۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۶۲۹۶۵۸

آشنایی با مدارس علمیه مهم استان یزد

آشنایی با مدارس علمیه مهم استان یزد
با توجه به نقش مهم حوزه های علمیه در گسترش فرهنگ دینی در کشور، شناخت مدارس علمیه از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مدارس علمیه با پرورش علما و طلاب فاضل نقش بی دلیلی در گسترش و تثبیت فرهنگ دینی ایفا کرده اند و از عوامل موثر در پیروزی انقلاب اسلامی بوده اند.

در ادامه با برخی از مدارس علمیه استان یزد آشنا خواهیم شد.

مدرسه علمیه امام خمینی (ره)

مدرسه علمیه امام خمینی(ره) مربوط به دوره قاجار است و در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آشنایی با مدارس علمیه استان یزد

مدرسه امام خمینی(ره) یزد در خیابان مسجد جامع، کوچه دارالشفاء این شهر قرار دارد. براساس منابع موجود بانی مدرسه امام خمینی(ره)، شاهزاده محمد ولی میرزا حکمران یزد بوده است.

تاریخ ساخت این بنا با توجه به شعر محمد ولی میرزا پورشه (بودبانی این همایون بنا) به حساب حروف ابجد سال 1240 می باشد. وقفنامه مدرسه که اکنون توسط محمد جعفربن محمد حسین نایینی، مولف جامع جعفری، نگاشته شده و دارای تاریخ 1241 است، اکنون در کتابخانه مسجد جامع یزد نگهداری می شود. یعنی ساختمان مدرسه متعلق به نیمه اول قرن سیزدهم است. این بنا که قبلا به مدرسه شاهزاده شهرت داشته در دهه های گذشته مدتی نوانخانه شهر بوده و در سال های پس از انقلاب اسلامی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. امروزه این بنا یکی از مدارس علمیه بزرگ شهر یزد می باشد. ساختمان بخش شمالی مدرسه در قدیم مدرسه زنانه بوده و در حال حاضر به مدرسه کوچک معروف است. (منابع: الف-1) این اثر در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۸۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.


مدرسه علمیه خان

مدرسه علمیه خان، توسط مرحوم محمد تقی خان، از والیان مشهور و خیراندیش یزد، در سال 1186 هجری قمری در بازار و بافت تاریخی یزد، در مساحتی به متراژ حدود2910 مترمربع، در سه حیاط که دو حیات آن به صورت قرینه و یک حیات مرکزی بزرگ در میان مدرسه، با دو طبقه بنا شده است.

آشنایی با مدارس علمیه استان یزد

سبک معماری این مدرسه، که چشم هر گردشگری را خیره می‌کند، به اواخر دوران زندیه و اوایل دوران قاجاریه بازمی‌گردد و پیشینه تاریخی بزرگی برای شهر یزد محسوب می‌شود و در ایامی که درس و بحث طلاب تعطیل است، گردشگران داخلی و خارجی زیادی از آن بازدید می‌کنند.

یکی از نکات جالب توجه این مدرسه، راه زیرزمینی است که مدرسه خان را به مدرسه مصلای یزد متصل می‌کند و نشان‌دهنده آن است که اساتید و طلاب این دو مدرسه، از این طریق با هم ارتباط داشته‌اند.

رونق علمی مدرسه علمیه خان هیچ‌گاه متوقف نشده و همچون نگینی در دل بازار یزد می‌درخشد و هم اکنون نیز دارای رونق علمی خاصی است، به طوری که 177 طلبه که 60 درصد آنان معمم هستند، در سطوح مختلف تحصیلی و حتی درس خارج در آن مشغول به تحصیل می‌باشند.

مدرسه علمیه مدینه العلم

حوزه علمیه مدینه العلم کاظمیه در مراسمی با حضور حضرت آیت الله سبحانی در مردادماه 1398 افتتاح شد.

آشنایی با مدارس علمیه استان یزد

ساخت این مدرسه شهریورماه ۱۳۹۳ در زمینی به مساحت 5 هزار متر مربع آغاز شد و در جوار آن نیز مسجدی با متراژ بیش از 1300 مترمربع طراحی شده است.

مدرسه مدینة العلم کاظمیه در 5 طبقه که سه طبقه آن حجره های طلاب و یک طبقه نیز پارکینگی با ظرفیت 160خودرو طراحی شده است. در طبقه زیر زمین نیز سالن همایش ها، کتابخانه و در طبقه همکف علاوه بر مدیریت، اتاق های کلاس ها قرار دارند. سوئیت برای اساتید و سه حیاط مرکزی به صورت سنتی و مدرن از دیگر بخش های این ساختمان است.

ظرفیت این مدرسه را 550 طلبه است و جذب طلاب از پایه اول، اختصاص یک پایه تخصصی و یک مرکز پژوهشی برای طلاب از برنامه ریزی های اصلی در امر پذیرش است.

تا کنون نزدیک به 8 میلیارد تومان برای ساخت این مدرسه هزینه شده است که بخشی از آن را از خیرین محترم استان و بخشی دیگری را به صورت تسهیلات بانکی بوده است./1350/پ202/ب1

ارسال نظرات