۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۶۳۰۵۰۲
معاون منابع انسانی قوه قضاییه:

تولید علم در پژوهش های حوزوی با مشکل جدی رو به رو است

تولید علم در پژوهش های حوزوی با مشکل جدی رو به رو است
حجت الاسلام والمسلمین امینی با بیان این که تولید علم در برخی پژوهش های حوزوی با مشکل جدی رو به رو است، گفت: دفتر تبلیغات اسلامی در این زمینه باید به کمک بدنه حوزه بیاید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در سالن همایش های غدیر افتتاح شد.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا امینی معاون منابع انسانی قوه قضاییه در این مراسم یادآور شد: محیط هایی مثل دفتر تبلیغات که از استقلال نسبی برخوردار هستند، می‌ توانند به پژوهش بدنه حوزه کمک کنند، ولی همین مقدار که تحول و نوآوری تعقیب می‌ شود پیدا است که بخشی از این اتفاقات در حوزه هم در حال رقم خوردن است و ما با نیروی انسانی و تولیدات دفتر تأثیر خیلی روشن و واضحی را در حوزه پژوهش می بینیم.

عضو هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این دفتر تبلیغات اسلامی دو وجهه دارد، گفت: نخست وجهه علمی است که کار خود را از تبلیغ شروع کرد و هنوز هم آن را مأموریت اصلی خود می‌ داند، ولی در آموزش و پژوهش هم خوش درخشیده است که باید بیشتر هم بشود ولی بنده فکر می‌ کنم ابعاد دیگری هم می‌ توان برای فعالیت های دفتر تعریف کرد.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه افزود: بعد دیگر نقش واسط ایفا کردن بین نظام و جامعه اسلامی و بدنه حوزه است، ما باید ببینیم که دفتر تبلیغات آیا می‌ تواند در یک کارکرد جدید و با یک تدبیر خودش را در بدنه حوزه بیشتر سریان بدهد و در جاری حوزه بیشتر حضور داشته باشد یا خیر؟.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: به عنوان نمونه در گزارشی که از مرکز مدیریت حوزه می‌ دیدیم در کشور برای نزدیک به دو هزار نفر از نخبگان طلبه پرونده درست کرده اند، این ها هرچه در درون دفتر تبلیغات به عنوان استاد و پژوهشگر و کارگزار اهداف دفتر باشند جذب می‌ شوند، ولی سهم دفتر تبلیغات در بدنه حوزه و کسانی که وارد دفتر نمی شوند، چیست؟

حجت الاسلام والمسلمین امینی با تأکید بر این که دفتر تبلیغات در موضوع تبلیغ خوب درخشیده است، گفت: ما برای فعالیت علمی متن حوزه باید بخشی از اعتبارات و توانایی های خودمان را هزینه کنیم که بخشی از آنها همین نخبگان هستند که البته نمی‌توان گفت نخبه تنها کسانی هستند که حوزه اعلام کرده است.

وی خاطرنشان کرد: حوزه تمام ظرفیتش در دفتر و کسانی که به صورت رسمی جذب می‌ کند، نیست؛ آیا امکان ندارد در ذیل معاونت پژوهشی یا حوزه ریاست برای برخی از کارها طلبه ها را جمع آوری کرد و برای تربیت آنها دوره هایی برگزار کنیم تا ذهن و نگاه آنها را تغییر بدهیم؟

عضو هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه تصریح کرد: نمونه دوم دروس خارج حوزه است که اشکالات زیادی دارد ولی به هرحال ظرفیت پژوهشی حوزه سنتی و جریان عادی ما به ویژه در دانش فقه و اصول همین درس های خارج است که حدود 600 کلاس داریم؛ به صورت اجمال می‌ توانیم بگوییم امروزه بخشی از تولید دانش در دروسی است که صاحبان ارائه مطالب، مباحث خود را به صورت کتاب عرضه نمی کنندولی کلاس هایی دارند که مطالبی تولید می‌ شود.

وی با اشاره به این که دفتر باید کاری کند که خروجی این دروس هم مورد استفاده قرار بگیرد، تصریح کرد: سامانه تقریرات دروس خارج در حوزه راه افتاده است ولی وقتی رجوعی کردم دیدم که تنها متن درس پیاده سازی شده دروس است ولی فراوری نشده است که دفتر تبلیغات اسلامی در این زمینه نیز می‌ تواند وارد شود و از این ظرفیت حوزوی استفاده کند.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه اضافه کرد: در این صورت هم دانش منتقل می‌ شود و هم یک عده طلبه آموزش می‌ بینند و هم این که علم ما از دانش شفاهی به دانش قابل استفاده کتبی تبدیل می‌ شود.

حجت الاسلام والمسلمین امینی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: مورد سوم هم در بحث پایان نامه های حوزوی است، حدفاصل 89 تا ابتدای 96 در طول هفت سال 650 رساله علمی در سطح چهار منتشر شده است که در گزارش منتشر شده مرکز مدیریت آمده است که تغییر معناداری در آنها دیده نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین امینی با بیان این که هفت سال زمان قابل توجهی است، گفت: گزاره دیگر این است که در کل رساله ها، مقوله ای به نام نوآوری با مشکل جدی رو به رو است یعنی نمی توانیم از یک طلبه و تعلیماتی که به او داده ایم و در سیستم تصویب موضوعات و طرح نامه ها بخواهیم که تولید علم آن هم در سطح چهار داشته باشد.

وی یادآور شد: گزاره سوم این است که بیش از 72 درصد از رساله های حوزه فقه و اصول اصلا در چرخه ارزیابی ها وارد نشده و کمترین شاخصه ها را نداشته و رد شده است؛ حال آیا ما نمی توانیم در دفتر تبلیغات خدماتی را طراحی کنیم که طلبه ای که یک سال یا دو سال کار پژوهشی ارائه می‌ کند بتواند به تولید علم برسد؟ یا آموزش هایی در این زمینه به طلاب داشته باشیم؟

معاون منابع انسانی قوه قضاییه در ادامه با بیان این که دفتر تبلیغات اسلامی ظرفیت های زیادی برای ترویج پژوهش و تولید علم دارد، گفت: ما نباید منحصر به کادر درونی خودمان باشیم و باید فعالیت های خود را به بیرون از دفتر تبلیغات و به بدنه حوزه نیز سریان بدهیم./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات