۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۶۳۰۰۲۷
حجت الاسلام مصباحی مقدم در گفت وگو با رسا:

حوزه انقلابی از دریچه فقه نظام ساز به نیاز‌های نظام پاسخ می‌دهد

حوزه انقلابی از دریچه فقه نظام ساز به نیاز‌های نظام پاسخ می‌دهد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر پاسخگویی حوزه علمیه به نیازهای نظام، گفت: حوزه باید با تکیه بر فقه حکومتی نیازها و سؤالات نظام اسلامی را پاسخ دهد.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به الزامات حوزه انقلابی گفت: حوزه انقلابی حوزه ای است که طلاب در آن برای رضای خداوند و با انگیزه خدمت به مردم در راستای معرفی دین و اخلاق صالحه تحصیل می کنند.

وی با بیان اینکه طلاب در حوزه انقلابی از جدیت خاصی برخوردار بوده و سخت کوش هستند، اظهار داشت: طلاب در حوزه ای که انقلابی باشد در دوران تحصیل و بعد از اتمام دوره تحصیلی خودشان کف نفس و عزت نفس دارند.

حجت الاسلام مصباحی مقدم با اشاره به اینکه طلابی که در حوزه انقلابی تحصیل می کنند همواره عزت نفس داشته و خود را در برابر مادیات نمی بازند، خاطرنشان کرد: طلاب انقلابی هیچگاه ارزش و اعتبار خود را به منافع دنیوی نمی فروشند.

وی با تأکید بر اینکه حوزه انقلابی حوزه ای است که در تراز امام خمینی(ره) و در طریق ایشان نیرو تربیت می کند، عنوان کرد: انقلابی بودن در خصوص حوزه به این معنا است که حوزه باید به مسائل مربوط به نظام ورود پیدا کرده و به حل مشکلات نظام بپردازد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان بر اینکه حوزه انقلابی حوزه پاسخگو به نیازهای نظام اسلامی است، بیان کرد: حوزه انقلابی همواره با رصد مشکلات نظام اسلامی سعی می کند تا از دریچه فقه نظام ساز به حل آن مشکلات بپردازد.

وی تأکید کرد: این که حوزه باید پاسخگوی به مسائل و مشکلات نظام باشد ضرورتی غیر قابل اغماض است، بنابراین نگاه حاکم بر فقه در حوزه ها باید «فقه حکومتی» باشد، نه این که تنها به فقه فردی پرداخته شود.

حجت الاسلام مصباحی مقدم اظهار کرد: حوزه های علمیه باید از ظرفیت اجتهاد جواهری که حضرت امام(ره) بسیار بر آن تأکید داشتند استفاده کرده و پاسخ مسائل روز را به صورت نظام واره بدهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ما امروز در عرصه های مختلف به ویژه در زمینه اقتصاد مسائلی داریم که حل نشده باقی مانده است و حوزه ها باید در این زمینه به صورت انقلابی فعالیت کنند؛ به عنوان مثال مسأله «پول» یکی از مسائلی است که باید روزآمد شود، زیرا پول مورد بحث در کتب فقهی با پولی که امروز مورد استفاده قرار می گیرد بسیار متفاوت است.

وی با بیان اینکه رنج عظیمی که ملت ما بعد از انقلاب اسلامی متحمل شده، ناشی از «سیاست های پولی غلط و ناکارآمد» است، گفت: پولی که مال ملت است و وقتی در دست مردم قرار می گیرد باید ارزش داشته باشد، اما شاهد هستیم که پول ملی دائما روند کاهش قدرت خرید را طی می کند؛ این موضوع آیا موجب ضمان نمی شود؟ آیا آن دستگاه هایی که سبب کاهش ارزش پول مردم می شوند ضامن تلف ارزش پول ملی نیستند؟ این سؤالات باید از سوی حوزه های علمیه با استفاده از فقه حکومتی پاسخ داده شود.

حجت الاسلام مصباحی مقدم یکی از وظایف حوزه انقلابی را ایستادگی در مقابل بدعت ها در حوزه های سیاسی و اجتماعی دانست و تأکید کرد: امروز حوزه باید در مقابل کم کاری های برخی مسؤولان که مردم را از دین بری می کند قاطعانه بایستد؛ کم کاری های برخی مسؤولان موجب دین زدگی می شود، از این رو حوزه باید با روشنگری در این عرصه ها برای مردم تبیین کند که مشکلات جامعه ناشی از ضعف عملکرد مسؤولان بوده و نباید دین را ناکارآمد دانست./841/ت302/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات