۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۶۳۰۵۰۸
سازمان ملل:

اشغالگری در کرانه باختری سالانه 2.5 میلیارد دلار به فلسطین ضرر زده است

اشغالگری در کرانه باختری سالانه 2.5 میلیارد دلار به فلسطین ضرر زده است
نتیجه یک تحقیق توسط سازمان ملل نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی با اشغالگری 18 ساله در کرانه باختری، چند ده میلیارد دلار به اقتصاد فلسطین ضربه زده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، همایش تجارت و توسعه سازمان ملل طی گزارشی گفت حضور نظامی رژیم صهیونیستی در بخش‌هایی از کرانه باختری و اراضی خصوصی فلسطینیان، سالانه 2.5 میلیارد دلار خرج روی تشکیلات خودگردان گذاشته است.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست» گزارش این نشست در تاریخ دوم دسامبر، توضیح می‌دهد که اشغالگری رژیم صهیونیستی در کرانه باختری از سال 2000 تا 2017، مجموعا 47.7 میلیارد دلار به اقتصاد فلسطینی‌ها ضرر زده است.

این گزارش می‌گوید اگر مبلغ مذکور به‌جای حضور نظامی صهیونیست‌ها در کرانه باختری، برای اقتصاد فلسطین سرمایه‌گذاری و هزینه می‌شد، دو میلیون شغل برای فلسطینی‌ها ایجاد می‌شد.

بر این اساس، 47.7 میلیارد دلاری که در گزارش سازمان ملل تخمین زده شده، شامل درآمدهای عمومی از دست رفته (به دلیل اشغال منابع طبیعی کرانه باختری توسط صهیونیست‌ها) و دریافت بهره (از تشکیلات خودگردان به بهانه تامین امنیت این منطقه) طی 18 سال اخیر است.

سازمان ملل بدان دلیل سال 2000 را برای آغاز تحقیق خود انتخاب کرد چون در آن سال دوره انتقالی در نظر گرفته شده برای تشکیلات خودگردان فلسطین در «معاهده اسلو 2» - که در سال 1995 برای انجام مذاکرات نهایی بین تشکیلات و رژیم صهیونیستی منعقد شد - پایان یافت.

این معاهده کرانه باختری را به سه منطقه تقسیم کرد: منطقه الف که توسط تشکیلات خودگردان اداره می‌شد. منطقه ب که مشترکا توسط تشکیلات و رژیم صهیونیستی اداره می‌شد و منطقه ج که شامل شهرک‌های صهیونیست‌نشین می‌شود، به‌صورت کامل در کنترل صهیونیست‌ها قرار دارد.

گزارش سازمان ملل، این ضرر مالی به اقتصاد فلسطین را معلول اجرا نشدن «پروتکل روابط اقتصادی» موسوم به پروتکل پاریس، از سوی رژیم صهیونیستی می‌داند. این توافق که در سال 1994 بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی منعقد شد، قرار بود بر روابط اقتصادی بین دو طرف نظارت کند.

به نوشته جروزالم پست، این گزارش تاکید می‌کند اگر ضرر 47.7 میلیارد دلاری اشغالگری صهیونیست‌ها به اقتصاد فلسطین وارد نمی‌شد، نه تنها کسری بودجه تشکیلات خودگردان (به میزان 17.7 میلیارد دلار) جبران می‌شد بلکه حدود دو برابر هم مازاد آن باقی می‌ماند.

منبع: فارس
ارسال نظرات