۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۶۲۹۷۸۰
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان:

دانشجویان لشکر فعال، دلسوز و آماده به کار جامعه هستند

دانشجویان لشکر فعال، دلسوز و آماده به کار جامعه هستند
حجت الاسلام والمسلمین محامی گفت: دانشجویان لشکر فعال و دلسوز جامعه هستند و لازم است مسئولان هنر مدیریت این لشکر و آماده‌سازی زمینه برای رشد آنان را فراهم کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا،  حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی که به مناسبت روز دانشجو در تالار ملاصدرای دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، پس از شنیدن انتقادات، پیشنهادات، درخواست‌ها و مطالب 16 دانشجو از رشته‌ها، انجمن‌ها و کانون‌های مختلف دانشگاه، اظهار داشت: دوران دانشجویی دوران بسیار خوبی است و کار دانشجو به دنبال عدالت و مطالبه‌گری در کنار کسب علم و دانش بوده و مسئولان نیز باید برای مطالبه‌گری و عدالت‌طلبی پاسخ مناسب داشته و پیگیری لازم را انجام دهند. مسئولان باید ظرفیت، پتانسیل و توانایی دانشجویان را شناسایی، مدیریت و بهره‌برداری کنند.

نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه آنچه در این نشست توسط دانشجویان مطرح شد نشان از رشد فکری و دغدغه‌مندی آنان به مسائل مختلف جامعه دارد، تصریح کرد: وقت کم بود و حرف‌های زیادی از دانشجویان ارائه نشد، این یک واقعیت است که اگر بخواهیم به نتیجه برسیم، باید اولویت‌بندی مطالب و درخواست‌ها و دغدغه‌ها را داشته باشیم و با همکاری مسئولان دانشگاه به دنبال مهترین آنها باشیم.

امام جمعه زاهدان با اشاره به اینکه تنها با گفت‌وگو و انجام ندادن اقدام عملی در برنامه‌ها به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید، تاکید کرد: انجمن‌ها و کانون‌های دانشجویی باید برای اولویت‌های تعیین شده راهکار مناسب ارائه کرده و با کمک مسئولان دانشگاه برای حل آنها گام بردارند.

وی در زمینه کم پرداختن به مسائل فرهنگی که توسط یکی از دانشجویان مطرح شد، بیان کرد: دانشگاه مرکز علم است و باید مسائل علمی و فرهنگی در این نهاد رشد پیدا کند، در زمینه مسائل فرهنگی و ارزش‌های اسلامی همه باید دغدغه داشته باشند، انتظار ما نیز از مسئولان دانشگاه تغییر رویه در اجرای برنامه‌های فرهنگی است.

حجت الاسلام والمسلمین محامی تصریح کرد: تعامل و ارتباط دانشگاه با سایر دستگاه‌ها نکته‌ای درست و حق است که توسط یکی از دانشجویان مطرح شد و باید دنبال شود، اینکه دستاوردهای دانشجویان تنها منحصر به دانشگاه باشد و کسی در جامعه از آن اطلاع نداشته و یا از آنها بهره‌گیری نشود درست نیست؛ تقاضای ما از مسئولان دانشگاه این است که اگر مشکلی در جریان اجرای راهکارهای علمی و دستاوردهای دانشجویان و اساتید در جامعه مشاهده کردند را اطلاع‌رسانی کنند تا از دفتر نماینده ولی فقیه آن را مورد پیگیری قرار دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: بحث گسترش فعالیت نشریات دانشجویی باید مورد توجه قرار گیرد، این حرکت تمرینی برای قلم زدن دانشجویان و ارائه مباحث و اندیشه‌هایشان است که باید به آن توجه شود.

وی با اشاره به اینکه نباید برگزاری جلسات دانشجویی را به 16 آذر محدود کرد، گفت: این جلسات باید در طول سال و به صورت متناوب برگزار شود و برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب باید جلسات را به سمت تخصصی شدن به پیش ببریم.

نفوذ منطقه‌ای برای تامین امنیت داخلی است

وی با اشاره به مسائل کشور، تصریح کرد: ما برای پرداختن به داخل و تامین امنیت داخلی نیاز داریم که نفوذ منطقه‌ای را گسترش دهیم. ما با توجه به اینکه دشمن اعلام کرده که قصدش کشاندن جنگ به داخل ایران است، اگر بشینیم تا جنگ به داخل کشورمان برسد قطعاٌ شکست می‌خوریم و در این زمینه باید از دفاع مقدس تجربه بگیریم؛ در آن جنگ نگذاشتیم حتی یک وجب از خاک کشور جدا شود، باید نفوذ منطقه‌ای خود را افزایش دهیم و این موضوع را تاکنون جمهوری اسلامی ایران پیگیری کرده و دنبال خواهد کرد.

سیستان و بلوچستان دارای قابلیت‌های فراوان است

حجت الاسلام والمسلمین محامی اظهار داشت: مشکل استان محرومیت علمی، فرهنگی و اقتصادی است و اگر قرار است این محرومیت‌ها حل شود باید حول این محور گام برداشته و تلاش کنیم. سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت، پتانسیل و قابلیت‌های فراوانی است که در راس آنها مردم قرار دارند، اگر ظرفیت‌ها به درستی مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت در شرایط فعلی که در محاصره دشمن قرار داریم، نه تنها می‌توانست راه مناسبی برای ارتباط با کشورهای دیگر را ایجاد کند بلکه می‌تواند نیازهای استان خود و چند استان دیگر را هم تامین کند اما اکنون به دلیل عدم برنامه‌ریزی مناسب و اقدام لازم، نیازهای استان را چند استان معین دیگر تامین می‌کند.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با تاکید بر این که در استان نیازمند مدیران قوی در مدیریت و جهات نفسانی هستیم، خاطرنشان کرد: مدیران باید در استان قوی النفس باشند و از تهدید نترسیده و فعالیت‌های خود را با تمام قدرت در راستای خدمت به مردم انجام دهند. متاسفانه تعصبات قومی و مذهبی یکی از مسائلی است که در استان با آن روبرو هستیم و در این زمینه باید همه دست به دست هم داده تا برای حل مشکلات به دور از تعصبات اقدام شود.

وی تصریح کرد: وضعیت فعلی استان شایسته مردم خوب استان نیست، اینکه در حوزه آموزش و پرورش در رتبه پایین کشور بوده یا مشکلات آب شرب داشته و بخش قابل توجهی از مناطق روستایی و شهری به صورت سقایی آبرسانی شود درست نیست. ظرفیت‌هایی به مثل مرز و دریای عمان، پتانسل‌های بخش کشاورزی و معدن و غیره به درستی در استان مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

نماینده ولی فقیه در استان در ادامه با تاکید بر لزوم ممانعت از افزایش و گسترش دانشگاه‌ها و رواج مدرک‌گرایی در جامعه، گفت: باید برای این مسئله برنامه‌ریزی و با آن مقابله کرد.

نهضت روشنگری برای مدیران در نماز جمعه دایر است

وی در پاسخ به درخواست و پیشنهاد یکی از دانشجویان مبنی بر برخورد شدید با مسئولان کم کار در تریبون نماز جمعه، اظهار داشت: بیان این مسئله به این شکل صحیح نیست و در صورتی که ما در تریبون در مورد مدیری صحبت کنیم و آن مدیر تریبونی برای پاسخگویی نداشته باشد نمی‌تواند پاسخ ما را بدهد و در این میان چیزی از مشکلات مردم کم نمی‌شود و اثرات مثبتی برای آنها نخواهد داشت؛ تاکید رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر این بود که هرگز این درگیری‌ها و منازعات به نماز جمعه کشیده نشود و تنها در صورت پیگیری‌های متعدد و عدم رسیدگی مسائل باید در خطبه‌ها به صورت کلی گفته شود.

حجت الاسلام والمسلمین محامی در مورد پاسخگویی مسئولان نسبت به مطالبات مردم گفت: هم اکنون چندین هفته است که در پیش از برگزاری نماز جمعه، نهضت مطالبه‌گری با حضور یکی از مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود. در نشست‌ها و جلسات و دیدارهای متعدد به مسئولان دولتی تاکید کرده‌ام که باید پاسخگو مطالبات مردم باشند و در این زمینه مقرر شده جلسات دانشجویی نیز برگزار شود و با توجه به خبری که به من داده شده قرار بوده طی روز دانشجو برخی از مدیران در دانشگاه چابهار حاضر و مطالبات دانشجویان را پاسخ دهند و امیدوارم این روند تداوم داشته باشد.

حساب اشرار از مطالبه‌گران جداست

امام جمعه زاهدان با اشاره به اعتراضات اخیر و اتفاقات یک تا هفته‌های گذشته کشور اظهار داشت: قرار نبوده کسی که برای اعتراض به خیابان آمده و حق را مطالبه می‌کند کشته شود، این که دانشجو باید مطالبه‌گر باشد درست است اما باید این فرد قدرت و بینش فکری را داشته و دوست از دشمن را بشناسد، آنچه که اتفاق افتاد مطالبات مردمی بود اما برخی با موج‌سواری بر این مطالبه گری به دنبال غارت و صدمه زدن به نظام و انقلاب و خدشه‌دار کردن ارتباط میان مردم و نظام و تسخیر مراکز نظامی و انتظامی بودند و حتی دست به قتل و تکه تکه کردن برخی از افراد زدند؛ حساب این افراد با مطالبه گران مردمی جداست.

وی در مورد این نکته که یکی از دانشجویان گفت رهبر معظم انقلاب همه کشته شدگان این اعتراضات را شهید اعلام کرده‌اند، گفت: اینگونه نیست، رهبر معظم انقلاب کشته شدگان را تقسیم کرده‌اند و شهدا مشخص شده‌اند که چه کسانی هستند، نمی‌توان آنکسی که دست به قتل مردم و یا تیراندازی به نیروهای امنیتی و انتظامی می زند را شهید اعلام کرد.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان افزود: بسیج دانشجویی بخشی از لشکر دانشجویی با فعالیت‌های مختلف است؛ دانشجویان لشکر فعال، دلسوز و آماده به کار جامعه هستند و لازم است مسئولان هنر مدیریت این لشکر و آماده‌سازی زمینه برای رشد آنان را فراهم کرده و از ظرفیت آنان به درستی بهره برداری کنند.

مولوی کوهی با وساطت نماینده ولی فقیه و تعهد کتبی آزاد بود

حجت الاسلام والمسلمین محامی در پایان در خصوص درخواست یکی از دانشجویان مبنی بر آزاد شدن مولوی کوهی، گفت: قانون را باید در این خصوص ملاک قرار داد، از روزهای اول حضورم در سیستان و بلوچستان یکی از موضوعاتی که مطرح بود، دستگیری وی بود؛ برخی می‌گفتند این مولوی از نظر علمی و اجتماعی در رده بالایی قرار نداشته و در روستا زندگی می‌کند، مولوی کوهی شهروند جمهوری اسلامی ایران است و باید تابع قوانین نظام به فعالیت بپردازد.

وی افزود: اینکه برخی از حرف‌های مولوی کوهی مطالبه‌گری اجتماعی بوده قابل تحمل است و ما نیز این مطالبه‌گری‌ها را داریم، یکی از این مطالبه‌گری‌ها قاچاق سوخت است که ما نیز در این زمینه بارها سخنرانی و صحبت کرده‌ایم و این مسئله را به دادگاه روحانیت، مسئولان استانی و حتی رئیس قوه قضائیه هم اعلام کرده‌ایم، اما فهرستی را از عملکردهای غیرقانونی وی برایمان آورده‌اند که نیاز است دادگاه رسیدگی کند.

امام جمعه زاهدان ادامه داد: در زمینه مولوی کوهی اعلام کرده بودیم که اگر می‌شود با تذکر موضوع را حل کنیم اما به بنده گفتند که وی در دوران فعالیت آیت‌الله سلیمانی به عنوان نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان وی با وساطت ایشان و با دادن تعهد کتبی آزاد شده بود، اما با آزادی دوباره وی اقدامات گذشته غیرقانونی خود را از سر گرفته بود.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: امام جماعت اهل سنت مسجد مکی زاهدان چندین بار در این زمینه با بنده تماس گرفته‌اند، من در یک تماس گفتم ایشان نه تنها عملکرد غیرقانونی دارد و با تعهد در دوران نماینده سابق ولی فقیه در استان آزاد شده، بلکه مدرسه دینی و برگزاری نماز جمعه وی نیز غیرقانونی است و به فکر گسترش مدرسه غیرقانونی‌اش است. قانون، قانون است و در مورد همه باید قانون را ملاک قرار داد تا همه بدانند باید پایبند قانون باشند./1350/د102/ب1

منبع: تسنیم
ارسال نظرات