۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۶۳۰۴۸۹

عجز و ناتوانایی ارتش اسرائیل

عجز و ناتوانایی ارتش اسرائیل
رسوایی های پی در پی در ارتش اسرائیل و رواج فرهنگ دروغگویی در آن، توانایی های ارتش این رژیم در هر جنگی در آینده را زیر سوال برده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از شبکه المیادین, رسوایی های پی در پی در ارتش اسرائیل و رواج فرهنگ دروغگویی در آن، توانایی های ارتش این رژیم برای روبرو شدن با ایران و حزب الله را در هر جنگی در آینده زیر سوال برده است. 

ارتش اسرائیل با انتقاداتی به علت ریشه دار شدن فرهنگ دروغ و تحریف واقعیت ها روبرو شده و نگرانی هایی درباره ادعای آمادگی ارتش برای هر نوع جنگی در آینده با ایران و حزب الله مطرح کرده است. رسوایی های مربوط به امنیت اسرائیل برملا شد و ارتش این رژیم به دروغ گفتن به سیاستمداران برای جعل واقعیت ها و حوادث متهم شده است. اسرائیل در حالی با تکیه بر توانایی نظامی خود، تهدیداتی را مطرح می کند که تحلیل ها نشان می دهد از هر نوع ماجراجویی نظامی و پیروزی در آن عاجز است. ارتش اسرائیل همچنین به علت تکرار دروغ گویی در گزارش های خود با انتقاداتی روبروست. نگرانی بزرگتر اسرائیل همچنان آن است که جبهه داخلی این رژیم آمادگی هر نوع درگیری نظامی با هر یک از اعضای محور مقاومت را ندارد. اسرائیل با وجود حمایت های همه جانبه آمریکا از این رژیم در همه مسایل منطقه، چنین شرایطی دارد.
از لبنان تا سوریه و عراق و نیز در رویارویی بزرگتر با ایران، واشنگتن برای تحقق منافع اسرائیل تلاش می کند. آمریکا با صراحت می گوید راه حل بحران اقتصادی و مالی لبنان، حذف حزب الله از صحنه سیاسی این کشور است.
آمریکا در سیاست خود برای تحقق اهدافش از تحرکات مردمی در عراق و لبنان سوء استفاده می کند تا فشارها بر محور مقاومت را تشدید و ایران را محدود کند. تهران هم با صراحت به این مسئله پاسخ می دهد و به روشنی آمریکا و اسرائیل و انگلیس را تهدید می کند اگر به فتنه انگیزی ادامه دهند، به منافع آنها در منطقه حمله خواهد کرد.
منال اسماعیل گزارشگر شبکه المیادین گفت: در حالی که سخنان زیادی درباره گسترش تهدیدات علیه اسرائیل و نقش تعیین کننده ارتش این رژیم در مقابله با آن، مطرح می شود، ارتش اسرائیل با چالشی از نوع دیگر روبروست که مربوط به رواج فرهنگ دروغگویی در آن است. تعامل گزینشی،‌ یکی از جنبه های دروغگویی ارتش اسرائیل است. ارتش اسرائیل که به شدت از نفتالی بنت وزیر جدید امنیت (جنگ) به علت سخن گفتن علنی درباره فعالیت های این رژیم در خارج مرزها، انتقاد کرد، در برابر اظهارات قبلی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل سکوت کرده بود. نفتالی بنت به فعالیت های اسرائیل خارج از مرزها ابراز افتخار کرده و از تغییر در قواعد بازی در برابر محور مقاومت سخن گفته بود. نتانیاهو بارها با نقض ”سیاست ابهام“ اسرائیل، به افشای عملیات این رژیم در خارج پرداخته بود.
بگفته ناظران خطرناکترین موضوع در این فرهنگ دروغگویی، نبود شفافیت در اطلاعاتی است که ارتش اسرائیل منتشر می کند. افشای فساد بزرگ در پرونده خرید زیردریایی ها از آلمان و نیز افشای انتشار آمارهای جعلی از خدمت سربازی یهودیان متعصب از جمله این موارد است.
اور هیلر خبرنگار امور نظامی کانال 13 تلویزیون اسرائیل گفت: ”انتشار اطلاعات نادرست و مبالغه آمیز درباره خدمت سربازی یهودیان متعصب، مسئله دردسرسازی، شرم آور و بسیار بد برای ارتش اسرائیل است. آمارهای منتشر شده با آمارهای واقعی، چند صد درصد تفاوت دارد. ارتش با عملکرد غیرشفاف، خود را هم فریب داده است.“
علاوه بر انتقادات گزینشی و دروغگویی در داده ها، هشدارهایی هم درباره فریبکاری در مورد آمادگی ارتش اسرائیل برای هر جنگی در آینده هم مطرح است.
اسحاق بریک یکی از مسئولان سابق ارتش اسرائیل گفت:”شاهد دیدگاه سخیفی بودیم که نیروی هوایی به لطف دستگاه اطلاعاتی می تواند در همه جنگ ها پیروز شود. اما واقعیت آن است که نیروی هوایی در جنگ ها پیروز نشده است و پیروز نخواهد شد. مردم را سردرگم نکنید. بخش هایی از ارتش، آمادگی جنگ را ندارند. باید این ایده را که ارتش ما قویترین ارتش در جهان است، کنار بگذاریم.“
گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: ریشه دار شدن فرهنگ دروغگویی در ارتش اسرائیل و خائن معرفی کردن هر کسی که از آن انتقاد کند، باعث شده است محافل اسرائیلی اعتماد به ارتش را از دست بدهند و سوالات جدی درباره قدرت واقعی ارتش در هر جنگی در آینده با ایران یا حزب الله مطرح شده است.
منبع: صدا و سیما
ارسال نظرات