۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۶۳۰۳۹۹
حجت الاسلام والمسلمین مجتهدشبستری در گفت وگوی تفصیلی با رسا:

گروه‌های به ظاهر حوزوی با ادعای کار صنفی سکولاریسم را در حوزه ترویج می‌کنند

گروه‌های به ظاهر حوزوی با ادعای کار صنفی سکولاریسم را در حوزه ترویج می‌کنند
نماینده خبرگان با بیان اینکه برخی با ادعای کار صنفی سکولاریسم را در حوزه ترویج می‌کنند،گفت: معنای استقلال حوزه هرگز این نیست که به نظام اسلامی کاری نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران با وجود همه توطئه های دشمنان داخلی و خارجی و توطئه های متعدد با اقتدار به راه خود ادامه می دهد و علیرغم خواست استکبار چهلمین سال عزت، اقتدار و عظمت خود را پشت سر می گذارد.

حوزه علمیه در ایجاد و استمرار انقلاب اسلامی نقش بسزایی داشته و دارد و حوزویان در کنار وظایف علمی و تبلیغی خود باید از نظام اسلامی که خود تأثیر ویژه ای در تشکیل آن داشتند حمایت کنند و پاسخگوی نیازهای آن باشند.

با گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی و گذراندن دوران فراز و نشیب آن، امروزه عده ای در داخل و خارج یک صدا از ناکارآمدی نظام اسلامی دم می زنند در حالی که اگر هم ناکارآمدی وجود دارد ناشی از حاکم بودن یا نفوذ تفکر لیبرال در رده های مدیریتی کشور است.

از سوی دیگر عده ای زیر علم استقلال حوزه جدایی دین از سیاست را ترویج کرده و ساز جدایی حوزه از نظام می زنند و سعی دارند با برنامه های خود حوزه علمیه را نسبت به نظام اسلامی بی تفاوت کنند.

شبستری

سرویس سیاسی خبرگزاری رسا در گفت وگو با حجت الاسلام والمسلمین مجتهدشبستری نماینده جوان مجلس خبرگان رهبری به بررسی مهم ترین چالش های نظام اسلامی، خدمات متقابل حوزه و نظام، القای ناکارآمدی نظام اسلامی و انقلابی زدایی از حوزه علمیه پرداخته است.

حجت الاسلام والمسلمین مجتهدشبستری فرزند آیت الله محسن مجتهدشبستری متولد 1345 است که امروزه از اساتید مطرح حوزه علمیه قم به شمار می رود و مشغول به تدریس در سطوح عالی حوزه است.

این استاد 54 ساله حوزه علمیه قم در انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه استان آذربایجان غربی به جمع خبرگان ملت راه پیدا کرد و حضور فعالی در برنامه های خبرگان و کمیسیون اجتماعی و سیاسی این مجلس دارد.

متن پیش رو مشروح گفت وگوی خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا با حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری است که تقدیم مخاطبان گرامی می شود:

رسا ـ اگر خاطراتی از دوران انقلاب و فعالیت های انقلابی آن دوران دارید بفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم؛ از شما و دوستان خبرگزاری رسا تشکر می کنیم که امروز توانسته مخاطبان زیادی را جلب و صدای حوزه و انقلاب و اسلام را منعکس کند و از زحمات شما عزیزان تشکر می کنیم و برای این رسانه حوزوی آرزوی موفقیت داریم.

بنده متولد 1345 هستم و در ایام پیروزی انقلاب سن خیلی زیادی نداشتم و در تهران بودیم اما تمام راهپیمایی ها و فضای آن دوران را در ذهن داریم، ابوی ما در منطقه 6 تهران محور مبارزات بودند و اعلامیه های امام و مراجع  از منزل ما توزیع می شد، در آن زمان از مساجد به سمت میدان 7 تیر حرکت می کردند و به سمت خیابان انقلاب می رفتیم، ایشان محور کار بودند و جوانان انقلابی و مبارز در مسجد ابوی جمع می شدند و فعالیت های انقلابی انجام می دادند.

گاهی خود بنده در توزیع اعلامیه ها کمک می کردم و همکاری داشتم و سخنرانان انقلابی که دعوت می شدند مردم خوب اجتماع و استقبال می کردند و کانون خوب مبارزات و فعالیت های انقلابی در شمال تهران وجود داشت.

ما در 40 سالگی انقلاب قرار داریم و 40 سن کمال است و انقلاب اسلامی به کمال خود رسیده است، رهبر معظم انقلاب فرمودند نهال کوچک انقلاب به یک درخت تناور تبدیل شده است یعنی نهالی که ممکن بود با هر نسیمی دچار تزلزل شود اما وقتی 40 ساله شد هیچ فشاری نمی تواند این حرکت عظیم و انقلاب شکوهمند را متوقف کند.

البته این بدان معنا نیست که خیالمان را حت باشد و آسوده بخوابیم بلکه تهدیدهایی همیشه بوده و امروز هم تهدیدات فراوانی از درون و بیرون متوجه انقلاب است، روزی تهدیدات بیرونی به صورت سخت و نظامی بوده که امروز دشمن می داند چنین مسیری جواب نمی دهد.

این اقتدار به برکت تدبیر رهبر معظم انقلاب است، انصافا تدبیر رهبر معظم انقلاب در زمینه دفاعی و نظامی توانسته تهدیدات نظامی و سخت افزاری دشمن را متوقف کند، خود قرآن به مسلمانان تأکید می کند تا می توانید در برابر دشمن نیرومند باشید، امروز تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب که بر اساس دستور صریح قرآن کریم است، توانسته دشمن را متوقف کند و سخن از گزینه نظامی یک بلوف است.

اگر آمریکا و اسرائیل اطمینان داشتند که می توانند از طریق نظامی ایران را به زانو در بیاورند هرگز در این کار درنگ نمی کردند، این که می بینیم در اوضاع پر آشوب جهان، ایران اسلامی در آرامش و امنیت قرار دارد به برکت انقلاب، خون شهدا و تدابیر رهبر معظم انقلاب بوده و مرهون قدرت وتوان نظامی ما است.

چیزی که در درون آسیب و تهدید جدی انقلاب اسلامی به شمار می رود بحث فساد برخی از مدیران و بی توجهی به ارزش ها و اهداف انقلاب است.

تهدید بیرونی امروز نظامی نیست و کاربردی ندارد، امروز دشمن از طریق فرهنگی و اقتصادی کار و فعالیت می کند و تحریم ها را به صورت جدی دنبال می کند، چیزی که در درون آسیب و تهدید جدی انقلاب اسلامی به شمار می رود بحث فساد برخی از مدیران و بی توجهی به ارزش ها و اهداف انقلاب است.

اگر بنا باشد که اهداف انقلاب را فراموش کنیم با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد، آیا هدف امام راحل و انقلاب غیر از تحقق ارزش های دینی و اسلامی بود؟ هدف شهدا غیر از این بود که حکومت اسلامی و حاکمیت دین در جامعه محقق شده وارزش های الهی در جامعه حاکم شود.

شبستری

اگر ما عقب نشینی و عقب گرد داشته باشیم و فراموش کنیم که هدف اصلی انقلاب اسلامی چه بوده آسیب بزرگی برای نظام و یک خطر جدی خواهد بود، متأسفانه گاهی انسان از زبان کسانی حرف های می شنود که واقعا متأسف می شود، کسانی که باید منادی ارزش ها بوده و سوگند خوردند که پاسدار حریم ارزش های دینی و الهی باشند گاهی به گونه ای سخن می گویند که گویی بنا نیست در این کشور دین و ارزش های دینی وجود داشته باشد.

البته در دوران گذشته هم از برخی مسؤولان رسمی کشور چنین سخنانی را می شنیدیم و امروز هم متأسفانه برخی بلندگوی رواج بی بندو باری و بحث هایی شده اند که با تدین، روحانی بودن و مسؤول نظام اسلامی بودن قابل تطبیق نیست و انسان نمی تواند اینگونه مسائل را هضم کند.

چگونه می شود کسی که روحانی و داعیه دار حاکمیت و مسؤولیت در نظام اسلامی است حرف هایی بزند که با اولیات اسلام تطبیق نمی کند، عجیب است گفته شود مردم را آزاد بگذاریم تا خودشان انتخاب کنند و تمسک به لااکراه به دین شود، در حالی که این تمسک جایگاهی ندارد و امر به معروف و نهی ار منکر وظیفه حکومت و مردم است.

سنگین ترین مراحل امر به معروف و نهی از منکر وظیفه حکومت و حاکمیت است، مگر حاکمیت دینی می تواند نسبت به ارزش ها بی تفاوت باشد؟ اگر این گونه باشد باید بگوییم مراکز فساد و مشروب فروشی ها هم آزاد باشد تا خود مردم انتخاب کنند، واقعا انسان از چنین سخنانی متأثر می شود، چنین سخنانی باید اصلاح شود چرا که زیبنده یک مسؤول در نظام اسلامی نیست به ویژه که آن مسؤول ملبس به لباس روحانیت باشد.

رسا ـ قم و حوزه مقدسه خاستگاه انقلاب اسلامی است، رهبر انقلاب فرمودند برای استمرار انقلاب حوزه باید انقلابی بماند، به نظر شما مهم ترین خدمات متقابل حوزه و نظام چیست و حوزویان چه وظایفی برای استمرار انقلاب اسلامی برعهده دارند؟

نظام اسلامی مدیون و مرهون حوزه علمیه است، نخستین ویژگی و وجه امتیاز حضرت امام با سایر زمامداران دنیا این است که امام راحل یک مرجع تقلید بودند، از این رو انقلاب اسلامی مرهون مرجعیت و حوزه های علمیه است، حضرت امام و کسانی که افکار امام را در جامعه منتشر کردند غالبا از حوزه های علمیه بوده و هستند.

سابقا مانند امروز نبود که این اندازه رسانه باشد بلکه از طریق منبر، نوارها و اطلاعیه ها فعالیت های انقلابی پیگیری می شد، روحانیت به صورت شبکه ای قوی در اقصی نقاط کشور پیام و فرمایشات امام را منتشر کردند، روحانیت بود که مردم را به حرکت آورد و خاستگاه روحانیت حوزه علمیه است.

حوزویان پیام امام راحل، حوزه و مرجعیت را به گوش جامعه رساندند و با تبیین حقایق، فرمایشات امام و فعالیت های رژیم ستم شاهی مردم را آماده انقلاب کردند، این گونه نبود که در عرض چند روز انقلاب پیروز بلکه حرکت امام از سال 42 آغاز شده بود اما اوج شور انقلاب در سال های 56 و 57 بود.

تأثیرگذارترین قشر جامعه در حدوث و گسترش انقلاب اسلامی روحانیت بود، از این رو انقلاب وامدار حوزه، مرجعیت و روحانیت است یعنی در واقع روحانیت و حوزه مادر انقلاب اسلامی محسوب می شود، البته فعالیت های روحانیت با همکاری و مشارکت همه اقشار مردم به ویژه جوانان بوده است و اقشار دیگر بازوی روحانیت شدند و انقلاب به ثمر رسید.

از سوی دیگر خدمات نظام اسلامی به حوزه های علمیه نیز قابل انکار نیست، انصافا حوزه علمیه قبل از انقلاب با حوزه بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست، عظمتی که امروز حوزه علمیه قم دارد در چه زمانی داشته است، به تعبیر یکی از بزرگان قبل از انقلاب در خواب هم نمی دیدیم که این اندازه طلبه خارجی داشته باشیم اما امروز هزاران طلبه از اقصی نقاط جهان در حوزه علمیه تحصیل می کنند که این مسأله به برکت انقلاب است.

قطعا انقلاب و نظام اسلامی مایه گذاشته و یکی از بهترین راه های ابلاغ پیام انقلاب و تشیع گسترش طلبه های خارجی است که هرکدام آن ها می توانند بعد از تحصیل مشعل دار اسلام، تشیع و انقلاب شوند و امثال شیخ زکزاکی و شخصیت های دیگر در همین حوزه های علمیه تحصیل کرده اند و توانستند جمعیت کثیری را متوجه تشیع و انقلاب کنند.

گسترش حوزه های علمیه مرهون انقلاب اسلامی است و امروز بالغ بر 80 هزار طلبه در قم داریم و مدارس متعددی ایجاد و بستری برای تحصیل طلاب شده است، البته کماکان طلاب با مشکلات معیشتی درگیر هستند اما بسترهای خوبی فراهم شده و ابتکار رهبر معظم انقلاب نسبت به بیمه طلاب مؤثر بوده و توانسته باری از مشکلات طلاب را بردارد و عنایت مراجع با شهریه ها وجود دارد.

گسترش فضاهای آموزشی و حوزوی از خدمات نظام به حوزه های علمیه است اما خدمات حوزه به نظام به مراتب بیش از خدمات نظام به حوزه بوده است، همواره حوزویان مردم را تشویق به حضور در صحنه و حمایت از انقلاب می کنند.

رسا ـ رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم قم فرمودند که دست های خائنی می خواهند از قم هویت زدایی و انقلابی زدایی کنند که این تذکر را قبلا درباره حوزه هم بیان کردند، وظیفه روحانیت در مقابله با این دست های خائن چیست و چگونه باید عمل کند؟

بعضا گروه هایی به ظاهر حوزوی با ادعای پیگیری کارهای صنفی سعی می کنند سکولاریسم را در حوزه ترویج کنند و می گویند حوزه فقط باید به درس و بحث خود بپردازد و کاری به نظام نداشته باشد، یعنی تحت علم استقلال حوزه رابطه حوزه و نظام را دچار خدشه می کنند.

گروه هایی به ظاهر حوزوی با ادعای پیگیری کارهای صنفی سعی می کنند سکولاریسم را در حوزه ترویج کنند

در بین حوزویان افرادی هستند که داعیه جدایی حوزه از نظام را دارند که برخی از آن ها علنا این مسأله را اعلام می کنند و برخی دیگر محافظه کار هستند و اظهار نمی کنند اما با شعار استقلال حوزه به دنبال جدایی حوزه از نظام هستند، در حالی این کار خلاف نظر مرحوم امام و رهبر معظم انقلاب است چرا که حوزه باید پشتیبان و تکیه گاه نظام باشد.

حوزه باید مسائل و مشکلات فقهی نظام در موضوعات مختلف را حل کند، البته باید گلایه هم کرد که در برخی مسائل آنگونه که باید و شاید از حوزه و نظرات بزرگان دینی استفاده نشده است، در سال های اخیر شاهد هستیم که مراجع و فقها از مسائل بانکی ابراز گله می کنند و نظام باید این مشکلات را حل کند تا نظر بزرگان حوزه در مسائل شرعی تأمین شود.

شبستری

معنای استقلال حوزه هرگز این نیست که بگوییم حوزه نباید به نظام کاری داشته باشد که این همان معنای جدایی دین از سیاست است، امروز عده ای با شعار استقلال حوزه می خواهند جدایی دین از سیاست را ترویج کنند که با روحیه دینی و انقلابی سازگار نیست؛ حضرت امام آمدند تا بگویند که دیانت عین سیاست و سیاست عین دیانت است، فقه ما غیر از مسائل عبادی که فردی محسوب می شود عمدتا ناظر به سیاست است، آیا بحث قضا و شهادات جز با تشکیل نظام اسلامی قابل اجرا است؟ مباحث مربوط به قصاص، حدود و دیات که در حوزه بحث می شود آیا به جز با تشکیل نظام اسلامی قابل تحقق است؟

لازمه پیاده شدن فقه اسلامی وجود نظام اسلامی است، حوزه ای که امام به دنبال آن بودند حوزه ای است که در متن سیاست باشد و در جریان های مختلف حرف برای گفتن داشته باشد و بتواند اعلام نظر کرده و مردم را هدایت کند و پشتیبان نظام اسلامی باشد اما حوزه ساکت و بی تفاوت نسبت به تحولات داخلی و خارجی اثری نخواهد داشت.

معنای استقلال حوزه هرگز این نیست که بگوییم حوزه نباید به نظام کاری داشته باشد که این همان معنای جدایی دین از سیاست است، امروز عده ای با شعار استقلال حوزه می خواهند جدایی دین از سیاست را ترویج کنند که با روحیه دینی و انقلابی سازگار نیست

می گویند اگر حوزه در سیاست دخالت کند تقدس خود را از دست می دهد، اگر بنا است که تقدس حوزه با این مسائل شکسته شود خب بگذارید شکسته شود، ما مقدس تر از امام و برخی از بزرگان نداریم که زهد، عرفان و تقدس را در این دیدند که در مسائل جاری کشور و دنیا حرفی برای گفتن داشته باشند و اعلام موضع کنند؛ امام صادق(ع) فرمودند عالم بودن به زمان و حوادثی که در دنیا می گذرد انسان را از انحرافات و شبهات نجات می دهد.

امروز حوزه باید نقش آفرین باشد و مسائل داخلی و خارجی را تحلیل کند و بداند چه می گذرد، البته عده ای از کسانی ساز جدایی حوزه از نظام را می زنند با اجانب رابطه دارند و آلت دست اجانب شده اند و عده ای دیگر اینگونه نیستند اما برداشت درستی نسبت به مسائل ندارند؛ حوزه آرمانی مدنظر امام راحل و رهبر معظم انقلاب حوزه ای پویا، به روز و اثرگذار در تحولات است و انفعال ندارد، حوزه باید داعیه دار باشد تا در تحولات عالم موج ایجاد کند و لازمه این امر انقلابی ماندن حوزه است.

رسا ـ افزون بر هجمه های بیرونی شاهد سوء تدبیرهای برخی از مسؤولان هستیم و با تمسک به همین مسائل برخی به مردم القا می کنند که انقلاب اسلامی هیچ دستاوردی نداشته است، متأسفانه نتوانستیم به خوبی دستاوردهای انقلاب را برای جامعه تبیین کنیم، از نظر شما مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی چه بوده است؟

مهمترین دستاورد انقلاب دستاوردهای معنوی و احیای ارزش های دینی است، یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب این است که مردم احساس استقلال و عزت دارند و امروز ایران اسلامی کشوری عزتمند و مستقل است، عزت امروز کشور وامدار انقلاب است؛ وضعیت قبل از انقلاب با عزت و اقتدار امروز اصلا قابل مقایسه نیست، معروف است که قبل از انقلاب ایران را برادر یهود می دانستند اما امروز ایران اسلامی بیشترین تقابل را با صهیونیست ها دارد.

عزت و شکوهی که انقلاب نصیب کشور ایران و مردم کرده قابل مقایسه با هیچ دستاوردی نیست، البته دستاوردهای مادی انقلاب هم بسیار زیاد است، امروز ما در بسیاری از صنایع به خودکفایی رسیده ایم؛ در صنعت داروسازی، پزشکی، هسته ای و انواع صنایع دیگر پیشرفت های شگرفی در طول انقلاب داشته ایم، زمانی پزشکانی از خارج از کشور می آمدند تا مشکلات مردم را حل کنند اما امروز نه تنها نیازی به بیگانگان نداریم بلکه از کشورهای دیگر برای حل مشکلات خود به ایران سفر می کنند و ایران در پزشکی قطب است.

پیشرفت های در علوم و آموزش عالی نیز مرهون انقلاب اسلامی است، رهبر معظم انقلاب به سرعت پیشرفت علم در کشور اشاره داشتند و تأکید کردند که این سرعت پیشرفت نباید متوقف شود، در حوزه های گوناگون پیشرفت داشته ایم اما برکات معنوی انقلاب در رأس دستاوردها قرار دارد.

با وجود تلاش دشمنان برای ترویج مفاسد در کشور جوانان مؤمن و متدین و داوطلب برای دفاع از حرم داریم که به برکت انقلاب است، اگرچه همین جوانان متدین انقلاب را به پیروزی رساندند اما اگر آماری مقایسه شود قطعا امروز با وجود هجمه های دشمن و فضای آلوده مجازی جوانان متدین و انقلابی فراوانی داریم که پای کار نظام اسلامی و آماده جانفشانی و شهادت هستند.

امروز در مراسم هایی مانند اعتکاف می توان به وضوح معنویت در جوانان را مشاهده کرد، قبل از انقلاب چقدر معتکف داشتیم؟ امروز مشاهده می کنیم در سراسر کشور برنامه اعتکاف با حضور پررنگ جوانان برگزار می شود و گاهی به اندازه ای استقبال می شود که جا ندارند، معنویتی که در مردم و جوانان وجود دارد به برکت انقلاب است، قبل از انقلاب فضا برای نفوذ فساد در افراد فراهم بود اما بعد از انقلاب چنین فضایی وجود ندارد؛ بنابراین یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی دمیدن روح معنویت در مردم به ویژه جوانان است.

رسا ـ به فرموده رهبر معظم انقلاب در برخی موارد مانند عدالت دچار عقب ماندگی هایی شدیم و وضعیت فعلی با وضعیت تراز انقلاب فاصله دارد، به نظر حضرتعالی در سن تکامل انقلاب نظام و مسؤولان در چه عرصه هایی باید بیشتر و بهتر سرمایه گذاری کرده و آن ها را پیگیری کنند؟

دو آسیب برای انقلاب وجود دارد که شامل فساد و بی عدالتی و تبعیض می شود، این که ببینیم عده ای ویژه خواری داشته باشند و از رانت استفاده کنند و مسؤولیت برای آن ها حصاری ایجاد کند تا از منافعی بهره مند شود که برای نوع مردم آن امکان وجود ندارد با اهداف انقلاب و دستورات دینی هماهنگ نیست.

در زمان طاغوت عده ای همه نوع امکانات داشتند اما نوع مردم بی بهره از امکانات بودند و نباید در نظام اسلامی چنین مسأله وجود داشته باشد، البته در نظام اسلامی شرایط اصلا اینگونه نیست اما گاهی در گوشه و کنار مشاهده می شود که برخی برای خود کیسه دوخته اند و مسؤولیت را امانت الهی نمی دانند بلکه آن را طعمه ای برای خود قرار داده اند تا کیسه خود اصرافیانشان را پر کنند، این مسأله با روح انقلاب و دستورات اسلام سازگاری ندارد.

شبستری

بر اساس دستورات دینی و سیره و فرمایشات بزرگانی مانند امام راحل و رهبر انقلاب نباید هیچگونه امتیاز ویژه و رانتی برای مسؤولان وجود داشته باشد، مسؤولان باید مانند مردم عادی زندگی کنند نه این که چون کسی مسؤول است از امتیازات خاصی بهره مند شود و حقوق و امکانات ویژه ای داشته باشد که برای توده مردم میسر نیست.

از امیرمؤمنان یاد گرفته ایم که فرمود خدا بر پیشوایان عادل واجب کرده که خود را با طبقات ضعیف جامعه هماهنگ کنند، اگر کسی خود را مسؤول نظام اسلامی می داند باید همسنگ طبقات ضعیف مردم و مردم عادی زندگی کند، اگر بنا باشد که مسؤولی به سوی اشرافی گری سوق پیدا کند از اهداف انقلاب فاصله گرفته است و لیاقت مسؤولیت در نظام اسلامی را نخواهد داشت.

حتی اگر زندگی یک مسؤولی از راه حلال اشرافی باشد و با اقشار ضعیف و متوسط جامعه فاصله زیادی داشته باشد لیاقت مسؤولیت در نظام اسلامی را ندارد.

رسا ـ امام خمینی(ره) آرمان هایی مانند مبارزه با اشرافی گری و تجمل گرایی و حمایت از مستضعفان را برای انقلاب اسلامی مطرح کردند، یکی از مهمترین تأکیدات امامین انقلاب عدم اعتماد به دشمن و نسخه های آن بوده است و رهبر انقلاب در سالهای اخیر مکرر بر این مسأله تأکید داشتند؛ اعتماد مسؤولان به غرب و اصرار بر اجرای نسخه های غربی نظام و انقلاب را با چه آسیبی مواجه می کند؟

برجام و عدم پایبندی طرف های مقابل به تعهدات، صحت فرمایشات رهبر معظم انقلاب را که نمی توان به آمریکا و اروپا اعتماد کرد به اثبات رسانند، متأسفانه برخی مسؤولان خوش خیال بودند و تصور می کردند که می توان به وعده های دشمن اعتماد کرد، البته امروز همه مسؤولان به فرمایش حکیمانه رهبر انقلاب رسیده اند و دیدند که نمی شود به وعده های دشمن اعتماد کرد اما خوش خیالی آن ها خسارت بزرگی را متوجه نظام کرد.

ولو این که اگر تجربه اعتماد به غرب و شکست آن را به کار ببندند تجربه خوبی بوده است اما خسارت بزرگی را متوجه کشور کرد، این که امید به غرب داشته و منتظر باشیم با برجام یک فضای پر رونق اقتصادی ایجاد شود و به تعبیر برخی چرخ های زندگی بهتر بچرخد یعنی کشور را معطل برجام کرده ایم و مشاهده کردیم که چنین اتفاقاتی هم نیفتاد

خوش خیالی و دلخوش کردن به وعده ها و امیدهای غرب و دشمن کارساز نبود و خسارت بزرگی به کشور زد.

رسا ـ چرا امروز از جریان برجام عبرت نمی گیرند و برخی اصرار به مذاکره با غرب و انجام نسخه های غربی دارند؟

عجیب است که برجام هنوز برای عده ای تجربه نشده است و با وجود این که دیدند نمی توان به وعده های اروپا و آمریکا دلخوش کرد اصرار بر آن مسیر دارند.

ما باید خودمان را باور و از درون اقتصاد کشور را مقاوم کنیم و منتظر وعده های دیگران نباشیم چرا که آبی از وعده های غرب برای ایران گرم نخواهد شد و خودمان باید به فکر حل مشکلات کشور با تکیه بر توانایی های داخلی و استفاده از ظرفیت جوانان باشیم.

این ظرفیت در کشور وجود دارد که مشکلات را حل کنیم اما این ظرفیت بالقوه را باید بالفعل کنیم و به گونه ای کار شود تا نیاز به بیگانگان و اجانب نداشته باشیم، برجام و خوش خیالی مسؤولان به غرب خسارت عظیمی را متوجه کشور کرد و حالت ناامیدی را در برخی از مردم به وجود آورد که بعد از شکست برجام چه خواهد شد.

برجام و خوش خیالی مسؤولان به غرب خسارت عظیمی را متوجه کشور کرد

گره زدن مشکلات اقتصادی به برجام آسیب های روانی فراوانی را متوجه مردم کرد، مسؤولان باید تدبیر می کردند و به گونه ای القا نمی کردند که برجام حلال همه مشکلات است، می توانستیم در کنار پیگیری برجام، مشکلات را متوقف بر امضای برجام نکنیم و خودمان دنبال حل مشکل باشیم نه این که بگویند اگر برجام تصویب شود کشور بهشت خواهد شد اما اگر تصویب نشود آب خوردن هم نخواهیم داشت، این نحوه سخن گفتن و به کار بردن این نوع ادبیات سبب ناامیدی و عدم اعتماد به نفس مردم می شود و اگر یک مسؤول عالی رتبه کشور چنین ادبیاتی داشته باشد برخی از مردم گمان می کنند که ما نمی توانیم کاری کنیم و کشور به مرحله ای رسیده ای که برای تأمین احتیاجات اولیه هم نیازمند اجانب هستیم؛ این نوع ادبیات جز القای یأس و عدم خود باوری نتیجه دیگری نخواهد داشت.

واقعا ادبیات رهبر معظم انقلاب را ملاحظه کنید که چقدر با ادبیات دیگران تفاوت دارد، رهبر انقلاب همواره روح امید، اعتماد به نفس و توانایی را که لازمه بقای انقلاب و کشور و حفظ عظمت است رواج می دهند اما ادبیات برخی افزون بر ایجاد ناامیدی به دشمن گرا می دهد و دشمن را حریص می کند تا علیه مردم و کشور اقدامات جدی تری کند، امیدواریم که مسؤولان از عبرت های برجام درس بگیرند و این تجربه را در موارد دیگر مانند FATF، CFT و پالرمو تکرار نکنند و به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و دلسوزان نظام توجه داشته باشند تا به مصلحت کشور و چیزی که سبب عزت و عظمت نظام است عمل شود.

شبستری

رسا ـ یکی از برنامه های اصلی دشمن القای ناکارآمدی حکومت تحت مدیریت ولایت فقیه است و متأسفانه برخی مسؤولان ناکارآمدی و سوء مدیریت خود را به همین سمت می برند و بهانه جویی می کنند، آیا مدیریت ولی فقیه در دوران انقلاب ناکارآمد بوده است؟ منشأ مشکلات فعلی چیست؟

کسانی که این حرف را مطرح می کنند معلوم است که به قانون اساسی و مسؤولیت های بخش های مختلف نظام توجه ندارند، وظیفه رهبر معظم انقلاب بر اساس قانون اساسی غیر از انتصاباتی که انجام می دهند، تنظیم روابط قوای سه گانه و اشراف بر کارها است اما ایشان در اجرا و مسائل اجرایی کشور نقشی ندارند، البته ممکن است در مواردی تذکر بدهند ولی وظیفه اصلی رهبری هدایت مسیر انقلاب است مانند ناخدایی که مسیر حرکت یک کشتی را هدایت و رصد می کند و درباره حوادث و طوفان ها هشدار می دهند.

رهبر معظم انقلاب در جزئیات هیچ دخالتی ندارند و هر بخشی مسؤول خود را دارد، در مسائل اجرایی هم رییس جمهور اختیارات کلان اجرایی دارد و تصمیم گیری می کند، نقش ولایت فقیه مدیریت مسائل کلان و آسیب ها و بحران های توجه انقلاب است.

اگر مدیریت و هدایت رهبر معظم انقلاب در فتنه 88 نبود، فتنه گران به بهانه انتخابات به دنبال بر اندازی اصل نظام بودند، سران فتنه عوامل دست چندم برای سقوط نظام شده بودند و این مسائل از بین هدایت می شد و حقیقتا یک کودتا علیه نظام و انقلاب شکل گرفت، حوادث دیگری مانند دی ماه 96 از سوی سرویس خارجی هدایت می شد و به دنبال براندازی بودند اما هدایت و درایت رهبری در بحران ها انقلاب اسلامی را نجات داده است.

ایشان در بسیاری از مسائل کلان رهبری هشدارها را داده اند و مسیر را مشخص کرده اند، چند سال است که رهبری بر اجرای اقتصاد مقاومتی تأکید دارند؟ اگر بی مهری و کم توجهی نمی شد بسیاری از مشکلات امروز را نداشتیم، اگر مقاوم سازی اقتصاد با نظر کارشناسانی که داخل دولت هستند و می گویند بسیاری از مشکلات اقتصادی به تحریم ها ربطی ندارد عمل می شد، اگر رهنمودهای رهبری مورد توجه قرار می گرفت خیلی از بحران هایی که امروز در زمینه اقتصادی و فرهنگی با آن مواجه هستیم به وجود نمی آمد.

اگر رهنمودهای رهبری مورد توجه قرار می گرفت خیلی از بحران هایی که امروز در زمینه اقتصادی و فرهنگی با آن مواجه هستیم به وجود نمی آمد

رهبر معظم انقلاب در اجرائیات و جزئیات دخالت ندارند بلکه نقش راه را تعیین می کنند و در آن زمینه هشدار می دهند اما مسؤولیت اصلی بر عهده مجلس و دولت و در برخی مسائل قوه قضاییه است، اینگونه نیست که بگوییم رهبری در نظام اسلامی همه کاره است و باید همه کارها را انجام دهد بلکه رهبری اشراف و نظارت عالیه بر مسائل دارند و ایشان در موارد لازم رهنمودها و نکات لازم را گوشزد کردند.

حتی رهبر معظم انقلاب مسؤولیت های فراتر از قانون را به رؤسای قوا دادند تا برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی تلاش کنند، آنچه که وظیفه رهبری بوده عمل شده و اگر نقضان و کاستی وجود دارد از مسؤولانی است که درایت، کفایت و تدبیر لازم را در امور به کار نبستند.

رسا ـ ممنون از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، در پایان اگر نکته یا توصیه ای دارید بفرمایید.

بنده هم از شما و دوستان خبرگزاری رسا تشکر می کنم که آینه تمام نمای حوزه، انقلاب و انقلابی گری و پرچمدار حوزه انقلابی در بین رسانه ها هستید و برای شما آرزوی توفیق داریم.

محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۶
شایسته است اساتید خارج، حداقل بخشی از ایام هفته را به نیازها و مسائل جدید نظام اسلامی اختصاص دهند؛ امری که پیش از این توسط بزرگانی مانند مرحوم آیت الله العظمی تبریزی صورت گرفت و ایشان مباحث قضاء را ارائه فرمودند.
2
0
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۸
«نفوذ» و «سکولاریسم» حوزه را تهدید می کند
2
0
حسن
Iran, Islamic Republic of
۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۸
اگر روزی دشمن به خاطر احساس بی مسؤولیتی برخی از روحانیون بر ما مسلط شود، اثری از نظام دینی باقی نخواهد گذاشت
2
0
جواد
Iran, Islamic Republic of
۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۹
حوزه برای حفظ خودش هم که شده باید از نظام اسلامی دفاع کند، زیرا فکر و تصور نبودن این نظام مقدس آینده شیعیان و مسلمانان را وارد تاریکی می کند
2
0
حبیب
Iran, Islamic Republic of
۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۰
مسؤولان باید جلوی اختلاس ها را بگیرند چون ملت را از انقلاب و نظام مأیوس می سازد
2
0
سید احمد
Iran, Islamic Republic of
۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۱
باید کارنامه درخشان انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار داده و همواره تلاش کنیم علیرغم نگاه به نقاط مثبت و پیشرفت ها، پسرفت ها و توقف ها را نیز مورد دقت قرار داده و کمبودها را جبران کنیم
2
0
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۲
برخی با ناکارآمدی خود کاری کرده اند که نظام مقدس جمهوری اسلامی در نگاه برخی افراد متهم به ناکارآمدی شود
2
0
محسنی
Iran, Islamic Republic of
۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۵
واقعا رسا باید با قدرت در برابر سکولارها بایسته و اجازه نده که تحت عنوان کار صنفی، انقلابی زدایی از حوزه کنه
2
0
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
دیکه نباید در برابر جریان سکولار حوزوی مسامحه کرد
2
0
لطیفیان
Iran, Islamic Republic of
۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۱
درباره فعالیت های سکولاریسم در حوزه ها بیشتر روشنگری کنید
2
0
ناشناس
|
۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۵
رسا دست از محافظه کاری برداره واقعا چرا نظرم رو سانسور کردید؟؟!!!
ناشناس
|
۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
انتشار نظرات حاوی توهین و تخریب و گذشتن از مرز قانون خطوط قرمز است.
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۲
دمتون گرم احسنت
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴
واقعا باید به افراد معتقد به انزوای روحانیت در اجتماع گفت که اگر از نظام حمایت نمی کنید آن را تضعیف نکنید.
0
0