۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۶۳۰۱۶۴
رییس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه تهران:

بی رغبتی به دنیا و اشتیاق به آخرت از صفات متقین است

بی رغبتی به دنیا و اشتیاق به آخرت از صفات متقین است
آیت الله رشاد حلم توام با علم را ویژگی مهم متقین برشمرد و گفت: بی رغبتی به دنیا و اشتیاق به آخرت دلیل زهد متقین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی‌اکبر رشاد تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع)، امروز در جلسه درس اخلاق همین مدرسه علمیه به تشریح فرازی از خطبه متقین پرداخت و اظهار داشت: انسان متقی چشم روشنی اش در چیزهایی است که ابدی و زوال ناپذیر است.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران با بیان اینکه متقین نسبت به امور فانی بی رغبت هستند، ادامه داد: آنان علم را با حلم و قول را با عمل همراه می کنند بر همین اساس صبر و آرامش متقین توام با علم است.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) با بیان این مطلب که تنها امور ماندگار موجب چشم روشنی انسان می شود، ابراز کرد: انسان زمانی که چیزی را دوست می دارد با شوق و دقت بیشتری به او می نگرد، در این هنگام حس می شود چشم آدمی روشن و باز شده در این هنگام دید انسان بیشتر می شود.

آیت الله رشاد ادامه داد: انسان زمانی که با اموری روبرو می شود که محبوب اوست و می خواهد آنان را توصیف و یا بیان کند به چشم، قلب و فکر خود اشاره می کند، برفرض مثال می گوید دلم روشن شد؛ مقصود از این سخن آن حالت و حس درونی است که انسان آن را به صورت درونی حس می کند.

وی با بیان اینکه انسان همواره با دو امور پایدار و غیرپایدار مواجه می شود، ابراز کرد: اینکه انسان روزی غذای خوشمزه ای میل کند و لذت ببرد این لذتی زودگذر و ناپایدار است اما زمانی که طلبه یک گزاره علمی را از استاد دریافت می کند و یا یک نصیحت فضیلتی از یک فاضل کسب می کند این امور پایدار و ماندگار است.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران حکمت را از امور ماندگار و پایدار برشمرد و ادامه داد: اخلاق و فضائل از امور پایدار به شمار می رود؛ انسان زمانی که صدقه ای می دهد و یا کار خیری انجام می دهد این کارها در زمره امور پایدار قرار می گیرند.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) در تبیین معنای زهد، اظهار داشت: زهد به معنای ترک دنیا نیست بلکه بی رغبتی نسبت به امور فانی است بنابراین مقصود از زهد نداشتن و فقیر بودن معنا نمی شود؛ مالک دنیا نبودن به معنای واقعی کلمه زهد نیست بلکه اسیر نشدن به مال دنیا، زهد است.

وی افزود: اگر کل دنیا را به امام علی(ع) بدهند هرگز دست از زهد نمی کشند هر چند که مال و ثروت داشته باشند زیرا ثروت در اسارت ایشان است نه ایشان در اسارت ثروت؛ گاهی برخی انسان ها ظاهرا مالک هستند اما در حقیقت آن ملک، مالک و این آدم، مملوک است.

آیت الله رشاد با بیان اینکه دلباختگی به عالم دنیا خلاف زهد است، گفت: داشتن با زاهد بودن منافاتی ندارد و نداشتن عین زهد نیست؛ کسانی هستند که در اوج فقر زهد ندارند چون اسیر آرزوهای نداشته خود هستند. امام علی(ع) در اوج ثروت زاهد بودند.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران ادامه داد: انسان متقی اگر بردبار و صبور است به خاطر بصیرت و آینده نگری اوست. زمانی که انسان به متقین می نگرد می بیند که حلم آنان توام با علم است، بعضی ها حلم دارند اما بردباری آنان از سر جهل است و این حلم ارزش ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان متقی زمانی که قولی می دهد به آن عمل می کند از این رو متقین محبوب الهی هستند؛ انسان هایی که نسبت به قول خود عامل نیستند خداوند را به خشم می آورند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 3
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات