۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۷
کد خبر: ۶۲۹۹۶۶
طحان نظیف:

نظارت مؤثر شورای نگهبان ضامن انتخابات سالم است

نظارت مؤثر شورای نگهبان ضامن انتخابات سالم است
عضو حقوقدان شورای نگهبان تأکید کرد: نظارت استصوابی نظارت مؤثر است یعنی هر جا خطا دیدم جلوی آن را بگیرم تا فرآیند سالم بماند و در انتخابات نظارت غیر استصوابی معنایی ندارد.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، همزمان با روز دانشجو، دانشگاه پزشکی (پردیس دانشگاه فردوسی مشهد) میزبان هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان بود.

در این جلسه که به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، طحان نظیف ضمن اشاره به بخش‌هایی از ظرفیت‌های قانون اساسی که سه قوه می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند، گفت: در گام دوم انقلاب اسلامی، بخش اصول و ظرفیت‌های قانون اساسی که مغفول واقع شده است باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند؛ در سیاست ها، در قانون‌گذاری‌ها، در اجرا و عملکرد‌ها باید به این موارد بیشتر توجه کنیم.

وی افزود: قانون اساسی ظرفیت‌های مختلفی و وجوه قابل افتخار زیادی دارد و باید از ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده شود، اگر این ظرفیت‌ها پاسخگوی نیاز ما نبودند، (که به نظر نمی‌آید اکنون این چنین باشد) راه بازنگری باز است و در خود قانون اساسی اصولی داریم که مربوط به فرآیند بازنگری است ولی کار عاقلانه این است که از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و اگر پاسخگو نبودند بعد به سراغ بازنگری برویم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در خصوص بررسی صلاحیت‌های داوطلبین انتخابات گفت: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها کف شرایط را در نظر می‌گیرد و این مردم هستند که باید از بین این همه نامزد، نماینده خودشان را تعیین کنند؛ بار‌ها گفته شده که شورای نگهبان باشگاه سیاسی نیست و به جناح‌ها و جریانات سیاسی دقت نمی‌کند، چون در قانون اصلاً اسمی از این‌ها گفته نشده است و ما رقیب هیچ جریان سیاسی نیستیم و خودمان را رقیب هیچ جریان سیاسی نمی‌بینیم و باید بی‌طرف باشیم، شورای نگهبان یک ناظر ملی و یک داور ملی است که نباید به نفع یک طرف سوت بزند.

طحان نظیف با بیان برخی ایرادات قانون انتخابات، اظهار داشت: در سیاست‌های کلی انتخابات که مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۵ ابلاغ کردند که آسیب شناسی وضع موجود و ارائه راهکار برای آینده بود و در آن اشاره فرمودند که باید انتخابات به سمت شایسته گزینی پیش برود، لذا باید ساز و کار این سیاست دیده شود و این سیاست در قانون منعکس شود، ولی الان شورای نگهبان مجری همین قانون است که ما هم به آن ایراد و اشکال داریم و معتقدیم پاسخگوی نیاز امروز نیست و بار‌ها گفته ایم و برای اصلاح آن تلاش کرده‌ایم، اما به نتیجه نرسیده است.

وی با اشاره به برخی از مواد اصلاح قانون انتخابات و تلاش‌ها و اقدامات انجام شده توسط مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان گفت: از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات ۳ سال گذشته است که تلاش‌های خوبی در مجلس و شورای نگهبان شد که قانون انتخابات به نفع مردم اصلاح شود ولی متأسفانه با بحث استانی شدن انتخابات پیوند خورد و در یک مصوبه هر دوی آن‌ها به شورای نگهبان ارسال شد که شورای نگهبان بحث استانی شدن انتخابات را به علت اینکه مشکلاتی داشت و همه فهم نبود، دارای اشکال دانست و به مجلس برگشت ولی متأسفانه دو هفته قبل، از دستور کار مجلس کنار گذاشته شد، که متوجه نشدیم به چه علت بود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: بعضی این ایراد را به شورای نگهبان می‌گیرند که خودتان بیایید اشکالات را رفع کنید، این مطلب خیلی حرف خطرناکی است، حتی اگر بنده هم قصد خیر داشته باشم این راه را باز می‌کند که هر کسی قانون را آنگونه که دوست داشت اجرا کند، ما قانونی را که در آن نقص و اشکال می‌بینیم اجرا می‌کنیم، ولی مطالبه هم می‌کنیم تا اصلاح شود.

طحان نظیف در پاسخ به این سوال که چرا علت عدم صلاحیت و ردصلاحیت کاندیدا‌ها در جامعه اعلام نمی‌شود، گفت: اول اینکه قانون چنین اجازه‌ای را به شورای نگهبان نداده و ما فقط به خود فرد علت رد یا عدم احراز را اعلام می‌کنیم و از لحاظ شرعی آقایان اصلاً قبول ندارند، چرا که حیثیت و آبروی افراد است.

وی با بیان اینکه نظارت استصوابی اسم رمز حمله به شورای نگهبان شده است، تصریح کرد: ما دو نوع نظارت داریم یکی اطلاعی است یکی استصوابی؛ از حیث اینکه نظارت ضمانت اجرا داشته باشد یا نداشته باشد به نظارت استصوابی و نظارت اطلاعی تقسیم می‌شود، نظارت اطلاعی یعنی اگر بنده بعنوان ناظر جایی اشکالی دیدم در فرآیند اجرا به مرجع ذی‌صلاح اطلاع بدهم؛ در نظارت اطلاعی یا استطلاعی، نظارت در همین حد است ولی در مقابل نظارت استصوابی یعنی بنده اگر در فرآیند اجرا اشکالی دیدم، آن اشکال را خودم رفع و با آن برخورد کنم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پایان تاکید کرد: نظارت استصوابی همان نظارت مؤثر است یعنی هر جا خطا دیدم جلوی آن را بگیرم تا بقیه فرآیند سالم بماند و در انتخابات نظارت دیگری غیر از نظارت استصوابی معنایی ندارد.
محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
شورای نگهبان باید رویه خود را در تایید صلاحیت افراد مسئله دار به بهانه افزایش مشارکت و یا هر دلیل و فشار دیگر را تغییر داده و با تایید افراد سالم زمینه را برای انتخاب اشخاص سالم فراهم کند. مطمئنا وقتی مردم بفهمند مجلس متفاوتی نسبت به گذشته در راه است حضورشان را بیشتر خواهند کرد.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
معنی فرمایش مقام معظم رهبری در ارتباط با حضور حداکثری قطعا تایید صلاحیت افرادی که بعدا با عملکردشان موجبات ناامیدی مردم و ضرر و زیان به انقلاب را فراهم میکنند نیست.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
در پی اظهارات پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس در خصوص نظارت استصوابی شورای نگهبان جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه قم در نامه ای از وی دعوت کرد تا در فضایی نخبگانی نظارت خود را در یک مناظره علمی مطرح کند.
0
0