۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۶۳۰۵۱۱
تحلیلگر عراقی:

عربستان در عراق به دنبال تسویه‌حساب با ایران است

عربستان در عراق به دنبال تسویه‌حساب با ایران است
یک تحلیلگر عراقی گفت دولت سعودی دست به فتنه‌گری در عراق می‌زند و می‌خواهد حساب خود را با ایران در عراق تسویه کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، عراق در مرحله انتقالی حساسی به سر می‌برد و نشانه‌های گذار به سوی تحولات سیاسی، اجتماعی و دموکراسی مشهود است.

یکی از نکات قابل توجه در این اثنا، نقش و حضور دولت‌های منطقه‌ای در تحولات عراق است. در این ارتباط «ابوفراس الحمدانی» نویسنده عراقی، عقیده دارد که دولت سعودی در عراق مشغول «فتنه‌گری» است.

الحمدانی در گفت‌و‌گو با وبگاه عربستانی «مرآة الجزیره» گفت که شرایط امروز عراق حاصل تراکم پرونده‌های فساد، سوء مدیریت و خدمات است. فساد به مرور همچون گلوله برفی بر حجم آن افزوده شده و اکنون مردم برای مطالبه حقوق خود به خیابان‌ها آمده‌اند. این نویسنده عراقی در ادامه گفت که طبقه سیاسی و نخبگان سیاسی با عمل به تعهدات خود و برنامه‌های انتخاباتی، شاید بتوانند، شرایط کنونی را خاتمه دهند.

«ابوفراس الحمدانی» در بخش اصلی سخنان خود به شرایط منطقه و موقعیت ژئولپتیکی عراق پرداخت و گفت که منطقه درگیر نزاع شدید آمریکا با ایران یا سعودی، اسرائیلی با ایران است و عراق نیز در قلب این درگیری قرار گرفته و از این رو دخالت‌های خارجی در عراق امر طبیعی به نظر می‌رسد.

او افزود: «آمریکا و محور بعثی، سعودی و اسرائیلی برای بهره‌برداری از شرایط فعلی عراق وارد شده‌اند و قصد دارند تظاهرات را در مسیر معینی که به یک نتیجه واقعی منجر شود، پیش ببرند؛ از این رو تمامی گروه‌های سیاسی باید مقابل توطئه‌ها ایستاده و دست به اصلاحات بزنند تا از این مرحله عبور کنیم؛ چرا که ما نمی‌توانیم از این توطئه‌ها رهایی یابیم، به این دلیل که در قلب درگیری قرار داریم».

این نویسنده عراقی تعلل در ارجای اصلاحات و تصویب قوانین انتخابات، کمیساریای انتخابات و... را موجب وخیم‌تر شدن اوضاع و افزایش چند دستگی و شعله‌ور شدن ناآرامی‌ها و موجب سوء استفاده هرچه بیشتر دشمنان عراق دانست.

عراقی‌ها زخم خورده فتواهای تکفیری سعودی

«ابوفراس الحمدانی» گفت که دولت سعودی از هیچ تلاشی برای سوءاستفاده از کمبودها برای بازگشت به عراق و فتنه‌انگیزی دست بر نمی‌دارد؛ اما فرقه‌گرایی در عراق تقریبا پایان یافته و سعودی و فتواهای تکفیری نمی‌توانند از این راه به عراق بازگردند. او تأکید کرد که عراقی به خاطر فتواهای تکفیری و تروریسم، هزینه بزرگی را پرداخت کرده‌اند.

به گفته این نویسنده عراقی، دولت ریاض ممکن است که از ابزارها و راههای دیگری برای بهره‌برداری از شرایط موجود عراق بهره ببرد و در این راستا تلاش‌های برای تحریف حقایق و تحریف سخنان مسئولان از سوی رسانه‌های سعودی برای فتنه انگیزی صورت می‌گیرد.

او به دولت عربستان سعودی این هشدار را داد که بی ثباتی در عراق به معنای بی ثباتی در تمامی منطقه است و هرگونه وضعیتی مشابه جنگ داخلی در عراق، بر عربستان نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت.

الحمدانی افزود: «عربستان سعودی در جنگ آشکارا با ایران قرار دارد و تلاش می‌کند تا حساب‌های خود را با ایران در عراق تسویه کند؛ اما مردم به طور کامل در برابر این سیاست آگاه هستند. آنها جنگ فرقه‌ای و خطابه‌های فرقه‌گرایانه و فتنه را پشت سر گذاشته‌اند و اکنون بیش از هر زمانی آگاه هستند».

او همچنین به نقش امارات در ناآرامی‌ها و آشوبگری‌ها به خصوص آتش زدن کنسولگری ایران اشاره کرد و گفت که انگشت‌ اتهام به سمت امارات نیز نشانه رفته است چرا که این کشور نقش بزرگی به خصوص در بخش رسانه‌ای در قالب محور سعودی در عراق بازی می‌کند.

به دنبال اتفاقات مشکوک یک هفته پیش در بغداد، کربلا و دیگر استان‌ها، برخی جریان‌های خبری تلاش کرده‌اند که الحشد الشعبی و عناصر آن را که از متحدان و نزدیکان ایران قلمداد می‌شوند، متهم کنند. برخی دیگر با متهم کردن نیروهای امنیتی تلاش کرده‌اند اختلاف‌افکنی میان ارتش و مردم را در پیش بگیرند.

اعتراضات در عراق از ابتدای ماه اکتبر آغاز شد. این اعتراضات تاکنون ادامه یافته و طبق گفته کمیته حقوق بشر مرتبط با پارلمان، حدود چهارصد نفر تاکنون جان باخته‌اند که اکثر آن در وضعیتی مبهم یا در تیراندازی افراد مسلح ناشناس رخ داده است.

منبع: فارس
ارسال نظرات