۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۶۳۰۰۵۲
آنفلوانزا؛ علائم، پیشگیری و درمان

نکاتی که باید در مورد آنفلوانزا بدانید

نکاتی که باید در مورد آنفلوانزا بدانید
آنفلوانزا یک بیماری بسیار عفونی است که معمولا در فصول سرد سال دست به اعتصاب می‌زند! تخمین زده می‌شود که هر سال چیزی در حدود 290 هزار تا 650 هزار نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. مانند همیشه پیشگیری بهترین و مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهید

به گزارش خبرگزاری رسا، آنفلوانزا ویروسی به شدت واگیردار است که می‌تواند حالتان را واقعاً بد کند. علائم آنفلوانزا معمولاً فراتر از عطسه و سرفه و گرفتگی بینی‌اند که در یک سرماخوردگی معمولی آن‌ها را تجربه می‌کنید.

علائم آنفلوانزا چیست؟

وقتی دچار آنفلوانزا می‌شوید، حالتان به سرعت بد و بدتر می‌شود و ممکن است تب بالا، سردرد و بدن‌درد، سرفه، گلودرد و احساس خستگی هم داشته باشید. همچنین شاید دچار گرفتگی بینی یا آبریزش بینی، لرز و حالت تهوع و استفراغ نیز شوید.
بیشتر بخوانید

آسمی‌ها باید آنفلوآنزا را جدی‌تر بگیرند
آنفلوانزا چقدر طول می‌کشد؟

بیشتر علائم آنفلوانزا بعد از پنج روز بهتر می‌شوند؛ اما گاهی ممکن است یک هفته یا بیشتر ادامه‌دار شوند. حتی ممکن است تب و بدن‌دردتان رفع شود؛ اما تا یکی دو هفته همچنان احساس بی‌حالی کنید.

ویروس آنفلوانزا چگونه منتشر می‌شود؟

وقتی فرد مبتلا به آنفلوانزا عطسه یا سرفه می‌کند، ذرات و ترشحات پُر از ویروس خود را وارد هوایی می‌کند که شما در آن تنفس می‌کنید. همچنین اگر ویروس آنفلوانزا روی سطحی باقی مانده باشد و شما این سطح را لمس کرده و دست آلوده‌تان را به دهان، بینی یا چشم‌هایتان بزنید هم دچار آنفلوانزا خواهید شد.
آنفلوانزا در ماه‌های سرد سال شایع‌تر است زیرا افراد، زمان بیشتری را در تماس با هم هستند، بنابراین این ویروس راحت‌تر منتشر می‌شود.

راهکارهای خانگی درمان آنفلوانزا

زیاد استراحت کنید و آب و مایعات زیاد بنوشید تا بدنتان دچار کم‌آبی نشود.
همچنین می‌توانید از یک دستگاه بخور یا اسپری آب‌نمک برای تسکین گرفتگی بینی‌تان استفاده کنید.
برای تسکین گلودردتان نیز محلول آب‌نمک غرغره کنید.

داروهای ضدویروس

داروهایی وجود دارند که اگر در عرض 48 ساعت اول که علائم بروز کردند آن‌ها را مصرف کنید، بیشترین تأثیر را می‌گذارند. این داروها می‌توانند از شدت علائمتان کم کرده و طول مدت بیماری‌تان را نیز کوتاه‌تر کنند. داروهای ضدویروس شامل اوسلتامیویر (Tamiflu)، پرامیویر (Rapivab) یا زانامیویر (Relenza) می‌شوند. حتی بعد از 48 ساعت هم این داروها برای افرادی که دچار علائم شدید آنفلوانزا هستند، بالای 65 سال دارند و یا سیستم ایمنی‌شان ضعیف است نیز مفید می‌باشد.

سایر داروها

داروهای مسکن مانند استامینوفن، ایبوپروفن و یا ناپروکسن می‌توانند تب و بدن درد را تسکین بدهند. ضداحتقان‌ها نیز می‌توانند برای رفع گرفتگی بینی مفید باشند. اما بهتر است طبق تجویز پزشکتان داروی مناسب مصرف کنید. یادتان باشد آنتی‌بیوتیک‌ها، ویروسی مانند آنفلوانزا را درمان نمی‌کنند. تنها زمانی که آنتی‌بیوتیک می‌تواند مفید باشد وقتی است که ویروس، منجر به عفونت باکتریایی مانند سینوزیت، عفونت گوش و یا سینه پهلوی باکتریایی شود.

واکسن آنفلوانزا بزنید

بهترین راه پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا، واکسینه شدن در برابر آن است. واکسن آنفلوانزا به بدنتان کمک می‌کند آنفلوانزا را تشخیص داده و با آن مبارزه کند. ویروس آنفلوانزا به این دلیل که هر سال تغییر می‌کند، لازم است شما هر سال پیش از شروع فصل آنفلوانزا در پاییز، واکسینه شوید. زدن واکسن آنفلوانزا باعث نمی‌شود شما آنفلوانزا بگیرید، بلکه شما را از ابتلا به این ویروس دور نگه داشته و در صورت ابتلا نیز کمکتان می‌کند، علائمتان خفیف باشند.

داروهایی وجود دارند که اگر در عرض 48 ساعت اول که علائم بروز کردند آن‌ها را مصرف کنید، بیشترین تأثیر را می‌گذارند. این داروها می‌توانند از شدت علائمتان کم کرده و طول مدت بیماری‌تان را نیز کوتاه‌تر کنند

چگونه از ابتلا به ویروس آنفلوانزا پیشگیری کنید؟
شما می‌توانید با چند راهکار ساده از خودتان در برابر آنفلوانزا محافظت کنید. سعی کنید چشم‌ها و دهان و بینی‌تان را لمس نکنید زیرا میکروب‌ها و ویروس‌ها به این صورت پخش می‌شوند. دست‌هایتان را مکرراً با آب و صابون بشویید یا زمانی که به آب و صابون دسترسی ندارید از ضدعفونی‌کننده‌ی دست استفاده کنید.

اگر بیمار شُدید: در خانه بمانید و استراحت کنید و با دیگران تماس نداشته باشید. هنگام عطسه و سرفه، جلوی دهان و بینی خود را بگیرید. اگر دستمال در دسترستان نبود، از انحنای داخل آرنج‌تان برای پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه استفاده کنید تا میکروب و ویروس به دست‌هایتان سرایت نکند.

بیشتر مراقب بچه‌ها باشید

برای یک بزرگسال تحمل علائم آنفلوانزا به اندازه‌ی کافی سخت و ناراحت کننده است، چه برسد به بچه‌های کوچک. کودکان بیشتر مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها هستند زیرا سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند. در مورد واکسینه کردن کودکان و بچه‌های شش ماه به بالا در برابر آنفلوانزا حتماً با پزشک مشورت کنید. آنفلوانزا برای بچه‌ها خیلی خطرناک‌تر از سرماخوردگی معمولی می‌تواند باشد.
بیشتر بخوانید

چطور کودک تان آنفلوآنزا نگیرد؟
عوارض ناشی از آنفلوانزا

بیشتر افراد در عرض چند روز بدون هیچ مشکلی درمان می‌شوند اما عده‌ای ممکن است دچار عوارضی مانند سینه پهلو، برونشیت یا عفونت سینوس یا گوش شوند. افرادی که در حال حاضر دچار مشکلاتی مانند آسم یا نارسایی قلبی‌اند، ممکن است عوارض شدیدتری را تجربه کنند.

چه زمانی نیاز به اقدام فوری پزشکی دارید؟

در صورت علائم زیر هر چه زودتر به اورژانس مراجعه کنید:
. مشکل در تنفس یا احساس تنگی نفس
. احساس فشار یا درد در قفسه سینه یا معده
. دهیدراته شدن بدن
. احساس گیجی و اختلال حواس
. عدم توقف استفراغ

زودتر به پزشک مراجعه کنید

در مورد آنفلوانزا خیلی مهم است که در عرض 48 ساعت که اولین علائم را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید تا جلوی انتشار عفونت گرفته شود. دانستن تفاوت میان سرماخوردگی و آنفلوانزا نیز بسیار اهمیت دارد. در سرماخوردگی، علائم کم‌کم بروز می‌کنند مثلاً دو روز گلودرد دارید و سپس دچار گرفتگی بینی می‌شوید و بعد سرفه و ... اما در مورد آنفلوانزا شما خیلی ناگهانی و به سرعت ناخوش می‌شوید و این درست زمانی است که باید به پزشک مراجعه کنید.

نوشیدن مایعات فراوان از اینکه چه باید بخورید هم مهم‌تر است
نوشیدن آب و مایعات فراوان از غذا خوردن هم مهم‌تر است. وقتی تب دارید و دچار عفونت شده‌اید، آب بیشتری از بدنتان از دست می‌رود و بیشتر به آب نیاز خواهید داشت. آب، چای کم‌رنگ یا آب‌میوه‌ی خانگی، برای کسی که دچار آنفلوانزا شده بهترین انتخاب است.
بیشتر بخوانید

5 ماده‌ی غذایی ضد آنفلوانزا

تغذیه طی دوره‌ی بیماری

سوپ مرغ، سیر، ماست پروبیوتیک، میوه‌های دارای ویتامین C، سبزیجات برگ سبز، بروکلی، جو دوسر، چای زنجبیل، عسل و آب‌لیمو از بهترین غذاهایی هستند که طی دوران بیماری‌تان می‌توانید مصرف کنید.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات