۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۶۳۰۳۱۸
آیت الله اعرافی:

بیانیه گام دوم و سندالگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از مباحث راهبردی در حوزه است

بیانیه گام دوم و سندالگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از مباحث راهبردی در حوزه است
مدیر حوزه های علمیه گفت: بیانیه گام دوم و سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از مباحث مهم در حوزه است و لازم است در میان طلاب گفتمان سازی شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در اجلاسیه اساتید مدارس سطح یک قم که با موضوع «حوزه و گام دوم انقلاب» در مجتمع امام خمینی(ره) قم برگزار شد، گفت: مهمترین پیام این اجلاسیه تقدیر و تشکر از زحمات اساتید حوزه برای تربیت طلاب در مدارس علمیه است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: حضرت علی(ع) در نهج البلاغه فرمودند«دنیا در برابر حیات بشریت، آخرت و ... کوچک است». آنچه در این سخن حضرت بیان شده ذات دنیا است که ناچیز و بی مقدار است. دنیا همانطور که ذات پست دارد به شکل مطلق در قیاس های چندگانه عمر هم کم است، اما خدای بزرگ سرمایه ای به انسان داده که می تواند از محدودیت های بی پایان برون برود. این هنر انسان است. حوزه برای این است که انسانهایی تربیت کند تا قله های بلند را فتح کنند.

آیت الله اعرافی ادامه داد:  استاد در حوزه کسی است که سخن حضرت را حس و درک کرده و فکر نهج البلاغه را در خود پرورش داده  و هم اکنون مشغول تربیت جوانان برای رشد آینده حوزه و جامعه است.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: مدیریت حوزه های علمیه در 3 سال اخیر تلاش کرده در محورهای اساسی گام هایی بردارد. طراحی کلان و نقش های راهبردی حوزه اولین محور است. اگر چه این کار و طرح با مشکلات زیاد مالی مواجه بوده و تا تحقق، فاصله زیاد دارد؛  ولی در حال حاضر این کار انجام و بخش های عمده سند نهایی شده است.

وی عنوان کرد: طرح دوم برنامه 5 ساله حوزه های علمیه است. حدود 900  شاخصه در این برنامه وجود دارد. در کنار آن 80 طرح  اولویت دار هم در نظر هدف‌گذاری شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: از طرح های دیگر، آمایش است. آمایش به معنای نقش حوزه در ارتباط با نظام، کشور، حوزه و تربیت نیرو است. از میان 200 طرح، 50 طرح نهایی و مشخص شده است و حوزه تلاش کرده افق چشم اندازی را برای خود طراحی کند.

وی اظهار داشت: محور چهارم می توان به 50 اقدام کوچک و بزرگ اشاره کرد. اما با وجود این سه طرح کلان و محور اقدامات، ضعف هایی هم در حوزه است و آرزوهایی است که هنوز محقق نشده، ولی هدف و اراده این است این طرح ها و برنامه انجام شود و در همه آنها، هویت و اصالت ناب و سنت ها، استقلال آزادی فکر و اندیشه حوزه مورد نظر بوده است.

آیت الله اعرافی افزود: در حوزه سنت هایی بوده که باید به وسیله اساتید استفاده شود، ولی حوزه پیش رو، حوزه ای است که از همه امکانات به نحو درست بهره بگیرد و تمدن ساز و برای تربیت افراد در عرصه بین الملل آماده شود.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه گفت: استاد یعنی معمار همه شخصیت طلبه که می تواند در آینده در همه زمینه ها نقش ایفاء کند. استاد نقش راهبری در مدارس علمیه را بر عهده دارد و قطعا این لوازمی دارد از جمله، برانگیختن حس پژوهش،  تحقیق و پرسش گری طلبه، مراقبت های اخلاقی از طلاب، رعایت حق انتخاب در برنامه برای طلبه، ترویج مباحث علمی، آشنا کردن طلبه با تاریخ بلند حوزه، شکل گیری گروه های علمی، نقد متون از سوی اساتید، آشنا کردن طلبه با متن های غیر درسی، ترغیب به مقاله نویسی، یاد دادن فن سخن گفتن در طلبه، تربیت استاد و طلبه در تراز بین الملل، توجه به آیات و احادیث در قبل از تدریس، شناسایی و توجه به استعدادهای برتر  و اهتمام به رویکرد بیانیه گام دوم است.

آیت الله اعرافی ادامه داد: انتخاب یک درس برای طلبه باید در مدارس علمیه بماند. حس انتخاب گری با اشراف هوشمندانه کاری دشواری است که باید مدیر و استاد انجام دهند.

مدیر حوزه های علمیه افزود: طلبه باید اهل بحث با رفیق و استاد باشد بطوری که زندگی او علمی شود تا به جایگاه بلند برسد. حوزه متکی به تاریخ بلند و غنی است. این تاریخ باید شناخته شود تا طلبه بداند درچه حوزه ای مشغول تحصیل است.

عضو  شورای عالی حوزهای علمیه اظهار داشت: گروه علمی در شهرستانها شکل گرفته است؛ ولی در قم هنوز به آن صورت تقویت نشده است و لازم است برای فعال سازی کارهای جدی تری صورت گیرد.

آیت الله اعرافی افزود: باید بعضی مدارس بر روی تربیت طلاب زبان دان و تراز عرصه بین الملل فعالیت جدی تری کنند. 

عضو  شورای عالی حوزه های علمیه گفت: بیانیه گام دوم و سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از مباحث مهم در حوزه است. باید اهتمام ویژه ای به آن شود و حتی لازم  است در میان طلاب گفتمان سازی شود./998/د102/ب1

میثم صدیقیان
ارسال نظرات