۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۶۲۹۹۵۵
از تزلزل تا تهاجم فرهنگی (23)

وقتی غرب در مسئله خانواده راه را اشتباهی رفت

وقتی غرب در مسئله خانواده راه را اشتباهی رفت
استاد دانشگاه گفت: اکثر نهادهای دولتی که ایدئولوژی فمینیسم را رسماً تبلیغ می‌کنند به دنبال آزادی و اباحی‌گری زنان هستند و با مقوله بی عفتی ارتباط مستقیم دارد.

اشاره: خانواده مفهومی است که قداست دارد و اولین گام برای تخریب خانواده تغییر مفهومی و ماهوی آن است تا در اندیشه افراد درست شکل نگیرد، در این زمان است که می‌توان تغییر مفهومی خانواده را ایجاد کرد و نهایتا به سمت فروپاشی برد.

برای بررسی پیرامون مسئله خانواده در قاب عفاف، خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا به گفتگو با خانم دکتر نیره قوی کارشناس خانواده و استاد حوزه و دانشگاه پرداخت. در بخش اول به بحث درباره تحقیقات موسسه گالوپ و ساختار غرب در حوزه عفاف پرداختیم و در ادامه بخش دوم و پایانی از این گفتگو را تقدیم مخاطبین محترم می‌کنیم.

رسا- در واقع این حمایت‌هایی که از فمینیسم صورت می‌گیرد از کدام سمت است؟

اکثر نهادهای دولتی ایدئولوژی فمینیسم را رسماً تبلیغ می‌کنند که آزادی و اباحی‌گری زنان است و با بی عفتی ارتباط مستقیم دارد. زنان شاغل اگر بخواهند با کودکان‌شان بمانند باید شغل خودشان را ترک کنند و طبق تحقیقات کار اقتصادی به وسیله دولت پیش از بچه‌داری مورد حمایت و ترویج قرار می‌گیرد.

 

عفاف در خانواده

 

غرب با همین شیب به سمت بی عفتی حرکت کرد و بر اساس آمار همین موسسه گالوپ بیماری‌های روحی و روانی در جامعه اضافه شد و زنانی که فرزندانشان بدون ازدواج متولد شدند، در بعضی کشورها مثل ایالات متحده یا سوئد 67 درصد است و روابط در چارچوب خانواده نیست و فرزندانی متولد می‎شود که در نگاه ما به زبان دینی به آن‌ها حرام‌زاده می‌گویند.

خانواده مفهومی است که در غرب تغییر می‌کند

در غرب گذشته، مردم اکثراً مسیحی بودند و دین مسیحیت برای زن و مرد قائل به عفت بود. در آموزه‌های دینی‌شان هم بیان می‌شد. اگر نظام لیبرالی بی عفتی را تبلیغ کنند، حاصل این می‌شود که خانواده دچار فروپاشی می‌گردد، عفت از زن و مرد گرفته می‌شود، کرامت انسانی تحت الشعاع قرار می‌گیرد و اگر تربیت فرزندان مدنظر نباشد، در نتیجه جامعه مملو از فرزندانی می‌شود که در چارچوب خانواده هستند اما خانواده‌ای که مبتنی بر بی‌عفتی بنا شده است.

 

عفاف در خانواده

 

در تعریف اخلاق، دین و قوانین بسیاری از کشورها، بالاتر از این نمی‌دانیم که غرب را چگونه باید تبیین کرد و بگوییم که آیا وضع آن‌ها بهتر از ما است یا نه؟ صریحاً عرض می‌کنم که آن‌ها اوضاع خوبی ندارند و در نسبت با نظرسنجی‌ها باید بیان کنم که قیاس مع الفارق است که وضع خودمان را در این جهت بگوییم بهتر است یا وضع آن‌ها را اسفبار بنامیم.

رسا- به نظر شما حجاب مسئله‌ای جدی است یا در حال حاضر خیلی مشکل حاد نشده است؟

باز هم باید اصلاح کنم که مسئله عفاف مدنظر شما باید باشد و نه حجاب. این مسئله را خدمتتان عرض کنم که مسئله عفاف جدی بوده، هست و باقی خواهد ماند. به دلیل اینکه تعریف‌مان از عفاف چیست؟ از نظر لغوی واژه عفاف این است که خودمان را از کارهای زشت بازداری کنیم و عفاف به معنای پاک دامنی و پرهیزگاری است. به معنای دیگر بازداشتن نفس از کارهای زشت و ناپسند می‌باشد.

 

عفاف در خانواده

پوشش در غرب کمتر از صد سال پیش

در تعریف اصطلاحی و کاربردی باید گفت عفت یک حالت نفسانی است که باعث می‌شود تمام حرکات و رفتار انسان فاقد رذیلت‌های شهوانی باشد. انسان عفیف انسانی است که تسلیم و انقیادی نسبت به عقل در مقابل شهوت دارد. یعنی قوه‌ای که ایجاد تعادل میان قوه عقل و شهوت می‌کند، عفت است. تعبیر قشنگ‌تر هم این است که در بهره‌مندی از غرایز و شهوات انسانی، عفت ایجاد تعادل می‌کند.

عقل و شهوت در تعامل یا در تقابل

بی عفتی به معنای روی آوردن به غرایز شهوانی است و اگر انسان بخواهد عفتش را افزایش بدهد باید تعادلی بین غرایز و قوه عقلانی خودش انجام بدهد. انسان عفیف پاکدامن است، ازدواج نیازی است که انسان دارد و بعد از ازدواج در چارچوب عفت غرایز را اشباع می‌کند. غریزه جنسی، طبیعت انسان است و نمی‌تواند آن را کنار بگذارد. باید به تعادل روی آورد تا عقل تحت الشعاع شهوت قرار نگیرد.

 

عفاف در خانواده

 

در برهه‌ای از زمان مسیحیت ازدواج را برای کشیش‌ها در کلیسا منع کرده بود و بعضی از فرقه‌های مسیحی نیز برای مردم هم منع کرده بودند و هنگامی که در کتب تاریخی مطالعه می‌کنید، متوجه می‌شوید که کلیسا را به فساد کشیدند، به دلیل اینکه از غریزه طبیعی منع کرده بودند، اما اسلام نگاه دیگری دارد.

رسا- مهم‌ترین نیاز جامعه ما در ترویج عفاف و حجاب چیست و در این مسیر چه کنیم؟

قبل از انقلاب اسلامی، حاکمیت دوره پهلوی اول عملاً به دنبال بی عفتی بود و کشف حجاب رضاخانی مطرح شد و بی حجابی را به عنوان قانون مطرح کرد. این سیاست در پهلوی دوم بر اثر فشار و رویکرد پهلوی دوم از شکل قانونی بیرون آمد و به شکل گفتمانی درآمد. به شکلی که سیاست‌ها، اقدامات و برنامه‌ها به سمت لاابالی‌گری و اباحی‌گری می‌رفت.

بعد از انقلاب با تغییر حاکمیت و در اولین سال انقلاب همان اوایل سال 1358 حضرت امام می‌گوید که زن‌ها باید حجاب داشته باشند و می‌توانند مشارکت کنند، حجاب هم فقط چادر نیست. یعنی در بین صدها موضوعی که نظام اسلامی دارد و کشور با آن درگیر است، در شرایط اول انقلاب برای امام این موضوع جدی بود.

 

عفاف در خانواده

 

مسئله عفاف ضرورتی برای اصلاح اجتماعی

در دوره‌ای که دولت از هم پاشیده است و مجلس نیست، ارتش نیست و همه قوا به هم ریخته‌اند، موضوع جدی مسئله عفاف جامعه است. از همان زمان است که در نظام جمهوری اسلامی قوانینی از سوی مسئولین در ارگان‌های مختلف و سازمان‌ها برای عفاف و حجاب مطرح می‌شود.

نیاز جامعه ما هر چیزی که باشد، روابط اجتماعی گسترده‌تر می‌شود و زمانی که زنان در مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی ورود بیشتری پیدا می‌کنند، لازم است که عفت زنان نیز بیشتر شود و نیاز به حفظ روابط سالم بیشتر می‌شود تا بتوانیم جامعه آرامی داشته باشیم.

 

عفاف در خانواده

 

رسا- منظور شما از بالا بردن عفت در جامعه چیست؟

در هر محیطی، وقتی روابط ناسالم بین دو حنس به عنوان کارمند در فروشگاه، سازمان، مدارس یا دانشگاه‌ها بیشتر بشود، مشکل‌ساز است و در صورتی که امنیت شغلی به هر طریقی زیاد شود، کارآمدی هم بیشتر می‌شود و به تبع در جامعه هم نمود بیرونی بالایی پیدا می‌کند.

رسا- ممنون از این که وقتتان را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید. /882/ 402/

خبرنگار: امیررضا سلیمانی

ارسال نظرات