۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۶۲۹۶۸۰

نگاهی به کتاب "مهتاب اهل بیت"

نگاهی به کتاب
امام صادق علیه السلام فرمود: به زودی در آنجا (قم) زنی از اولاد من دفن می‌شود که نام او فاطمه است. پس، هر کس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب مهتاب اهل بیت علیها السلام: سیری در زندگی کریمه اهل بیت، حضرت معصومه علیها السلام نوشته سیدحسین اسحاقی است که مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما در سال ۱۳۸۶ منتشر کرده است.

در دیباچه کتاب درباره حضرت معصومه علیها السلام چنین آمده است:
حضرت معصومه علیهاالسلام، شجره طیبه‌ای است که برکت وجودش، آبشخور دل‌های شیفته مؤمنانی است که در برهوت هستی در پی آب حیاتی می‌گردند. او عطیه‌ای الهی است که درکِ ژرفای اقیانوس فضایلش در توان ما نیست. در ساحل بی کران کرامات او، جز دستی نتوان‌تر کرد و جز جرعه نشاید که نوشید. جایگاه رفیع او خیره کننده دیدگان هر صاحب بصیرتی است، چنانکه دل و جان را می‌آکند و توان هر بیان و کلامی را از انسان می‌ستاند. در این میان، تنها نگریستن به سیره عملی و شیوه رفتاری اوست که ما را با ژرفای کمالات و فضیلت‌های وی آشنا می‌سازد. در واقع، زندگی نامه زیبا، پر نکته و آموزنده او، آیینه‌ای است که فضایلش را بر رواق دل‌ها می‌تاباند و شبستان جان را، چون روز روشن می‌سازد.
نگاهی به کتاب

در پیش گفتار کتاب نیز آمده است که: اساسا برای شیعیان و دوستداران اهل بیت علیهم السلام، زیارت حرم مطهر حضرت معصومه علیهاالسلام، مانند زیارت قبر پیامبراعظم صلی الله علیه و آله و حضرت زهرا علیهاالسلام و ائمه معصومین علیهم السلام یک آرزو است و هرگاه فرصتی دست دهد و امکاناتی فراهم شود، خود را موظف می‌دانند به زیارت قبر دختر موسی بن جعفر علیه السلام و کریمه اهل بیت مشرف شوند و به ثوابی که در روایات و احادیث معصومین علیهم السلام برای زیارت آن بزرگوار ذکر شده است، دست یابند.

امام صادق علیه السلام فرمود: «سَتُدْفَنُ فِیهَا إمرَأَهٌ مِن أوْلادی تُسَمَّی فاطِمَهَ فَمَن زارَها وَجَبَتْ لَهُ الجَنَّهُ»؛ به زودی در آنجا (قم) زنی از اولاد من دفن می‌شود که نام او فاطمه است. پس هر کس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود.

ساختار کتاب:

کتاب در سه بخش تنظیم شده است: نگاهی گذرا به شخصیت حضرت معصومه علیهاالسلام؛ منزلت و کرامات حضرت معصومه علیهاالسلام در کلام بزرگان دین؛ و بخش سوم:همراه با برنامه‌سازان.
ضمنا در بخش نخست پنج فصل با عنوان‌های با جاری کوثر، منزلت و کرامات حضرت معصومه علیهاالسلام در کلام بزرگان دین، آداب زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام، گلبرگی از کرامات حضرت معصومه علیهاالسلام،  و فضیلت قم، آشیانه آل محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله امده است.
در بخش دوم نیز  فصل‌های زیر دیده می‌شود:
ورود حضرت معصومه علیهاالسلام به قم، ولادت حضرت معصومه علیهاالسلام، وفات حضرت معصومه علیهاالسلام،  متون ادبی کوتاه، و  اشعار.
در بخش سوم نیز عنوان‌های موضوع‌های پیشنهادی، پیشنهاد‌های برنامه‌ای، متن برای نمایش‌نامه رادیویی، پرسش‌های مردمی، پرسش‌های کارشناسی، واپسین کلام و کتاب‌شناسی حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام آمده است.

برش‌هایی از کتاب:
مادر:
آن گونه که از شواهد و قراین و بعضی از روایات استفاده می‌شود، مادر حضرت معصومه علیهاالسلام همان مادر امام رضا علیه السلاماست. برای مادر حضرت رضا علیه السلام، نام‌های گوناگونی آورده اند، مانند: خیزران، امّ البنین، نجمه و.... چنین روایت کرده اند که پس از آنکه حضرت رضا علیه السلام از او متولد شد، به او «طاهره» گفتند.

شفاعت وسیع حضرت معصومه علیهاالسلام
ذیل روایتی که از امام صادق علیه السلام درباره تولد حضرت معصومه علیهاالسلامو وفات او در قم نقل شده، چنین آمده است: ... وَ اِسْمُها فاطِمَهُ بِنْتُ مُوسی، تَدْخُلُ بِشَفاعَتِها شِیعَتُنا الْجَنَّهَ بِاَجْمَعِهمْ؛ نام او فاطمه دختر موسی علیه السلام است که با شفاعت او، همه شیعیان ما وارد بهشت می‌شود.
این روایت، از عظمت مقام فوق العاده حضرت معصومه علیهاالسلامحکایت می‌کند که شفاعت او شامل همه شیعیان خواهد شد. این مطلب نیز شاهد گویایی بر فضایل و کمالات حضرت معصومه علیهاالسلام است.

منزلت و کرامات حضرت معصومه علیهاالسلام در کلام بزرگان دین
آیت الله مرعشی می‌فرمود: «روزگاری که جوان‌تر بودم، روزی در اثر مشکلات فراوانی که داشتم، از جمله می‌خواستم دخترم را شوهر دهم، ولی مالی و ثروتی نداشتم که برای دخترم جهیزیه تهیه کنم، با ناراحتی به حرم فاطمه معصومه علیهاالسلام رفتم و با عتاب و خطاب در حالی که اشک هایم سرازیر بود، گفتم:‌ای سیده و مولای من، چرا نسبت به امر زندگی من اهمیتی نمی‌دهی؟ من چگونه با این بی مالی و بی چیزی، دخترم را شوهر دهم؟
سپس با دلی شکسته به منزل بازگشتم. در این حال، حالت غشوه‌ای مرا فراگرفت و در همان حال شنیدم کسی در می‌زند. رفتم و در را باز کردم. شخصی را دیدم که پشت در ایستاده، وقتی مرا دید، گفت: سیده تو را می‌طلبد. با عجله به حرم رفتم و، چون به صحن شریف آن حضرت رسیدم، چند کنیز را دیدم که مشغول تمیز کردن ایوان طلا هستند. از سبب آن پرسیدم. گفتند: هم اکنون سیده می‌آید. پس از اندکی حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام آمد، در حالی که بسیار نحیف و لاغر و رنگ پریده و در شکل و شمایلی، چون مادرم فاطمه زهرا علیهاالسلام بود (چون جدّه ام فاطمه زهرا علیهاالسلام را سه بار پیش از آن در خواب دیده بودم و می‌شناختم). به نزد عمه ام رفتم و دست وی را بوسیدم. آن گاه آن حضرت به من فرمود: «ای شهاب، کی ما به فکر تو نبوده ایم که ما را مورد عتاب قرار داده و از دست ما شاکی هستی؟ تو از زمانی که به قم وارد شدی، زیرنظر و مورد عنایت ما بوده ای».
در این حالت، از خواب بیدار شدم و، چون دانستم که نسبت به حضرت معصومه علیهاالسلام اسائه ادب کرده ام، فورا برای عذرخواهی به حرم شریف رفتم. پس از آن حاجتم برآورده شد و در کارم گشایشی صورت گرفت./۹۲۵/دن ۶۰۲/ش
ارسال نظرات