۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۶۲۹۶۵۵
کارشناس مسائل بین الملل:

ترور شخصیت‌های تأثیرگذار شیعی مرحله دوم اعتراضات عراق است

ترور شخصیت‌های تأثیرگذار شیعی مرحله دوم اعتراضات عراق است
هانی زاده با بیان اینکه آمریکا و غرب به دنبال ناامنی در عراق هستند، گفت: مرحله بعدی اعتراضات عراق پس از خشونت‌های خیابانی، ترور شخصیت‌های تأثیرگذار شیعی است.
حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به استعفای عادل عبدالمهدی از نخست وزیری عراق عنوان داشت: کشیده شدن تظاهرات عراقی‌ها به خشونت، همراهی برخی از احزاب و جریان‌های شیعی وابسته به سفارت آمریکا و غرب با گسترش خشونت‌ها و در نهایت فشار قدرت‌های خارجی و بازیگران بحران داخلی عراق، شد تا عبدالمهدی به عنوان شخصیت محبوب عراقی‌ها مجبور به استعفا شود.

تشکیل برای روی کار آمدن دولت لائیک به ریاست ایاد علاوی

تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه استعفای عبدالمهدی عراق را وارد یک بحران سیاسی جدید خواهد کرد، افزود: آنچه در روز‌های گذشته از قبیل حمله مجدد به کنسولگری ایران در نجف صورت گرفت، نشان می‌دهد تظاهرات از منطق تظاهرات مسالمت آمیز خارج شده است؛ عناصر حزب و شیعیان ضد مرجعیت و وابسته به آمریکا به دنبال ایجاد ناامنی، سرنگونی نظام و بازگشت حکم بعث و تشکیل دولت لائیک به ریاست ایاد علاوی هستند.

معاون سیاسی شبکه جهانی الاهواز با اشاره به اینکه ایاد علاوی از وابستگان به آمریکا و غرب است، اظهار داشت: با هوشیاری مردم عراق و مرجعیت، پروژه بیان شده عملیاتی نشده است، اما بحران، درگیری و خشونت برای مدت طولانی در عراق ادامه خواهد یافت که مهار آن بسیار مشکل است.

هادی العامری گزینه شیعیان عراقی وابسته به مرجعیت

هانی زاده در رابطه با نخست وزیر جدید عراق گفت: غرب و آمریکا به دنبال انتخاب ایاد علاوی و حیدر العبادی هستند، شیعیان وابسته به مرجعیت هادی العامری را برای نخست وزیری می‌خواهند؛ حتی گفته شده است که محمد الحلبوسی، رییس مجلس عراق نیز قرار است استعفا بدهد.

ترور شخصیت‌های تأثیرگذار شیعی

وی با بیان اینکه آمریکا و غرب به دنبال ناامنی در عراق هستند، اضافه کرد: غرب و آمریکا تلاش به خارج کردن عراق از محور مقاومت و قطع ارتباط اقتصادی با ایران را دارد که در این باره اکنون صادرات ایران به عراق متوقف شده است

تحلیلگر مسائل بین الملل تأکید کرد: مرحله بعدی اعتراضات عراق پس از خشونت‌های خیابانی، ترور شخصیت‌های تأثیرگذار شیعی است./۹۴۵۶/ت310/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات