۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۶۳۰۵۰۰
صنعا:

آمریکا مانع توقف جنگ است؛ از مذاکره خبری نیست

آمریکا مانع توقف جنگ است؛ از مذاکره خبری نیست
عضو شورای عالی سیاسی یمن گفت: آمریکا مانع توقف تجاوز و محاصره یمن است و تا وضع بدین منوال است از مذاکره خبری نیست.

به گزارش خبرگزاری رسا، «محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی در یمن گفت، ملت یمن تا زمانی که تجاوز و محاصره علیه آن ادامه دارد علاقه‌ای به مذاکره با ریاض در هیچ کشوری ندارد.

وی تاکید کرد یمنی‌ها در مقطع پیش رو با ادامه تجاوز ائتلاف سعودی، ضربات دردناک‌تر را به عربستان و حامی آن یعنی آمریکایی‌ها وارد می‌کنند.

این مقام شورای عالی سیاسی در یمن در گفت‌وگو با روزنامه یمنی الثوره، بیانیه اجلاس اخیر سران شورای همکاری خلیج فارس در موضوع یمن را «خصمانه» توصیف کرد و گفت: بیانیه این  اجلاس یک بیانیه سعودی بود که گرایشی کاملا  و به وضوح خصمانه علیه یمن داشت.

وی تاکید کرد: «هر آنچه در این بیانیه آمده بود، گواه تسلط عربستان بر شورای همکاری است. از همین روست که ما از برادران خود در رژیم‌های حاکم بر شورای همکاری خلیج فارس یک نظر واقعی و سنجیده را نمی‌شنویم. آنها سرسپرده سعودی‌ها هستند».

الحوثی گفت: «هر آنچه در بیانیه شورای همکاری درباره یمن آمده بود تکرار سوابق بود. جنایات علیه ملت یمن و محاصره آن خیلی بیشتر از چیزی است که در بیانیه شورای همکاری آمده است. بیانیه‌ای که ادبیات آن علیه یمن کاملا و به وضوح خصمانه بود».

عضو شورای عالی سیاسی یمن درباره جدیت ائتلاف برای مذاکره گفت: اظهارات سران رژیم سعودی درباره توقف جنگ  فقط مصرف رسانه‌ای داشت و در عمل چیزی احساس نشده است.

الحوثی با تاکید بر اینکه تجاوز علیه یمن در همه سطوح نظامی، اقتصادی و انسانی با همان شدت قبلی خود باقی است، گفت: این ثابت می‌کند چیزی که ادامه تجاوز و محاصره یمن را تثبیت کرده است، تصمیم آمریکا با امضای ترامپ در مخالفت با تصمیم کنگره است که خواهان توقف جنگ علیه یمن شده بود.

سعودی‌ها به وعده‌های سابق خود هم عمل نکردند

وی با بیان اینکه در حال حاضر ائتلاف سعودی منتظر دریافت نوبت جدیدی از تسلیحات و نیروهای آمریکایی است، گفت: «هر اقدامی که ائتلاف و متحدانش انجام می‌دهند ناقص است و جدیتی برای عمل به آن ندارند. از جمله آزادی دویست اسیر یمنی که فقط نوبت اول آن انجام شد.»

الحوثی گفت: «رفع تحریم هوایی، راه اندازی ساز و کار پرداخت حقوق‌ها و دیگر مسائل از جمله وعده‌هایی بود که ریاض قبل از توافق استکهلم داده بود، اما به جای اینکه به آنها عمل کرده و اعتمادسازی کند به تجاوز و محاصره علیه ملت یمن ادامه داد. هنوز حقوق‌ها را قطع می‌کنند و با قیمت‌ها بازی می‌کنند. برای هر کاری کارشکنی می‌کنند. هنوز با ممانعت از رسیدن کشتی‌های حامل موادغذایی و نفتی و غیره به الحدیده مرتکب جنایت می‌شوند. این مسائل نشان می‌دهد عربستان هیچ حسن نیت و هیچ رویکرد واقعی و عملی به سمت صلح ندارد.»

الحوثی با بیان اینکه عربستان و امارات در تحقق اهداف مطلوب آمریکا در یمن طی پنج سال گذشته ناکام ماندند، گفت: این‌ها حالا در نتیجه جنگ یمن دچار افول اقتصادی شدند. شاید توجه داشته باشید که به تازگی بودجه عربستان سعودی با کسری تصویب شد. آنها اعلام کردند که انتظار می‌رود شاهد کسری بزرگ در بودجه سال 2020 میلادی باشند و ما هم به آنها می‌گوییم در صورت ادامه جنگ علیه یمن، عربستان سعودی و دیگران کاملاً فلج خواهند شد  نه اینکه فقط کسری بودجه داشته باشند.

الحوثی گفت: «شما نه در بودجه بلکه در همه جبهه‌ها نقص دارید  وبه اذن پروردگار در برابر ملت یمن که مطمئنا بر شما پیروز می‌شود هم دچار نقص و ناتوانی خواهید شد.»

عضو شورای عالی سیاسی یمن درباره اینکه آیا شواهدی از وجود تحرکات صهیونیستی علیه یمن وجود دارد یا قضیه فقط به تحریک عربستان برای تشدید تنش علیه یمن توسط صهیونیست‌ها محدود است، گفت: سخنان سران رژیم صهیونیستی از همان ابتدای جنگ تحمیلی علیه یمن آشکار بود، اما حالا صریح‌تر از قبل شده است و شاید برای تحریک رژیم سعودی به ادامه تجاوز علیه یمن است تا دل خودشان راضی شود بخصوص که سعودی‌ها به تدریج در حال عادی سازی با تل آویو هستند یا اینکه به منظور بالا بردن روحیه سعودی‌هاست تا آنها احساس کنند یک قدرت قوی در سرکوب ملت یمن پشت آنهاست. بخصوص با عقب نشینی‌های پیاپی که برخی کشورها از ائتلاف سعودی داشتند یا اینکه اسرائیل می‌خواهد عربستان و متحدانش بیش از پیش در باتلاق جنگ یمن غرق شوند.

آمریکا پشتوانه واقعی ادامه جنگ یمن است
الحوثی درباره تحرکات آمریکایی‌ها علیه یمن هم گفت: «ما مطمئنیم که این آمریکاست که ملت یمن را به قتل می‌رساند و این آمریکاست که در مسیر صلح در یمن کارشکنی می‌کند. کسی که امروز علیه صلح است ترامپ و دولت آمریکاست. این ترامپ است که با درخواست‌های کنگره برای توقف مشارکت آمریکا در جنگ علیه یمن مخالفت کرد، زیرا ترامپ معتقد است ادامه جنگ برای ادامه دوشیدن گاو سعودی بسیار مهم است. سفیر آمریکا هم همیشه چه در سوئیس یا کویت و غیره در مذاکرات دخالت می‌کرد و آن را متوقف می‌کرد.»

وی افزود: «اینکه اخیرا آمریکا هزاران نیروی نظامی به خاورمیانه و بخصوص عربستان اعزام کرده یعنی می‌خواهد وخیم ترین بحران انسانی دنیا که یمن شاهد آن است، بدتر شود.»

الحوثی گفت:«آمریکایی‌ها سیاست خصمانه خود را عوض نکرده‌اند با اینکه جز نفرت و زیان برای خود نخریدند. آنها از جنگ‌های بیهوده در ویتنام، عراق یا یمن و علیه همه ملت‌های آزاده درس عبرت نگرفتند؛ اما به ترامپ می‌گوییم که مردم ما که نیروهای قبلی شما تسلیحات و سرکردگی شما بر تجاوز علیه یمن آنها را نترسانده زیاد شدن نفراتتان هم آنها را نگران نمی‌کند.»

وی افزود: «هشدار عبدالملک بدر الدین الحوثی  هشدار به عربستان و همچنین شخص ترامپ بود. وقتی گفت اگر جنگ را متوقف نکنید ضرباتی دردناک‌تر به رژیم سعودی و حامیان آن وارد می‌کنیم. آمریکا اگر نفت می‌خواهد یمن را به حال خود رها کند و جنگ علیه آن را متوقف کند، زیرا  شریک اصلی در تجاوز علیه یمن است و در ایجاد صلح کارشکنی می‌کند. جنگ زمانی تمام خواهد شد که حمایت بیگانگان اعم از آمریکا، اسرائیل و انگلیس و فرانسه از عربستان متوقف شود.»

مذاکره‌ای در کار نیست

عضو شورای عالی سیاسی یمن درباره عکس العمل ائتلاف سعودی نسبت به طرح صلح المشاط گفت: «برخی تماس‌ها وجود دارد، اما به سطح مذاکره نرسیده است. ما تا به این لحظه هیچ واکنشی که قابل گفتن باشد احساس نکردیم. اگر چیزی باشد طرف مقابل به سرعت بیان می‌کند این چیزی است که ما معمولا از طرف مقابل شاهد بوده‌ایم.»

الحوثی گفت: «ما بارها دستمان را برای صلح دراز کردیم .ابتکارهای متعددی را ارائه دادیم تا به جهانیان ثابت کنیم که اهل صلح هستیم که تازه ترین آن طرح رئیس شورای عالی سیاسی یمن بود که در ۲۱ سپتامبر گذشته درباره توقف همه اشکال حملات علیه خاک سعودی در ازای توقف تجاوز و محاصره علیه ملت یمن مطرح شد.»
وی درباره شایعات مربوط به مذاکرات میان صنعا و ریاض تحت میانجیگری بین المللی گفت: شایعه در حد شایعه است. شایعات برخی رسانه‌های آمریکایی معمولا بازتاب واقعیت‌ها نیست مذاکره‌ای به معنای واقعی مذاکره وجود ندارد. هر مذاکره‌ای علنی خواهد بود.

این مقام یمنی ادامه داد: ملت یمن برای مذاکره در هیچ کشوری تا قبل از توقف تجاوز و رفع محاصره و رفع تحریم هوایی علیه آن شور و اشتیاقی ندارد. جنایات جنگی علیه یمن ادامه دارد بخصوص که تجارب گفت‌وگوهای قبلی به نتیجه نرسید. طرف مقابل هنوز از عمل به وعده‌های خود فرار می‌کند. از همین رو ما معتقدیم رایزنی‌های سیاسی فراگیر پس از تواقف تجاوز و رفع محاصره ممکن است.

وی افزود: ما از گفت‌وگوی جدی و سازنده استقبال می‌کنیم  و درها را نمی‌بندیم، اما این امر بدون تغییر اربابان مزدوران یمنی امکان پذیر نیست، زیرا مزدوران یمنی قدرت تصمیم گیری ندارند. آنها عروسک خیمه شب بازی ائتلاف سعودی هستند.

عضو شورای عالی سیاسی یمن گفت: بنابراین جمهوری یمن آماده گفت‌وگو با کشورهای تاثیرگذار در عرصه یمن است تا درباره صلح عادلانه بحث جدی داشته باشند.

وی درباره اوضاع در استان‌های جنوبی و احتمال شکست توافق میان مزدوران ائتلاف سعودی موسوم به توافق ریاض گفت: اولا باید گفت که این توافق هیچ ارتباطی با ملت یمن نداشت و بین دو طرف مزدور کشورهای ائتلاف منعقد شد و این امر غیرقانونی بودن جنگ علیه یمن را ثابت می‌کند و اینکه کشتار و محاصره مردم یمن به بهانه بازگرداندن دولت منصور هادی مشروعیتی ندارد.

الحوثی افزود: دوم اینکه از همان ابتدا معلوم بود که این توافق صوری است و ارزشی ندارد و در عمل پیاده نمی‌شود. مزدوران ائتلاف سعودی اماراتی فقط اوامر اربابان خود را پیاده می‌کنند. عربستان و امارت هم که همیشه با هم اختلاف دارند. ما همان اول گفتیم اگر توافق در راستای منافع یمن بود و در نتیجه اختلاف میان عربستان و امارت نبود بدون جنگ و باز استقرار نیروها صورت می‌گرفت در حالی که حضور بن زاید در مراسم نمایشی امضای این توافق خود گواه همه چیز بود.

وی همچنین تاکید کرد:« توافق ریاض چون میان مزدورانی منعقد شد که هیچ قدرت تصمیم گیری ندارند در آینده حل بحران سیاسی یمن هم هیچ تاثیری ندارد. علاوه بر اینکه مزدوران ائتلاف سعودی فقط به دنبال منافع خود و نه ملت و میهنشان هستند.

عربستان و امارات و نه مزدورانشان با هم اختلاف دارند

عضو شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد: اختلاف میان عربستان و امارات به قدری آشکار است که به حد جنگ میان شبه نظامیان اجاره‌ای آنها در یمن رسیده است. متجاوزان اماراتی در عدن کشته می‌شوند. سپس متجاوزان سعودی در حضرموت کشته می‌شوند و به دلیل همین اختلاف، عربستان بر امارات برای خروج از یمن فشار می‌آورد و نظامیان سعودی جای عناصر امارات و نیروهای آن را گرفت وگرنه اگر غیر این بود نیروهای امارات تحت فرماندهی عربستان باقی می‌ماندند، اما عربستان از آنها اعلام رفع نیاز کرد و در بیانیه‌ای از خدمات اماراتی‌ها طی این مدت تشکر کرد.

وی درباره آینده احزاب سیاسی هپیمان با ائتلاف سعودی گفت: آینده این احزاب تا زمانی که موضع خود را عوض نکنند تیره و تار است. آنها قبول کردند خون ملت یمن ریخته شود، اما ملت یمن که قواعد درگیری را بر ائتلاف متجاوزان تحمیل کرد به فضل الهی قواعد بازی سیاسی و هر بازی دیگری را هم تحمیل خواهد کرد.

ضرورت همبستگی ملی در برابر توطئه‌ها علیه همه یمن

الحوثی از اهتمام دولت نجات ملی یمن به توقف خونریزی‌ها، ایجاد وحدت ملی و حل همه مسائل اختلافی باقیمانده گفت: باید با همبستگی خود، جبهه دفاع از میهن و مقابله با دشمن را تقویت کنیم. یمنی‌ها هر زمانی که با تجاوز دشمنانشان روبرو بودند اختلاف داخلی را کنار گذاشته و با هم متحد بودند.

او خطاب به همه قبایل یمن گفت: راه قبایل دلیری را در یمن در پیش بگیرید که در مسیر درست همبستگی ملی در برابر دشمن حرکت کردند. این راه درست برای سازندگی میهن است. ثبات بدون امنیت و توسعه بدون امنیت ممکن نیست. نمی‌توان انتظار داشت کشورمان شکوفا شود در حالی که بین مردمان آن اختلاف است. در حال حاضر حتی بسیاری از پروژه‌ها به دلیل همین مشکلات معلق مانده است.

وی با تاکید بر اینکه محاسبات دشمن برای گسستن پیوند میان ملت یمن شکست خورده است، گفت: متجاوزان علیه یمن از همه مردم یمن نفرت دارند. بنابراین هر زمان که ما متحد شویم در سطح داخلی، منطقه ای و بین المللی می‌توانیم حرف خود را به کرسی بنشانیم و قدرت خود را ثابت کنیم.

منبع: فارس
ارسال نظرات