۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۶۳۰۲۵۳
کارشناسان عراقی در سالگرد شکست داعش:

اگر مرجعیت و حشد‌الشعبی نبود عراق از دست رفته بود

اگر مرجعیت و حشد‌الشعبی نبود عراق از دست رفته بود
رئیس‌جماعت علمای عراق و معاون رئیس‌سازمان حشد‌الشعبی در سومین سالگرد شکست داعش، در کنار برخی کارشناسان عراق در صحبت‌های جداگانه‌ از نقش حشد‌الشعبی و مرجعیت دینی در نجات عراق گفته‌اند.

به گزارش خبرگزاري رسا، تجمعات دیروز عراق با حضور به موقع نیروهای حشد‌الشعبی و مردم عراق با آرامش برگزار شد و دست خصم از به خشونت کشاندن فضای عراق کوتاه ماند. این در حالی است که انتشار فراخوان مشکوک در فضای مجازی عراق برای شرکت در اغتشاشات روز سه‌شنبه برخی را نگران کرده بود، اما این حضور به موقع آرامش نسبی کنونی عراق را حفظ و تحکیم کرد.

اما این تنها وجوه مثبت و نقش امنیت‌بخش مرجعیت دینی و نیروهای مقاومت حشد‌الشعبی نیست. چنان‌چه، به گزارش شبکه تلویزیونی «الاتجاه»، «ابومهدی مهندس»، معاون رئیس‌سازمان حشد‌الشعبی عراق، با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت دومین سالگرد پیروزی عراق در مبارزه با داعش گفت: «اگر فتوای مرجعیت دینی نبود، مردم عراق اکنون نمی‌توانستند پیروزی علیه داعش را جشن بگیرند».

در صحبتی دیگر، شیخ «خالد الملا»، رئیس‌جماعت علمای عراق، بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در سایت «الغد» منتشر شده، اظهار داشت، حق داریم که به آن [حشد‌الشعبی] افتخار کنیم و افزوده: «... ما اعتراض و محکومیت خود علیه کلیه تلاش‌ها برای تخریب وجهه الحشد‌الشعبی و در نتیجه اهانت به نماد پیروزی و توانمندی دفاعی ما و نیز وحدت کشورمان را اعلام می‌کنیم».

البته گزارش تحلیلی شبکه تلویزیونی «الاتجاه» پیشتر رفته و از نقش بزرگ ایران نیز گفته است. این شبکه گزارش داده «غرب به باقی ماندن داعش دل خوش کرده بود و الحشد‌الشعبی برای ریشه‌کن کردن آن تلاش کرد. فتوای مرجعیت دینی، نیروهای مردمی و حمایت ایران همسایه عراق سه موضوعی بود که برنامه‌های غرب و کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس متحدان آنها را برهم زد».

برای عراقی که سال‌ها زیر چکمه‌های دیکتاتور دیوانه‎ای چون صدام کوبیده شده و سال‌ها نیز‌اشغال شدن توسط تروریسمِ دولتی آمریکا را از سر گذرانده، همچنین در آخرین معضل فراگیر خودش مدت‌ها با گروه وحشی و دست‌نشانده داعش دست به‌گریبان بوده است، امنیت و آسایش دو رکن اساسی‌اند. پیوند فتوای مرجعیت دینی و اقدام حشد‌الشعبی و، با توجه به گزارش شبکه «الاتجاه»، کمک‌های ایران بوده است که این دو رکن را در عراق پا برجا کرده و می‌کند. مرور تاریخ مبارزات با تروریسم و فتنه‌های اخیر، نقش اساسی این سه را به خوبی عیان می‌کند./1360//101/خ

منبع: کیهان
ارسال نظرات