۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۶۲۹۹۰۴
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

منابع درآمدی کشور نباید وابسته به نفت باشد

منابع درآمدی کشور نباید وابسته به نفت باشد
امام‌جمعه بجنورد گفت: وابستگی عمده منابع درآمدی کشور به منابع وابسته به اقتصاد و سیاست‌های خارجی بین‌المللی یعنی وابستگی به نفت ازجمله تهدیدات اقتصادی کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در نشست با مسؤولان استانی، با اشاره به ارائه لایحه بودجه سال 99 به مجلس از سوی دولت، بر ضرورت عدم وابستگی منابع درآمدی کشور به منابع چالش‌آفرین و غیرقابل‌کنترل تأکید کرد.

وی افزود: ازجمله تهدیدات اقتصادی کشور که از دوران حکومت طاغوت به میراث رسیده، وابستگی عمده منابع درآمدی کشور به منابع وابسته به اقتصاد و سیاست‌های خارجی بین‌المللی یعنی وابستگی به نفت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: این مسئله باعث شده است که علاوه بر اینکه قیمت این منبع درآمدی همواره تابع سیاست‌های جهانی متولیان انحصاری آن یعنی ابرقدرت‌های اقتصادی باشد، به عاملی برای اعمال فشار و تحریم توسط دولت‌های سلطه‌گر تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: بنابراین لازم است بیش از پیش به منابع غیرنفتی در بودجه توجه شود و اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهایی همچون درآمدهای مالیاتی در دستور کار قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: بر اساس نظر کارشناسان فن افزایش سهم درآمدهای مالیاتی نیز مستلزم ایجاد تنوع در پایه مالیاتی خواهد بود که آن نیز نیازمند فعال کردن انواع مالیات‌های مرسوم در اقتصادهای پیشرفته است که جای خالی آن‌ها به‌ویژه در دوران تحریم، در مدیریت اقتصادی کشور احساس می‌شود.

وی افزود: مالیات‌هایی نظیر مالیات اضافه بر واردات، مالیات بر واردات کالاهای لوکس، مالیات بر سود سپرده‌های بالا، مالیات بر ثروت‌های بادآورده، مالیات بر عایدی سرمایه و... باید در دستور کار باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: وجود این مالیات‌ها در نظام مالیاتی حاکم بر یک کشور سبب خواهد شد بازدهی نقدینگی از حضور در فعالیت‌های اقتصادی غیر تولیدی و مخرب به‌شدت کاهش یافته و به‌عنوان پاداش مضاعف نصیب سرمایه‌گذاران در بخش تولیدی اقتصاد شود./9314/پ210/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 2
هادی رحیمی
ارسال نظرات