۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۶۳۰۱۵۱

۱۳ پرده از یک فتنه خطرناک در عراق

۱۳ پرده از یک فتنه خطرناک در عراق
نفوذ هدایت شده از خاج مرز‌های عراق که "تضعیف جایگاه شعیان" در این کشور را دنبال می‌کند، با طراحی راهبردی خطرناک، ایجاد تقابل میان گروه‌های شیعی را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش خبرگزاري رسا، همانطور که پیش بینی می شد، کنارگیری نخست وزیر عراق باعث آرام شدن اوضاع نشد و از جهاتی، وضعیت این کشور را بغرنج تر هم کرده است. نفوذ هدایت شده از خاج مرزهای عراق که "تضعیف جایگاه شعیان" در این کشور را دنبال می کند، با طراحی راهبردی خطرناک، ایجاد تقابل میان گروه های شیعی را در دستور کار قرار داده است. یکی از سناریوهای پیاده شده در این مسیر، اختلاف افکنی میان مقتدی صدر و حشدالشعبی است که به بازخوانی حوادث چند روز گذشته در این باره می پرازیم:

پرده اول: جمعه شماری افراد مسلح، بدون هیچ نشانی، وارد میدان الخلانی و پارکینپ السنک می شوند و با آتش گشودن روی معترضان، فضای رعب و وحشت می آفرینند. در مقابل نیروهای سرایا السلام و "کلاه آبی ها" که هر دو وابسته به صدر هستند، وارد میدان می شوند و پس از یک درگیری، به اصطلاح خودشان، اوضاع را امن می کنند.

پرده دوم: نیروهای حشدالشعبی عامل حمله به معترضان معرفی می شوند و حمله رسانه ای شدید علیه آن ها به راه می افتد و نیروهای مقتدی صدر به عنوان ناجیان به تصویر کشیده می شوند.

پرده سوم: احمد المهنا، تصویربردار حشدالشعبی در جریان ضد و خوردهای جمعه کشته می شود. گمانه زنی ها بیشتر بر این است که سرایا السلام او را کشته است.

پرده چهارم: پوشش گسترده در بزرگداشت شهید تصویربردار حشدالشعبی از سوی افرادی نظیر مصطفی کامل که از رسانه ای های ضد ایران و نزدیک به امارات است، داده می شود.

پرده پنجم: حشدالشعبی با صدور بیانیه ای از تمامی نیروهای خود می خواهد که از میدان اعتراضات به ویژه التحریر بیرون بیایند. این بیانیه تلویحا خطاب به نیروهای سرایا السلام بود.

پرده ششم: صفا التمیمی، فرمانده نیروهای سرایا السلام با لحنی که حاکی از عدم تبعیت از حشدالشعبی بود، گفت نیروهای این سازمان برای دفاع از مردم رفتند. در ضمن او تاکید کرد کلاه آبی ها جزو نیروهای نظامی و حشدالشعبی نیستند.

پرده هفتم: حمله ای پهپادی علیه مقر مقتدی صدر در الحنانه نجف صورت می گیرد. صالح محمد العراقی فراخوان تجمع میلیونی در این منطقه را می دهد. نیروهای وابسته به صدر به گونه ای موضع می گیرند که گویا این حمله از سوی نیروهای داخلی بوده و هیچ توجهی به احتمال دست داشتن نیروهای خارجی نمی کنند.

پرده هشتم: صفا التمیمی در واکنش به حمله پهپادی نزدیک مقر صدر در نجف، در بیانیه ای تهدید می کند که به گونه ای جواب این حمله را خواهیم داد که فکرش را هم نمی کنید!

پرده نهم: صفحه صالح محمد العراقی، در واکنش به بیانیه حشدالشعبی در خصوص بیرون آمدن نیروهای این سازمان از میادین تظاهرات، تلویحا خطاب به فالح فیاض می نویسد: در حشدی که تو فرمانده اش باشی، خیری نیست!

پرده دهم: بیانیه ای در صفحات مجازی وابسته به حشدالشعبی قرار می گیرد با این مضمون که نیروهای حشدالشعبی وارد میدان الخلانی شده بودند تا از مردم دفاع کنند ولی سرایا السلام و کلاه آبی ها، به آن ها حمله کردند. این بیانیه خواستار محاکمه عاملان شده بود. بعدا مشخص می شود که این صفحات هک شده اند و بیانیه دروغ بوده.

پرده یازدهم: صفحه ای دروغین با نام فالح فیاض در پاسخ به اظهارات صالح محمد العراقی ضد او، شعری می نویسد که این چنین آغاز شده: در ملتی که تو رهبرش باشی، خیری نیست!

پرده دوازدهم: چند تن از فعالان سیاسی اعتراضات در شهرهایی نظیر نجف و کربلا ترور می شوند. فاهم الطائی، یکی از فعالان سیاسی نزدیک به مقتدی صدر، در واکنش به یکی از این ترور ها، خطاب به مهاجمین می نویسد: «احزاب مذهبی پشتت، به تو سودی نخواهند رساند». این پیام در واقع به مخاطب می گفت پشت سر ترور ها، احزاب مذهبی هستند!

پرده سیزدهم: این آخرین پستی بود که فاهم الطائی گذاشت و پس از آن خودش ترور شد.

طراحان این راهبرد به دنبال حذف تدریجی شیعیان از مراکز تصمیم گیری عراق هستند، شاید بتوان ایجاد خلا قدرت در عراق با مجبور کردن عادل عبدالمهدی برای استعفا را در این راستا ارزیابی نمود. /1360//101/خ

ارسال نظرات