۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۶۲۹۹۴۷
آیت الله شب زنده دار:

بندگی خداوند متعال انسان را از دیگران بی نیاز می کند

بندگی خداوند متعال انسان را از دیگران بی نیاز می کند
عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر دوری از اشتغالات دنیوی و غفلت از یاد خدا گفت: اگر انسان بنده خدا باشد بی نیاز از دیگران خواهد شد و به مقام خوف الهی می رسد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در جلسه درس اخلاق خود با اشاره به فرازی از دعای مکارم الاخلاق گفت: امام سجاد(ع) از خداوند متعال تقاضا می کند که من را بنده خودت قرار بده.

وی افزود: گاهی عبد تکوینی است و قطعا در دعا این معنا مقصود نیست چرا که حاصل است، معنای دوم عبد بندگی و اطاعت امر مولا است که مراد حضرت همین معنا است، هوای نفس و خواسته های نفسانی می تواند معبود برخی انسان ها باشد و افراد گوش به فرمان خواسته های نفس خود هستند و از این بدتر کسانی بنده شهوات و خواسته های دیگران هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که انسان نباید از خواسته های شیطان به عنوان دشمن آشکار خود اطاعت کند، اظهار داشت: انسان نباید خواسته های دشمن آشکار خود را اطاعت کند بلکه باید بنده خداوند متعال باشد.

وی ادامه داد: اگر هر روز موظف هستیم که سوره حمد را قرائت کنیم برای این است که انسان تنها باید پروردگار عالم را اطاعت کند و احدی در عالم حتی معصومان عبودیت بالذات ندارند، البته در شعاع خداوند متعال که امر به اطاعت از پیامبر و اهل بیت(ع) کرده تابع این بزرگواران هستیم.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که بالاترین عملی که انسان را به غایت خلقت می رساند بندگی و اطاعت خداوند متعال است، ابراز داشت: تمام ارزش یک انسان به این است که به انتخاب و اختیار خود بنده الهی باشد و این راه را در پیش بگیرد.

وی عنوان کرد: انسان باید از دقایق زندگی خود نهایت استفاده را ببرد و عبادت کند و اجازه ندهد که ساعات زندگی اش به هدر برود، قرآن کریم نباید مهجور باشد رهبر معظم انقلاب با وجود همه کارهای سنگینی که دارند با قرآن کریم مأنوس هستند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: انسان باید با استفاده از امکانات و فرصت های زندگی دنیا و آخرت خود را آباد کند، اگر انسان بنده خدا باشد بی نیاز از دیگران خواهد شد و به مقام خوف الهی می رسد اما اگر بنده خدا نباشد به امور دنیا مشغول خواهد شد.

وی اضافه کرد: اگر انسان به تفاخرهای علمی و دنیوی مشغول شود از بندگی دور خواهد شد، معنای دنیا به حسب افراد مختلف است و ممکن است که برای کسی با تفاخرهای علمی و برای دیگری با مسائل مالی باشد؛ در حالی که انسان می تواند به تمام زندگی خود رنگ الهی بدهد.

آیت الله شب زنده دار با اشاره به روایتی از رسول گرامی اسلام(ص) گفت: یکی از توصیه های مهم حضرت سکوت و پرهیز از سخنان بی فایده است، یکی از ویژگی های کسانی که به مقامات عالی حکمت می رسند این است که کم سخن می گویند.

وی با اشاره به آغاز روند انتخابات مجلس افزود: گاهی برخی هر حرف راست و دروغی را در ایام انتخابات مطرح می کنند اما توجه نمی شود که چقدر مانع سعادت و ارتقای انسان می شود.

محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
رهبری بارها مردم را به حضور حداکثری در انتخابات ها تشویق و ترغیب نموده است و حتی از کسانی که نظام را قبول ندارند هم خواسته بروند و رای بدهند و مشارکت را بالا ببرند. قطعا مشارکت مردمی در انتخابات ها مهم است و برای نظام یک پشتوانه و به نوعی یک رفراندوم محسوب میشود و همه باید کمک کنند مردم پای صندوق رای بیایند.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴
خروجی مجالس ششم با آن همه مشکل، و مجالس هفتم و هشتم و نهم کارنابلد، و مجلس دولتیِ دهم را دیدیم. و چه بسیار ضرر هایی که برخی از این افراد انتخاب شده برای نظام و انقلاب و مردم داشته اند.
0
0