۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۶۳۰۰۵۳

فضیلت و اعمال ماه ربیع الثانی

فضیلت و اعمال ماه ربیع الثانی
ماه ربیع الثانی یکی دیگر ماه های خوب خدا می شویم ،این گذشت ایام و رفتن و آمدن روزه ها و ماه ها گذر عمر ما را نشان می دهد و چه خوب است که در این گذران عمر از هر فرصتی بهره ها ببریم . هر زمانی را با یاد خداوند متعال و کوشش در جلب رضایت ربوبیش آباد کنیم تا إن شاء الله با دستانی پر راهی دیار باقی شویم .

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین واقعه ربیع الثانی (ربیع الآخر) ولادت با سعادت امام حسن عسکری علیه السّلام پدر بزرگوار حضرت بقیه الله عجّل الله تعالی فرجه الشّریف می باشد.

1- دو خصوصیت در روز ولادت امام : هر چند برای روز ولادت امام یازدهم علیه السّلام حقّ مخصوصی به خود آن حضرت علیه السّلام می باشد، این روز را خصوصیت دیگری است از این جهت که آن بزرگوار، پدر بزرگوار امام ما ارواحنا و ارواح العالمین فداه می باشد...

روزه : مستحب است به شکرانه ی این نعمت عظمی روزه بدارد. (مفاتیح الجنان . فصل دهم . در اعمال ماه ربیع الثّانی )

2- خصوصیت امام حسن عسکری علیه السّلام در بر آمدن حوائج : برای صاحب ولادت یعنی امام حسن عسکری علیه السّلام خصوصیتی در بر آمدن حوائج اخروی می باشد. چه ائمّه ی معصومین علیهم السّلام هر چند که هر یک از آنها در تمامی حوائج بندگان خدا وسیله اند ولی هر یک از آنها را خصوصیتی برای پاره ای از حوائج بالأخص می باشد؛ چنان که دعای توسّل گواه این مدّعا است. خصوصیت این امام همام توسل جهت رفع حوایج اخروی می باشد. (المراقبات . ص 89 و90 ).


خصوصیت هر یک از معصومین علیهم السّلام در بر آمدن حوائج :

1- چنان که رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم و دختر گرامی او علیها السّلام و دو سبط ارجمند او علیهما السّلام را خصوصیتی در حوائج متعلّقه به تحصیل طاعت و رضوان خدای جلّ جلاله

2- و برای امیرالمۆمنین علیه السّلام اختصاص در انتقام از دشمنان و کفایت شرّ ستمکاران

3- و برای امام سجّاد علیه السّلام در جور پادشاهان و وسوسه ی شیاطین

4- و برای امام باقر و{ امام} صادق علیهما السّلام در فریاد رسی بر امر آخرت

5- و برای امام کاظم علیه السّلام در ترس از ناخوشی ها و بیماری ها و دردها

6- و برای امام رضا علیه السّلام در نجات از هول و بیم سفرهای دریاها و صحراها و بیابان ها

7- و برای امام جواد علیه السّلام در وسعت زندگی و بی نیازی از مردم

8- و برای امام هادی علیه السّلام در قضاء مستحبّات و نیکی به برادران و کامل شدن طاعات

9- و برای امام عسکری علیه السّلام در اعانت بر امر آخرت

گرچه حوادث مهمّ تاریخى این ماه كم است، ولى همین سه حادثه از یكسو یادآور یك روز سرور و شادى است كه مایه خیر و بركت مى باشد و از سوى دیگر، روز اندوه، به خاطر رحلت كریمه اهل بیت، در سرزمین مقدّس قم است، و از سوى سوم یادآور یك روز عبرت انگیز است كه با قیامى خونین، جنایتكاران حادثه كربلا، در مدّت بسیار كوتاهى تار و مار شدند، و نام ننگین آنان، براى همیشه همراه با نفرت و لعن و نفرین در صفحات تاریخ باقى ماند


10- و برای امام عصر ما و پناه ما و دادرس ما، و اَمَد و عصمت ما و روشنی چشم ما و باعث زندگی ما امام مهدی علیه السّلام در تمامی حاجات و نیازمندی ها و غیر آنها هر آنچه نام حاجت بر آن اطلاق شود، اختصاص و خصوصیتی می باشد. (المراقبات، ص90)


وقایع ماه ربیع الثانی

روز هشتم:

طبق مشهور، روز ولادت امام حسن عسكرى(علیه السلام)روز هشتم ربیع الثانی در سال 232 است.( بحارالانوار، جلد 50، صفحه 237)

روز دهم:

روز رحلت حضرت فاطمه معصومه(علیها السلام) در سال 201 (مطابق روایتى) است.( فروغى از كوثر (زندگى نامه حضرت فاطمه معصومه) انتشارات زائر، صفحه 32)

روز شانزدهم:

بنا بر نقلى، آغاز قیام مختار در كوفه، به خونخواهى شهیدان كربلا در سال 66 مى باشد(بحارالانوار، جلد 45، صفحه 333، حدیث 2) و برخى آغاز قیام او را چهاردهم ربیع الاوّل ذكر كرده اند.( تاریخ طبرى، جلد 4، صفحه 496)

گرچه حوادث مهمّ تاریخى این ماه كم است، ولى همین سه حادثه از یكسو یادآور یك روز سرور و شادى است كه مایه خیر و بركت مى باشد و از سوى دیگر، روز اندوه، به خاطر رحلت كریمه اهل بیت، در سرزمین مقدّس قم است، و از سوى سوم یادآور یك روز عبرت انگیز است كه با قیامى خونین، جنایتكاران حادثه كربلا، در مدّت بسیار كوتاهى تار و مار شدند، و نام ننگین آنان، براى همیشه همراه با نفرت و لعن و نفرین در صفحات تاریخ باقى ماند.

در روایات اسلامى و كتب دعا، اعمال زیادى براى این ماه ذكر نشده، فقط مرحوم سید بن طاووس، براى روز اوّل این ماه دعایى را ذكر كرده است كه مى توانید در كتاب اقبال آن را بخوانید.( اقبال، صفحه 616)

فرآوری محمدی

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

 

منابع :

سایت دارالقرآن کریم

پایگاه اینترنتی روایتگران نور

سایت حوزه

سایت پرسمان

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات