۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۶۲۹۸۱۹
مدیرکل صدا و سیمای خراسان:

ماموریت محوری رادیو زیارت تبلیغ و زنده نگه داشتن معارف اهل بیت است

ماموریت محوری رادیو زیارت تبلیغ و زنده نگه داشتن معارف اهل بیت است
نصرپور از زمان تاسیس رادیو زیارت، اهداف و ماموریت محوری آن ونیز مشخصه های حضور در گام دوم انقلاب گفت و از برگزاری اولین جشنواره ملی تولیدات رادیو زیارت در خراسان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محسن نصرپور مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی در نشست خبری اولین جشنواره ملی تولیدات رادیو زیارت که امروز ظهر در دفتر وی برگزار شد ابتدا به بیان تاریخچه ای از تاسیس آن به صورت ازمایشی در ۲۷ مهر ماه سال ۹۶ پرداخت و گفت: با عنایت خداوند متعال و امام رضا(ع) پس از حدود 9 ماه تلاش در ۱۴ تیرماه ۹۷ با حضور دکتر علی عسگری، رئیس صداوسیمای کشور فعالیت رسمی این رادیو آغاز شد.

وی بیش از ۶ هزار ساعت کار تولیدی، که اکثرا به صورت زنده پخش شده و حدود ۷۰۰ برنامه خبری تخصصی در حوزه زیارت را از فعالیت های این شبکه رادیویی نام برد و نسبت به ماموریت محوری رادیو زیارت سخن گفت.

ماموریت محوری رادیو زیارت

نصرپور با بیان دعای حضرت رضا(ع) در حق کسی که امر ایشان را احیا کند، تبلیغ و زنده نگه داشتن معارف اهل بیت عصمت و طهارت را ماموریت محوری رادیو زیارت معرفی کرد و با اشاره به بیانی دیگر از حضرت مبنی بر آنکه اگر مردم محاسن کلام ما را درک کنند قطعا از آن پیروی خواهند کرد، ماموریت و مسولیتی جهانی برای این شبکه رادیویی در تبلیغ و نشر معارف دینی قائل شد.

وی مخاطب کلام معصوم را فطرت های پاک مردم جهان دانست و بر این اساس رادیو زیارت را دارای کثرت مخاطب بالقوه دانست که در حال حاضر در گام های ابتدایی انجام وظیفه و جذب مخاطب و نشرو تبلیغ معارف قدم می زند.

مشخصه های رادیو زیارت در گام دوم انقلاب

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی مواردی همچون جوان گرایی در طراحی برنامه‌ها، توجه به مخاطبان جوان، تولید برنامه توسط برنامه‌سازان جوان و بهره‌گیری از ظرفیت پر ارزش استادان برجسته و صاحب نظر حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های سراسر کشور را جزو مشخصه‌های رادیو زیارت در گام دوم انقلاب معرفی کرد.

وی در ادامه به بیان نمایی کلی از برنامه های این رادیو پرداخت و گفت: برنامه‌های رادیو زیارت در هشت بخش سه ساعته با عنوان معرفت نفس، عبودیت و بندگی، نشاط معنوی، خانواده امام محور، جوان و زیارت، خدمت و زیارت، فناوری و زیارت، زیارت و ادب و هنر تهیه می شود.

اولویت های نخست برنامه سازی

نصرپور انعکاس برنامه‌ها و فعالیت‌های آستان قدس رضوی و استفاده از ظرفیت‌های این نهاد به خصوص در بخش بنیاد پژوهش‌های اسلامی و دانشگاه علوم اسلامی رضوی و دانشگاه امام رضا(ع) را اولویت نخست برنامه سازی این رادیو اعلام کرد و نام  اوقاف و امور خیریه، حج و زیارت، بنیاد فرهنگی امام رضا(ع) را در جایگاه های بعدی تولید برنامه در این شبکه رادیو بیان داشت.

وی پخش این شبکه را با قابلیت پوشش 95 درصدی در کشور توسط دستگاه دیجیتال و 25 درصدی توسط موج اف ام رادیو معرفی کرد و اپلیکیشن ایران صدا را نیز به عنوان بستری برای پخش در ایران و بلکه جهان اعلام کرد.

حضور در شهرهای زیارتی و بقاع متبرکه کشور

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی در ادامه گفت: پخش برنامه‌های حرم حضرت معصومه(س) در قم و حرم حضرت شاهچراغ(ع) در شیراز و نیز برنامه‌های مسجد جمکران از دیگر فعالیت های روزانه این رادیو در شهرهای مذهبی است.

وی افزود: در ادامه  کار با وجود مشکلات مالی بحث زیارت در بقاع متبرکه کشور را با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه دنبال می کنیم هرچند تا کنون نیز در این بخش برنامه‌های خوبی داشته ایم.

حمایت از تولید ملی و داخلی با وجود مشکلات مالی

نصرپور انعکاس خدمات شهرداری مشهد در بحث زیارت و زائر را با  توجه به ظرفیت‌های اقتصاد زیارت با بهره‌گیری از سوغات زیارت و گردشگری سلامت در راستای حمایت از تولید ملی و داخلی را جزو برنامه های رادیو زیارت معرفی کرد.

وی با اشاره به اینکه ماهانه در حدود 70 میلیون تومان هزینه فعالیت 24 ساعته این رادیو می شود، گفت: قرار بود اداره رادیو زیارت در ابتدا به لحاظ مالی و محتوایی در خود استان تامین شود که نهادهای مشارکت کننده همچون آستان قدس رضوی، شورا و شهرداری مشهد، استانداری خراسان رضوی و صدا و سیمای خراسان رضوی آن را پیش ببرند اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و تمام هزینه‌ها را خود سازمان پرداخت می‌کند.

برگزاری موفق پویش «من رسانه حسینم» و حضور در فضای مجازی

مدیرکل صداوسیمای خراسان از حضور برنامه های این شبکه در فاصله پس از 15 دقیقه از پایان پخش در رادیو، درفضای مجازی خبر داد و به موفقیت در پویش «من رسانه حسینم» در اربعین با مخاطب 20 میلیونی اشاره کرد.

وی وجود برنامه‌ای برای تولید و راه‌اندازی سیمای زیارت را با توجه به مشکلات موجود بر سر راه رادیو زیارت رد کرد و از تلاش در مسیر تحقق اهداف رادیو زیارت با همکاری نهادهای مشارکت کنند خبر داد.

وی درباره جایگاه اخبار در رادیو زیارت تشریح کرد: ما تاکنون در رادیو زیارت چند گفت‌وگوی ویژه خبری داشتیم که عموماً با موضوع تخصصی زیارت بوده است.

دریافت آثار در شش محور

در بخش دیگری از این نشست خبری هادی افشار صفوی، مدیر رادیو سراسری زیارت به بیان بخش های مختلف اولین جشنواره سراسری تولیدات این رادیو پرداخت و گفت: جشنواره تولیدات رادیویی زیارت در ۶ کمیسیون محوری تقسیم می‌شود که عبارتند از برنامه‌های ساده و ترکیبی با هفت بخش، حوزه نمایش سه بخش، خبر در دو بخش، موسیقی و نغمات هفت بخش، پژوهش و نویسندگی دو بخش و در نهایت کمیسیون فضای مجازی که در چهار بخش دنبال می شود.

وی از دریافت ۷۰۰ اثر از نیمه آبان تا کنون خبر داد که بیشترین آنها مربوط به فضای مجازی و پس از آن موسیقی و نغمات است ضمن آنکه روند دریافت آثار تا پایان دی ماه سال جاری ادامه دارد و در نیمه اسفند همزمان با میلاد با برکت جوادالائمه(ع) اختتامیه این جشنواره برگزار می شود.

مدیر رادیو سراسری زیارت ضمن رد محدودیت زمانی در تولید آثار به غیر از بخش موسیقی که از فروردین 97 به بعد قابل پذیرش است، سامانه ziarat.seda.ir را برای بارگذاری تولیدات شرکت کنندگان معرفی کرد تا آثار خویش را ارسال کنند.

وی در باب نظرسنجی برای مخاطب هدف رادیو زیارت در بیان آماری از اپلیکیشن ایران صدا گفت: در ماه گذشته ۶۶۵ هزار و ۲۸۰ نفر ساعت به رادیو زیارت گوش دادند اگر به ازای هر نفر ساعت سه نفر بهره بردار را در نظر بگیریم می توان گفت حدود ۲ میلیون نفر در ماه به رادیو زیارت گوش دادند.

اهداف برگزاری اولین جشنواره ملی تولیدات رادیو زیارت

افشار صفوی در بیان اهداف این جشنواره گفت: گسترش فرهنگ زیارت و برجسته‌سازی جایگاه اهل بیت به ویژه حضرت رضا(ع)، ایجاد رقابت تخصصی میان برنامه‌سازان شبکه‌های استانی و شناسایی استعدادهای جدید در سطح استان و کشور در موضوع زیارت، مد نظر است.

وی افزود: در کنار آنچه بیان شد انتقال تجربه‌های موفق و ارزیابی بهترین برنامه‌ها در جهت ایجاد نظام تشویقی و انگیزشی در فرآیند تولید، ترویج و توجه بیشتر به محورهای چهارگانه دین، اخلاق، امید و آگاهی، و نیز ترویج گفتمان امام راحل و رهبری معظم از دیگر اهداف این جشنواره است.

مدیر رادیو زیارت در پایان ایجاد موج فرهنگی و ارتقای سطح توانمندی برنامه سازان و بروز استعدادها و خلاقیت و تبادل تجربه ها در محوریابی موضوعات رسانه‌ای در زمینه گام دوم انقلاب و کشف نوآوری‌ها و شناسایی افراد خلاق در زمینه تولیدات فاخر و جذب آثار در عرصه فرهنگ زیارت از سراسر کشور را جزو اهداف اولین جشنواره رادیو زیارت برشمرد./933/پ202/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات