۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۶۲۹۶۲۶
استاد حوزه علمیه خراسان شمالی:

ماهیت هجرت حضرت معصومه حرکت به‌سوی ولایت الله بود

ماهیت هجرت حضرت معصومه حرکت به‌سوی ولایت الله بود
استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: هجرت حضرت معصومه (س) از دنباله‌های مسئله ولایت و لازمه آن است؛ زیرا ماهیت هجرت، خروج از ولایت طاغوت و ورود به ولایةالله است.

حجت‌الاسلام علیرضا احمدی، استاد حوزه علمیه خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت سالگرد رحلت کریمه اهل‌بیت، حضرت معصومه (س)، به تبیین هجرت این بانوی بزرگوار به سمت ایران پرداخت و افزود: هجرت از مفاهیم بلند اسلامی است.

وی با بیان اینکه هجرت مانند نماز، زکات و... از نوع تعهدات ایمانی است، افزود: هجرت یعنی برای دین حرکت کردن و یک‌باره از همه چیز دست شُستن به خاطر هدف؛ یعنی حرکت کردن به خاطر پیوستن به جامعه اسلامی و قبول تعهد در مجموعه تشکیلات جامعه اسلامی.

حجت‌الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: هجرت یعنی خروج از ولایت طاغوت و ورود به ولایت الله برای در اختیار گذاشتن تمام هستی خود در مسیر تحقق و استقرار نظام و تمدن توحیدی؛ چراکه بعثت انبیا برای ایجاد یک جامعه فاضله و ایجاد تمدّن است.

وی با بیان اینکه هجرت لازمه و دنباله ولایت است، افزود: مسئله هجرت، یکی از دنباله‌های مسئله ولایت و لازمه آن است؛ زیرا ماهیت هجرت، خروج از ولایت طاغوت و ورود به ولایةالله است.

حجت‌الاسلام احمدی تصریح کرد: یعنی اگر جایی وجود ما و همه نیروها و نشاط‌های ما تحت فرمان ولایت طاغوت بود، تعهد ایمانی ما این است که ما خودمان را از قید و بند ولایت طاغوت آزاد کنیم و نجات دهیم و تحت سایه پرمیمنت ولایتِ الله برویم.

وی افزود: پس مسئله هجرت، از مسائلی است که در دنباله ولایت مطرح است؛ به همین دلیل است که قرآن هجرت را از عوامل اصلی تمایز جبهه خودی از غیرخودی در جامعه مسلمین معرفی می‌فرماید.

حجت‌الاسلام احمدی با بیان اینکه هجرت، عامل تمایز جبهه خودی از غیرخودی در جامعه مسلمین است، اضافه کرد: قرآن می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ الَّذِینَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِک بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ لَمْ یُهاجِرُوا ما لَکمْ مِنْ وَلایَتِهِمْ مِنْ شَیْ‌ءٍ حَتَّی یُهاجِرُوا...» و تأکید می‌کند کسانی که ایمان آورده و هجرت کردند و با اموال و جان‌هایشان در راه خدا جهاد کردند و آنان که مجاهدان و مهاجران را پناه داده و یاری کردند، آنان پیوستگان و هم‌جبهه‌گان یکدیگرند.

وی اظهار کرد: بر اساس تأکید قرآن همه یک عنصرند، مانند خشت و آجر یک دیوار و سقف محکم و در هم تنیده‌اند امّا کسانی که ایمان آورده، ولی هجرت نکردند، به شما پیوسته نیستند، جزء شما نیستند، میان شما و آنها ولایت و به هم‌پیوستگی نیست تا آنکه هجرت کنند و به تعهد ایمانی عمل کنند.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: خداوند متعال نعمت عظیم ولایت یا پیوستگی درونی مؤمنین را نتیجه تعهدات ایمانی؛ یعنی هجرت، جهاد و نصرت در جامعه ایمانی قرار داده و اولین شرط بهره‌مندی از این نعمت عظیم ولایت را هجرت معرفی می‌فرماید، در حقیقت این تعهد ایمانی (هجرت) عامل تمایز جبهه خودی از غیرخودی در جامعه مسلمین است./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات