۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۶۳۰۵۱۹
معاون تبلیغ حوزه های علمیه:

مبلغان آماده اعزام هستند؛ بسترها آماده نیست

مبلغان آماده اعزام هستند؛ بسترها آماده نیست
حجت الاسلام والملسلمین نبوی با بیان این که طلبه های مبلغ آماده اعزام هستند، گفت: متأسفانه نهادهای تبلیغی اعزام مبلغ بسترهای لازم برای اعزام این عزیزان را ندارند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نبوی در یازدهمین نشست نمایندگان طلاب و فضلا با مدیران ارشد حوزه های علمیه که در دبیرخانه مجمع نمایندگان برگزار شد، اظهار داشت: ما خود را مکلف می دانیم که رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را به اجرا دربیاوریم و برنامه های معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه را نیز بر این اساس به اجرا در می آوریم.

وی ابراز داشت: هجرت روحانیون به مناطق خود یکی از دستورات رهبر معظم انقلاب بوده است که فعالیت هایی را در این راستا انجام داده ایم تا طلاب و فضلا به مناطق خود برای تبلیغ اعزام گردند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: امروز سه هزار و ۳۵۰ مُبلغ در نقاط محروم کشور از سوی معاونت تبلیغ حوزه مستقر شده اند تا بتوانیم به بخشی از منویات رهبر انقلاب جامه عمل بپوشانیم.

رئیس مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه های علمیه تصریح کرد: همچنین تا به امروز بیش از هشت هزار اعزام بلند مدت و در زمانی که اعزام کوتاه مدت با ما بوده است، بیش از ۱۲۹ هزار اعزام در چند سال داشته ایم.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی بیان داشت: امروز یکی از مشکلاتی که در اعزام کوتاه مدت با آن مواجه هستیم، این است که طلبه آماده اعزام است؛ اما نهادهای تبلیغی اعزام کننده، بسترهای لازم برای اعزام این عزیزان را نداشته و برای تعداد اعزام های خود سقفی را اعلام کرده اند.

وی اظهار داشت: امروز قریب به ۵۰۰ گروه تبلیغی ثبت شده در معاونت تبلیغ حوزه داریم که تقریبا هیچ کمکی به این گروه های تبلیغی نداریم و این عزیزان بدون چشمداشت مالی فعالیت های خود را انجام می دهند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه ابراز داشت: یکی از منویات رهبر انقلاب، حضور طلاب در مدارس آموزش و پرورش بوده است که یکی از فعالیت های معاونت تبلیغ حوزه در این راستا، تدوین نظام موضوعات جامع آموزش و پرورش بوده است؛ به این معنا که تمام موضوعاتی که باید در کتاب های دانش آموزان تدریس شود، نظام موضوعات آن نوشته شده و به مسئولان وزارت آموزش و پرورش تحویل داده شده است که برای آنان جای تعجب داشت و آن را کار بزرگی عنوان کردند.

رئیس مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: پس از آماده سازی نظام موضوعات، برای تک تک این موضوعات بحث هایی انجام شد که در کدام مقطع باید برای دانش آموزان تدریس شود و در چه سالی آن را بیاموزند.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی تصریح کرد: نقد کتاب های آموزش و پرورش از دیگر کارهای ما بوده است که تاکنون در این راستا ۹۰۰ کتاب از کتاب های آموزش و پرورش نقد شده و نمایشگاه آن نیز برپا شده است.

وی بیان داشت: همچنین کتاب های نهضت سوادآموزی را نیز نقد کرده و هر ساله نقد کتاب های آموزش و پرورش ادامه داشته تا مشکلات آن کمتر شود.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه اظهار داشت: فعالیت دیگری که از سوی معاونت تبلیغ حوزه انجام شده است، حضور در دو هزار و ۷۳۰ مدرسه آموزش و پروش است که به عنوان مدارس امین شناخته شده و مبلغ و روحانی از صبح تا ظهر در آن مدرسه حضور دارد.

رئیس مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه های علمیه ابراز داشت: امروز مدارس امین ما امنیت محلات را هم بالا برده و در والدین دانش آموزان نیز تأثیر قرار گرفته اند؛ اگر به اندازه یکی از بخش های کوچک این کشور بودجه در اختیار ما قرار دهند، می توانیم ۵۰ درصد مدارس آموزش و پرورش کشور را به عنوان مدارس امین فعال نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی خاطرنشان ساخت: راه حفظ نسل آینده کشور، حضور طلاب و فضلا در آموزش و پرورش است و باید برای این مسئله برنامه های بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ما در آموزش و پرورش طرح تربیتی داریم، تصریح کرد: از اول انقلاب تاکنون همایش های تعلیم و تربیت برگزار شده و هر سال دو جلد کتاب قطور از مقالات آن چاپ شده است؛ اما این کارها، طرح تربیتی نیست؛ به همین دلیل، طرح تربیتی از سوی حوزه برای آموزش و پرورش تدوین شده و در حال اجرا در برخی از مدارس بوده و مورد استقبال واقع شده است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه در ادامه به مدارس سفیران هدایت نیز اشاره کرد و بیان داشت: امروز خروجی مدارس سفیران هدایت حوزه، کارهای بزرگی انجام داده و فعالیت تبلیغی مناسبی دارند که باید تقویت شود.

رئیس مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه های علمیه اظهار داشت: محتوای کتاب طلاب سفیران هدایت بسیار مناسب است و در موضوعات گوناگون، محتواهای خوبی تهیه شده و طلاب در حال تحصیل آن هستند؛ همچنین این طلاب بعد از پنج سال تحصیلی نیز می توانند دوره های تکمیلی را بگذرانند.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی در ادامه به موضوع حوزه انقلابی اشاره کرد و ابراز داشت: همُّ و غمِّ بسیج اساتید حوزه، انقلابی ماندن حوزه است و می توانیم در کنار مجمع نمایندگان طلاب و فضلا کارهای بسیار بزرگی در راستای انقلابی ماندن حوزه انجام دهیم.

وی خاطرنشان ساخت: امروز کتاب های مناسبی از سوی بسیج اساتید حوزه تدوین شده که برای اساتید حوزه و دانشگاه ارسال شده و کارهای خوبی از سوی این بسیج انجام شده است.

همچنین در این جلسه نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم نیز سؤالات و پیشنهادات خود را مطرح کردند که از جمله آن «عدم موازی کاری در نهادهای اعزام کننده مبلغ»، «تقسیم کارهای تبلیغی بین معاونت تبلیغ حوزه، دفتر تبلیغات و سازمان اوقاف»، «استفاده از فضای مجازی در مباحث تبلیغی»، «ایجاد شبکه تلویزیونی برای حوزه»، «ایجاد دفتر رسانه در معاونت تبلیغ»، «ایجاد مرکز نظرسنجی و افکارسنجی در حوزه»، «انتخاب معاون پارلمانی از سوی حوزه در مجلس شورای اسلامی»، «اعزام اجباری طلاب در طول سال در یک مدت معین»، «استفاده از اساتید مناسب در موضوعات سیاسی برای طلاب» و … بوده است.

همچنین در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد، رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: راه اندازی مراکز تخصصی در حوزه های علمیه از مباحث بسیار ضروری بود مراجعی همچون آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی و … مراکز تخصصی در موضوعات مختلف ایجاد کرده و مرحوم آیت الله فاکر، نیز مرکز تخصصی تبلیغ را راه اندازی کردند که در این راستا، کارهای بزرگی انجام گرفت.

وی اظهار داشت: همچنین راه اندازی مدارس سفیران هدایت نیز که در راستای تبلیغ طلاب صورت گرفت، از کارهای بسیار مهمی بود که با تلاش و زحمات حجت الاسلام والمسلمین نبوی انجام پذیرفت.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه ابراز داشت: از جمله کارهای مهمی که از سوی معاونت تبلیغ حوزه های علمیه صورت پذیرفت، مدارس امین بود که در هر مدرسه، یک طلبه مستقر شده و فعالیت های خوبی صورت پذیرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد خاطرنشان ساخت: از جمله مؤسساتی که به خوبی در حوزه درخشیده و رشته های تخصصی خوبی را راه اندازی کرده است، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) است که زیر نظر علامه مصباح یزدی می باشد. وی تصریح کرد: یکی از کارهایی که در مجمع نمایندگان طلاب به تصویب رسیده، راه اندازی بسیج نمایندگان طلاب است تا بتوانیم چهره انقلابی حوزه علمیه و شهر مقدس قم را تقویت کرده و بر آن بیفزاییم./1324/د102/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات