به آمریکا و رویارویی خونین دانشجویان در مقابل استعمار آمریکایی است؛ دانشکده فنی تهران در این روز خط ایستادگی در برابر استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا را با تقدیم سه شهید آغاز کرد.

وی با اشاره به چپاول و غارت سرمایه ها و منابع طبیعی منطقه خاورمیانه توسط آمریکایی ها و انگلیسی ها تصریح کرد: ایستادگی در برابر نظام سلطه به معنای ایستادگی در برابر قرن ها تجاوز  به حقوق ملت های مسلمان منطقه است؛ جامعه علمی و دانشگاهی بداند امروز ایستادگی در برابر آمریکا به منزله حرکت در راستای تولید علم و تجاری سازی دانش و ساختن ایرانی مقتدر و مرفه با بالاترین سرانه ممکن است؛ مسیر تحول تنها از مسیر روشن دستیابی به دانش و فناوری های نوین و تجاری سازی علم به دست می آید.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان باید مدیریت اقتصاد را در دست داشته باشد، گفت: شرکت های دانش بنیان کشور که امروز جایگاه معناداری در اقتصاد ایران ندارند باید ستون فقرات اقتصاد ایران را در دست بگیرند؛ اقتصاد مبتنی بر نوآوری و طراحی نو راه برون رفت از تنگناها است.

وی اضافه کرد: امروز بنیه علمی کشور امروز در سایه انقلاب با تحولی عظیم رو به رو است و ما در زمینه هایی همچون سلول های بنیادین، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، هسته ای و پزشکی در دنیا صاحب نام و نشان هستیم؛ امروز تراز تجاری ایران تحسین برانگیز است، چراکه در 9 ماه گذشته رقم 72 درصد از درآمدهای حاصل از صادرات غیر نفتی که به کشور بازگشته حدود 30 میلیارد دلار بوده و این در حالی است که واردات ما در 7 ماه اول سال حداکثر 22 میلیارد دلار است و این یعنی اقتصاد کشور دارد از وابستگی به نفت فاصله می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در پایان خطاب به مسؤولان تأکید کرد: با جدیت رهنمودهای رهبری  را در دستور کار قرار داده و با تحمل سختی ها درآمدهای نفتی را در بالاترین سطح از بودجه کنار بگذارید؛ اگر درآمدهای نفت در خدمت اقتصاد ملی قرار بگیرد با یک انقلاب عظیم اقتصادی رو به رو می شویم./841/پ201/ق

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
حسین ثالث موید
ارسال نظرات