۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۶۳۰۱۹۷

نقد و بررسی فرقه یمانی بصری در کتاب «ره افسانه» + دانلود

نقد و بررسی فرقه یمانی بصری در کتاب «ره افسانه» + دانلود
در این کتاب پس از معرفی و فعالیت های تبلیغی فرقه یمانی، به نقد برخی از ادله ادعایی این گروه پرداخته شده و نویسنده تلاش کرده است تا علم و عصمت ادعایی این فرد را نقد کند.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب «ره افسانه (نقد و بررسی فرقه یمانی بصری)» به قلم محمد شهبازیان به همت انتشارات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم منتشر شده است.

بایستگی تحقیق جامع و منسجم درباره زیرساخت های اندیشه مهدویت و ضرورت پرداخت علمی و روزآمد به پیامدهای باورداشت به آن، نیز لزوم آسیب شناسی حوزه رویکرد به آموزه مهدویت، دفاع معقول از آن و زودودن پیرایه های مرهوم و مروهون از ساحت قدسی این اندیشه، از رسالت های خاص مرکز تخصصی مهدویت است. این مرکز که بیش از یک دهه با اهداف خدمت به معارف مهدویت تأسیس شده؛ اینک بر آن است تا با بهره گیری از تلاش های خالصانه جمعی از پژوهشگران، افق های جدید را فرا روی علاقه مندان بگشاید.

از جمله اهداف مرکز تخصصی مهدویت، آسیب شناسی مباحث مهدویت و زدودن غبار فتنه های مدعیان دروغین می باشد  بر این اساس، انتشار کتابی با عنوان «ره افسانه» با رویکرد تحلیل و بررسی جریان احمد بن اسماعیل که مدعی عنوان یمانی و زمینه سازی ظهور حضرت مهدی می باشد، ضرورت یافت.

در این کتاب پس از معرفی این شخص و فعالیت های تبلیغی اش به نقد برخی از ادله ادعایی این گروه پرداخته شده و نویسنده تلاش کرده تا علم و عصمت ادعایی این فرد را نقد کند.

ساختار کتاب:

 کتاب «ره افسانه» از مطالبی با عناوین: مختصری از نسب و زندگی احمد بن اسماعیل بصری، برخورد علما با وی و واکنش احمد بصری، فعالیت در فضای مجازی، ساخت برنامه‌های تبلیغاتی و چاپ کتاب و جزوات تشکیل شده است.

تبلیغ چهره به چهره، برگزاری نمایشگاه کتاب و شرکت در نمایشگاه‌ها، آیات قرآن، احادیث اهل بیت(ع)، معجزه،‌ خواب و رؤیا، درخواست مباهله و مناظره، استخاره،‌ استفاده از روایات غیرمعتبر و جعلی، روایت خلع حاکم مصر، نام مخفی و نام آشکار و توجیهی از طرف یاران احمد بصری از عناوین دیگر مطرح شده در این کتاب است.

همچنین جایگاه و قلمرو استخاره، نقد ادعای بهره‌گیری از استخاره در اثبات امامت، مباهله و مناظره،‌ خواب و رؤیا، استفاده از رؤیا در میان مدعیان و جایگاه و اعتبار رؤیا در مباحث عقیدتی از موضاعات دیگری بوده که در این کتاب مطرح شده است.

برشی از کتاب:

تردید نیست که بنابر روایات، اجنه و شیاطین نمی توانند در قالب حقیقی معصومان درآمده؛ سخن گزافه ای بگویند؛ اما این نکته نیز مسلم است که می توانند ایجاد تخیل نمایند و بیننده رؤیا گمان کند که یکی از معصومان را خواب دیده است؛ لذا اگر مطلبی در رؤیا، مخالف با روایت و عقل سلیم باشد و از جانب یکی از معصومان بیان شود؛ به یقین رؤیا دروغی پیش نیست.

در میان مدعیان گذشته و معاصر ـ به ویژه در مرد مدعی یمانی (احمد بصری) با توجه به ادله متقن، تردیدی در کذب آنان وجود ندارد، لذا اگر خوابی دیده شود، به یقین حمل بر تصرف شیاطین در آن می شود و به هر روی، او و طرفدارانش ـ حتی اگر ثابت شود که رؤیای صادق، کاشف از قول معصوم می باشد ـ نمی توانند از این دلیل بهره ببرند؛ چراکه یکی از معیارهای رؤیای صادق، عدم تنافی یا روایات و عقل سلیم می باشد که در مورد این گروه ـ همانند دیگر مدعیان ـ این گزینه ثابت نیست.

کتاب ره افسانه (نقد و بررسی فرقه یمانی بصری) به همت انتشارات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم منتشر شده و و علاقه‌مندان می‌توانند پی دی اف این کتاب از فایل زیر دریافت کنند. /۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

کتاب ره افسانه

میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۸
چگونه می توان ادعاهای کسی را که برای اثبات خود به اموری مانند استخاره و رویا تمسک می کند پذیرفت؟
4
0
امیر
Iran, Islamic Republic of
۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۹
معمولاً سران فرق انحرافی به یک عنوان بسنده نمی‌کنند؛ برای نمونه علی محمد باب از ادعای ذکریت به بابیت و از بابیت به مهدویت و نبوت و الوهیت رسید. او در سال‌های ۱۲۶۰ تا ۱۲۶۴ تنها ادعای ذکریت و بابیت دارد، لیکن از سال ۱۲۶۴ تا ۱۲۶۶ که به چهریق و ماکو، منتقل می‌شود، از امامت و نبوت و الوهیت دم می‌زند. این وجه اشتراک در مدعیان امروز نیز وجود دارد که دم از یمانی بودن و فرزند امام زمانی می‌زنند و سپس ناگهان و به یکباره جانشینی امام عصر، را برای خویش، مصادر می کنند و بعد تمام صفات و ویژگی های امام عصر را برای خویش مصادره کرده و گویی اینکه مهدی می‌شوند و از قائم آل محمد و منجی موعود بودن خود سخن می‌گویند.
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۲
پیشینه ادعای مهدویت به درازای تاریخ اسلام است. انگیزه‌های مختلف دنیوی سبب می‌شد تا افرادی برای خود یا دیگران، مدعی مهدویت شوند. معاویه قدیمی‌ترین این ادعا‌ها را داشت؛ جاعلان حدیث در تقابل با نفرین‌های متعدد رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله، حدیثی به این مضمون جعل کردند که پیامبر خدا دعا کرده تا او «مهدی» باشد چنانکه این سخن نیز از کیسه جعل سر برآورد که اگر معاویه را می‌دیدید، می‌گفتید این مهدی است. حتی خود مخالفان نیز درباره این روایات جعلی مناقشه و تردید دارند. ادعای مهدویت در میان شیعیان، سال‌ها قبل از ولادت حضرت صاحب‌الامر (عج) به میان آمده است.
3
0
محمد از قم
Iran, Islamic Republic of
۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵
نشانه‌های ظهور، از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین و درعین‌حال از آسیب‌پذیرترین بخش‌های معارف مهدوی است. اختصاص بخش عمده‌ای از روایات مهدویت به این موضوع، بهترین گواه بر این مسئله است. این جذابیت از سویی باعث افزایش اقبال عمومی به این مسئله و در نتیجه اصل اندیشه مهدویت می‌شود،
6
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۳
واعظان کین جلوه در محراب و منبر می کنند
چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند
2
2
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۳
عذر هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه
چون حقیقت ندیدند ره افسانه زدند
3
1
ناشناس
|
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳
انتقاد..
نجفی
Iran, Islamic Republic of
۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
سلام از ناشر و مولف اجازه دارید؟ خود مولف میدونه پی دی اف کتابش قرار گرفته؟
0
0
نجفی
Iran, Islamic Republic of
۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
سلام از ناشر و مولف اجازه دارید؟ خود مولف میدونه پی دی اف کتابش قرار گرفته؟
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
دانلود کردم عالی بود
0
0