۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۶۲۹۹۵۴
از تزلزل تا تهاجم فرهنگی (22)

حجاب بخشی از عفاف در بستر جامعه است

حجاب بخشی از عفاف در بستر جامعه است
استاد حوزه و دانشگاه گفت: همه دغدغه انسان در اهدافش نهفته است و آدمی برای ارزش‌هایش تلاش می‌کند و اگر ارزش‌ها و اهداف به انحراف رفت، تغییر رفتار صورت می‌گیرد.

اشاره: زمانی که تحلیل موضوع به تبیین نرسد و گفتگو بر سر یک مسئله مهم شکل نگیرد، دشمن بر روی آن دست می‌گذارد و این صفحه سفید را به هر شکلی که دلش خواست، رنگ آمیزی می‌کند. زمان آن رسیده تا کمی تغییر در شیوه برخورد داشته باشیم و توسعه صبر استراتژیک‌ را در دستور کار قرار دهیم و اتفاقات پیرامون را تبیین کنیم، در این زمان است که می‌توانیم در مقابل جنگ نرم دشمن هوشمندانه برخورد کنیم.

برای بررسی پیرامون عفاف و حجاب، خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا به گفتگو با دکتر نیره قوی کارشناس خانواده و استاد حوزه و دانشگاه پرداخت. بخش اول از این گفتگو را تقدیم مخاطبین محترم می‌کنیم.

رسا- به عنوان سوال اول باید بگویم که حجاب برای خانم‌ها یا آقایان چه لزومی دارد؟

بسم الله الرحمن الرحیم، اجازه بدهید سؤال شما را تکمیل کنم، به جای واژه حجاب باید از واژه عفاف استفاده نمود، چون حجاب وقتی مطرح می‌شود که شاید نقطه مصداقی‌اش را خانم‌ها می‌گویند اما وقتی عفاف می‌گوییم، اعم از حجاب است و هم دربر می‌گیرد، عفت برای زنان و هم مردان و حجاب را هم دربرمی‌گیرد.

 

حجاب بخشی از عفاف در بستر جامعه است

 

در واقع حجاب یکی از مصادیق عفاف در جامعه است. عفاف مصادیق زیادی دارد، مثل عفاف در نگاه و در رفتار بین مرد و زن، عفاف در گفتار و شنیدن یکی از مصادیق‌ عفاف است و نوع پوشش برای زنان از این باب است که اگر عفت را بگوییم، شامل حجاب هم می‌شود.

میل انسان به سمت زندگی هدفمند است

یکی از دغدغه‌هایی که همه انسان‌ها داشتند، دارند و در طول تاریخ بشر هم هست، اینکه زندگی‌شان هدفمند باشد و این زندگی هدفمند همراه با ارزش‌ها و سعادتمندی باشد ولی وقتی دغدغه‌های انسان را به انحراف ببرند و از انسانیت دور کند، به دنبال ارزش‌های دیگر می‌رود.

وقتی انسان در زندگی خودش مسیر تکامل را پیش بگیرد، این مسیر تکامل او را به سمت جاودانگی می‌برد و این در همه فرهنگ‌ها بوده است، فرهنگ‌های انسانی تحت الشعاع فرهنگ الهی است اما بعضی از جوامع در گذشته و حال خیلی با دین سروکار نداشته باشند.

 

حجاب بخشی از عفاف در بستر جامعه است

 

رسا-  جوامعی که خیلی با دین سروکار نداشتند، در حوزه پوشش و عفاف چه رفتاری داشتند.

در بررسی‌های علمی این جوامع هم به لحاظ اخلاقی به عفاف پایبند بودند و تحقیقات نشان می‌دهد، ممکن است که جوامعی از باب داشتن فرهنگ دینی پایبند به عفاف باشند و برخی جوامع یا آئین‌ها مثل بودایی از نظر اخلاقی به حوزه پوشش پایبند باشند ولی به دین پایبند نیستند اما به آئین‌های اخلاقی پایبندند.

در همه ادیان یعنی یهود، زرتشت، مسیح و همه ادیان الهی پایبندی به عفاف برای زن و مرد توصیه شده است و احکامی را در این زمینه می‌بینیم. به همین خاطر وقتی صفت پسندیده و اخلاقی در بعضی از جوامع تبدیل به قانون هم می‌شود و این به معنای آن است که یک ویژگی برای جامعه لازم بوده و بر اساس نیازهای فطری و انسانی است. فلسفه پوشش یکی از نیازهای فطری انسان می‌باشد که در جوامع مختلف به این مسئله پاسخ داده می‌شود.

 

حجاب بخشی از عفاف در بستر جامعه است

 

رسا- جامعه غرب با وجود اینکه تعریفی از حجاب ندارند، آیا در حال حاضر اوضاع بهتری در فضای اجتماعی‌شان نسبت به ما دارند؟

فکر می‌کنم سهل‌تر این است که اگر جامعه ما عفاف نداشته باشد و مثل غربی‌ها که عفاف ندارند، آیا رشد می‌کردیم، البته اینگونه نیست که همه غرب به دنبال بی عفتی باشد و اشتباه از تصویرسازی در حوزه حجاب برای غربی‌ها است که برای ما به تصویر کشیدند.

کتاب جنگ علیه خانواده نوشته ویلیام گاردنر که ترجمه هم شده است. این کتاب در ارتباط با وضعیتی نوشته شد که الان در حوزه خانواده و تاثیراتی که بر فروپاشی خانواده در غرب گذاشته است. توضیح می‌دهد که یکی از عوامل فروپاشی خانواده بی عفتی در جامعه و ترویج آن است که دقیقاً پاسخ به این مسئله است که وضع آنها در حوزه خانواده حالا گونه است؟ وضع خانواده، جوانان، محل کار زنان، ازدواج، طلاق و ... برای غربی‌ها چگونه است؟

 

حجاب بخشی از عفاف در بستر جامعه است

 

عدم پایبندی در غرب بسیار زیاد است

تحقیقی که موسسه گالوپ انجام داده است، یکی از مؤسسات معتبر در کشورهای غربی است و آماری که داده بر اساس این آمار بی عفتی، عدم پایبندی زیادی در غرب وجود دارد و خانواده‌ها چه تاثیری پیدا کردند و این را می‌خواهم بگویم تا آمار و ارقامی بدهم. این موسسه مدعی است و البته تحقیقات دیگر دولت‌ها نیز نشان می‌دهد که زیاد تلاش می‌کند تا سیاست‌هایی ضد خانواده در پیش بگیرند.

حاصل این ضد دولت بودن، مشارکت‌های تبلیغاتی زنان و استفاده ابزاری از آن‌ها است و باید در فرهنگ لیبرالی عفت را کنار بگذارند. اینجاست که عفت با موضوع خانواده گره می‌خورد و می‌خواهیم دلبستگی خودمان را به بحث‌هایی که خانواده است، نزدیک کنیم و همه چیز را منتهی به خانواده کنیم. در حفظ خانواده پایبندی به عفت را هم اضافه کنید.

 

حجاب بخشی از عفاف در بستر جامعه است

تفاوت در بینش و نگاه همیشه هست، آنها که از نور به تاریکی رفتند یا آنها که از تاریکی به نور آمدند اما باید مراقب بود که طاغوت را به ولایت نپذیریم. مرضیه هاشمی نمونه‌ای کاملی است از یک خبرنگار آزاد که از دل آمریکا به ایران آمد و در شبکه پرس تی وی به فعالیت پرداخت.

 

رسا- نظرسنجی‌ها درباره مسئله خانواده در غرب چه چیزی را نشان می‌دهد و از چه چیز به ما خبر می‌دهد؟

تحقیق گالوپ سال 1989 اکثریت قاطع مردم می‌گویند که ما اعتقاد به خدا داریم. 91 درصد در همان نظام لیبرالی تازه ولی دولت خلاف آن را تبلیغ می‌کند. خیلی از خانواده‌ها 76 درصد آمار آسایش کودکان را به این سمت بردند که می‌گویند آسایش کودکان به این دلیل که پدر و مادر هر دو کار می‌کنند، قربانی شده است اما دولت برای ازدواج مالیات می‌گذارد. از طرفی زن‌ها می‌گویند که خانواده از شغل مهم‌تر است.

 

حجاب بخشی از عفاف در بستر جامعه است

 

78 درصد خانواده‌های سنتی اخلاق و صداقت یکی از مهم‌ترین صفات اخلاقی‌شان به حساب می‌آید، چه در اخلاق دینی و چه اخلاق سکولار که پایبند به عفت هستند. عفت در روابطی که در اجتماع باید باشد، خانم دکتر وندی شلیت نویسنده آمریکایی می‌گوید: «در جامعه غربی بی‌عفتی آفت است.» او بی عفتی را آفت می‌داند و در کتابی تحت عنوان بازگشت به عفاف معتقد است که راه غرب برای بازگشت به ارزش‌ها، همان بازگشت به عفاف است.

دولت‌ها در غرب سیاست مهدکودک‌ها را دنبال می‌کنند

در تحقیق موسسه گالوپ می‌گوید بهترین جا در سنین قبل از مدرسه، خانه و در کنار والدین است. اما دولت سیاست مهدکودک را دنبال می‌کند، زن‌ها سقط جنین دلخواه را نفی می‌کنند اما دولت 90 درصد این سقط جنین را تبلیغ می‌کند که همین نوعی بی عفتی است. مردم همجنس‌گرایی را غلط و نادرست می‌دانند اما دولت به دنبال این است که آن را در مدارس ترویج کند.

 

حجاب بخشی از عفاف در بستر جامعه است

 

روابط جنسی خارج از ازدواج یعنی بی عفتی چه برای زن و چه برای مرد طبق نظرسنجی گالوپ در آن سال‌ها مخالف نظر مردم بوده است و 73 درصد اظهار نارضایتی کردند اما دیدگاه لیبرالی و روابط جنسی را در مدارس و رسانه‌ها به طور خاص از ازدواج جدا می‌کنند. یا در اجتماع بی عفتی را رسماً رواج می‌دهند. زنان کانادایی در این تحقیق نوشته‌اند که هیچ سروکاری با فمینیسم ندارند و می‌گویند که ارزش آشکار نیست. /882/ 402/

ارسال نظرات